Gå til innhold

Familievernkontoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for å gå fra mannen min etter at vi nå har forsøkt å få det til i laaaang tid. Når i prosessen kontakter man familievernkontoret? Hva gjør de?

Har så mange spm ang denne prosessen. Er redd for å gjøre ting i feil rekkefølge!! Noen som har vært igjennom dette der ute?

Hvor lenge bodde dere sammen etter at barna var informert? Hvordan løste dere det økonomisk? Tenker da på før man selger felles bolig. Blir jo dyrt når man må ut å leie seg egen leilighet samtidig som man må være med å betale på felles bolig!!

Glad for alle mld fra dere som har vært i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring de, så får du all info. Husk penn og papir. Det er mye informasjon og hente inn.

Vi informerte ungene. Når vi hadde bestemt oss for og gå fra hverandre. Bodde sammen 2 måneder etter bruddet. Økonomi kommer i andre rekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som er eller har vært i denne situasjonen som kan fortelle hvordan de gjorde det?

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har bestemt meg for å gå fra mannen min etter at vi nå har forsøkt å få det til i laaaang tid. Når i prosessen kontakter man familievernkontoret? Hva gjør de?

Har så mange spm ang denne prosessen. Er redd for å gjøre ting i feil rekkefølge!! Noen som har vært igjennom dette der ute?

Hvor lenge bodde dere sammen etter at barna var informert? Hvordan løste dere det økonomisk? Tenker da på før man selger felles bolig. Blir jo dyrt når man må ut å leie seg egen leilighet samtidig som man må være med å betale på felles bolig!!

Glad for alle mld fra dere som har vært i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

hehe, da jeg og eksen var på familiekontoret så skjønte jeg ikke vitsen i det. Vi har felles barn, men de hadde litt av en måte å snakke til oss på. De sa med en gang at det var sikkert det beste at det var slutt, og at barna ville ha godt av å få en enda større familie. Nå kommer det gjerne en stemor, og en stefar inn i bildet osv. Og dette er faktisk veldig sunt. For da får barna en ekstramamma, og en ekstrapappa. Sånn satt de på familikontoret og pratet om. Men greit nok: Jeg er glad at det er slutt med eksen, men jeg synes allikevel at familiekontoret hadde merkelige meninger ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har bestemt meg for å gå fra mannen min etter at vi nå har forsøkt å få det til i laaaang tid. Når i prosessen kontakter man familievernkontoret? Hva gjør de?

Har så mange spm ang denne prosessen. Er redd for å gjøre ting i feil rekkefølge!! Noen som har vært igjennom dette der ute?

Hvor lenge bodde dere sammen etter at barna var informert? Hvordan løste dere det økonomisk? Tenker da på før man selger felles bolig. Blir jo dyrt når man må ut å leie seg egen leilighet samtidig som man må være med å betale på felles bolig!!

Glad for alle mld fra dere som har vært i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

Du sitter med de samme spørsmålene som jeg selv satt med for kort tid siden.

Vi ble først enige om hva vi skulle gjøre med boligen. Selges til ukjente, eller kan en kjøpe den andre ut? Vi endte på det siste, fordi her er mangel på boliger i området her, og vi ønsket ikke at barna skulle skifte barnehage/skole.

Den som skal kjøpes ut flyttet inn hos familie/venner mens papirarbeidet på den felles boligen ble ordnet. (Det var uaktuelt å bo sammen lenger, vi var som en tikkende bombe som kunne gått av når som helst.)

Barna ble informert og vi fikk meglingsattest hos fvk.

Nå er han straks på plass i ny bolig, og situasjonen er veldig bra. Vi er gode venner på nøytral grunn og barna har det flott.

Jeg er for første gang på veldig veldig lenge lykkelig, og det samme ser jeg at barna er (-heldigvis). Bruddet var bra for meg og barna, men exen har det nok tøffere.

Ønsker deg lykke til!! Klem :-)

Anonymous poster hash: 9b903...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring de, så får du all info. Husk penn og papir. Det er mye informasjon og hente inn.

Vi informerte ungene. Når vi hadde bestemt oss for og gå fra hverandre. Bodde sammen 2 måneder etter bruddet. Økonomi kommer i andre rekke

Penn og papir?

Gjør opprak på mobilen så slipper du å notere.

Anonymous poster hash: 8a219...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Hvordan tok barna det?

Skulle gjerne fått noen flere historier fra dere der ute......

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kontakter familievernkontoret FØR man bestemmer seg for å gå fra hverandre. Så her er jeg redd du allerede HAR bommet fullstendig på rekkefølgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløpig ikke snakket med familievernkontoret (som til opplysning for guttemann over her, også har ansvaret for meklingsattester, og gir råd ved samlivsbrudd i tilegg til å hjelpe de som ønsker å være sammen).

Det har vært slutt i vel 2 mnd tid mellom oss.

Vi har ordnet med økonomi, dvs at jeg har kjøpt leilighet, han har kjøpt meg ut av huset, samværsavtale er signert av begge (og tas med til mekling når vi blir innkalt).

Barna ble informert for et par uker siden, og jeg flytter i slutten av nov/start des. Vi er gode venner, innstilt på at vi skal samarbeide og ikke la noe komme mellom vårt samarbeid med barna. Jeg har selv god erfaring med det da mine skilte foreldre var eksemplariske og vi ønsker derfor å etterleve det eksemplet.

Fordeling av innbo er vi også godt igang med og jeg føler at vi begge gjør det vi kan for å få dette til å gå smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløpig ikke snakket med familievernkontoret (som til opplysning for guttemann over her, også har ansvaret for meklingsattester, og gir råd ved samlivsbrudd i tilegg til å hjelpe de som ønsker å være sammen).

Det har vært slutt i vel 2 mnd tid mellom oss.

Vi har ordnet med økonomi, dvs at jeg har kjøpt leilighet, han har kjøpt meg ut av huset, samværsavtale er signert av begge (og tas med til mekling når vi blir innkalt).

Barna ble informert for et par uker siden, og jeg flytter i slutten av nov/start des. Vi er gode venner, innstilt på at vi skal samarbeide og ikke la noe komme mellom vårt samarbeid med barna. Jeg har selv god erfaring med det da mine skilte foreldre var eksemplariske og vi ønsker derfor å etterleve det eksemplet.

Fordeling av innbo er vi også godt igang med og jeg føler at vi begge gjør det vi kan for å få dette til å gå smertefritt :)

Hvor gamle er barna deres? Var begge enige om at forholdet skulle opphøre?

Her er det nemlig bare jeg som er klar for dette!!

Anonymous poster hash: 4ca2d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløpig ikke snakket med familievernkontoret (som til opplysning for guttemann over her, også har ansvaret for meklingsattester, og gir råd ved samlivsbrudd i tilegg til å hjelpe de som ønsker å være sammen).

Det er jeg fullt klar over. Men om man ikke har brukt familievernkontoret eller forsøkt annen terapi/rådgivning, har man gjort en særdeles dårlig jobb med å ha "forsøkt å få det til i laaaang tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut om en av dere skal kjøpe den andre ut av eid bolig. Dere må kanskje en tur til banken for å avgjøre dette. Få tatt takst på huset, evt meglertakst for å ha en nøytral verdi lagt til grunn for å unngå krangel senere. Dersom dere skal selge felles bolig, men ikke vil bo sammen mens dere venter på å få solgt, kan dere be om å få stoppet avdragene på boliglånet og kun betale rente. Dersom den ene bor i huset og den andre flytter til leid leilighet, kan dere avtale økonomiske belastning dere imellom ved å se på boliglånsrente + husleie for leilighet pr måned og evt dele på dette til bolig er solgt.

Familievernkontoret skal i grunnen kun se på samværsavtale /samarbeid mellom foreldrene om barna, og ivareta barnas interesser best mulig. De kan ikke si noe om det økonomiske. Den barnet/barna har bostedsadresse hos og er mest hos kan få barnetrygd for ett barn mer enn man har. Det kan være mulig å få stønad til barnepass dersom man har ungen i barnehage/på sfo. Noen kan ha krav på overgangsstønad, les inne på NAV.

Dersom dere er gift, har to biler som begge er registrert på den ene, kan man ta med vielsesattesten og få omregistrert den ene bilen på den andre uten å betale omreg.avgift.



Anonymous poster hash: 3584d...644
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...