Gå til innhold

Kofte i bryllup


Gjest Ciegus

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

De fleste samiske bruder bruker krone. (ikke diadem, eller bunadsdkrone... men laget til koftebruk)Produsert hos sølvsmiene.

Juhls, Alwin, Singer, Samelandssenteret, Anu Forselius. osv osv...

Lykke til

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Men kan disse leies, eller må man kjøpe? Ser for meg at krona ikke er så billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne som giftet seg kjøpte en enkel kremfarget kjole som rakk til litt under knærne, svarte sko eller skoletter, danderte med et samisk pyntesjal rundt midjen og hadde på et samisk sølvsmykke (fra Juhls tror jeg). Det kan minne om dette jeg linker til, men med ringer tre under i et langt kjede. Øredobbene var i samme stil og hun hadde satt opp håret og vært hos frisør. Hun skilte seg ut og var vakker, men om alle går i kofte er det kanskje verre å bare kle på seg litt på samisk vis? Men du blir lagt merke til. Du er jo bruden. ;)

Anonym poster: df8f29e4bae4c19b6770dc93fcdafa95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

om du syns ordinære brudekjoler er kjedelig så fins det et utall alternative kjoler man kan bruke. Du må ikke ha hvit kjole heller om du ikke vil

Problemet er at det ikke er så lett å få tak i de alternative kjolene, hvis man vil prøve først. Og jeg må prøve først, ettersom jeg har en figur som krever den rette kjolen, og fargen må også være helt rett (og det er vanskelig å bedømme via nett). Men utvalget av alternative kjoler i butikk er jo elendig. :( Går jeg for kjole vil jeg gjerne ha en hvit kjole i litt rockabilly-stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Problemet er at det ikke er så lett å få tak i de alternative kjolene, hvis man vil prøve først. Og jeg må prøve først, ettersom jeg har en figur som krever den rette kjolen, og fargen må også være helt rett (og det er vanskelig å bedømme via nett). Men utvalget av alternative kjoler i butikk er jo elendig. :( Går jeg for kjole vil jeg gjerne ha en hvit kjole i litt rockabilly-stil.

det må da finnes noen steder de har det. Du kjenner ikke noen som evt kan sy en for deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

det må da finnes noen steder de har det. Du kjenner ikke noen som evt kan sy en for deg?

Manillusion har fra tid til annen, så jeg følger med der, men har ikke vært noen kjoler som har vært midt i blinken.

Jeg kan sikkert få sydd en kjole, men det er litt risikabelt, ofte vet man ikke om man ser pen ut i det før man har prøvd. Men jeg får se, skal nok finne en løsning til slutt, enten det blir kofte eller kjole - eller begge deler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Manillusion har fra tid til annen, så jeg følger med der, men har ikke vært noen kjoler som har vært midt i blinken.

Jeg kan sikkert få sydd en kjole, men det er litt risikabelt, ofte vet man ikke om man ser pen ut i det før man har prøvd. Men jeg får se, skal nok finne en løsning til slutt, enten det blir kofte eller kjole - eller begge deler. ;)

Håper du finner noe du blir fornøyd med uansett :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder en knapp på koftesjal til kjolen :-)

sjekk for øvrig ivnnit.com eller gavpi.com eller inkaduodji.com

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan disse leies, eller må man kjøpe? Ser for meg at krona ikke er så billig?

Jeg leide 4 søljer og krone, og kjøpte i tillegg en sølje da. (det var derfor jeg fikk leie)

Ta kontakt og gjør en avtale med sølvsmeden.

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg leide 4 søljer og krone, og kjøpte i tillegg en sølje da. (det var derfor jeg fikk leie)

Ta kontakt og gjør en avtale med sølvsmeden.

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Jeg får stikke innom noen av sølvsmedene neste gang jeg skal nordover, for å høre om det er mulig å få leid noe selv om jeg bor 250 mil unna... ;) Ble hvertfall veldig giret på dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg holder en knapp på koftesjal til kjolen :-)

sjekk for øvrig ivnnit.com eller gavpi.com eller inkaduodji.com

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Joda, hadde vært en fin ide for meg om jeg likte sjal. Men jeg kan ikke fordra disse koftesjalene, så det føles litt feil å ta det på til en kjole, selv om det nok kunne blitt veldig stilig!

Tusen, tusen takk for alle innspill, dere aner ikke hvor mye dere har hjulpet meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Som sagt bor jeg sørpå, så ingen å låne av (ønsker ikke å låne av venner som bor nordpå, det er tross alt søljer verd mange tusen og ikke noe man sender til hvem som helst, og jeg har ikke så stor omgangskrets). De det ville være naturlig å låne av trenger jo søljene selv, for de kommer i bryllupet. :) Nå er ikke jeg så opptatt av disse søljene jeg da, jeg synes det er penest med kun to (for da drukner de ikke i mengden), men man vil jo skille seg ut.

Men bryllupet er ikke før i 2014, så kanskje jeg får noen lure ideer innen den tid, eller kanskje drømmekjolen med stor D dukker opp. Er ikke så lett å være kresen, jeg shopper sjelden klær fordi jeg er litt vrang i smaken. :ler:

Jeg synes du skal gå for kofte (dersom du ikke allerede har giftet deg da, hvordan gikk det i så fall?). Det går an å ha kofte-"tiara"! Har sett slike, de er kjempe fine :) Det skal jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg synes du skal gå for kofte (dersom du ikke allerede har giftet deg da, hvordan gikk det i så fall?). Det går an å ha kofte-"tiara"! Har sett slike, de er kjempe fine :) Det skal jeg ha.

Gifter meg om under 2 måneder. Det blir kofte, og samisk sølvkrone. :)

Hvor har du fått tak i den du skal ha? Jeg har bare funnet en som går an å bruke uten lue, så var ikke så mye å velge i, men den var nå fin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifter meg om under 2 måneder. Det blir kofte, og samisk sølvkrone. :)

Hvor har du fått tak i den du skal ha? Jeg har bare funnet en som går an å bruke uten lue, så var ikke så mye å velge i, men den var nå fin. :)

Så koselig! Du blir garantert kjempefin, synes ingenting er finere enn jenter i kofte.

Digger at du skal ha kofte, er mange som velger det bort nå i disse dager. Man vil jo gjerne skille seg ut og føle at det man har på seg den dagen er spesielt (kofte bruker man jo ganske mye, eller man har muligheten til det, mens brudekjole brukes en gang), men jeg blir glad av å lese at du valgte kofte :)

Jeg skal nok ikke gifte meg enda gitt, men har allerede bestemt meg for å ha kofte. Tenker at det går an å gå litt utenom det tradisjonelle, og har noen ideer men er nok en stund til det blir aktuelt ;) Skal heller ikke ha lue, går det ikke an å bruke de som egentlig er ment å brukes med lue, uten?

Fikk du ordnet med søljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Så koselig! Du blir garantert kjempefin, synes ingenting er finere enn jenter i kofte.

Digger at du skal ha kofte, er mange som velger det bort nå i disse dager. Man vil jo gjerne skille seg ut og føle at det man har på seg den dagen er spesielt (kofte bruker man jo ganske mye, eller man har muligheten til det, mens brudekjole brukes en gang), men jeg blir glad av å lese at du valgte kofte :)

Jeg skal nok ikke gifte meg enda gitt, men har allerede bestemt meg for å ha kofte. Tenker at det går an å gå litt utenom det tradisjonelle, og har noen ideer men er nok en stund til det blir aktuelt ;) Skal heller ikke ha lue, går det ikke an å bruke de som egentlig er ment å brukes med lue, uten?

Fikk du ordnet med søljer?

Tja, på min hjemplass gifter nesten alle seg med kofte, så der er det ingen som velger det bort. ;) Men skal ikke gifte meg på hjemplassen min, så det blir jo spesielt likevel.

Nei, de tradisjonelle kronene er for store til å bruke uten lue, da de skal sitte fast "på" lua. Men det begynner å bli mer vanlig å gifte seg uten lue, så blir nok bedre og bedre utvalg av kroner som passer uten lue.

Skal ikke gå den helt tradisjonelle veien jeg heller. Både kofta og fargen er utradisjonell for bryllup. Derfor dropper jeg også sjal, og kan dermed ikke ha mer søljer enn jeg ville hatt en hvilken som helst dag. Men har kjøpt meg en ganske spesiell sølje i tillegg til de jeg har fra før, så tror det blir bra. ;) Kunne leid flere søljer der jeg leier krona, så det viste seg å ikke være noe problem. Ingen problem å få det sendt per post heller. Så alt ordnet seg veldig greit, og jeg gleder meg masse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på min hjemplass gifter nesten alle seg med kofte, så der er det ingen som velger det bort. ;) Men skal ikke gifte meg på hjemplassen min, så det blir jo spesielt likevel.

Nei, de tradisjonelle kronene er for store til å bruke uten lue, da de skal sitte fast "på" lua. Men det begynner å bli mer vanlig å gifte seg uten lue, så blir nok bedre og bedre utvalg av kroner som passer uten lue.

Skal ikke gå den helt tradisjonelle veien jeg heller. Både kofta og fargen er utradisjonell for bryllup. Derfor dropper jeg også sjal, og kan dermed ikke ha mer søljer enn jeg ville hatt en hvilken som helst dag. Men har kjøpt meg en ganske spesiell sølje i tillegg til de jeg har fra før, så tror det blir bra. ;) Kunne leid flere søljer der jeg leier krona, så det viste seg å ikke være noe problem. Ingen problem å få det sendt per post heller. Så alt ordnet seg veldig greit, og jeg gleder meg masse. :D

Ja, på min også, men de som flytter eller har bodd andre steder lenge (selv om de er samer) velger det gjerne bort :) Ikke noe galt i det, alle må få velge det de ønsker for sin store dag, men synes personlig det er litt synd!

Åå, det blir garantert kjempefint! Blir litt inspirert, jeg, får masse bilder i hodet, haha :D Så bra det ordnet seg, tenker også å kanskje ha iallefall en spesiell sølje :) Kan jeg spørre hvor du leide krona? (du kan sende på PM hvis du vil, eller droppe det hvis du ikke ønsker å si det)

Masse lykke til på den store dagen, jeg er sikker på du blir superfin :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...