Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hva slags negativ effekt? Du har fått mer kviser enn du hadde?

Jeg har alltid hatt kviser på kinn og i panne/mellom øyebrynene - de har vært der konstant siden jeg var rundt 13, nå er jeg 28. Har gått på Iso i 3 uker og hittil har jeg bare fått et par sånne cyste-kviser, men ikke noe mer... Legen mente at på folk som ikke var så hardt plaget i utgangspunktet så kom man ikke til å få noe ekstra utbrudd på kuren - men det har du altså?:/

Anonymous poster hash: b9422...e13

Beklager sent svar.

 

Ja fikk mer kviser enn jeg hadde, og verre type kviser. Ikke så mange på en gang fortsatt men noen av de som kom var gedigne. Har også før hatt vonde innbygde kviser men de der kunne ikke sammenlignes. i tillegg fikk jeg en del kviser på ryggen og det har jeg aldri slitt med før.

Men er bedre nå altså. Pr i går hadde jeg tatt 150 tabletter så er snart halvveis nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere noen forslag til en god fuktighetskrem? Jeg går ikke på isotretinoin, men har fått en krem som heter epiduo. Har aldri slitt med uren hud, men etter jeg sluttet på p-piller har det blitt skikkelig ille :( Blir bare enda verre når jeg er så tørr i tillegg. Vil ikke gå ut uten sminke, men jeg ser jo bare ti ganger verre ut når jeg er så tørr. Sminken flasser liksom av og en liten halvtime etter jeg har tatt på fuktighetskrem får jeg store flak i ansiktet jeg bare kan dra av huden.

Jeg bruker agrosan (grønn type). Den er skikkelig fet da, men jeg har behov for det. Kjøpes på sunkostbutikker. Endret av Enter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som opplever at håret vokser raskere?

Anonymous poster hash: 50669...0e1

Nå vet jeg ikke om du tenker på håret på hodet eller andre steder?

Jeg er noe usikker men tror faktisk jeg har merket at hår under armene og kanskje på leggene vokser fortere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på iso i en mnd nå.. I starten flasset det mye, det gjør det fortsatt, men nå har jeg fått tørre "merker" i ansiktet også! Helt knusktørre og "grove" små områder i ansiktet..... Og litt "ruglete" hud..

Og hodebunnen er så tørr at jeg kan dra store flak ut mellom håret:s ikke spesielt fint! Tips til hva jeg kan gjøre?:/

Anonymous poster hash: b9422...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på iso i en mnd nå.. I starten flasset det mye, det gjør det fortsatt, men nå har jeg fått tørre "merker" i ansiktet også! Helt knusktørre og "grove" små områder i ansiktet..... Og litt "ruglete" hud..

Og hodebunnen er så tørr at jeg kan dra store flak ut mellom håret:s ikke spesielt fint! Tips til hva jeg kan gjøre?:/

Anonymous poster hash: b9422...e13

Jeg hadde et par perioder med slik hud selv underveis de første mnd, og jeg valgte rett og slett å peele det bort med en mild enzympeeling og en gang måtte jeg til med en tørr klut på et område. Pøste på med fukt og beroligende ting etterpå, og det hjalp. Knallrød resten av dagen da. Vil ikke nødvendigvis anbefale dette, bare sier hva jeg gjorde med tilsvarende hud.

For hodebunnen ville jeg gått på apoteket. Finnes visst en eller annen gel med rød kork som skal være god! Vask håret så sjeldent som mulig og bytt til en mild sjampo uten sls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått i nesten 1 uke uten tabletter, og må innrømme jeg er litt paff over hvor fort det gikk å gå fra knusktørr til mer normal hud. Har byttet fra oljerens til en mild gel uten sls og annet snusk, og en krem for upset skin.

Litt røde nupper og huden kjennes litt ruglete enkelte steder, og er stadig veldig rød. Håper jeg slipper flere kviser nå, men føler meg sannelig ikke sikker altså. Har dere andre begynt med noe peeling? Tenker litt på porene og at de må renses nøye for å unngå at de stopper seg til? I min vanlige hudpleierutine så er jo mild peeling en selvfølge en gang i uken?

Deilig å komme ut av dusjen og kunne tørke seg skikkelig før man tar på masse krem. Leppene er stadig tørre, men ikke like håpløst som de var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på iso i en mnd nå.. I starten flasset det mye, det gjør det fortsatt, men nå har jeg fått tørre "merker" i ansiktet også! Helt knusktørre og "grove" små områder i ansiktet..... Og litt "ruglete" hud..

Og hodebunnen er så tørr at jeg kan dra store flak ut mellom håret:s ikke spesielt fint! Tips til hva jeg kan gjøre?:/

Anonymous poster hash: b9422...e13

 

Kokosnøttolje i håret og hudebunnen gjør virkelig en forskjell.

Anonymous poster hash: 4f962...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen min er å gå en Isotretinoin kur. Jeg kommer aldri til å kunne svelge piller, så da skal jeg ta ut gelen i pillene og blande det med yoghurt, deretter spise det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

 

Jeg har slitt med uren hud i mange år, men går nå på antibiotika-kur samt epiduo mot plagene. Jeg har alltid hatt veldig tørr hud, og epiduoen gjør det ikke særlig bedre. 

 

Er det noen her som kan anbefale en fuktighetskrem som er beregnet for tørr og aknehud? 

 

Jeg vet at Isotretinoin gjør huden veldig tørr, så spør i dette forumet da jeg antar at en del her vil kunne gi gode tips :) 



Anonymous poster hash: 4db77...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! 

 

Jeg har slitt med uren hud i mange år, men går nå på antibiotika-kur samt epiduo mot plagene. Jeg har alltid hatt veldig tørr hud, og epiduoen gjør det ikke særlig bedre. 

 

Er det noen her som kan anbefale en fuktighetskrem som er beregnet for tørr og aknehud? 

 

Jeg vet at Isotretinoin gjør huden veldig tørr, så spør i dette forumet da jeg antar at en del her vil kunne gi gode tips :) 

Anonymous poster hash: 4db77...32d

hei,

Hei,

Har du testet den fra La Roche Posay som er beregnet på hud som er satt på en form for medisinsk behandling? Ville ha startet med den jeg altså, kanskje bedt om en prøve på apoteket, og så eventuelt supplert med et serum eller liknende.  Det er vel denne de anbefaler: http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Effaclar/Effaclar-H-p4491.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått i nesten 1 uke uten tabletter, og må innrømme jeg er litt paff over hvor fort det gikk å gå fra knusktørr til mer normal hud. Har byttet fra oljerens til en mild gel uten sls og annet snusk, og en krem for upset skin.

Litt røde nupper og huden kjennes litt ruglete enkelte steder, og er stadig veldig rød. Håper jeg slipper flere kviser nå, men føler meg sannelig ikke sikker altså. Har dere andre begynt med noe peeling? Tenker litt på porene og at de må renses nøye for å unngå at de stopper seg til? I min vanlige hudpleierutine så er jo mild peeling en selvfølge en gang i uken?

Deilig å komme ut av dusjen og kunne tørke seg skikkelig før man tar på masse krem. Leppene er stadig tørre, men ikke like håpløst som de var.

 

Hvordan er huden din nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din nå? :)

Den er....Mye bedre :) Ikke så ruglete, men får noen merkelige prikker som ikke er kviser om morgenen av og til. 

Den er sensitiv og tørr, men ikke knusktørr, og leppene begynne r å gå tilbake til normalen. Utrolig deilig :) De røde merkene fra utbruddet i begynnelsen er dog stadig knall røde...To uker uten tabletter i dag, veldig spent på de neste to ukene. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok denne kuren for mange år siden; da hadde jeg kanskje hatt mindre porer og færre arr nå.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå startet på min 6 måned, og har hatt helt plettfri hud siden det første utbruddet helt til TJUE kviser kom ut fra det blå nå nettopp ila 3 dager! HJEELP! Har noen av dere opplevd dette? Skjønner ikke hva som skjer! Jeg har et mentalt sammenbrudd akkurat nå, og er superredd for at medisinen ikke skal virke siden jeg er ferdig om en måned!  :frown:  :frown:  :frown:  :frown: What to doooo

Endret av Emmz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå startet på min 6 måned, og har hatt helt plettfri hud siden det første utbruddet helt til TJUE kviser kom ut fra det blå nå nettopp ila 3 dager! HJEELP! Har noen av dere opplevd dette? Skjønner ikke hva som skjer! Jeg har et mentalt sammenbrudd akkurat nå, og er superredd for at medisinen ikke skal virke siden jeg er ferdig om en måned!  :frown:  :frown:  :frown:  :frown: What to doooo

Så utrolig dumt! :( Hadde snakket med legen, å hadde også sagt at jeg ville gå lenger på pillene..

Huff håper ikke det der skjer med meg. Er snart på fjerde måned jeg..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle:) jeg har gått på iso nå i 3 uker på søndag:) har minimalt med bivirkninger. Litt tørr på leppene , men ikke verre enn at jeg bruker litt lepomade og så er det ok! Litt tørr i huden men bruker effaclar h morgen og kveld og da er jeg ikke tørr :) ellers ingen bedring i huden, det er akkurat det samme. Men det kommer seg vel 😊 litt stressa på det der å ikke være i solen da. Har jo barn og skal i badeland i morgen utendørs 😳 meldt knallvær. Er det bare å kline på med faktor 50 og satse på at jeg ikke blir forbrent???? 😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle:) jeg har gått på iso nå i 3 uker på søndag:) har minimalt med bivirkninger. Litt tørr på leppene , men ikke verre enn at jeg bruker litt lepomade og så er det ok! Litt tørr i huden men bruker effaclar h morgen og kveld og da er jeg ikke tørr :) ellers ingen bedring i huden, det er akkurat det samme. Men det kommer seg vel 😊 litt stressa på det der å ikke være i solen da. Har jo barn og skal i badeland i morgen utendørs 😳 meldt knallvær. Er det bare å kline på med faktor 50 og satse på at jeg ikke blir forbrent???? 😳😳

Ville i Tillegg satset på en caps eller noe Annet som skygget litt. Kos Dere og husk hydrokortison til Rødhet etterpå.

Anonymous poster hash: 7fec7...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er snart ferdig med 100 tabletter og begynner allerede og bli lei.. :s Den verste flassingen i ansiktet har gitt seg og i mine øyne har det stoppet helt opp, altså jeg ser ingen effekt av tablettene lenger, annet enn knusktørr og kløende hodebunn, som flasser noe helt enormt.. I tillegg til at jeg klør som en gal over hele kroppen.. Huden i ansiktet ser også litt "grovere" ut enn den var før jeg begynte på pillene..  Begynner å miste litt motivasjonen :( 

 

 

Kokosnøttolje i håret og hudebunnen gjør virkelig en forskjell.



Anonymous poster hash: 4f962...c97

 

 

Jeg har forsøkt dette, men det hjelper ikke :( 



Anonymous poster hash: b9422...e13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-dermakrem fra apoteket til både kropp og ansikt hjelper på kløe og tørrhet. Kan også kjøpes hos feelunique til halv pris...,men ville kjøpt hos apoteket nå og så bestilt stor flaske fra feelunique.

Apoteket har også noe gel til hodebunnen, mange har hatt store nytte av det, men har ikke brukt den selv så aner ikke hva den heter dessverre.

100 tabletter er 1-2 mnd? Tipper du vil se større endring etterhvert, det er veldig individuelt det der. Ikke minst motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-dermakrem fra apoteket til både kropp og ansikt hjelper på kløe og tørrhet. Kan også kjøpes hos feelunique til halv pris...,men ville kjøpt hos apoteket nå og så bestilt stor flaske fra feelunique.

Apoteket har også noe gel til hodebunnen, mange har hatt store nytte av det, men har ikke brukt den selv så aner ikke hva den heter dessverre.

100 tabletter er 1-2 mnd? Tipper du vil se større endring etterhvert, det er veldig individuelt det der. Ikke minst motet.

Takk for tips, skal gå på apoteket i dag å se etter dette. Ja, har ikke tatt dem så lenge, men jeg holder på å klø meg halvt ihjel, klør meg til blods på armer og bein og får stygge merker i huden :/ og hodebunnen min er som sagt en katastrofe + at håret mitt er knusktørt, føles ut som sandpapir nesten :s

Anonymous poster hash: b9422...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal gå på apoteket i dag å se etter dette. Ja, har ikke tatt dem så lenge, men jeg holder på å klø meg halvt ihjel, klør meg til blods på armer og bein og får stygge merker i huden :/ og hodebunnen min er som sagt en katastrofe + at håret mitt er knusktørt, føles ut som sandpapir nesten :s

Anonymous poster hash: b9422...e13

Jeg fikk tips om den A-dermakremen selv her inne, og til tross for at hudlegen min trodde jeg ville få eksem over hele kroppen, unngikk jeg det underveis. Men; jeg merket forskjell hvis jeg måtte ty til annen krem på kroppen.

Hvis du leser deg litt bakover i tråden vil du se du ikke er alene om å oppleve knusktørt hår. Mitt føltes som det skulle brekke i perioder, men det var faktisk aller verst de første månedene. Jeg kjøpte inn Redken extreme, både CAT-spray og hårkur, og det gjorde underverker på mitt hår hvert fall. Også olje i etterkant for å klare å gre det ut... . Det fine på kuren er jo at du ikke trenger å vaske håret så ofte siden det ikke blir fett, men jeg trente mye og måtte i perioder derfor vaske det hver dag. 

..også verdt å merke seg at apoteket ikke alltid helt vet hva du mener når du snakker om tørr hud på denne kuren. Jeg opplevde bare at de jeg traff på der ville "prakke på meg" LRP sin Effaclar-krem, men den var allerede for lite for meg etter to uker... , og det stilte de seg litt uforstående til. Jeg var sikkert bare uheldig med råd da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...