Gå til innhold

90% av sminkede kvinner har lav selvtillit


Gjest

Anbefalte innlegg

.. eller komplekser eller noe det er misfornøyd med når det gjelder kroppen.

Hadde kvinner sminket seg hele tiden om de var komfortable med hvordan de så ut? At de følte seg pyntet og pen nok uten sminke?

Hva med de som tatoverer øyebryn, leppestreker? Har de det hakket verre psykisk?

Har kulturen vår en liten psykisk bulk på det området? Akkurat som da man tok det for gitt at sex før ekteskap var en synd, så tar vi det for gitt at sminke gir oss noe positivt som vi ikke kunne fått uten. At det er noe vi trenger. Hva om kvinner, som menn, hadde gått uten?

Snakket med en kamerat her om dagen, han snakket litt om disse tingene. Bare lurer litt på hva folk tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle likt å se hvor mange prosent av kvinner som har lav selvtillitt eller komplekser eller noe de er misfornøyd med når det gjelder kroppen sin i det hele.



Anonymous poster hash: bc9c4...183
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del dreier det seg ikke nødvendigvis om lav selvtillit. Jeg går ofte uten sminke, men når jeg vil se ekstra fin ut sminker jeg meg. Litt det samme som å ha på seg en fin kjole på fest og ikke en slapp joggebukse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du disse tallene? Jeg har et godt selvbilde og kan godt gå uten sminke jeg, men jeg sminker meg fordi jeg synes det er gøy og det gir meg noe. Jeg sminker meg ikke for deg og heller ikke fordi misfornøyd. Literally bye.



Anonymous poster hash: 474a6...891
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kilde til det tallet?

Jeg synes egentlig den første formuleringen din er så rund og omfattende at den gjelder uansett om du fjerner sminken fra utsagnet. Jeg vil tro at 90 % av kvinner har noe de er misfornøyd med, uansett om de bruker sminke eller ikke. Men det trenger ikke bety at de har dårlig selvtillit eller komplekser.



Anonymous poster hash: adc3e...83b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om celulitter, kviser o.l., hårfjerning, stell av håret vi har på hodet, vekt og muskler og fett på akkurat de riktige stedene, negler, hud, føtter, bekledning... Det er en enorm profitt i å få oss til å føle at skjønnhet er den eneste verdien vi har.



Anonymous poster hash: a948a...ca5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

De aller fleste mennesker er misfornøyde med noe på kroppen. Det er ganske naturlig og betyr ikke at man har lav selvtillit. Jeg har god selvtillit og går ofte uten sminke (er jeg ute blant folk bruker jeg som oftest dog litt mascara og farge på øyenbryn) men selv jeg har noe jeg ikke synes er 100% perfekt med kroppen min. Jeg har flere ting. Eksempel er at jeg ikke har pene negler. Jeg har også en føflekk på magen jeg ikke liker.

Samboeren min har også god selvtillit, men han også som de aller fleste andre mennesker har også noe han ikke er 100% fornøyd med.

Så derfor skjønner jeg veldig godt at 90% har enten lav selvtillit eller noe de ikke er helt fornøyd med :)

Synes du TS at du er 100% perfekt på absolutt alle måter? Du liker alle tærne dine og magen din og lårene dine? Om du sier ja så må jeg si at du er utrolig heldig som er så perfekt, men de fleste mennesker er ikke perfekte og kan se det selv.

Enkelt og greit :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt sminke og har alltid vært imot det hele livet. Jeg har selvsagt prøvd å sminke meg men føler jeg ser rar ut og har tatt det av med en gang.

Jeg liker meg best uten sminke.

Det er viktig for meg at folk ser meg som jeg er, og at de liker meg som jeg er. Om jeg sminke meg ser de ikke hvem jeg er og det liker jeg ikke.

Jeg prøver å oppfordre alle rundt meg til å ikke bruke sminke, for de er penere uten sminke - rett og slett!

Men selvfølgelig, jeg respekterer at andre ønsker å sminke seg, det er ikke det .. jeg bare ønsker at folk skal like seg selv som de er. :)

Om du har hudproblem og er sliten i huden, er det kostholdet og søvnen du må gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har lav selvtillit OG jeg bruker ikke sminke! Slå den.



Anonymous poster hash: 36a13...404
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt sminke og har alltid vært imot det hele livet. Jeg har selvsagt prøvd å sminke meg men føler jeg ser rar ut og har tatt det av med en gang.

Jeg liker meg best uten sminke.

Det er viktig for meg at folk ser meg som jeg er, og at de liker meg som jeg er. Om jeg sminke meg ser de ikke hvem jeg er og det liker jeg ikke.

Jeg prøver å oppfordre alle rundt meg til å ikke bruke sminke, for de er penere uten sminke - rett og slett!

Men selvfølgelig, jeg respekterer at andre ønsker å sminke seg, det er ikke det .. jeg bare ønsker at folk skal like seg selv som de er. :)

Om du har hudproblem og er sliten i huden, er det kostholdet og søvnen du må gjøre noe med.

Om folk rundt deg bruker sminke er da none of your business, hold det der for deg selv. Det er deres valg å bruke sminke, akkurat som det er ditt å ikke bruke det. Jeg bruker sminke selv, men liker meg selv som jeg er forde.

Anonymous poster hash: 474a6...891

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sminke fordi jeg har lav selvtillit. Sminken booster selvtilliten litt. Kunne aldri gått ut uten sminke. Trist, men sant :(



Anonymous poster hash: 14a99...936
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste mennesker er misfornøyde med noe på kroppen. Det er ganske naturlig og betyr ikke at man har lav selvtillit. Jeg har god selvtillit og går ofte uten sminke (er jeg ute blant folk bruker jeg som oftest dog litt mascara og farge på øyenbryn) men selv jeg har noe jeg ikke synes er 100% perfekt med kroppen min. Jeg har flere ting. Eksempel er at jeg ikke har pene negler. Jeg har også en føflekk på magen jeg ikke liker.

Synes du TS at du er 100% perfekt på absolutt alle måter? Du liker alle tærne dine og magen din og lårene dine? Om du sier ja så må jeg si at du er utrolig heldig som er så perfekt, men de fleste mennesker er ikke perfekte og kan se det selv.

Men er ikke det at det er normalt å være misfornøyd et tegn på at noe er galt med måten vi ser på ting? Er vi nødt å ha det sånn som kultur? Er det positivt for oss? Hvorfor har det blitt sånn?

Jeg er langt ifra pen eller perfekt, har heller ikke veltrent kropp, men jeg er fornøyd med hele meg, ja. Akkurat som noen personer ikke er interessert i sport, er ikke jeg interessert i å være pen. Men jeg føler meg fortsatt pen og søt innimellom. Jeg vet at jeg ikke er modellpen, men dette er ikke noe som gjør inntrykk på meg emosjonelt.

Jeg sier ikke at alle som bruker sminke tar feil, jeg bare lurer på generelle tanker folk har rundt tema.

Endret av ord deling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere menn må slutte å gå etter kvinner som er over sminket? :fnise:
Jeg testet det ut en gang, gikk på byen med null sminke, fortsatt pene klær, ingen som pratet med meg..Bortsett fra folk jeg kjente fra før av..Og jeg ser ikke ut som en dass heller som usminket..Og dagen etterpå la jeg på sminke og fikk flere menn som ville prate med meg.. (begge dagene var jeg edru på byen)

Så forklar den du...Jeg var jo samme person usminket/sminket...Så hvorfor valgte menn meg når jeg var sminket? Var jeg ikke god nok usminket?

edit:
Var ikke oversminket x) (altså null brunkrem, falske vipper osv..)

Endret av The Tardis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Men er ikke det at det er normalt å være misfornøyd et tegn på at noe er galt med måten vi ser på ting? Er vi nødt å ha det sånn som kultur? Er det positivt for oss? Hvorfor har det blitt sånn?

Jeg er langt ifra pen eller perfekt, har heller ikke veltrent kropp, men jeg er fornøyd med hele meg, ja. Akkurat som noen personer ikke er interessert i sport, er ikke jeg interessert i å være pen. Men merkelig nok føler jeg meg fortsatt pen og søt innimellom. Jeg vet at jeg ikke er modellpen, men dette er ikke noe som gjør inntrykk på meg emosjonelt.

Jeg sier ikke at alle som bruker sminke tar feil, jeg bare lurer på generelle tanker folk har rundt tema.

Jeg synes ikke det er galt i å være misfornøyd med noe med kroppen sin. På samme måte er det ikke noe galt i å være misfornøyd med seg selv om man er i dårlig form f.eks. Jeg ser på de to tingene på samme måte i alle fall.

Jeg er en person som ønsker å være den beste versjonen av meg selv, og derfor er det helt naturlig for meg å ha ting jeg ikke er helt fornøyd med. Jeg steller meg fordi jeg ønsker å være den beste versjonen av meg selv. Jeg er aktiv fordi jeg ønsker å være den beste versjonen av meg selv :) Sant?

Det er for min del et tegn på sunnhet at man bryr seg om hvordan man ser ut og at man bryr seg om hvor godt man presterer i ting.

Men det jeg snakker om nå er jo noe helt annet enn å ha dårlig selvtillit. Jeg ser ikke noe galt i å kunne se at man ikke er perfekt. Det er noe galt om man heller tror at man er perfekt, fordi ingen av oss er det. Derfor vil de fleste ha noe de ikke liker så godt med kroppen sin. Men man kan likevel akseptere hvordan man ser ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg dårlig selvtillit når jeg går med slips.....?

Tulleproblemstilling.....

Anonymous poster hash: 17779...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har nok litt for dårlig selvtillit for å gå uten sminke. Hvorfor har jeg det? Jo, fordi en gang jeg gikk på ungdomskolen fikk jeg høre en gang jeg ikke rakk å sminke meg "du ser ikke ut uten sminke, kom deg inn på dass og fiks deg". Hele videregående skulle folk gi hjelp og råd forhva jeg skulle gjøre med mine ikke eksisterende øyenbryn og når jeg begynte å sminke meg skikkelig skulle alle kommentere hvor annerledes jeg var uten sminke når de så meg uten. Nå har jeg tstoverte bryn og går omtrent ikke utenfor døren uten sminke. Hadde folk ikke kpmmentert andre sitt utseende ukritisk, hadde gjerne selvtilliten vært større også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke blir jo solgt ved å skape et behov. Det er ikke psykolog for folk med dårlig selvtillit.



Anonymous poster hash: f1348...b79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å oppfordre alle rundt meg til å ikke bruke sminke, for de er penere uten sminke - rett og slett!

Men selvfølgelig, jeg respekterer at andre ønsker å sminke seg, det er ikke det .. jeg bare ønsker at folk skal like seg selv som de er. :)

Du mener at man er penere uten sminke, men de som sminker seg er jo uenig og det er jo de fleste andre også. Hvis ikke så hadde vel ikke de som levde på utseendet sitt sminket seg eller man gjort det ved anledninger man vanligvis pynter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres som å være sminket, da? Full pakke, bare leppestift, bare mascara, bare rouge? Jeg har god selvtillit, og sminker meg ikke i egne øyne. Bruker kun mascara, men det er fordi jeg har brukt det i 30 år, og har mistet all farge på øyevipper. Jeg ser syk ut uten mascara. Husker jeg gikk uten på jobb en gang, og da spurte en kollega om jeg hadde betennelse på øynene. Aldri mer!

Til fest kan jeg bruke litt mer, men det handler da ikke om dårlig selvtillit, kun et ønske om å se litt annerledes ut til fest enn til hverdags.

Hvorfor mener du at så mange har dårlig selvtillit om de sminker seg? Synes det høres rart ut. Jeg tror de fleste gjør det for å føle seg bedre.

Jeg kan være med på at de som sparkler seg til det ugjenkjennelige gjør det pga dårlig selvtillit, men litt hverdagsmakeup handler nok mer om å føle seg freshere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...