Gå til innhold

Abort: Menns bestemmelsesrett.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest constance90

En avtale og en nemnd hvor begge møtes på nøytral grunn med rådgivere tilstede og med barnet som hovedfokus, er mine tanker.

Det er det som er min største problemstilling. Hvordan ivareta barnas rettighet uten at det påvirkes av far eller mor. Det er ikke mulig før barnet er født og kan gis bort til en tredjepart som kan ta vare på barnas rettighet. Før det mener jeg at barn ikke har rettighet og kvinnen baserer da beslutninger som er fordel til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

Jeg forstår ikke svaret ditt, KrissyHart. Jeg er TS og jeg er en kvinne. Jeg bare lurer på hvordan de som ber om menns bestemmelsesrett akter å utføre denne retten i praksis.

Anonymous poster hash: d126e...63b

jeg leste feil, trodde du ville ha bestemmelsesrett for menn ang abort.. my bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er min største problemstilling. Hvordan ivareta barnas rettighet uten at det påvirkes av far eller mor. Det er ikke mulig før barnet er født og kan gis bort til en tredjepart som kan ta vare på barnas rettighet. Før det mener jeg at barn ikke har rettighet og kvinnen baserer da beslutninger som er fordel til henne.

Ja, vanskelig dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel først må en fjerne rettigheter kvinner har over sin egen kropp.

Anonymous poster hash: a74ea...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det første som må skje, er en skriftlig kontrakt før sex. Der det avtales hvem som skal bruke hvilken prevensjon, og hva som skal skje ved en evnt graviditet. Blir ikke dette gjort, så må vi bare tilbake til dagens praksis, kvinnen bestemmer selv over sin kropp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går nok ikke an å få til.

La oss si at det skulle bli likt. Mannen vil ikke være med på abort. Han får medhold i det.

Kvinnen blir tvunget til å føde, for så å overlate barnet til mannen?

Hva vil disse barn a skrive på kg når de er voksne?

Jeg vokste opp til min far, og har ingen kontakt med min mor for hun ville ta abort og det fikk hun ikke....

Eller: skulle ønske mor fikk sitt ønske oppfylt for jeg har hatt et dårlig liv...



Anonymous poster hash: 999bf...b5d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Det lurer jeg også på, hvordan kan han FÅ rett til å bestemme over et annet voksent menneske? Det vil jo bryte med norske lover.

Det finnes mange områder hvor personer eller institusjoner som representerer staten bestemmer over andre enn seg selv. Forbud mot narkotika og prostitusjon er reelt sett et forbud for individet å gjøre det han/hun ønsker med kroppen sin. Eggdonasjon/surrogati er heller ikke lov i Norge. Tilsvarende er det flere områder hvor en person kan bli umyndiggjort, og bruken av tvang har fremdeles et relativt stort omfang og gråsoner både i psykiatri og rusomsorg. Tidligere var også selvmord ulovlig, og mislykkede forsøk kunne faktisk ende med straff. Heldigvis er dette ikke aktuelt lenger.

Til problemstillingen som diskuteres her, selvsagt skal ingen andre enn kvinnen som bærer fosteret ta avgjørelse på utfallet. For meg blir det derfor uinteressant å finne frem hypotetiske løsninger på en problemstilling som heldigvis aldri vil bli aktualisert. Ved en graviditet er det likevel ønskelig at "mor" snakker sammen med "far" dersom det er mulig, slik at hans ønsker og tanker også er kjent. Selv om kvinnen har hele ansvaret for å bære/ikke bære frem et barn, så bør det jo være en plan på hva som skjer når dette barnet eventuelt kommer til verden. Familieplanlegging som sentral bærebjelke i vestlig utvikling handler om langt mer enn "mors" ønske om småbarn, det er mange praktiske hensyn som skal vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke menn skal få bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke. Selvsagt må han betale barnebidrag på vanlig måte. Derimot i denne saken :

http://www.tv2.no/a/3645863

Så burde han få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke menn skal få bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke. Selvsagt må han betale barnebidrag på vanlig måte. Derimot i denne saken :

http://www.tv2.no/a/3645863

Så burde han få slippe.

Så det du sier er at dersom en mann har sagt at han tror ikke han vil ha barn og kjæresten sier hun går på p-piller men så blir gravid (det er visstnok mange jenter som lurer mannen med dette ifølge KG) og mannen da utrykkelig gir beskjed om at han ikke ønsker barnet når kvinnen sier at hun har blitt gravid (dette burde være et krav at skal oversendes til den mulige faren innen aborttiden ellers burde bidrag bortfalle) så kan hun bare ignorere hans ønsker og ha barnet for så å kreve bidrag, er det dette du mener?

Anonymous poster hash: f1a09...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Jeg forstår ikke hvorfor det er så sykt vanskelig for mange menn og kvinner å innse at det alltid vil være en risiko for graviditet ved sex. Det er ikke sånn at det er en menneskerett å kunne ha sex og at man får en garanti på at det aldri blir barn ut av det. I hvilken lov står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det er så sykt vanskelig for mange menn og kvinner å innse at det alltid vil være en risiko for graviditet ved sex. Det er ikke sånn at det er en menneskerett å kunne ha sex og at man får en garanti på at det aldri blir barn ut av det. I hvilken lov står det?

Men kvinner får likevel velge om de vil ta abort, og de har langt flere prevensjonsformer enn menn. De kan til og med bruke abort som prevensjon om de ønsker. Burde ikke de også vite at det alltid vil være en risiko ved sex?

Edit: Leste for fort. Trodde du kun skrev "for mange menn", og så ikke at det sto kvinner også.

Endret av Eriks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal bestemme lik rettighet for å avgjøre abort eller beholde ved uønsket graviditet så må den parten som krever abort ha gjort sitt for å forhindre den. Om begge i forkant ikke ønsker barn må derfor begge bruke prevensjon.

(...)

Og til spørsmålet ditt, ja, hvis en mann ønsker å beholde barnet, men kvinnen ønsker abort, så får ikke hun eneavgjørelsen på abortspørsmålet om hun ikke har brukt prevensjon.

Altså:

1. Begge har brukt prevensjon, begge ønsker abort, enkelt.

2. Begge har brukt prevensjon, kvinnen ønsker abort, sak.

3. Begge har brukt prevensjon, mannen ønsker abort, sak.

(...)

Du skal ha for at du legger sterkt opp til likhet for begge kjønn (imponerende mtp. kjønnet ditt), men selv jeg synes det er drøyt å la en kvinne gå gravid og føde et barn mot sin vilje. Jeg synes på den andre siden at det ikke hadde vært galt å "tvinge" en gravid til å ta abort dersom mannen ikke vil ha barn. Det som ødelegger teorien for min del er at det er å umulig å gjennomføre i praksis, fordi gravide kvinner ikke ville sagt ifra om at de var gravide, og dermed unnsluppet.

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting dere glemmer i denne diskusjonen er at menn faktisk har flere prevansjonsmidler enn bare kondom. Det er faktisk utviklet en p-pille for menn, men den er ikke lansert på markedet fordi den har for mange bivirkninger (de er omtrent som på den kvinnelige p-pillen) og fordi menn ikke klarer å ta den regelmessig nok.

Kondom burde regnes som en slags delt prevensjon, fordi den er synlig.



Anonymous poster hash: 33cb9...77d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha for at du legger sterkt opp til likhet for begge kjønn (imponerende mtp. kjønnet ditt), men selv jeg synes det er drøyt å la en kvinne gå gravid og føde et barn mot sin vilje. Jeg synes på den andre siden at det ikke hadde vært galt å "tvinge" en gravid til å ta abort dersom mannen ikke vil ha barn. Det som ødelegger teorien for min del er at det er å umulig å gjennomføre i praksis, fordi gravide kvinner ikke ville sagt ifra om at de var gravide, og dermed unnsluppet.

Helt enig, hele saken er jo helt umulig. Da må man eventuelt moderere til tanken på at menn kan fraskrive seg alle rettigheter og plikter. Skulle det vært mulig måtte det blitt rettsaker og en grundig vurdering om man faktisk har gjort det man kunne for å ikke bli gravide.

Jeg synes det er helt vanvittig å diskutere det, men det trengs siden mange menn ikke er klar over hva som skjer inne i en kvinne ved graviditet, ei heller hvor stor risiko det er for å bli gravid selv med prevensjon. Dessverre har menn ofte veldig manglende seksualkunnskaper, og trenger å bli påminnet om hormoner som kommer veltende når kvinnen blir gravid, samt at p-piller ikke er helt sikre.

Jeg er ganske klar på dette til partnere, jeg går på pilla, jeg ønsker ikke barn nå derfor bruker jeg prevensjon, men blir jeg gravid så vet jeg ikke om jeg klarer å ta abort selv om jeg sier det på forhånd. Bruk kondom om du er helt bombastisk på at barn er uaktuelt, for det vil jeg aldri kunne garantere at ikke blir resultatet selv med prevensjon og "plan" om abort.

Dette er jo noe menn burde være fullstendig klar over, likevel sitter det haugevis av mannfolk som ikke skjønner hvordan dama kunne bli gravid, og hvorfor hun har endret mening om abort når hun hadde "lovt" det på forhånd. Lær litt biologi, ta ansvar FØR man står i situasjonen, så hadde man sluppet sånne saker hvor mannen føler seg påtvunget barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Det er begges "barn" og ideelt burde begge bli enige om abort eller ikke abort. Det blir feil at den ene skal bestemme alt, da det er et tungt valg for begge to. Hvordan det skal løses i praksis vet jeg ikke, men dette med selvbestemmelse over egen kropp kjatret blir feil etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Jeg forstår ikke hvorfor det er så sykt vanskelig for mange menn og kvinner å innse at det alltid vil være en risiko for graviditet ved sex. Det er ikke sånn at det er en menneskerett å kunne ha sex og at man får en garanti på at det aldri blir barn ut av det. I hvilken lov står det?

Helt enig :tommelopp: . I tillegg kan man bare bruke kondom.

Alt for mange umodne mennesker som ikke tenker før de handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begges "barn" og ideelt burde begge bli enige om abort eller ikke abort. Det blir feil at den ene skal bestemme alt, da det er et tungt valg for begge to. Hvordan det skal løses i praksis vet jeg ikke, men dette med selvbestemmelse over egen kropp kjatret blir feil etter min mening.

Hvorfor mener du det blir det feil å bestemme over egen kropp?

Man kan rett og slett ikke bestemme over andres kropp på noen måte som ikke fratar den ene sine grunnleggende rettigheter. Far er faktisk ikke den mest viktige i en sånn situasjon, det er barnet. Og etter barnet så blir det moren, siden det er hennes kropp. At faren ikke har sørget for nok beskyttele kan ikke gå utover to andre parter, selv om den ene var med på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men kvinner får likevel velge om de vil ta abort, og de har langt flere prevensjonsformer enn menn. De kan til og med bruke abort som prevensjon om de ønsker. Burde ikke de også vite at det alltid vil være en risiko ved sex?

en abort er ikke risikofri den heller. Smertefullt er det og. Det første man må forstå i slike diskusjoner er at abort ikke er bare bare. Så om man velger det som prevensjonsform er man ganske idiot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...