Gå til innhold

Jeg hater nabokatta!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå skriver faktisk TS at hun har prøvd å snakke med katteeieren uten at det har fungert. Da må man faktisk sette hard mot hardt.

Anonymous poster hash: 5f2ee...fcb

Joda, for all del. Men som jeg har skrevet tidligere i tråden, før ts svarte at hun har vert hyggelig, så er det noe med hvordan man prøver å gå inn i en dialog.

Uansett, hardt mot hardt behøver ikke være usivilisert. Å legge kattebæsj på trappa til naboen er usivilisert.

Siden katten faktisk har gjort forsøk på å bite et barn så er det mer fornuftig å ta en telefon til mattilsynet enn å samle sammen kattekabler med andre formål enn søppeldunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for all del. Men som jeg har skrevet tidligere i tråden, før ts svarte at hun har vert hyggelig, så er det noe med hvordan man prøver å gå inn i en dialog.

Uansett, hardt mot hardt behøver ikke være usivilisert. Å legge kattebæsj på trappa til naboen er usivilisert.

Siden katten faktisk har gjort forsøk på å bite et barn så er det mer fornuftig å ta en telefon til mattilsynet enn å samle sammen kattekabler med andre formål enn søppeldunken.

Uten bevis kommer ikke mattilsynet til å kunne gjøre noe.

Å legge kattebæsj på trappa til katteeieren sender et signal. Kanskje katteeieren begynner å ta ansvar for dyret sitt og innser at ikke alle elsker katter. Det skal ikke være nødvendig å gjøre annet enn å snakke hyggelig med katteeieren om problemet for at eieren skal prøve å finne en løsning. Det får da være grenser i hvor mye man skal finne seg i.

Til TS: Har lest at katter ikke liker sitrusfrukter. Du kan jo blande sitron i en sprayflaske og spraye på katten når den er på eiendommen din (ettersom du sier at det ikke fungerer med bare vann altså).

Anonymous poster hash: 5f2ee...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Altså, da jeg var liten var det en dame som hadde 2 katter. Disse pleide å drite i sandkassa på lekeplassen. Kjipt nok det, men hva skal eieren gjøre? Sperre kattene inne?

...

Om dette var den faste drittplassen til kattene hennes burde hun faktisk ta turen ut og plukke dritt, sett over hver dag og nøyere en dag i uken. (Hvorfor er dette noe anderledes enn hunder, når man vet hvor dritten er)

Og man bør begrense kattene frihet om våren når viltet yngler.

Anonymous poster hash: da644...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt sikker på at sønnen min ikke har vært stygg med katten. Han er bare 2 år, så jeg er alltid ute i hagen/verandaen med ham. Han er veldig stille og rolig av seg, så han har ikke skremt katten med å bråke eller noe. Første nærkontakt de hadde var altså da katta kom bort for å klore ham.

Jeg har heller aldri skremt/plaget katten og den freser på meg også. Så det virker ikke som den er helt frisk mentalt. Skummelt...

Hvorfor må jeg slutte å sprute med hageslangen? Jeg gjør det bare når det er varmt ute, og jeg har lavt vanntrykk. Det er ikke for at den skal få vondt og bli dyttet vekk av vanntrykk. Bare at den skal bli våt og redd og stikke. ts

Anonymous poster hash: 51b34...e17

Du skremmer den jo bort ved å bruke hageslangen samtidig som du plager den, så hvorfor påstå at du aldri har skremt eller plaget den, men du har fått den redd? Hvordan kan man da kjøpe at sønnen din heller ikke har plaget den på noen måte?

Høres bedre ut å kjøpe noe på dyrebutikken fremfor å irritere seg over dette i lengre perioder. Har selv kjøpt noe middel fordi nabokatten alltid kom til mitt blomsterbed, og det funket gull. Det er fullt mulig å gjøre det, eller er prinsippet og krangling med naboen viktigere?

Anonymous poster hash: a9695...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten bevis kommer ikke mattilsynet til å kunne gjøre noe.

Å legge kattebæsj på trappa til katteeieren sender et signal. Kanskje katteeieren begynner å ta ansvar for dyret sitt og innser at ikke alle elsker katter. Det skal ikke være nødvendig å gjøre annet enn å snakke hyggelig med katteeieren om problemet for at eieren skal prøve å finne en løsning. Det får da være grenser i hvor mye man skal finne seg i.

Anonymous poster hash: 5f2ee...fcb

Du har vel et poeng der. Et annet alternativ er Konfliktrådet. Der kan man få en utenforstående til å hjelpe til med å komme fram til en løsning som kan holde litt på nabofreden.

Noen vil kanskje mene at dette er en fillesak å dra inn for konfliktrådet, men de er der blandt annet for å mekle i nabosaker.

Jeg er i alle fall glad ikke vi hadde lagt naboens hundebæsj på trappa før vi var i konfliktrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veterinær fortalte meg at det enkleste og sikreste rådet for å få andres katt til å slutte å drite på eiendommen din rett og slett er å kose med katten. Hun garanterte at det funker. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for deg, når du åpenbart (og forståelig!) har opparbeidet et hat til den aktuelle katten, men prøv! Kanskje blir den også generelt vennligere å ha med å gjøre. Den driter hos dere fordi den driter i dere, og det at dere gjør ting som er ubehagelig for den kan nok forsterke lysten til å gjøre fra seg der dere holder til. Hvis dere blir venn med den vil den slutte å drite hos dere, og også mest sannsynlig slutte å frese og oppføre seg aggressivt. Prøv! :)

Og tenk på at katter er et flott innslag i et boligområde, fordi de holder mus og rotter borte.

(Vi har katter, og de gjør aldri fra seg i hagen vår. Heldigvis bor vi landlig, og det er langt mellom naboene, så de gjør ikke fra seg i andres hager heller.)



Anonymous poster hash: 4c2f6...51e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det slik at katteeiere er fraskrevet all ansvar? De slipper dyrene ut ,uten å bry seg om at katten kan bli påkjørt,plaget av unger/voksne, spist av rev og andre ting.

Uansvarlig dyrehold og katter er uønsket i norsk fauna.Jeg ville fanget katten og levert den til første vetrinær.



Anonymous poster hash: 5171e...9b6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det slik at katteeiere er fraskrevet all ansvar? De slipper dyrene ut ,uten å bry seg om at katten kan bli påkjørt,plaget av unger/voksne, spist av rev og andre ting.

Uansvarlig dyrehold og katter er uønsket i norsk fauna.Jeg ville fanget katten og levert den til første vetrinær.

Anonymous poster hash: 5171e...9b6

Det er naturlig for katter

Anonymous poster hash: daaec...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det slik at katteeiere er fraskrevet all ansvar? De slipper dyrene ut ,uten å bry seg om at katten kan bli påkjørt,plaget av unger/voksne, spist av rev og andre ting.

Uansvarlig dyrehold og katter er uønsket i norsk fauna.Jeg ville fanget katten og levert den til første vetrinær.

Anonymous poster hash: 5171e...9b6

Hvorfor ville du levert den til veterinær? Hva skulle veterinæren gjort med katten mener du? :klo:

Vi har to katter (bor på gård, og ha katter mtp å holde det mest mulig fritt for skadedyr), og selvfølgelig slippes de ut. Det er ikke naturlig for vanlige katter å kun bo inne, de må få leke og jakte ute. Det vil selvsagt ikke si at vi ikke bryr oss om de blir borte eller påkjørt. Kattene våre er mye inne, og hver kveld blir de ropt på, sånn at vi vet de er trygt på plass før vi legger oss til å sove. Påkjørsel har vi heldigvis kun opplevd én gang, og da var det sorg i ukesvis.

Vi har også bodd på boligfelt, og da hadde vi ikke katt. Men det var flere katter i nabolaget, og ymse av kattehold. Nærmeste nabo hadde katter som var like mye inne som ute, og der ble kattene alltid ropt inn før sengetid, hvis de ikke allerede hadde kommet av seg selv. Disse kattene merket vi lite til, de var bare et hyggelig innslag.

To andre naboer hadde katter som pent måtte være ute, selv om gradestokken viste 20 blå. Det var fælt å se dem stå og klore på dørene på hjemmene sine, uten at noen slapp dem inn. Fordi de aldri hadde et trygt sted å komme seg inn var de veldig utsatt for skader etter slåssing med andre katter. Den ene hadde nesten ikke hale igjen. Disse forsøkte flere ganger å komme inn til andre, og smatt inn i naboenes garasjer så fort de så sitt snitt. Om ingen oppdaget dem før garasjeporten ble lukket ble det selvsagt tilgriset med avføring der inne. Den type kattehold er uansvarlig, det er dyreplageri, og fører ikke minst til stor sjenanse og irritasjon for naboer.

Men det er jo ikke kattenes feil at eierne er uansvarlige og ikke tar godt nok vare på dem, så ikke hat kattene for det. Ta det heller med eierne, ring gjerne mattilsynet, hvis katteholdet bærer preg av uansvarlighet/dårlig stell. Og forsøk å tenke at katter faktisk er ganske koselige dyr, og veldig, veldig nyttige i boligområder for å holde mus og rottebestanden nede. :) Og kos med dem, så slutter de å gjøre ifra seg hos deg! :)

Anonymous poster hash: 4c2f6...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noen god løsning til deg, skriver bare for å si at jeg forstår deg fullt ut. Var selv plaget med et lignende problem for noen år tilbake. En hannkatt som bor i et hus to hus lenger nede i gata, benyttet VÅR hage som sitt private toalett. Han kom spankulerende opp gata, spradet rolig inn i vår hage, gikk og fant seg en jordflekk, dreit, krafset over det og gikk så samme veien tilbake til sitt eget hus noen meter nedi gata....! Jeg var så forbanna på den katta at jeg gikk med stygge tanker om å fange den, putte den i en pappkasse og så kjøre laaaangt avsted med den og slippe den ut.

Løsningen kom av seg selv den dagen vi skaffet hund. Det luktet hund i hele hagen og området vårt fra da av, og hunden tisset i hagen, så det ble luktmarkert av hund der. Etter det holdt katteskrellet seg borte. Vi satte (i samme omgang som hunden ble anskaffet) opp et gjerde over hele tomten, så da kunne ikke katta bare spankulere rett inn lenger heller. Den kunne nok hoppet over gjerdet om den ville, men det gjorde den ikke - sannsynligvis pga hunden.

Nå har jeg i tillegg en hund til, altså to, så nå er det langt mellom hver gang vi ser en katt på veien utenfor tomten også.. :D



Anonymous poster hash: 1fcf5...8fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er helt sikker på at sønnen min ikke har vært stygg med katten. Han er bare 2 år, så jeg er alltid ute i hagen/verandaen med ham. Han er veldig stille og rolig av seg, så han har ikke skremt katten med å bråke eller noe. Første nærkontakt de hadde var altså da katta kom bort for å klore ham.

Jeg har heller aldri skremt/plaget katten og den freser på meg også. Så det virker ikke som den er helt frisk mentalt. Skummelt...

Hvorfor må jeg slutte å sprute med hageslangen? Jeg gjør det bare når det er varmt ute, og jeg har lavt vanntrykk. Det er ikke for at den skal få vondt og bli dyttet vekk av vanntrykk. Bare at den skal bli våt og redd og stikke. ts

Anonymous poster hash: 51b34...e17

Men i alle dager? Hvordan kan du si du aldri har skremt eller plaget katten? Du sier selv at du spruter på katten med vannslangen for å gjøre den våt og redd. Du sier også at du har prøvd å jage den vekk mange ganger. Men du mener du aldri har skremt eller plaget katten? javel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis naboens unger plager en så får den forbanna naboen se å holde de jævla ungene sine innendørs slik at de ikke er til sjenanse for alle andre :kjefte:

:fnise:

Helt enig! Jeg hater unger, og uheldigvis har jeg klart å bosette meg ved siden av småbarn både foran meg og på begge sidene av huset mitt. og jeg lover deg! Du skal lete lenge for å finne noen som hater unger mer enn meg. Men jeg har aldri klaget på at ungene dems irriterer dritten ut av meg når de griner hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det slik at katteeiere er fraskrevet all ansvar? De slipper dyrene ut ,uten å bry seg om at katten kan bli påkjørt,plaget av unger/voksne, spist av rev og andre ting.

Uansvarlig dyrehold og katter er uønsket i norsk fauna.Jeg ville fanget katten og levert den til første vetrinær.

Anonymous poster hash: 5171e...9b6

Men hva i all verden? Jeg har to katter og jeg er livredd for at noe skal skje mens de er ute. Men jeg hadde aldri hatt samvittighet til å sperre de inne i huset. Man kan ikke gå rundt å bekymre seg for sånt. Hvis man skal gå rundt å bekymre seg for slike ting hele tiden, får man et svært begrenset liv. Skal man slutte å kjøre bil fordi det er en liten sannsynlighet for at man havner i bilulykke? Skal man slutte å gå i Oslo fordi det er en liten sannsynlighet for å bli voldtatt? Skal man slutte å dra på fest fordi det er en liten sannsynlighet for å havne i bråk? Hvordan skal livet bli om man hele tiden skal gå rundt å bekymre seg for slike ting? Katten min er 15 år og han er ute mye mer enn han er inne i huset. Han har et flott liv og han lever enda!

Det du sier er bare helt idiotisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvorfor er det slik at katteeiere er fraskrevet all ansvar? De slipper dyrene ut ,uten å bry seg om at katten kan bli påkjørt,plaget av unger/voksne, spist av rev og andre ting.

Uansvarlig dyrehold og katter er uønsket i norsk fauna.Jeg ville fanget katten og levert den til første vetrinær.

Anonymous poster hash: 5171e...9b6

Katteeiere er på ingen måte fraskrevet ansvar. Damen som TS snakker om viser null respekt for TS og hennes eiendom, det syns jeg (som selv er katteeier) er helt forkastelig. Det får da være måte på hvor "katteelsker" man skal være! Det går fint an å elske kattene sine, men være fornuftig på samme tid.

Det at du sier at katteeiere ikke bryr seg om katten blir påkjørt, spist av rev, plaget av andre osv gir ikke mening. Du kan ikke sitte og påstå at folk ikke bryr seg, fordi de vil slippe ut kattene sine som har behov for å gå ut. Det er mange ting som er uønsket i norsk fauna, b.la hunder, forsøpling, forurensning o.l. Skal man da levere alle hunder til veterinær fordi eieren kaster fra seg en bæsjepose? Eller sette alle mennesker i fengsel fordi de kaster søppel i naturen?

Den beste måten å forhindre, er og forebygge. Nå har TS fått mange gode tips til å få katten vekk fra eiendommen, men allikevel klager TS fremdeles på at eieren av katten ikke vil høre, og er vanskelig. Ja, men da får man ta sakene i egne hender.

Det å oppfordre TS til og kjøpe hund er jo enda mer latterlig. Da skaffer man seg kjæledyr på feil grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel foreslått lån av hund, ikke kjøp.

Anonymous poster hash: da644...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...