Gå til innhold

Vil bli vekter..noen som kan si litt om forskjellige jobber man kan få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på sentervakthold, på flyplass osv.. Og går man igjennom noen tester? Er yrket hardt? Hvor strenge er kravene? Betaler du kurs fra egen lomme eller dekkes dette av selskapet? Takk for svar:)

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på sentervakthold, på flyplass osv.. Og går man igjennom noen tester? Er yrket hardt? Hvor strenge er kravene? Betaler du kurs fra egen lomme eller dekkes dette av selskapet? Takk for svar:)

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Senter: Jeg jobber selv på senter for øyeblikket. Stor trives. Det er selvfølgelig ubehagelig når du må konfrontere voksne mennesker med ting som de gjør som de ikke har lov til, og det er jo aldri gøy å ta folk som stjeler for du vet aldri hvordan situasjonen blir. Men alt i alt trives jeg veldig godt. Du blir kjent med masse folk som jobber i butikkene, du blir kjent med byorginalene som henger rundt på sentrene, du ser masse morsomt som skjer, og ikke minst kan du kjefte på alle idiotene som ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Dagene går med på å "patruljere" senteret, sjekke at alt er i orden, sjekke at de ansatte har det greit, passe på at uønskede mennesker ikke oppholder seg på senteret, og evt. andre ting senterledelsen trenger hjelp til. Varierer mye fra senter til senter hvor mange oppgaver du har.

Flyplass: aldri prøvd

Resepsjon: Helt ok, varierer veldig fra bygg til bygg. Noen plasser er du en glorifisert sekretær eller resepsjonist, andre plasser har du faktisk ansvar for sikkerhet, med kontroller, sjekker og gjennomgang av overvåkning. Kan være veldig kjekt, kan være helt utrolig kjipt.

Mobilt vakthold: Jobbet med dette i 4 år. Veldig greit, litt kjipt at det hovedsaklig er nattarbeid, men kjekt. Du styrer dagen veldig selv (i mitt tilfelle hvertfall). Du møter veldig lite folk, men har du kjekke kollegaer går det fint. Du kjører rundt og sjekker tomme bygg, sjekker at alt er låst, alt som må være slått av er slått av, sjekker at de som evt. er på jobb har lov til å være i bygget og lignende. Rykker ut på alarmer når de går, sjekker byggene og sikrer evt. bygget etter politiet har vært der hvis det var innbrudd.

Events: DØDSGØY! Jobbe på events er kjempekult, det er litt likt senter vakthold, bare en helt annen setting. Du passer på at alle oppfører seg, men det er så mye som skjer. DU kan stå i innslipp og sjekke billetter og at folk ikke har med ting som ikke er lov, du kan stå i "pit" altså ved scenene og passe på at folk ikke svimer av eller løper opp på scenen, du kan gå streifvakt og passe på publikum og slikt. Kjempegøy, men det er hovedsaklig i Oslo du kan jobbe med dette fulltid.

Anonymous poster hash: 94e9c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:) er du fir Nokas eller? Jeg leste også at man kunne ta helse og sosialtjeneste. Så dette er ting du får gjennom kurset? Du trenger ikke noe fagbrev? Dette må jo være pergekt gor oss som er lei av tunge teoretiske studier.

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vekter (og er kurset videre til å bli sikkerhetskontrollør) på flyplass. Noe spesifikt du lurer på?



Anonymous poster hash: 727cc...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vekter (og er kurset videre til å bli sikkerhetskontrollør) på flyplass. Noe spesifikt du lurer på? Anonymous poster hash: 727cc...651

. Du bestemmer vel selv hva du vil bli kurset videre som?<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vekterjobber trenger du ikke mer enn vekterkurs trinn 1 for. Trinn 2 er en praksisperiode (du jobber som vanlig og får lønn), og når denne er gjennomført må du gå kurs trinn 3 for å bli fullt kvalifisert som vekter. Tror bare det er flyplass som trenger ekstra kurs, men jeg er ikke sikker... Kursene blir dekket av jobben hvis du har fått fast ansettelse. Det er forøvrig noen som velger å melde seg på og betale for kurset av egen lomme, for å stille sterkere i jobbsøkeprosessen.

Jeg har jobbet som stasjonærvekter (resepsjon) på flere forskjellige objekter, og som det blir sagt over her varierer det veldig hvilket sted man havner. Men en veldig grei jobb der man møter mange mennesker! Jeg jobber nå som operatør (koordinering av vektere, alarmer etc.) Det er mye stillesitting, men arbeidstidene passer meg bedre siden jeg er student på dagtid.

Hvilken jobb du får kommer helt an på hvilke stillinger som er utlyst, og hva du søker på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut til å være vanskelig å få jobb da. er sikkert mange søkere :( men jeg mistrives i jobben jeg har, jeg trenger en jobb som gir meg noe mer. vekter er da noe jeg kan tenke meg. men det er litt kjedlig å betale for kursert om man ikke får jobb.



Anonymous poster hash: dae31...8dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Du bestemmer vel selv hva du vil bli kurset videre som? :)

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Ja, jeg spurte og fikk sponset godkjent kurs av jobben. :) Er litt flere kurs for å få jobbe på flyplass, men får også gode fordeler. Sikkerhetskontrollører er gjerne "videreutdannede" vektere, og jeg har også to kolleger som tidligere var politimenn. Til tider krevende jobb, men spennende om du har interessen for det.

Anonymous poster hash: 727cc...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spurte og fikk sponset godkjent kurs av jobben. :) Er litt flere kurs for å få jobbe på flyplass, men får også gode fordeler. Sikkerhetskontrollører er gjerne "videreutdannede" vektere, og jeg har også to kolleger som tidligere var politimenn. Til tider krevende jobb, men spennende om du har interessen for det.

Anonymous poster hash: 727cc...651

Er det mye ubehageligheter i jobben? eller er det stort sett greit? må du gjennom fysisk/psykisk test? hhvor lett er det å få jobb, og hvor stiller man i konkurransen ved siden av de som har vært i førstegansgtjeneste om du selv bare har kurset? sorry hvis jeg spør mye, men alltids greit å vite.

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vektere jobber på Domus og de løper bare rundt og tjener faktisk ganske så mye og det er masse overtidstillegg til stillingen!

Anonymous poster hash: a1f81...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye ubehageligheter i jobben? eller er det stort sett greit? må du gjennom fysisk/psykisk test? hhvor lett er det å få jobb, og hvor stiller man i konkurransen ved siden av de som har vært i førstegansgtjeneste om du selv bare har kurset? sorry hvis jeg spør mye, men alltids greit å vite.

Anonymous poster hash: dae31...8dd

Hyggelig at du spør, stor fordel at du har sjekket litt rundt om jobben på forhånd!! :)

Som oftest er det en veldig grei jobb, folk flest skjønner at man må kontrollere dem og deres bagasje.

Jobben min er hovedsaklig å kontrollere passasjerer (dersom de blir tatt ut til tilfeldig kontroll eller om det blir utslag i detektoren) eller sjekke utslagsbagasje manuelt/via skjerm. Har også vakt i et kontrollrom helt alene, hvor jeg bruker en slags røntgenmaskin til å se gjennom innsjekket bagasje.

Som mann er kanskje det "verste" personkontrollen. De aller fleste passasjerene er som sagt samarbeidsvillige, men noen misliker å bli kontrollert fordi de mener det er "unødvendig" eller de prøver å forklare at de ikke er terrorister. Noen kan derfor bli hissige, men da gjelder det å vite lovverket og hvor man selv står. Med kunnskap om faget og en god innstilling til service kommer man en lang vei. :) Har måttet bortvise mennesker som hisser seg opp, men det hører heldigvis til sjeldenhetene.

Førstegangstjeneste kan være en fordel, men er på ingen måte avgjørende. Vekterkursene man får gratis i forsvaret er ikke godkjent hos noen vaktselskaper ellers. Det vil si at dersom du søker jobb hos f.eks. G4S, Nokas eller Securitas så har disse ingen betydning - du må uansett på godkjent kurs. :) Dermed stiller du antageligvis like sterkt som en konkurrent med erfaring fra militær vekteropplæring eller førstegangstjeneste.

Angående psykisk/fysisk test, er dette litt varierende. Normalen er likevel at det meste kartlegges på intervju. Du blir ofte bedt om å si en sterk/svak side ved deg selv, og ellers noen spørsmål om hvor godt du takler forskjellige situasjoner. Fysikk går mer på om du er i grei form, og det er som oftest ingen fysiske tester annet enn oppmøte. :) Vil likevel understreke at jobben kan være fysisk hard (til tider) så det lønner seg å være i stand til å følge med.

Håper det var litt oppklarende! Om du lurer på mer er det bare å spørre :) Lykke til uansett!

Anonymous poster hash: 727cc...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som skrev over-

Ser at jeg glemte å svare på hvor enkelt det er å få jobb. Dette varierer selvfølgelig, men jeg bil anbefale deg å forsøke hos et av de seriøse vaktselskapene (nevnt over). Finnes også flere gode selvfølgelig, men hold deg gjerne unna selskaper som heter ting som "Per Nordmann Vaktmenn" og "Vekterpatruljen som passer på folk" o.l.. Det finnes nok av dem, og i tillegg til dårlig opplæring har de også dårlig lønn, kjipe arbeidsforhold og lite lukrative lønnstillegg. Hovedregel her er at "kjente" vaktselskap er best. Det stilles nemlig ingen krav til personer som ønsker å starte et eget vaktselskap. ;-)

Til spørsmålet: Dersom du VIL bli vekter, og ikke tror at det betyr at du kan smelle ned folk eller at det handler om å se tøff ut, så kan du nok få jobb ganske lett. :) Det er (utrolig nok) en god del søkere som ønsker å få ut sinnet sitt gjennom vekterjobben, eller som tror de kan bruke håndjerne og bataljoner til å ta hvem de vil. Slike slipper heldigvis sjeldent gjennom. Legg fokus på at du er opptatt av sikkerhet og service, da vil du komme langt! :) Innlysende nok er du nødt til å bruke ressurser dersom noen utgjør fare e.l. (og ja, du kan bruke håndjern og du kan holde igjen/nekte tilgang/bortvise o.l.) men hovedfokuset for en vekter er å vedlikeholde eller skape fred. Vi har mer makt enn folk flest tror, men kunsten er å ikke behøve å utøve den. :)

Arbeidstida er forresten kanskje det verste i akkurat min stilling, ellers er det mye positivt. Folk reiser til alle døgnets tider cirka, og kontroll er nødvendig uansett. Nå er klokka 05:00, og jeg er lys våken grunnet nattarbeid tidligere denne uka.

Eksempel 1: En mann kommer



Anonymous poster hash: 727cc...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel 1: En mann kommer

Beklager dette forresten, det tilhørte en annen post. God natt! :)

Anonymous poster hash: 727cc...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...