Gå til innhold

Hvorfor ikke mer fokus på skjønnhetsavl av hunder?


Gjest Jalapeno

Anbefalte innlegg

Gjest Jalapeno

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-hundene-lider-for-skjonnheten-1.12340639

Det er mye snakk om hundepoliti, og mye fokus på dyreplager i form av hund i bur, alt for mye alene hjemme, og alt for lite fysisk og psykisk stimulans av hundene våre. Der er det svært mange som deltar i debatten og som fyrer av med til dels harde salver. Vel og bra, og det er viktig at disse temaene holdes fremme i debatten.

Det er dog ganske stille når det kommer til dette med avl av hunder som skal brukes til utstillinger. Hvorfor? Jeg tror de fleste skjønner hvorfor....
Hundeutstillinger er svært populære, og her er det nok mange som gjør seg skyldig i til dels grov dyremishandling.

Dyremishandling trenger nemlig ikke å være fysisk avstraffelse, bruk av bur etc. Jeg mener helt oppriktig at i det øyeblikket jeg kjøper meg en hunderase av typen Cavalier King Charles Spaniel, Mops m.fl., så gjør jeg meg skyldig i grov dyremishandling. Disse rasene er avlet i stykker kun fordi vi mennesker skal sole oss i glansen på hundeutstillingene.

En person som i det ene øybelikket anklager en jeger for dyremishandling fordi han har setteren sin i bur, og neste dag reiser på hundeutstilling med sin KCS er i beste fall naiv og kunnskapsløs, i verste fall dobbelmoralsk og hyklersk.

Nå er det jammen meg på tide at dette settes fokus på, og at man begynner å forby avl på disse rasene, og også forbyr generel avl mot skjønnhet. Jeg mener også at man på sikt må avskaffe og forby hundeutstillinger, da dette stimulerer til mer ekstremavl som påfører dyrene lidelse. Det er etterspørselen som opprettholder tilbudene, dvs. avlen. Hvis etterspørselen hadde stansen, hadde også avlen stanset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eiss

Du generaliserer FOR mye i dette innlegget, jeg har selv en rase som alle forhåndsdømmer og kategoriserer som monstrøs rase uten liv verdt å leve, med masse helseplager.

Han har (bank i bordet) ingen helseproblemer, meget kvikk, går lett flere mil uten å slite på noen måte annet enn å gå tom for markeringsurin, han puster utmerket, mye energi og livlighet som stimulerer til lek og aktivisering, elsker varme, takler kulde.

Når man har en hund som fungerer helsemessig, som man ser nyter livet, hvordan kan man være en dyremishandler da? For det er DET du kaller meg, uten å vite noe om verken meg eller hunden min (har ingen av rasene du har nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, neida. Jeg skjønner poenget, men du drar det for langt. Utstillinger har sin misjon, vi må ha et samlingspunkt for å vise frem hundene så ikke enhver amatør avler på hva som helst uten vurdering på om det er en god hund. Men opplegget et ubrukelig slik det er idag og må legges kraftig om, konkurranseaspektet gjør det forferdelig usunt og det burde alltid vært et aspekt av mentalitetsvurdering, helse og eventuelt bruksegenskaper.

Anonymous poster hash: 17de3...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på fokus? Dette er det jo snakk om absolutt hele tiden i disse dager, og det er ganske mange overdrivelser som ødelegger enda mer for rasene som er nevnt fordi det forenkler situasjonen sånn til de grader. Hvordan skal man kunne avle en rase friskere dersom man kun fokuserer på f.eks. neselengden? For god pust er neselengden bare en liten del av problemet. Hvis hunden får lengre snuteparti så vil den slite med pusten dersom den fortsatt har trange nesebor, eller at den her for lang tunge eller er tett i halsen. Også kommer de andre problemene som rasen har i tillegg, men med det sterke fokuset så glemmer valpekjøpere dette fordi alt de egentlig har hørt er at dette med snutelengde er så viktig.

Men dette bryr du deg kanskje ikke om, siden du snakker om forbud. Har du tenkt over hva forbud mot disse rasene vil bety? Du trenger ikke å se lengre enn til raseforbudet mot "farlige" raser som vi allerede har. La oss si at schæfer, mops og cavalier blir forbudt. For å oppnå effekt av dette så må også blandinger av disse rasene forbys, ellers så kan man like gjerne ha en uregistrert schæfer og si at det er en blanding. Siden blandinger ikke har offisielle papirer så betyr dette at ALLE blandingshunder som kan ligne litt på disse rasene er ulovlige, og kan avlives.

Jeg brukte kun 3 raser som eksempel, men tenk på hvor mange blandingshunder som ligner litt på enten schæfer, cavalier og mops. Spesielt schæferen og cavalieren vil ha et helt enormt skadeomfang for blandingshunder, da disse har trekk som er ganske så vanlige i hundeverdenen.

Jeg er helt enig i at noe må gjøres, men uenig i at forbud er veien å gå.



Anonymous poster hash: ca476...2d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye peiling på dette, men jeg har ei venninne med en Boston Terrier og den får sand og grus i øynene når den snuser på bakken. Nesa er så kort og øynene står ut.

Må være plagsomt for hunden.



Anonymous poster hash: 2e13c...5ce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS jeg. Ikke at det er ikke er noe fokus på dette, for det er det heldgvis. Men det er ikke NOK fokus på dette, siden kjøpere styrer markedet, og folk kjøper svake raser uten å sjekke hele familien til sin valp.

Om du har en frisk CKCS, så betyr det ikke at denne ikke er bærer av alle genfeil denne rasen har. Det kan godt komme ett friskt individ i et kull, men en hund får ofte mer enn en valp. Mange avler og så får de ett bra avkom, men hva med de seks andre? De som sliter? De blir ikke tatt med i regnestykket.

Så på NRK i dag der NKK ble intervjuet. Jeg synes de gjør en elending jobb rett og slett. De kom med mye svada. For dem er jo en stor inntekt alle disse utstillingene. De tjener sine penger på rensaet avl og på populære raser.

Det skulle vært påbudt å registrere absolutt alle avkom i Dogweb, og denne burde vært oppdatert kontinuerlig av veterinærer når en hund kommer inn for behandling. Et hvert avvik burde registeres. Og det burde vært forbud å avle på enkelte skavanker. Så får heller de få friske kullene få lov til å vises på utstilling.



Anonymous poster hash: b087d...37f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jalapeno

Jeg er ikke ute etter å ta noen konkrete. Men hvis man med viten og vilje kjøper en hunderase som man VET har store problemer med helsen, og at man på det viset er med på opprettholde etterspørselen, mener jeg man gjør en stor feil.

Jeg synes for øvrig ikke jeg er mer generaliserende enn de som slakter burbruk og fronter andre meninger.

Dette med avl for skjønnhet er jo dokumentert mer enn godt nok. Og det er faktisk helt absurd at man driver på med skjønnhetskonkurranser for dyr, når det utelukkende er på eierens primisser. Hunden bryr seg fint lite om utstillinger. Den vil leve et mest mulig normalt liv, dvs. få bevege seg mest mulig fritt, snuse, jakte, løpe og ta innover seg inntrykkene i naturen. Ikke gå rundt i en idrettshall med sløyfe rundt halsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du generaliserer FOR mye i dette innlegget, jeg har selv en rase som alle forhåndsdømmer og kategoriserer som monstrøs rase uten liv verdt å leve, med masse helseplager.

Han har (bank i bordet) ingen helseproblemer, meget kvikk, går lett flere mil uten å slite på noen måte annet enn å gå tom for markeringsurin, han puster utmerket, mye energi og livlighet som stimulerer til lek og aktivisering, elsker varme, takler kulde.

Når man har en hund som fungerer helsemessig, som man ser nyter livet, hvordan kan man være en dyremishandler da? For det er DET du kaller meg, uten å vite noe om verken meg eller hunden min (har ingen av rasene du har nevnt).

Ved å kjøpe slike raser er man med på å opprettholde generell etterspørsel og avl, og man reklamerer også for rasen til alle man møter. Å kalle det dyremishandling er kanskje å ta i, men det er ikke så fryktelig gjennomtenkt heller.

Anonymous poster hash: eb393...85e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiss

Ved å kjøpe slike raser er man med på å opprettholde generell etterspørsel og avl, og man reklamerer også for rasen til alle man møter. Å kalle det dyremishandling er kanskje å ta i, men det er ikke så fryktelig gjennomtenkt heller. Anonymous poster hash: eb393...85e

Uenig, hvis man kjøper fra en oppdretter som avler friske hunder, støtter man ingenting annet enn hundehold. Satt på spissen, kan man si at de som kjøper problemhunder fra dyrebeskyttelsen støtter markedet for å bare kjøpe seg en hund uten å tenke, mishandle den eller gi den bort fordi man vet at den havner hos "dyrebeskyttelsen". Det er faktisk høyst relevant og realistisk, jeg kjenner flere som aktivt har det i bakhodet at "jammen, da gir vi den til dyrebeskyttelsen. Sier at vi fant den", om dyr. Det er mange som holder på sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiss

Jeg er ikke ute etter å ta noen konkrete. Men hvis man med viten og vilje kjøper en hunderase som man VET har store problemer med helsen, og at man på det viset er med på opprettholde etterspørselen, mener jeg man gjør en stor feil.

Jeg synes for øvrig ikke jeg er mer generaliserende enn de som slakter burbruk og fronter andre meninger.

Dette med avl for skjønnhet er jo dokumentert mer enn godt nok. Og det er faktisk helt absurd at man driver på med skjønnhetskonkurranser for dyr, når det utelukkende er på eierens primisser. Hunden bryr seg fint lite om utstillinger. Den vil leve et mest mulig normalt liv, dvs. få bevege seg mest mulig fritt, snuse, jakte, løpe og ta innover seg inntrykkene i naturen. Ikke gå rundt i en idrettshall med sløyfe rundt halsen.....

Jeg er ikke ute etter å ta noen konkrete. Men hvis man med viten og vilje kjøper en hunderase som man VET har store problemer med helsen, og at man på det viset er med på opprettholde etterspørselen, mener jeg man gjør en stor feil.

Jeg synes for øvrig ikke jeg er mer generaliserende enn de som slakter burbruk og fronter andre meninger.

Dette med avl for skjønnhet er jo dokumentert mer enn godt nok. Og det er faktisk helt absurd at man driver på med skjønnhetskonkurranser for dyr, når det utelukkende er på eierens primisser. Hunden bryr seg fint lite om utstillinger. Den vil leve et mest mulig normalt liv, dvs. få bevege seg mest mulig fritt, snuse, jakte, løpe og ta innover seg inntrykkene i naturen. Ikke gå rundt i en idrettshall med sløyfe rundt halsen.....

Er du ikke ute etter å ta noen? Hva med alle oppdretterne du så inderlig hater? Hva med alle hunderasene du ønsker å utrydde for godt? Dere vet ikke hva dere snakker om! Det er en så dum generalisering at man nesten ikke føler for å debattere det engang ;)

Det er så mange aspekter ved hele greia; hvordan vet du at en hund lider? Når du ser en mops på,gata, vil eieren mest sannynlig hvis du spør fortelle deg om en lykkelig, ivrig og aktiv hund. Det samme med de som eier schævere eller cavalierer. Og eieren ville vel skjønt det om hunden led? Hva med alle blandingshundene, hvis man skal fortsette generaliseringen kan jeg jo fortelle at 100% av alle blandingshundene jeg har møtt er ustabile og sinnsyke. Samme med rasen Rhodesian Ridgeback. Men jeg mener ikke at man skal avlive de hundene av den grunn.

Eller hva med spisshundene som står og bjeffer, og bjeffer, og bjeffer? Jeg har aldri møtt en spisshund som ikke har vært stressa og bjeffet på alt! Og jeg har møtt endel. Man kan jo kalle stress dyreplageri; hvorfor skal mennesker avle på usikre og nervøse hunder som har så ufattelig mye stress i kroppen og konstant er på vakt ovenfor alt og alle? Og det hjelper jo ikke om en spisshundeier kommer og sier: "jammen min hund er ikke sånn", for de bidrar til den grusomme stress/nervøsitetsavlen når de kjøper en slik hund.

Håper du tar poenget. Det finnes tilnærmet ingen "friske" hunder, fysisk eller mentalt. Men de fleste av dem har det bra, selvom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange aspekter ved hele greia; hvordan vet du at en hund lider? Når du ser en mops på,gata, vil eieren mest sannynlig hvis du spør fortelle deg om en lykkelig, ivrig og aktiv hund. Det samme med de som eier schævere eller cavalierer.

Ja, det gjør de, mens bikkja står ved siden av dem og hveser og hiver etter pusten som en gal rotte. Selvinnsikt angående egne dyr er ikke alltid på topp. Når det gjelder Cavalier har jeg aldri møtt noen som eieren sier er frisk, og samtlige av dem har sagt at de aldri skal ha rasen igjen. Schæfer har blitt noe forbedret de senere åra, men synes jeg ser få av dem på gata eller i parker.

Anonymous poster hash: eb393...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel fra forskning.no som tar for seg arvelige lidelser hos hunder. http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

Der henvises det blant annet til en undersøkelse fra Storbritannia hvor man gikk gjennom de 50 mest populære rasene og lagde en oversikt over antall lidelser hver raser var utsatt for:

"De mest utsatte rasene (antall lidelser rasen er disponert for, i parentes):

  • Schæfer (58)
  • Golden retriever (50)
  • Bokser (45)
  • Labrador retriever (44)
  • Engelsk springer spaniel (42)"

Er det eierne til disse hundene du anklager for dyremishandling TS?

I tillegg går artikkelen gjennom fem forskjellige vanlige områder der hunder kan ha helseproblemer. Der er det også listet opp en lang rekke raser. Det holder ikke å skule på bulldog og cavalier-eiere, dette er større enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig med deg TS, men å forby avl på hundene syns jeg ikke er ok.

Jeg mener det må bli mer fokus på disse rasene og hvilke plager, og hvor alvorlig det faktisk kan bli for hunder. Det er ikke et marked uten kjøpere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er veldig streng syns jeg. Jeg er enig i at ved å kjøpe hunder som er spesielt utsatt for sykdommer så er man med på å opprettholde en etterspørsel. Dette betyr selvsagt ikke at rasen skal forbys, men at man som forbruker er nødt til å ha steinfokus på friske dyr og positive trekk. For eksempel bør alle dyr registreres i dogweb.

Utstilling er omstridt, på grunn av at de dømmer nesten utelukkende på utseende. Samtidig er utstillingsresultater noe av det seriøse oppdrettere bruker når de skal finne hannhund eller tispe til avl, og det er faktisk viktig! Det er faktisk viktig å følge rasestandard på en rase, slik at man kan opprettholde den originale rasen så godt som mulig. Men det er en vanskelig sak som motsier seg selv på alle måter, derfor er det viktig å bruke skjønn.

Men: det aller viktigste er at forbrukerne er opplyst på helseplager, at man unngår useriøse oppdrettere og at man registrerer valpene sine!



Anonymous poster hash: 075cd...653
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg er veldig enig med TS i at det bør være et enda større fokus på å avkle frem sunne og friske hunder. Noen av rasekravene er ikke sunne for hundene, og de bør man gå bort i fra. Så må man heller fokusere på å lage raskekrav som faktisk er sunne og bærekraftige for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...