Gå til innhold

Jenter - hvorfor er det så viktig for dere å gifte dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer hva dere jenter tenker om det. Hva er de viktigste grunnene for dere?

Økonomisk trygget? Følelsen av å være mer etablert? Eller fordi at dere da kan bli "et hakk bedre" enn venninene deres som ikke er gift? Eller noe annet :)

Håper jeg kan få noen fornuftige svar her, for jeg sliter litt med å skjønne hva som EGENTLIG er så viktig med å være gift :)

HIlsen Gutt som ikke helt skjønner dette :)



Anonymous poster hash: 02b4b...e58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygghet er en faktor. Samboerskap ryker oftere enn ekteskap,.

Ettersom ekteskap fortsatt til en viss grad er vanskeligere å bryte opp (og ett år i etterkant er du ikke singel, men "separert") har de fleste menn fortsatt mer standard for en kone enn en samboer.

Det skal mere til å gifte seg, og å ha en seremoni fremfor familie og venner der man uttaller i offentlighet at vi skal forbli sammen for alltid. Dette bekreftes til en viss grad da noen forhold ryker når kvinner stiller krav til ekteskap - det er fortsatt til en viss grad en test for om han vil ta det ytterste steget av forpliktelse.

Bryllup bryr jeg meg lite om, ei heller hva venninner finner på. Det er såpass vanlig å ikke gifte seg disse dager at de fleste har mange ugifte venninner.

Jeg mener at ekteskap er den tryggeste rammen rundt å få barn. Folk skiller seg, men langt ifra så ofte som samboerskap ryker.



Anonymous poster hash: 15966...3b4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er den juridiske stillingen. Man kan oppnå mye med samboerkontrakt og testament, men skal vel litt til for å få det helt likt. Skjønner heller ikke helt hvorfor man skal styre med det når man kan gifte seg, men det er bare min mening. :)

Det som jeg oppdaget etter jeg ble forlovet var at det også betyr ganske mye for meg at jeg og samboeren tar steget og viser for hverandre og de rundt oss at vi satser på dette og vil være med hverandre til vi blir gamle og grå. :)

Samt at jeg har lyst på en skikkelig bra fest, med alle de jeg er glad i! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Vel, her var det mannen som syntes ekteskap var viktigst og fridde helt ut av det blå uten at vi hadde snakket om det. Kanskje han ville bli forsørget :P

Jeg har aldri drømt om bryllupet mitt, "være prinsesse for en dag" osv. Men ekteskap er en avtale mellom to parter som medfører en god del forpliktelser og plikter i forbindelse med økonomi, felles barn osv. Det er også vanskeligere å bryte ut av enn et samboerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forpliktelse.

Formell samhørighet.

En effektiv løsning (har man barn og bolig og ikke vil gifte seg, trenger man både samboeravtale og testamenter, minimum).

Ekteskap er skillet mellom folk som tilfeldigvis bor i samme bolig og de som bevisst velger å høre sammen, i alle fall sett fra myndigheter og formelle instanser.

Anonymous poster hash: 0e5f7...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trygghet, tradisjoner, forpliktelse.



Anonymous poster hash: 0f598...17e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygghet, tilhører hverandre tettere og tydelggjør det. Tror ganske sikkert at man jobber mer for forholdet, at det er ettere å gå hvis man ikke er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det at man deler økonomi? Jeg tjener en god del mer enn dama og jeg har faktisk ikke lyst til at alt som jeg tjener skal bli hennes hver gang lønna kommer. Hovedgrunnen er at hun er VELDIG glad i å shoppe mens jeg er mer tilbakeholden.

Kan man avtale å kanskje få 1 felles konto som man setter inn penger på en gang i uka eller måneden? Det er det jeg frykter mest med ekteskap, at jeg får mindre kontroll over min private økonomi :)



Anonymous poster hash: 02b4b...e58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiv løsning spesielt med tanke på arv, det var viktig for oss begge. Ellers kunne vi godt fortsatt livet ut i det som kalles "ekteskapslignende samboerforhold".

Og fin ring var viktig for begge :P

Vi har ikke felles økonomi, vi har en konto til felles utgifter som vi begge overfører penger til og disponerer. Kjenner mange ektepar som gjør det sånn, og mange samboere med felles økonomi.



Anonymous poster hash: f1291...b90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at vi synes det er viktig å gifte oss? Det er faktisk en god del av oss som ikke føler noe behov for å bli gift.



Anonymous poster hash: 4c33d...f9e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hvor vanlig er det at man deler økonomi? Jeg tjener en god del mer enn dama og jeg har faktisk ikke lyst til at alt som jeg tjener skal bli hennes hver gang lønna kommer. Hovedgrunnen er at hun er VELDIG glad i å shoppe mens jeg er mer tilbakeholden.

Kan man avtale å kanskje få 1 felles konto som man setter inn penger på en gang i uka eller måneden? Det er det jeg frykter mest med ekteskap, at jeg får mindre kontroll over min private økonomi :)

Anonymous poster hash: 02b4b...e58

Vi er gift, men har hver vår konto som vi får lønn på. Pengene som er igjen etter alle faste utgifter er betalt styrer vi selv. Ingen felles konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det at man deler økonomi? Jeg tjener en god del mer enn dama og jeg har faktisk ikke lyst til at alt som jeg tjener skal bli hennes hver gang lønna kommer. Hovedgrunnen er at hun er VELDIG glad i å shoppe mens jeg er mer tilbakeholden.

Kan man avtale å kanskje få 1 felles konto som man setter inn penger på en gang i uka eller måneden? Det er det jeg frykter mest med ekteskap, at jeg får mindre kontroll over min private økonomi :)

Anonymous poster hash: 02b4b...e58

Det er mange som har en felles konto til felles forbruk og ellers separat.

Når det er sagt er dette noe dere burde diskutere grundig. Personlig synes jeg delt okonomi er del av et ekteskap, at man er en enhet med "ditt er mitt", spesielt med tanke på at barn kommer senere.

Det er selvsagt mulig å dele, men den andres pengeforbruk vil likevel påvirke deg og fremtiden. Pengeuenigheter er en av toppårsakene til skilsmisse så hvis dere har et fundamentalt ulikt syn må dere komme til enighet.

Anonymous poster hash: 15966...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det jo egentlig to spørsmål:

Er det viktigere for jenter å gifte seg enn det er for gutter, og isåfall, hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det at man deler økonomi? Jeg tjener en god del mer enn dama og jeg har faktisk ikke lyst til at alt som jeg tjener skal bli hennes hver gang lønna kommer. Hovedgrunnen er at hun er VELDIG glad i å shoppe mens jeg er mer tilbakeholden.

Kan man avtale å kanskje få 1 felles konto som man setter inn penger på en gang i uka eller måneden? Det er det jeg frykter mest med ekteskap, at jeg får mindre kontroll over min private økonomi :)

Anonymous poster hash: 02b4b...e58

Tror det mest vanlige er at man har en felles konto som begge bruker av og som man er enige hva som settes inn av begge og hva de brukes til som felles utgifter. Og ellers ha hver sin lønnskonto som man selv bruker. Noen har gjerne en sparekonto i tillegg hvis mulig.

Også en del som velger å dele alt.

Spør kjæresten din hva hun tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er EN av de viktigste tingene med å gifte oss nå som vi skal ha barn, at det er MYE vanskeligere å gå fra hverandre når vi er gift, enn kun samboere. Gifte oss skulle vi uansett, men nå som det kommer barn ønsker vi å gjøre det så vanskelig så mulig å gå fra hverandre. Skikkelig romantisk... Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor vanlig er det at man deler økonomi? Jeg tjener en god del mer enn dama og jeg har faktisk ikke lyst til at alt som jeg tjener skal bli hennes hver gang lønna kommer. Hovedgrunnen er at hun er VELDIG glad i å shoppe mens jeg er mer tilbakeholden.

Kan man avtale å kanskje få 1 felles konto som man setter inn penger på en gang i uka eller måneden? Det er det jeg frykter mest med ekteskap, at jeg får mindre kontroll over min private økonomi :)

Anonymous poster hash: 02b4b...e58

Hun disponerer ikke pengene dine noe mer fordi om dere er gift (ihvertfall ikke så lenge dere fortsetter å være det), dette bestemmer dere selv dere i mellom. Når den ene tjener mer er det vel naturlig at denne kanskje betaler litt mer av felles utgifter, og spanderer litt mer om man er ute og spiser, kino, felles aktiviteter osv, men kjenner ingen som får penger av mannen til shopping selv om de er gift. Vi tjener nesten likt da, han litt mer enn meg. Deler 50/50 på alle utgifter, resten av lønningene disponerer vi som vi vil. Men er den ene blakk så hjelper vi jo hverandre.

Til topic så har jeg aldri drømt om bryllup og alt det der. Vi giftet oss på tinghuset etter at vi hadde kjøpt hus og fått barn, mest for det praktiske. Etterpå gikk vi ut og spiste med de nærmeste og hadde vennefest hjemme hos oss. Var en koselig dag da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at vi synes det er viktig å gifte oss? Det er faktisk en god del av oss som ikke føler noe behov for å bli gift.

Anonymous poster hash: 4c33d...f9e

Alle er det vel ingen som snakker om, men det virker iallefall plausibelt at kvinner er mer interessert i ekteskap enn det menn er. Her på forumet er det f.eks. en egen bryllupskategori, med 31 152 emner. Damebladene er også fulle av bryllup. Hvilke tilsvarende mannsdominerte fora og blader er det som holder på sånn?

Og bare for å presisere: Det er ikke noe galt i dette, men det er en pussig liten kjønnsforskjell.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til topic så har jeg aldri drømt om bryllup og alt det der. Vi giftet oss på tinghuset etter at vi hadde kjøpt hus og fått barn, mest for det praktiske. Etterpå gikk vi ut og spiste med de nærmeste og hadde vennefest hjemme hos oss. Var en koselig dag da :)

Et "billig" bryllup er noe jeg ser for meg selv, men vet ikke helt med henne ennå. Har hørt om folk som har brukt over 100.000 på bryllupet sitt (det er visst vanlig i Norge?) og for meg er det helt uaktuelt, selv om jeg hadde vært kjemperik :)

Anonymous poster hash: 02b4b...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Alle er det vel ingen som snakker om, men det virker iallefall plausibelt at kvinner er mer interessert i ekteskap enn det menn er. Her på forumet er det f.eks. en egen bryllupskategori, med 31 152 emner. Damebladene er også fulle av bryllup. Hvilke tilsvarende mannsdominerte fora og blader er det som holder på sånn?

Og bare for å presisere: Det er ikke noe galt i dette, men det er en pussig liten kjønnsforskjell.

Det tror jeg kan være fordi kvinner genererelt er mer opptatt av selve bryllupet. Det er nok flere menn enn man kan få inntrykk av som er opptatt av ekteskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...