Gå til innhold

AAP og skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre fra en venn at de som går på AAP ikke skal betale så mye skatt som andre som arbeider.

Jeg går på AAP, og betaler 36% i skatt, noe som gjør at min utbetaling blir 4000kr hver 14. dag og om det er slik at man ikke trenger å betale så mye skatt så hjelper et par hundrelapper ekstra meg veldig mye.

Noen som vet noe om dette? Min saksbehandler er på ferie og det å prøve å få svar fra noen andre nede på NAV kontoret er jo tydeligvis helt umulig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har for høy skatte-%. Du skal betale like mye skatt som en person med samme inntekt gjør. Men en skatte-% på 36% ved så lav inntekt er for høy. Med en månedslønn på 12.500 kr, vil du ved tabelltrekk trekkes 2.775 kr i skatt, og dermed få utbetalt 9.725 kr/måned. Du vil jo få igjen ekstra innbetalt skatt til sommeren, men ved stram økonomi skjønner jeg at du heller vil ha de pengene i hverdagen.

Logg med MinID inn på skatteetaten.no og søk om nytt skattekort. Der legger du inn forventet inntekt 2010, hvor mye du har betalt inn i skatt hittil og evt andre relevante opplysninger (som gjeldsrenter, formue ...). Om noen dager får du nytt skattekort i posten.

Tabelltrekkberegning: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :enig: Da skal jeg få rettet opp i dette så fort som mulig.

De siste årene har jeg fått igjen 4-5 tusen på skatten og selvom det er veldig deilig med en slik klumpsum, så hadde det hjulpet meg veldig å heller fått et par hundrelapper ekstra i måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA???? Jeg har fått beskjed om at jeg IKKE skal betale skatt når jeg mottar AAP!

Burde jeg kansje bestille skattekort???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA???? Jeg har fått beskjed om at jeg IKKE skal betale skatt når jeg mottar AAP!

Burde jeg kansje bestille skattekort???

Ikke betale skatt? Hvem i huleste er det du har fått den beskjeden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra NAV! Nå skjønner jeg ingenting her!! Jeg vil ikke risikere å bli anmeldt for skatteunndragelse! Jeg betaler skatt for boligen min. Men NAV har sagt at når jeg går på AAP så skal jeg IKKE betale skatt av "inntekten" min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAV! Nå skjønner jeg ingenting her!! Jeg vil ikke risikere å bli anmeldt for skatteunndragelse! Jeg betaler skatt for boligen min. Men NAV har sagt at når jeg går på AAP så skal jeg IKKE betale skatt av "inntekten" min.

Og det er bare nonsens. Så skaff deg skattekort a.s.a.p., så slipper du baksmell til neste år. Vær beredt på høyt skattetrekk de siste månedene av 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de pengene du får fra NAV må man betale skatt av. Har aldri hørt noe annet iallefall.

Du har betalt skatt for det er vel umulig å ikke betale skatt, men problemet er at dersom du ikke leverer inn skattekort, så trekker de 50% istedenfor 36% +/-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå er jeg glad jeg fant denne tråden!

Men skal jeg ha et vanlig skattekort da? Mener å ha hørt at man skal ha noe annet når man får uføretrygd, er det samme med AAP da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha et helt vanlig skattekort.

Gå inn på Skatteetaten sine sider for endring av skattekort. Før opp brutto utbetalt hittil i år samt det som du har blitt trukket for i skatt samt forventet inntekt resten av året. Da får du skattekort som passer til inntekten din.

Jeg mottar AAP. På lønnslippen min står type tabelltrekk samt 36%. Regnet over og ser at skattetrekket mitt er på 26%. I år fikk jeg en god del igjen på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan overlever du på 4000 i måneden?

Dersom du leser så ser du at 4000 er for 14 dager. Altså litt over 8000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan overlever du på 4000 i måneden?

Som andre her inne har rettet på, så skrev jeg 4000kr pr 14. dag.

Og hvordan man overlever? Vel, det er noe man bare må. Jeg er kronisk syk og klarer ikke å jobbe. Klarte ikke jobbe før jeg fikk AAP heller, så derfor får jeg minstesatsen.

Sånn er det for oss som ikke kan jobbe. Jeg er iallefall heldig og bor i et land hvor man får støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke aap nå, bør jeg legge ved skattekort med en gang da?

Jeg får sykepenger nå, men de sa ikke trengte noe skattekort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal betale skatt, ja... :) Selv har jeg aldri levert skattekort selv, det går på automatikk her i hvert fall. Men jeg har ringt selv til skatteetaten og sjekket hvor mye skatt jeg betaler og evt fått de til å endre dette, og da har endringen gått automatisk over til NAV også.

Jeg begynte året med å betale 25% skatt fordi jeg jobbet ved siden av så da hadde jeg litt mer i inntekt, og trodde jeg skulle jobbe ut hele året. Men så sluttet jeg i vår, og da ringte jeg skatteetaten og de endret det til 20%. Null stress.

Det eneste fra NAV man ikke skal skatte på så vidt meg bekjent, er sosialpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Jeg har skattekort liggende her, og det er på 26%.

Bør ringe å endre det da kanskje? Siden jeg mest sannsynlig får minstesatsen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA???? Jeg har fått beskjed om at jeg IKKE skal betale skatt når jeg mottar AAP!

Burde jeg kansje bestille skattekort???

Du er sikker på at du ikke trekker skatt? Det blir innhentet elektroniske skatteopplysninger kontinuerlig, så har du skattekort skal dette ligge i systemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nav.no:

Utbetaling og skatt

Utbetaling skjer på bakgrunn av det du oppgir på meldekortet som du sender hver 14. dag. Les mer om dette under Relatert innhold.

Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt.

Arbeidsavklaringspengene skal utbetales uten skattetrekk for to 14-dagers perioder i juni måned og for første 14-dagers utbetaling i desember måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...