Gå til innhold

Kofte i bryllup


Gjest Ciegus

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Jeg strever med det motsatte. Jeg har egentlig lyst til å bruke kofte (den samiske folkedrakten), men har ikke råd (råd til kofta har jeg jo, men i følge tradisjonen skal bruden bære ganske mange søljer, og det koster jo flesk - og bruker man ikke alle disse søljene skiller man seg jo ikke ut fra de andre gjestene som bruker kofte).

Finner ingen kjoler som jeg ser for meg at jeg kan ha på meg heller, synes dessverre at ganske mange bruder ser litt kjedelige ut... Og jeg vil ikke være kjedelig... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strever med det motsatte. Jeg har egentlig lyst til å bruke kofte (den samiske folkedrakten), men har ikke råd (råd til kofta har jeg jo, men i følge tradisjonen skal bruden bære ganske mange søljer, og det koster jo flesk - og bruker man ikke alle disse søljene skiller man seg jo ikke ut fra de andre gjestene som bruker kofte).

Finner ingen kjoler som jeg ser for meg at jeg kan ha på meg heller, synes dessverre at ganske mange bruder ser litt kjedelige ut... Og jeg vil ikke være kjedelig... :sjenert:

Kan du ikke låne eller leie disse søljene?

Lag annonse i avisene eller på Finn.no om du ikke vet om noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Kan du ikke låne eller leie disse søljene?

Lag annonse i avisene eller på Finn.no om du ikke vet om noen.

Siden jeg nå bor sørpå er nok det litt vanskelig (det må være samiske søljer), men det var jo et godt råd som jeg overhodet ikke hadde tenkt på uansett hvor jeg hadde bodd. :) Men, sånn helt ærlig, synes jeg ikke det er så pent med brystet stappet fullt av søljer heller, jeg synes det er litt overkill (i tillegg til at det er tungt), men det er jo ikke så mange andre måter å skille seg ut på. Sånn sett er bunadsfolket heldige med at de kan bruke bunadskrone, det er jo kjempefint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går et ikke an å bruke bunadskrone til kofte? Jeg vet jo at det ikke hører til, men er det "bunadspoliti" som blander seg der også? Eller kan du skifte til brudekjole i løpet av kvelden? (Eller motsatt rekkefølge da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Går et ikke an å bruke bunadskrone til kofte? Jeg vet jo at det ikke hører til, men er det "bunadspoliti" som blander seg der også? Eller kan du skifte til brudekjole i løpet av kvelden? (Eller motsatt rekkefølge da.)

Det måtte eventuelt vært det norske bunadspolitiet som meldte seg. ;) Det er heldigvis ikke så mange strenge krav til koftebruk, jeg har til og med sett koftebruder med et lite hvitt tyllslør på hodet (nei, det var ikke pent, men det var på 80-tallet). Noe å vurdere ja, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å bruke kofte synes jeg at du skal gjøre det. Ta en spørrerunde blant venner og familie, kanskje du får lånt søjler, dersom ikke det finnes gullsmeder som leier de ut? Har forloveden din kofte også?

Jeg er enig i at mange brudekjoler, og bruder, ser litt kjedelige ut..jeg har prøvd seriørst alle brudekjolene til Lilly, og det var ingen som akkurat gav meg tårer i øynene - og noe av stoffet føltes rett og slett ut som nylon, som syntetisk og "billig"..følte meg ikke som brud, følte meg bare rar og oppfjaset. Den kjolen jeg likte best var helt helt enkel, men damene i butikken mente den ble for kjedelig for en brud. Da må jeg si at jeg føler meg finere i bunad! Skal prøve flere merker, og håper de gir en litt mer eklsusiv følelse. Man vil jo gjerne det i en kjole som koster fra 4000 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Hvis du har lyst til å bruke kofte synes jeg at du skal gjøre det. Ta en spørrerunde blant venner og familie, kanskje du får lånt søjler, dersom ikke det finnes gullsmeder som leier de ut? Har forloveden din kofte også?

Som sagt bor jeg sørpå, så ingen å låne av (ønsker ikke å låne av venner som bor nordpå, det er tross alt søljer verd mange tusen og ikke noe man sender til hvem som helst, og jeg har ikke så stor omgangskrets). De det ville være naturlig å låne av trenger jo søljene selv, for de kommer i bryllupet. :) Nå er ikke jeg så opptatt av disse søljene jeg da, jeg synes det er penest med kun to (for da drukner de ikke i mengden), men man vil jo skille seg ut.

Men bryllupet er ikke før i 2014, så kanskje jeg får noen lure ideer innen den tid, eller kanskje drømmekjolen med stor D dukker opp. Er ikke så lett å være kresen, jeg shopper sjelden klær fordi jeg er litt vrang i smaken. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er godt å ha god tid:-) Hvor mange i bryllupet vil ha kofte i tillegg til deg da? Siden du har over ett år på deg så kan det hende du klarer å spare til en ekstra sølje? Eller finne på finn.no?

Drømmekjolejakten er du ikke alene om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ja, det er godt å ha god tid:-) Hvor mange i bryllupet vil ha kofte i tillegg til deg da? Siden du har over ett år på deg så kan det hende du klarer å spare til en ekstra sølje? Eller finne på finn.no?

Drømmekjolejakten er du ikke alene om..

Ca 10 personer vil vel ha kofte utenom meg (av 40-50 gjester). Holder dessverre ikke med bare en ekstra sølje, jeg har to fra før av, og til vanlig er det altså vanlig/hverdags med 2-3 søljer, mens bruden skal ha 8++.

Huff, har helt kapret tråden til TS nå. Jeg får heller lage egen tråd en gang, om jeg ikke finner ut av dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 10 personer vil vel ha kofte utenom meg (av 40-50 gjester). Holder dessverre ikke med bare en ekstra sølje, jeg har to fra før av, og til vanlig er det altså vanlig/hverdags med 2-3 søljer, mens bruden skal ha 8++.

Huff, har helt kapret tråden til TS nå. Jeg får heller lage egen tråd en gang, om jeg ikke finner ut av dette. :)

Jeg ville gått for bunadskrone til koften om du ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadskrone kan du få leid til 700 kr for en helg:-) Om du ikke kjører på med 8+ søljer, så kan du jo gå til frisøren og få sminke og en frisyre som passer til kofte? Jeg googlet og fant bilde av ei med masse søljer og krone, det så kjempefint ut! Hva med å brodere seg en kunstkofte til vielsen?

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.8063419

Selv må jeg nok tenke litt på det, og prøve flere kjoler og venne meg til tanken om at jeg skal være brud og oppstaset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange samer sørpå, og når du har så god tid på deg, burde det ikke være noe problem å få lånt søljer til brudemundur. I dag er det vel ganske vanlig å låne brudesøljene.

Denne bruden bruker diadem, så det burde være fullt mulig med brudekrone: http://2.bp.blogspot.com/_AJKxCSAFxMc/TPvm9bMzDxI/AAAAAAAAAVo/bsz-JOdL7nk/s400/Samisk%2Bbrud%252C%2Butsnitt%2Bav%2BBrom%2Bsine%2Bfotografi.%2BFlickr%2Bphoto%2Bby%2Bsamisknettverk%252C%2B2008.jpg

Hva med å ta kontakt med henne: http://susanneamalie.wordpress.com/2012/04/16/bryllupskofte-anno-2012/

Anonym poster: bc04c38becb755fb6e254129870f1d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for bunadskrone til koften om du ønsker det. :)

Det er vel ikke vits å bruke bunadskrone når du kan bruke koftekrone....

Det går an å leie.

Ta kontakt med en sølvsmie nordpå å gjør en avtale om leie av søljer og krone.

Jeg hadde 11 søljer, 4 av dem var leid, 2 var mine egne, resten lånte jeg fra venner.

Men du må nesten ha noen å spille ball med da, at man finner ut av alt og kan låne litt.

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange samer sørpå, og når du har så god tid på deg, burde det ikke være noe problem å få lånt søljer til brudemundur. I dag er det vel ganske vanlig å låne brudesøljene.

Denne bruden bruker diadem, så det burde være fullt mulig med brudekrone: http://2.bp.blogspot...erk%2C+2008.jpg

Hva med å ta kontakt med henne: http://susanneamalie...ofte-anno-2012/

Anonym poster: bc04c38becb755fb6e254129870f1d5a

De fleste samiske bruder bruker krone. (ikke diadem, eller bunadsdkrone... men laget til koftebruk)Produsert hos sølvsmiene.

Juhls, Alwin, Singer, Samelandssenteret, Anu Forselius. osv osv...

Lykke til

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og silker får du hos Cinat i kautokeino...

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg strever med det motsatte. Jeg har egentlig lyst til å bruke kofte (den samiske folkedrakten), men har ikke råd (råd til kofta har jeg jo, men i følge tradisjonen skal bruden bære ganske mange søljer, og det koster jo flesk - og bruker man ikke alle disse søljene skiller man seg jo ikke ut fra de andre gjestene som bruker kofte).

Finner ingen kjoler som jeg ser for meg at jeg kan ha på meg heller, synes dessverre at ganske mange bruder ser litt kjedelige ut... Og jeg vil ikke være kjedelig... :sjenert:

om du syns ordinære brudekjoler er kjedelig så fins det et utall alternative kjoler man kan bruke. Du må ikke ha hvit kjole heller om du ikke vil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vits å bruke bunadskrone når du kan bruke koftekrone....

Det går an å leie.

Ta kontakt med en sølvsmie nordpå å gjør en avtale om leie av søljer og krone.

Jeg hadde 11 søljer, 4 av dem var leid, 2 var mine egne, resten lånte jeg fra venner.

Men du må nesten ha noen å spille ball med da, at man finner ut av alt og kan låne litt.

Anonym poster: cdb734016c9f566b0604edb5b57c510a

Jeg har aldri hørt om koftekrone. Google fant heller ingen. Har du et bilde til oss nysgjerrige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det er mange samer sørpå, og når du har så god tid på deg, burde det ikke være noe problem å få lånt søljer til brudemundur. I dag er det vel ganske vanlig å låne brudesøljene.

Denne bruden bruker diadem, så det burde være fullt mulig med brudekrone: http://2.bp.blogspot...erk%2C+2008.jpg

Hva med å ta kontakt med henne: http://susanneamalie...ofte-anno-2012/

Anonym poster: bc04c38becb755fb6e254129870f1d5a

Oi, den var nydelig!

Jeg vet jo godt om disse "kronene", men har aldri tenkt over muligheten for å bruke en, rett og slett fordi jeg alltid har sett de brukt over en lue. Da forsvinner jo krona, og jeg synes ikke det ser pent ut. Men uten lue var det jo nydelig!

Jeg har prøvd å ikke si for mye om hva jeg tenker (type kofte osv, men det er hvertfall ikke Kautokofta) rett og slett for å holde bittelitt på anonymiteten.

Problemet mitt er, hvis jeg får tak i en slik krone, at jeg egentlig ikke ønsker å bruke sjal (vil få sydd meg ei kofte som ser nydelig uten sjal, og synes det er dumt å gjemme den). Da ser det ikke like "riktig" ut med mange søljer, eller? Noen som klarer å se det for seg? Jeg kan jo selvfølgelig kanskje gå for sjal, det så jo veldig lekkert ut på den bruden der, men det er ikke helt det jeg har sett for meg. Kreative ideer?

Jeg føler på en måte at jeg må inngå like mange kompromisser med koftebruken som med brudekjolebruken... :ler: Jeg er ikke så begeistret for den tradisjonelle samiske bruden (håper jeg ikke fornærmer noen), det er ikke det jeg drømmer om - jeg har bare lyst å bruke det plagget som jeg føler meg utrolig vel i. Så hadde det vært ypperlig å skifte til brudekjole på kvelden.

Tusen takk for alle råd, er ikke så enkelt å være fraflyttet, kresen same. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...