Gå til innhold

Jeg vil ikke være forlover, hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som forlovet seg for et år siden. I mine øyne er vi ikke spesielt nære venninner, men møtes av og til og har en grei tone. Jeg har mange gode venner, hun har få. Det er ille å si det, men jeg er egentlig venn med henne fordi hun ikke har så mange, og jeg klarer ikke droppe henne.

Og hun spurte altså i fjor om jeg ville være forlover. Jeg sa bare ja, og tenkte ikke mer over det. I ettertid tenkte jeg at dette ikke er riktig for meg. Jeg føler ikke at vi er nære nok. Jeg kjenner henne ikke så godt, husker ikke hvordan vi ble kjent med hverandre en gang. Vi har liksom ingen historie. Det må jo en forlover ha til bruden?? Mulig at hun føler det annerledes da.

Bryllupet er neste år, så nå begynner det å bli reelt. Hva i alle dager gjør jeg?

Hun vil at jeg skal være involvert, se på kjoler, bla bla. Jeg er uinteressert i bryllup, og har ikke lyst til noe av dette. Jeg vil bare være vanlig gjest (egentlig vil jeg ikke i bryllup i det hele tatt). Vil ikke planlegge, vil ikke se kjoler, vil ikke ordne utdrikningslag, vil ikke holde tale.

Kan jeg trekke meg nå?

I så fall hvordan?

Anonymous poster hash: b8882...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne heller sjangsen til å finne en annen når ikke du vil. Ikke si noe om at dere ikke er nære venner osv, bare si at du er smigret, men at du ikke har noe interesse for brullup og at du ikke er helt klar for det. Men ta det face to face. Det er ingen lett måte å si det på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..her er jeg litt i tvil. I akkurat dette tilfellet hvor du vet at hun har få venner og at du takket ja for ett år siden, så synes jeg det er litt ufint at du nå skal trekke deg. Du burde ha takket nei i utgangspunktet, men nå er jo ikke ståa slik.

Vet du om hun har andre alternativer til forlover? Om det er slik at det har hun absolutt ikke så synes jeg du skal revurdere kraftig dette med å trekke deg. Hun er nok klar over det selv at hun har få venner, du har selv sagt at hun ser på deg som en nær venn. At du da takker først ja og så nei tror jeg vil kunne være svært sårende om hun ikke har andre alternativer.

Anonymous poster hash: 10e93...3bd

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..her er jeg litt i tvil. I akkurat dette tilfellet hvor du vet at hun har få venner og at du takket ja for ett år siden, så synes jeg det er litt ufint at du nå skal trekke deg. Du burde ha takket nei i utgangspunktet, men nå er jo ikke ståa slik.

Vet du om hun har andre alternativer til forlover? Om det er slik at det har hun absolutt ikke så synes jeg du skal revurdere kraftig dette med å trekke deg. Hun er nok klar over det selv at hun har få venner, du har selv sagt at hun ser på deg som en nær venn. At du da takker først ja og så nei tror jeg vil kunne være svært sårende om hun ikke har andre alternativer.

Anonymous poster hash: 10e93...3bd

Hun har andre og bedre alternativer, vil jeg si. Hun har både nære kusiner og 1-2 andre venninner. Hun valgte to forlovere, så det er meg og 1 til.

Jeg får vondt i magen av dette, men jeg ønsker ikke delta på noe av dette :(

Kom gjerne med flere synspunkter:)

Anonymous poster hash: b8882...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ganske enkelt sagt at du er veldig glad på hennes vegne, men du ser at hun ønsker noen som kan være engasjert i alle deler av bryllupet hennes og at du dessverre aldri har hatt noe interesse av bryllup (hvis det er sant). Du vil gjerne være med henne og glede deg med henne på selve dagen, men du har ikke kapasitet til å ta del i selve planleggingen.



Anonymous poster hash: d4bfb...bea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ganske enkelt sagt at du er veldig glad på hennes vegne, men du ser at hun ønsker noen som kan være engasjert i alle deler av bryllupet hennes og at du dessverre aldri har hatt noe interesse av bryllup (hvis det er sant). Du vil gjerne være med henne og glede deg med henne på selve dagen, men du har ikke kapasitet til å ta del i selve planleggingen.

Anonymous poster hash: d4bfb...bea

Bra forslag.

Men jeg ville vært forsiktig med å si det uthevede, i tilfelle TS blir forlover for noen andre i de nærmeste årene. Det kan bli sårende for hun som skal gifte seg i 2015.

Anonymous poster hash: 71d8a...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har andre og bedre alternativer, vil jeg si. Hun har både nære kusiner og 1-2 andre venninner. Hun valgte to forlovere, så det er meg og 1 til.

Jeg får vondt i magen av dette, men jeg ønsker ikke delta på noe av dette :(

Kom gjerne med flere synspunkter:)

Anonymous poster hash: b8882...ebe

Det er jo irrelevant hvordan du føler det, ts. Du har engang sagt ja, så du har forpliktet deg. Noen ganger er det rett og slett for sent å angre. Dette handler ikke om deg i det hele tatt, men om din venninne.

Her mener jeg du maks kan hinte kraftig om at hun bør velge noen andre enn deg. Og om hun gjør det så er du fri. Om hun velger å holde deg til det du har lovet så tar du på deg ditt beste smil, graver frem entusiasmen for brudekjoler fra bunnen av ditt vesen og lærer så mye som menneskelig mulig om din venninne til bryllupet.

Om du står på do og spyr før talen får du så heller ta på egen kappe - da har du lært noe om forpliktelser.

Anonymous poster hash: d3522...990

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er jo irrelevant hvordan du føler det, ts. Du har engang sagt ja, så du har forpliktet deg. Noen ganger er det rett og slett for sent å angre. Dette handler ikke om deg i det hele tatt, men om din venninne.

Her mener jeg du maks kan hinte kraftig om at hun bør velge noen andre enn deg. Og om hun gjør det så er du fri. Om hun velger å holde deg til det du har lovet så tar du på deg ditt beste smil, graver frem entusiasmen for brudekjoler fra bunnen av ditt vesen og lærer så mye som menneskelig mulig om din venninne til bryllupet.

Om du står på do og spyr før talen får du så heller ta på egen kappe - da har du lært noe om forpliktelser.

Anonymous poster hash: d3522...990

Dette er tull å si. Å ha sagt ja til å være forlover er ikke juridisk forpliktende. Hvis man ved nærmere overveielse finner ut at man kanskje har svart for raskt på forespørselen og egentlig ikke har interesse av det, er det helt greit å trekke seg. I dette tilfelle har den kommende brud valgt to forlovere. Det holder med én, så hun kommer ikke i noen knipe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha takket ja blir det veldig ufint av deg å trekke deg fra bryllupet.

Prøv å se dette fra hennes perspektiv.

Hvis du hadde hatt få venner hadde du satt pris på de du hadde, og jeg tror du kommer til å ødelegge dagen hennes hvis du ikke deltar. Selv om det er et løgn, er det en så kalt hvit løgn.



Anonymous poster hash: 21eb0...ae3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Klarer du å tenke at du gjør dette for å glede henne? Hun valgte nettopp deg, det betyr at hun ser på deg som viktig for henne, og at hun ønsker at du skal gjøre det, samt at du faktisk har sagt ja.

Jeg var forlover i tidenes HVPU bryllup, og aldri i mitt liv har jeg opplevd større glede enn gjennom å gjøre den bruden så glad som hun ble da hun fikk meg som forlover, som var det hun ønsket mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å tenke at du gjør dette for å glede henne? Hun valgte nettopp deg, det betyr at hun ser på deg som viktig for henne, og at hun ønsker at du skal gjøre det, samt at du faktisk har sagt ja.

Jeg var forlover i tidenes HVPU bryllup, og aldri i mitt liv har jeg opplevd større glede enn gjennom å gjøre den bruden så glad som hun ble da hun fikk meg som forlover, som var det hun ønsket mest.

Hva er HVPU bryllup? :)

TS; I og med at dere er to forlovere så kan dere jo fordele litt opggaver. Dere trenger muligens ikke å holde to taler foreksempel? Kanskje du kan avtale litt mer med den andre forloveren om fordeling.

Om du skulle trekke deg fra dette håper jeg virkelig ikke du takker ja til å være forlover i noe andre bryllup i nærmeste fremtid, det kan nok oppleves som veldig merkelig.

Anonymous poster hash: 10e93...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Personlig tror jeg at jeg bare hadde gått med på det. Det er jo en type ting som kan bli hyggelig likevel - selv om man ikke er så opptatt av bryllup, er det jo sosialt. Kjenner du den andre forloveden? Hvis ikke kan det bli et nytt, hyggelig bekjentskap.

Du sier at hun har andre alternativer, men du kjenner henne jo ikke såå godt. Det er ikke sikkert hun er så god venn med disse andre som du tror, eller at de er villige. Det er jo en grunn til at hun valgte deg.



Anonymous poster hash: 84235...22f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Takk! Googla det ikke for jeg tenkte det var sikkert en KG-forkortelse ;)

Anonymous poster hash: 10e93...3bd

Det var ikke det minste rart at du trodde. Det vrimler av forkortelser her, spesielt på fora som har med barn å gjøre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tull å si. Å ha sagt ja til å være forlover er ikke juridisk forpliktende. Hvis man ved nærmere overveielse finner ut at man kanskje har svart for raskt på forespørselen og egentlig ikke har interesse av det, er det helt greit å trekke seg. I dette tilfelle har den kommende brud valgt to forlovere. Det holder med én, så hun kommer ikke i noen knipe.

Det er lite i vennskap som er juridisk forpliktende. Det er mye som alikevel bør fullføres etter avtale. Endret av Chloe-
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Det er lite i vennskap som er juridisk forpliktende. Det er mye som alikevel bør fullføres etter avtale.

Det forstår jeg. Men det er lov å angre seg, mener jeg, hvis man synes ting blir for krevende, for eksempel. Dessuten er det vel vanlig å ha bare én forlover, så bruden blir ikke forlatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg. Men det er lov å angre seg, mener jeg, hvis man synes ting blir for krevende, for eksempel. Dessuten er det vel vanlig å ha bare én forlover, så bruden blir ikke forlatt.

Man trenger ikke gjøre alt som er vanlig, alltid.

Anonymous poster hash: ee408...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Man trenger ikke gjøre alt som er vanlig, alltid.

Anonymous poster hash: ee408...e90

Neida, det trenger man ikke. Men som jeg har påpekt flere ganger, det er en forlover til, så bruden kommer ikke i knipe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt år igjen, bare si at du har null interesse for bryllup og alt som følger med og at du nok tok deg vann over hodet da du sa ja. Si at du er lei for dette, og at du selvsagt gjerne vil komme som gjest.

Si det på en slik måte at bruden ikke får sjans til å si at du kan jo være forlover selv om du ikke er med på planleggingen.

Men si det så fort som mulig, da. Ikke utsett noenting. Og blir hun sur, vel så blir hun sur. Du sier jo selv at du egentlig gjerne ville kuttet henne ut som venninne. Uansett kjedelig for henne å ha en forlover på bryllupet, som hun ender opp med å ha null kontakt med om ti år.



Anonymous poster hash: 2137f...0f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...