Gå til innhold

drives til vanvidd av nabo, hva kan jeg gjøre?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i 3 etasje i leilighet. ( øverste etasje )

Og under oss, bor det en familie på 2 som leier.
De har bodd der siden vår.

Hver eneste dag kommer det en ubeskrivelig stank enten rundt formiddag eller ettermiddag, dette er visst matlaging fra dems side, Denne lukten er helt forferdelig, og gjør at jeg og samboer mister totalt matlyst og blir helt gærne. lukten forsvinner ikke, vi må pøse på med kutta løk, epler, eddik.. alt er prøvd. kjøkkenvifta på fullt, og vinduene konstant åpne.
Vi har klaget til styret i sameiet og de mener at naboene er hyggelige og at vi må tåle at de lager mat iogmet at de er fra annen kultur etc.

Dette syns jeg er helt merkelig, de lager så mye mat at ved noen tilfeller kommer det så mye damp fra kjøkkenvinduet dems at vi får belegg på verandaen vår og damp på vinduene våre.
Lukten er helt forferdelig, nevnte jeg at vi mister matlyst og ikke klarer og puste?

Joda, det er ganske ille.. I starten når vi merket dette så vi at de hadde vinduet igjen så vi ba dem lukke det opp, og det har de gjort. Men det hjelper ikke, vi har fått noen til å komme og se på ventilasjonen i bygget i tillegg til kjøkkenvifta, ingenting er galt.. flere andre naboer har også klaget på denne lukta.

Jeg vil bare høre, har vi noen rett til å klage på dette til huseier?? eller hva kan vi gjøre? må vi bare tåle deT?



Anonymous poster hash: 4c285...5c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du overdriver en del nå. Tror ikke det kan være så ille. Er du voksen, eller er du en tenåring?

Tror dette er noe du må tåle. Kanskje du heller burde prøve å pushe deg selv litt til å bli bedre kjent med andres matkultur fra et annet perspektiv?

Hilsen en som har bodd flere år i utlandet.



Anonymous poster hash: 025fd...bdf
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre når man bor i blokk/fleremannsbolig. De må selvfølgelig få lage mat, selv om den stinker. Du får steke ribbe, bacon eller lignende og bruke noen frittstående vifter for å vifte lukten ned til dem.

Anonymous poster hash: 37be8...314

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Enkelte mennesker bør ikke bo i et fellesskap med andre.

- så kan jo ts gjette på om jeg mener henne/han eller naboene. :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Tro du overdriver veldig altså :fnise:

Du får nok bare akseptere det eller finne ny bolig. Helt sikker noe dere gjør som de irriterer seg over også. Lager pinnekjøtt (DET stinker det), tramper, spiller høy musikk, klager for mye eller lignende ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags naboer er det? Negere? Somaliere lager mat som lukter høgg..



Anonymous poster hash: 5efd2...2cb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Vi er 27 og 29.

jeg har ingenting imot andres matkultur, men når man lager middag mellom klokken 10 om morgenen til 6 på ettermiddagen som ikke lukter mat, det lukter mugg.. så kan man få lov til å rynke litt på nesa.

I tillegg er det ikke bare vi som har klaget, alle andre naboene i bygget har klaget over disse luktene.

Det virker som om de lager mat til en hel hær utifra lengden de bruker på matlaging.

Syntes pinnekjøtt lukter godt, og det er ikke slik at jeg står og lager pinnekjøtt hver eneste dag!?

Kan noen forestille seg og våkne av den verst tenkelige lukten i helga når man faktisk vil sove ut og slappe av?..

Og det at noen nevner at enten TS eller naboen ikke hører hjemme i leilighet , kan jeg si meg enig, jeg kan ikke fordra og bo i leilighet, men når man skal kjøpe enebolig og ikke kan slå de som går over takst med 1 mill ++ så må man bare holde seg i leilighet da..

Innlegget er redigert for identifisering av privatpersoner.

Nikee, mod

Anonymous poster hash: 4c285...5c4

Endret av Nikee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen, jeg elsker utenlansk mat, indisk, thai, etc. men dette er ingen av de.. dette er helt forferdelig lukter.. Som gjør at vi begge mister matlysten, så vekta går ned.. mens humøret aldri er på topp



Anonymous poster hash: 4c285...5c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polakker?

Anonymous poster hash: 73074...6d8

Dette høres nok mistenkelig ut som brøytestikker.

Har selv somaliere som naboer og de lager mat som lukter høgg. Og da snakker vi ikke om et par timers matlaging. Det virker som de lager mat hele dagen..

Anonymous poster hash: 5efd2...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres nok mistenkelig ut som brøytestikker.

Har selv somaliere som naboer og de lager mat som lukter høgg. Og da snakker vi ikke om et par timers matlaging. Det virker som de lager mat hele dagen..

Anonymous poster hash: 5efd2...2cb

Ts her

Har du noen tips og råd? til hvordan man skal takle det

Anonymous poster hash: 4c285...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at de lager mye mat... hvis de lager til å selge så må de vel følge en del regler fra mattilsynet..kanskje du kan melde dem inn dit? Litt slemt kanskje.



Anonymous poster hash: 2f957...283
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke er naboen, siden du legger ut navnet.



Anonymous poster hash: 1c493...ae0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.eurofins.se/laboratorium-miljo/kontakt-pegasuslab-uppsala.html

Send en mail dit. Spør om de har noe metode og måleutstyr som kan fanfe opp hva lukten er, og om det er mengder som er over akseptable nivåer.

Spør og om kostnader før du bestiller.

Har du innboforsikring med rettshjelpsdekning?

Anonymous poster hash: a989e...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Har du noen tips og råd? til hvordan man skal takle det

Anonymous poster hash: 4c285...5c4

Tips og råd? Hva faen skal man gjøre? Be de slutte å lage den illeluktende maten sin? Finnes ingen regler mot slikt så du kommer ingen vei. De kan lage så mye mat de vil inntil kl 23. Eneste er å flytte..

Dessuten kan naboene mine knapt et ord norsk så det ville vært en vanskelig kommunikasjon med misforståelser.. Men er naboene dine rimelig gode i norsk og er opptatt av et hyggelig naboskap..så kanskje.

Men for guds skyld ikke ta det opp alene. Dere må være flere sammen så de ikke tror det bare er en sær nabo som klager..

Anonymous poster hash: 5efd2...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser svarene du har fått her, og avhengig av hvor ille det faktisk er så er ikke nødvendigvis dette noe du bare skal finne deg i. I mange borettslag er det også regler som begrenser aktiviteter som fører til sterk sjenanse hos naboene, selv om det skjer innenfor tidspunktene da det skal være ro. Se hva du finner i husordensreglene og evt. vedtektene.



Anonymous poster hash: 2fdb6...020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips: dropp å sette på kjøkkenvifta med mindre dere lager mat selv. Mange borettslag/blokker har felles ventilasjonsanlegg, og det er mulig at dere gjør vondt verre: altså blåser lukten inn til dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du må finne deg et annet sted å bo TS, jeg syntes du overdriver heftig og ikke passer til å bo med andre mennesker...



Anonymous poster hash: d8804...fc0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...