Gå til innhold

Taperene er på bunnen - Kortfilm av Christopher Nielsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En fantastisk video, Taperene er på bunnen

Ville bare dele denne for jeg synes den var veldig beskrivende for så mange aspekter av livet, og også selve livet



Anonymous poster hash: eb6d5...30c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det 64 stk som har kikket, er jeg den eneste av 64 mennesker som syntes dette var en fantastisk kortfilm?

TS



Anonymous poster hash: eb6d5...30c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva som var på bunnen. Hvorfor plutselig ombestemte han seg når han var så sikker på at det på bunnen ikke var så ille? Dessuten så var jo "strømmen" de som gikk oppover, var jo ingen som gikk nedover.



Anonymous poster hash: 7aca0...989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tok fullstendig vekk fokus på handlingen i filmen var alle penisene. Jeg så peniser over alt.



Anonymous poster hash: 0567a...12a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare på Gollum.



Anonymous poster hash: beced...237
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som så livet i dette? Oppover, fremover, evig higen etter bedre liv, stå på på jobben, større hus, nyere bil. Man skal yte mer, alltid mer, det er aldri noe stopp, videre, oppover, fremover. Ikke stopp, for lykken er i fremgang.

Jeg tenker også litt "flinke piker" som er på dette kjøret, alle skal tilfredsstilles, alt skal være perfekt med jobb, hjem, mann og barn. Et evig kjør

Jeg ser meg selv også i det med å ha alltid stått på, aleneansvar for psykisk sykt barn, gikk på autopilot i 20 år med jobb og hjemme, videre, oppover, fremover til det sa stopp og jeg traff veggen.

TS



Anonymous poster hash: eb6d5...30c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo. Likte filmen. Men er nok litt for lite kunstnerisk av meg til å klare å tolke så mye inn i den. Men den var interessant visuelt, og likte utfordringen - opp eller ned? - som ikke fantes noe svar på.



Anonymous poster hash: 197e6...df5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som så livet i dette? Oppover, fremover, evig higen etter bedre liv, stå på på jobben, større hus, nyere bil. Man skal yte mer, alltid mer, det er aldri noe stopp, videre, oppover, fremover. Ikke stopp, for lykken er i fremgang.

Jeg tenker også litt "flinke piker" som er på dette kjøret, alle skal tilfredsstilles, alt skal være perfekt med jobb, hjem, mann og barn. Et evig kjør

Jeg ser meg selv også i det med å ha alltid stått på, aleneansvar for psykisk sykt barn, gikk på autopilot i 20 år med jobb og hjemme, videre, oppover, fremover til det sa stopp og jeg traff veggen.

TS

Anonymous poster hash: eb6d5...30c

Ja, det er mye av dette jeg legger i den også. I tillegg frykten for det ukjente: Hva er det egentlig der nede? Og hvordan vet vi egentlig at det som venter på toppen er så mye bedre?

Overføringen fra tegneserie til kortfilm har funket bra, synes jeg. Mulig usikkerheten og tvilen kommer bedre frem i tegneserien, men det er muligens fordi jeg etter hvert har lest den så mange ganger?

Og så vil jeg presisere at tittelen på filmen (og tegneserien) er "Rulletrappen". "Taperne er på bunnen" er en replikk fra filmen, som Aftenposten har brukt som overskrift. Jeg synes det er litt feil av dem. Ved å gjøre det setter de en konklusjon (som bare er en av mange mulige) før vi i det hele tatt har sett filmen. Og jeg tviler på at den konklusjonen gjenspeiler Christoffer Nielsens intensjoner spesielt godt. Han ser ikke samfunnets tapere helt på samme måte som alle andre.

Anonymous poster hash: f47f6...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld. Christopher, ikke Christoffer.



Anonymous poster hash: f47f6...048
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare på Gollum.

Anonymous poster hash: beced...237 [/acronymNå er d

Nå er det lenge siden jeg så ringenes herre, men Gollum endte som den stakkaren han gjorde fordi han lot seg forføre av en materiell gjenstand: "my precious". Før han fikk ringen i sin besittelse var han en lykkelig hobbit med normalt liv, men ringen korrumperte han og ble en helt annen personlighet enn det han var før han ble forelsket i ringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye av dette jeg legger i den også. I tillegg frykten for det ukjente: Hva er det egentlig der nede? Og hvordan vet vi egentlig at det som venter på toppen er så mye bedre?

Overføringen fra tegneserie til kortfilm har funket bra, synes jeg. Mulig usikkerheten og tvilen kommer bedre frem i tegneserien, men det er muligens fordi jeg etter hvert har lest den så mange ganger?

Og så vil jeg presisere at tittelen på filmen (og tegneserien) er "Rulletrappen". "Taperne er på bunnen" er en replikk fra filmen, som Aftenposten har brukt som overskrift. Jeg synes det er litt feil av dem. Ved å gjøre det setter de en konklusjon (som bare er en av mange mulige) før vi i det hele tatt har sett filmen. Og jeg tviler på at den konklusjonen gjenspeiler Christoffer Nielsens intensjoner spesielt godt. Han ser ikke samfunnets tapere helt på samme måte som alle andre.

Anonymous poster hash: f47f6...048

Enig :)

Det er uklart om det som er øverst i rulletrappen er bedre enn det som er på bunnen, eller om det er noe der i det hele tatt. Jeg tror filmen handler mer om den evige kampen livet er, eller eventuelt den evige kampen vi gjør livet til. Eller at vi strever for å oppnå noe som kanskje ikke finnes.

Anonymous poster hash: ed157...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...