Gå til innhold

Likestilling og stakkarsliggjøring av norske menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men dette gjelder jo like mye for kvinner. Hvorfor tror du ikke disse kommer i kontakt med hverandre?

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Fordi kvinnene har mer makt enn mennene etter at likestillingskampen har utradert mannens posisjon i samfunnet?

Når det skrives slik høres ut som jeg drømmer om et Taliban-aktig 50-talls regime hvor alle menn styrer sine kvinnfolk. Dét mener jeg selvsagt ikke.

Ellers vil jeg prøve meg på en litt mer radikal forklaringsmodell: Sminke (https://www.youtube.com/watch?v=YYYktOfCT6Y). Kvinner har virkemidler som menn bare kan drømme om. Du kan sette en slabbedask inn i en dress så mye du vil, men sminke kan transformere en padde til en filmstjerne. Det er nesten skummelt hvor langt fra utgangspunktet man kan sminke seg til. I tillegg tviler jeg på at kvinner har samme økonomiske problemstillinger som menn. Ingen kvinne blir dumpet fordi hun tjener for lite, eller har for lave ambisjoner på jobbmarkedet. Selve ideen høres jo banal ut for oss alle.

Endret av Arcturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk før i tiden holdt ikke sammen fordi de var så fornøyde, de holdt sammen fordi det å ikke holde sammen medførte stigmatisering, utestengelse av samfunnet, skam, skjennepreken hos presten, besøk av lensmannen osv..

Det er sant, men det er også rikitg det jeg skrev, klare roller gjør mindre krangling.

Derfor bør man alltid bli enig om sånt før man flytter sammen med noen slik at man er enig på forhånd.

Anonymous poster hash: b0993...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinnene har mer makt enn mennene etter at likestillingskampen har utradert mannens posisjon i samfunnet?

Når det skrives slik høres ut som jeg drømmer om et Taliban-aktig 50-talls regime hvor alle menn styrer sine kvinnfolk. Dét mener jeg selvsagt ikke.

Ellers vil jeg prøve meg på en litt mer radikal forklaringsmodell: Sminke.

https://www.youtube.com/watch?v=YYYktOfCT6Y

Jeg tror ikke det at damer blir like tiltrukket av utseende som menn. Kanskje det kommer til å bli stortstilt med kurs i oppførsel for å få seg ei dame i den nærmere tiden, når de blir opplært til å bli feige med damene (noe som sikkert gjør selvtilliten enda verre når de ikke finner noen). Når mange er så vanskelige, gjelder det vel bare å sjekke mer.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne vært hjemmeværende og vaska absolutt alt om mannen jobba. Hadde vi hatt barn måtte vi kanskje delt litt men alt jeg hadde rukket ville jeg gjort. Liker å vaske og bake osv for mannen. Eksen min pleide å si; næh har du fikset ..det og det , bedre enn mamma jo :D

Anonymous poster hash: f4ae2...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett i dét, men det neste spørsmålet er hvorvidt vi er lykkeligere med raskere partnerskifte, høye skilsmisserater og dine-mine-og-våre barn.

Jeg tror at mange er lykkeligere. Jeg er ihvertfall utrolig mye mer lykkelig/ mindre ulykkelig etter samlivsbrudd og skifte av partner, samt "mine og vårt barn" enn jeg var med eksen. Om det var slik som for hundre år siden ville jeg nok vært nødt til å bite tennene sammen i over 60 år ( basert på leveridsnormer) i steden for "bare" 12 år med et menneske med heftige sinneutbrudd, jevnlige voldsepisoder, humørskiftninger og mer til. - Jeg går ut fra at dette gjelder flere mennesker enn meg.

Det man imidlertid har noe å lære av, var at et samliv ble ansett som et arbeidsfellesskap og at en ikke giftet seg bare for å bli " lykkelig" . En grei kombinasjon er nok det beste!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har lyst å svare på spørsmålene jeg stilte?:

Alt dette har kanskje gjort noe med de ungene som har vokst opp og kanskje gjort at de har fått mindre selvtillit og oppførsel som kvinner liker? De blir for kjedelige? Eller hva tenker dere? Hvorfor driver de på slik (om dere syns det stemmer)?



Anonymous poster hash: e8673...aa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en veldig passiv holdning. Løfte hendene i været, "du kan takke'ræ sjæl asss".

Jeg tror ting er generelt sett vanskeligere idag enn det var for før i tiden. Det er mange koder man skal knekke, mange riktigheter man skal ha på plass før man kan tråkke over dørstokken og inn i rollen som eligible bachelor. Man skal ha fin sveis (eller hår, punktum), man skal ikke gå med for gammel mote, man skal ha sosial kapital med en rik og spennende vennekrets, man skal ha fjong jobb og sterk personlig økonomi, ingen fysiske skavanker, osv osv. At en viss prosentandel faller fra i de store kravene som idag gjelder er jo bare ren sannsynlighetsberegning. Problemet er jo ikke at de sinte unge mennene ikke vil, men at de faktisk ikke klarer. De forstår ikke. De vet ikke hvordan. Den ene listen er høyere enn den andre.

Så hva gjør vi? Kan de takke seg sjæl? Er det et samfunn vi ønsker å leve i? Det høres isåfall... harmonisk ut (Ironi).

Problemet er at folk overanalyserer hele greia. Kan du normal folkeskikk og er velstelt, samt har baller til å snakke med dama, trenger du verken hår, spennende vennegjeng, sterk økonomi eller annet innbilt tøv.

Det er IKKE vanskelig å få seg dame. Det du leser på nettet er ikke normen. Så ja, de kan "takke seg sjæl".

Anonymous poster hash: cad28...504

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men det er også rikitg det jeg skrev, klare roller gjør mindre krangling.Derfor bør man alltid bli enig om sånt før man flytter sammen med noen slik at man er enig på forhånd. Anonymous poster hash: b0993...9b0

Tro meg, folk kranglet før i tiden også, til tross for påtvungne roller.

Jeg synes ikke damer som overlater all bæring av tunge ting, plenklipping, snekring, vedlikehold av bil og andre oppgaver som noen mener er typiske mannearbeid, virker mer lykkelig. Det slår meg tvert i mot at de virker mer storforlangende, hjelpeløse, sintere og mer masete, enn de av oss som gjør dette når vi ser det trengs. Det virker totalt latterlig og unødvendig å vente på at mannen skal komme å åpne en tett kran, eller å rope at mannen må komme å skru inn en skrue, når en står ved objektet selv og vet hvordan et skrujern ser ut.

Jeg tror at menn er glad for mindre mas på selvhjulpne damer, men jeg tror dessverre også at noen av partnerne til selvhjulpne damer, blir litt snurte når hun " stikker av med" en del arbeidsoppgaver som har som frynsegoder at en får litt alenetid og tankerom. Tradisjonelt sett så har kvinnenes oppgaver blitt gjort samtidig som de passer barn, mens menn har kunnet gjøre en ting i gangen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk overanalyserer hele greia. Kan du normal folkeskikk og er velstelt, samt har baller til å snakke med dama, trenger du verken hår, spennende vennegjeng, sterk økonomi eller annet innbilt tøv.

Det er IKKE vanskelig å få seg dame. Det du leser på nettet er ikke normen. Så ja, de kan "takke seg sjæl".

Anonymous poster hash: cad28...504

Tingen vi egentlig diskuterte her var vel om stakkarsliggjøringen av menn i media, og den "likestilte oppdragelsen" gutter får har gjort at de får dårligere selvtillit og sliter mer med å finne seg ei jente. Det kan gjerne være at de ikke forsøker nok, eller at de har for strenge grenser slik at de ikke føles kjærlige nok for damene. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men noen.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen vi egentlig diskuterte her var vel om stakkarsliggjøringen av menn i media, og den "likestilte oppdragelsen" gutter får har gjort at de får dårligere selvtillit og sliter mer med å finne seg ei jente. Det kan gjerne være at de ikke forsøker nok, eller at de har for strenge grenser slik at de ikke føles kjærlige nok for damene. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men noen. Anonymous poster hash: e8673...aa7

Vel disse "stakkars" mennene får se til å vokse opp og få gjort noe med det. Det nytter ikke å skylde på alt annet og syte over hvor "vanskelig" alt er.

Anonymous poster hash: cad28...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom de siste årene har hele tiden media stakkarsliggjort den norske mann. Selv om det egentlig er disse samlet som har skapt et slik godt land å bo i. I lag med likestilling, der menn skal bli gjort bløte og respektere til det ekstreme kvinner. Der det i alle fall i romantiske sammenhenger ikke er særlig velkommen.

Alt dette har kanskje gjort noe med de ungene som har vokst opp og kanskje gjort at de har fått mindre selvtillit og oppførsel som kvinner liker? De blir for kjedelige? Eller hva tenker dere? Hvorfor driver de på slik (om dere syns det stemmer)?

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Jeg er ikke helt enig i påstanden. Jeg ser ikke at norske menn blir så stakkarsliggjort, selv om jeg naturligvis kan være blindet av egne forutinntatte meninger/opplevelser. Jeg opplever uansett at menn oftere blir tatt på alvor fordi de er faglig dyktige, de får plass til å uttale seg og anerkjennelse for prestasjoner.

Dessverre så blir mange menn "usynlige" i slike sammenhenger, fordi det ofte er veldig begrenset hvilke områder menn får anerkjennelse på (enten blir det knyttet til kunnskap eller til resultat - økonomisk, makt i samfunnet eller til noe fysisk/sport/...). Først når de har gjort noe som gjør at de blir sett - blir hele mennesket spennende, og vi får dybdeintervjuer og analyser eller se flere aspekter.

De som blir usynlige er de som ikke blir sett på samme måte av media/omgivelser. De fleste av disse finner uansett sin plass. Tidligere så var det ofte disse som gjorde at familiene gikk rundt økonomisk og de tok de fysisk tunge løftene og vedlikeholdet, mens konene oftere fikk familien til å gå rundt i det daglige.

De jeg ser nå som finner sin plass opplever jeg ofte at ser på andre mennesker og respekterer de som individer. De samarbeider og er ikke så opptatt av "roller", hva som definerer en "mann" eller en "kvinne".

De "stakkarslige" jeg kjenner/har kjent er de som prøver å putte mennesker i bås - kanskje for å forstå verden?

Det er menn som mener de fortjener en kvinne som skal være "pen/gi omsorg/være sexy/..." Det er men som definerer "alle kvinner maser/er ulogiske/emosjonelt styrte/svake/,,," Det er menn som mener de fortjener respekt fordi de er menn, ikke fordi de oppfører seg på en måte som inngir respekt. Å kreve respekt slik gir vanligvis motsatt resultat - og mere frustrasjon for den som føler h*n ikke får det h*n fortjener.

Det er kvinner som mener de fortjener en mann som skal være"sterk/rik nok/flink nok/..." Det er kvinner som definerer "alle menn er drittsekker/tenker bare med k*en/enkle/..." Det er kvinner som synes de fortjener å bli tatt hensyn til og forsørget/passet på av en mann og som mener de er snille om de lar noen ta den rollen.

I dag tror jeg det er flere menn som definerer seg som menn utfra disse gamle mønstrene enn kvinner. Dermed kan disse kvinnene letter finne seg en mann, mens mennene ikke har så mange å velge mellom. De kvinnene som ikke passer i deres bilde av hva en kvinne skal være blir feil, og forsøk på å forholde seg til hverandre strander lett fordi man blir skuffet over hverandre og føler seg ikke godtatt som den man er.

Stereotyper tror jeg er ødeleggende for veldig mange, men jeg tror hverken det er media, oppdragelse (eller feminisme ;) ) sin feil. Det har skjedd store omveltninger i samfunnet på kort tid. Den tekniske utviklingen raser avgårde, det er fremdeles mange som lever som har opplevd krig i landet, mange som har vært "altmuligmenn/kvinner" fordi man fikset ting selv (snekring/påbygg/skrudde litt elektrisk/...) I dag har vi helt andre muligheter til utdanning, jobb, familiesammensetninger, dyrking av interesser, kommunikasjon,... . Samfunnet krever mye mere spesialisering for hver oppgave.

Det tar bort noe av det mange forbinder med å være "mann", og mange kjøper de tjenestene som før falt på "far". Så menn som er oppvokst med en far eller bestefar som "fikset alt" blir satt lit utenfor fordi nå er det ikke lov lenger, ting er blitt mere komplisert med våtromsnormer, elektriske anlegg som er mye mer avanserte og krever samsvarserkløæring, gressklippere og snøfresere som gjør jobben lettere, ...

Det er mange jenter nå som tar utdannelser og gjør ting som er viktige for de, Da blir det ikke aktuelt med menn som definerer kvinner veldig begrenset. For ca 20 år siden fikk jeg selv og et par andre jenter jeg studerte samtidig med mye mer oppmerksomhet om vi sa vi studerte til å bli sykepleiere enn om vi sa sannheten at vi var ingeniørstudenter. Jeg har opplevd flere menn bli ganske aggresive fordi jeg ser/forstår rom bedre enn de har gjort, og fordi jeg gjør ting "kvinner ikke kan". Da blir jeg ofte definert som lesbisk eller idiot eller maskulin.

Vi er mennesker som lett blir såret og ikke føler oss verdsatt, men dette er problemer jeg tror vi må løse på andre måter enn å definere "maskulint" og "feminint" så snevert og oppdra og presse unger inn i bokser på det grunnlaget. Roller og forventninger og livsutfordringer forandrer seg gjennom historien. Det samme gjør mulighetene til hvilke liv vi kan leve. Jeg tror alle endringer må bruke tid på å "sette" seg og nå har det skjedd store endringer på kort tid. Dermed detter noen litt utenfor, men løsningen er ikke å gå tilbake. Løsningen må være å finne nye og hensiktsmessige løsninger. Her vi lever nå - og fremover.

Anonymous poster hash: 2cbf9...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det virkelig liv har jeg aldri møtt hverken menn eller kvinner som blir beskrevet på nettet. Er ikke noe for mennesker som legger all skyld på samfunnet og alle andre og ikke ser seg selv.

Verden har flest normale mennesker, takk og lov.



Anonymous poster hash: 62ce5...f60
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvem er disse 'de' som spør du om hvorfor gjør 'slik'?

Og hva er det disse 'de' gjør?

Ingen som har lyst å svare på spørsmålene jeg stilte?:

Alt dette har kanskje gjort noe med de ungene som har vokst opp og kanskje gjort at de har fått mindre selvtillit og oppførsel som kvinner liker? De blir for kjedelige? Eller hva tenker dere? Hvorfor driver de på slik (om dere syns det stemmer)?



Anonymous poster hash: e8673...aa7

Gjennom de siste årene har hele tiden media stakkarsliggjort den norske mann. Selv om det egentlig er disse samlet som har skapt et slik godt land å bo i. I lag med likestilling, der menn skal bli gjort bløte og respektere til det ekstreme kvinner. Der det i alle fall i romantiske sammenhenger ikke er særlig velkommen.

Alt dette har kanskje gjort noe med de ungene som har vokst opp og kanskje gjort at de har fått mindre selvtillit og oppførsel som kvinner liker? De blir for kjedelige? Eller hva tenker dere? Hvorfor driver de på slik (om dere syns det stemmer)?



Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers vil jeg prøve meg på en litt mer radikal forklaringsmodell: Sminke (https://www.youtube.com/watch?v=YYYktOfCT6Y). Kvinner har virkemidler som menn bare kan drømme om. Du kan sette en slabbedask inn i en dress så mye du vil, men sminke kan transformere en padde til en filmstjerne. Det er nesten skummelt hvor langt fra utgangspunktet man kan sminke seg til. I tillegg tviler jeg på at kvinner har samme økonomiske problemstillinger som menn. Ingen kvinne blir dumpet fordi hun tjener for lite, eller har for lave ambisjoner på jobbmarkedet. Selve ideen høres jo banal ut for oss alle.

Her er det nok vel så mye Photoshop som sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik det snakkes om her så tenker jeg at det er ikke dette jeg ser på som likestilling. For meg er ikke likestilling at vi skal være mest mulig like, men at vi skal ha like muligheter. Hva man gjør ut av de mulighetene er opp til en selv. Ønsker man ikke å bruke de mulighetene som ligger der så er det helt greit, tenker jeg, men for de av oss som vil bruke en del av mulighetene så er det flott og fint.

Så er kanskje den naturlige konsekvensen at man blir likere fordi kvinner også finner ut at det er kjekt å kunne benytte seg av de mulighetene som kanskje kun tidligere var forbeholdt menn, og vice versa. Og jeg tenker: det får man kanskje bare leve med. Men at man har valgt å bli mer kjedelig eller what-not er jo kun ens eget valg. Hvis man velger å gå i Converse-sko er det en selv som har valgt å gå med de skoene da det tross alt finnes mange andre sko der ute.

Jeg tenker da at i stedet for å klage så får kanskje mennene ta tak i det selv hvis de synes de er så kjedelige og "umandige". Jeg er superglad for at jeg har en mann som både er omsorgsfull, glad i barn og snill, noe som før i tiden kanskje ble sett på som umandig. Men det betyr jo ikke at han ikke er mann, men han har sine verdier, han har valgt å blant annet jobbe i et omsorgsyrke, han har tatt noen valg som heller ikke for han sto fritt frem å velge hvis han hadde vært mann på 50-tallet. Min bestefar fikk mange stygge blikk og ekle kommentarer fordi han trillet barnevogn, skiftet bleier, lekte med sine barn og var generelt det som i dag betegnes som å være en god far.

I stedet for å skylde på motsatt kjønn bør man heller konsentrere seg om hva man selv kan gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I det virkelig liv har jeg aldri møtt hverken menn eller kvinner som blir beskrevet på nettet. Er ikke noe for mennesker som legger all skyld på samfunnet og alle andre og ikke ser seg selv.

Verden har flest normale mennesker, takk og lov.

Anonymous poster hash: 62ce5...f60

Uff, her er det spørsmål om noe ødelegger selvtilliten til folk, og generelt sett gjør at færre blir populære blant damene. Selvtillit er noe som må bli utviklet, får de ikke like mye sjanse på det i dag? Du kan ikke bare si en dag "jeg har høy selvtillit og er fantastisk". Det går ikke. Lav selvtillit gjelder for øvrig også for jenter, men det har mindre å si.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å skylde på motsatt kjønn bør man heller konsentrere seg om hva man selv kan gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ingen har skyldt på kvinner.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse 'de' som spør du om hvorfor gjør 'slik'?

Og hva er det disse 'de' gjør?

Media, pedagoger og de som er for en slik oppdragelse av gutter som i dag.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media, pedagoger og de som er for en slik oppdragelse av gutter som i dag.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Hvordan skal gutter oppdras, mener du? Hva er galt med oppdragelsen som gis i dag?

Jeg har både en sønn og en datter i barnehagealder. Jeg ønsker å oppdra dem begge til å lykkes best mulig i samfunnet og bli lykkelige voksne.

Anonymous poster hash: 4a474...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...