Gå til innhold

Tok opp forbrukslån for mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men om du fikk avslag på nytt mobilabb grunnet kredittsjekk så er der jo noe annet som er registrert på deg med betalingsanmerkning.

Det positive nå er jo at du får tilsendt kipi av kredittvurderingen i posten, og da kan du jo se hva det gjelder om ikke annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yup, det hadde de ja, fuck! Det er heldigvis ikke gått til inkasso, men jeg ligger visst etter og har kun betalt minstebeløpet på en god stund. Jeg skal få posten min sendt hit nå...

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Sålenge minstebeløpet blir betalt hver måned så er det da ikke noe problem. Og sålenge du ikke har fått noe betalingsanmerkning så er det heller inntekten din som har avgjort at du ikke var kredittverdig.

Anonymous poster hash: e31e8...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bank norwegian, men det begynner jo å bli en stund siden nå og jeg har liksom glemt det litt bort, da mamma sa at hun skulle fikse det... Jeg skal ringe de å høre. Ringer man liksom bare kundeservice og spør om de kjenner til navnet mitt da? Om de har meg registrert?

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Du får jo også årlig trekkoppgave fra der du har lån, så dette må du ha oversikt over. Du åpner vel posten du får tilsendt?

Logg deg inn på altinn med bankid. Det skal VELDIG MYE til for å ikke få med seg dette Ila de to årene du har hatt lånet. Med mindre du har gjemt hodet i sanden eller at dette er trolleinnlegg?

Anonymous poster hash: 9a48e...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har moren din mindreårige barn boende hos seg?

i så fall bør kanskje barnevernet kobles inn. en mor skal ikke tvinge sin dårlige økonomi over på barna sine.



Anonymous poster hash: aa4c3...5a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er lånet på totalt nå da? Antar det har steget?

Hva driver du selv med? Jobber du? Studerer du?

Jeg vil anta at du ikke fikk abonnement fordi du ikke har høy nok inntekt.



Anonymous poster hash: 9173b...976
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har moren din mindreårige barn boende hos seg?

i så fall bør kanskje barnevernet kobles inn. en mor skal ikke tvinge sin dårlige økonomi over på barna sine.

Anonymous poster hash: aa4c3...5a0

Hun har barn boende hos seg, men har vært veldig uheldig med økonomien og er nå i NAV systemet.

Hvor mye er lånet på totalt nå da? Antar det har steget?

Hva driver du selv med? Jobber du? Studerer du?

Jeg vil anta at du ikke fikk abonnement fordi du ikke har høy nok inntekt.

Anonymous poster hash: 9173b...976

den er på over 80 000 nå :( Jeg snakket med henne i sta og hun lover nok en gang å rydde opp og betale den... Jeg er student, så kanskje det er derfor jeg ikke har fått mobilabonement...

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har barn boende hos seg, men har vært veldig uheldig med økonomien og er nå i NAV systemet.

den er på over 80 000 nå :( Jeg snakket med henne i sta og hun lover nok en gang å rydde opp og betale den... Jeg er student, så kanskje det er derfor jeg ikke har fått mobilabonement...

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Herregud. Si nå til moren din at hun skal betal for seg da. Røyker hun, handler hun mye unødvendig ? Dette er jo ikke greit. Da får hun begynne og selge ting hun har hjemme. Du kan uke sitte med en lån på godt over 100.000kr før du er ferdig med utdannelsen i kreditt gjeld pga moren din ikke gidder og prioritere kreditt lånet ditt.

Anonymous poster hash: 3a9d4...c76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud du bør gjøre er å ta kredittkortet fra mora de, og meld flytting.



Anonymous poster hash: 47a02...837
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Si nå til moren din at hun skal betal for seg da. Røyker hun, handler hun mye unødvendig ? Dette er jo ikke greit. Da får hun begynne og selge ting hun har hjemme. Du kan uke sitte med en lån på godt over 100.000kr før du er ferdig med utdannelsen i kreditt gjeld pga moren din ikke gidder og prioritere kreditt lånet ditt.

Anonymous poster hash: 3a9d4...c76

Jo men hun har jo mine yngre søsken å forsørge også, hun kan ikke selge sofaen liksom, men jeg skal få sendt posten min hit nå og få kontroll over det...

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud du bør gjøre er å ta kredittkortet fra mora de, og meld flytting.

Anonymous poster hash: 47a02...837

Ja det er jeg helt enig i...

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men hun har jo mine yngre søsken å forsørge også, hun kan ikke selge sofaen liksom, men jeg skal få sendt posten min hit nå og få kontroll over det...

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Hun får da stønad for det? Er hun alene med ungen så får hun jo enda mer. Det er selvfølgelig ikke gratis, men hun må da tenke på gjelden du har tatt opp før hun tenker på og bruke masse penger på søsteren din. Lykke til. Håper det ordner seg og hun begynner og betale mer så lånet ikke går enda mer opp.

Anonymous poster hash: 3a9d4...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å svare deg som anonym pga gjenkjenning. Men dette gjør meg Vondt så sint jeg er. Min mann har en lignende historie. En eller annen gang når han gikk på videregående fikk han et sånt kredittkort fordi han kjøpte noe greier på avbetaling. Det betalte han ned. Hans mor fikk tak i kredittkortet hans og brukte det en sommer til å betale ferie pluss andre ting. Han fant ut tilslutt at han hadde 40000 i gjeld på dette kortet. Uten ferdig utdannelse Da han ble for nedtrykt til å gjøre noe annet enn å drite i livet en lang periode. når hans far døde fikk han heldigvis nok penger til å komme oppå. Mor hans betalte aldri et rødt øre. Du må ta kontroll her. Hun kommer aldri til å betale. Ta kontakt med kredittkort selskapet og forklar saken. Spør dem om de kan fryse rentene til du har fått deg en jobb. Hans mor sullet på Nav og syntes synd i seg selv. Alle skulle betale for hennes elendige pengestyring og hun sitter med det inntrykket at siden det var arven etter sønnens pappa så er det bare rett og rimelig at hun fikk noe penger. Men det er hennes feil at sønnen aldri fullførte videregående. Først nå når han fant meg sluttet han å gi henne penger og fullførte utdanningen. Ikke gå så lenge uten å ta avstand fra sånne folk. Trenger hun penger til mat etc til dine småsøsken. Kjøp mat, ikke gi penger.

Anonymous poster hash: 2f39e...9c6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ab over.

Hvert voksne individ må selv ta ansvar for sin egen økonomi og sitt eget liv. Mennesker som prøver å lasse sine laster over på deg og å dra deg ned i driten skal du holde deg langt unna. Det er ikke synd i de. De må rett og slett få orden på livet sitt selv.

Da jeg vokste opp med mor og far, hadde far full kontroll på økonomien. men da far døde da jeg gikk på vgs, måtte mamma ta seg av det økonomiske .- og det gikk ikke bra.

Hun hadde alt da far døde og mer til, både hus og sparepenger og forsikringssummen hun fikk pga fars død.

Idag er alt borte og hun leier en leilighet og betaler 11 000 i mnd på diverse lån... Tenk om dette var huslån, men nei ...

Om mennesker prøver å få deg til å føle synd i de på den måten at du må gi penger eller du må kutte ut ting i livet ditt, så er det feil. Du skal leve livet som du selv vil, og ingen skal få deg til å føle deg ille på noe som helst måte.



Anonymous poster hash: badc0...324
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for å få sperra det kortet, så hun ikke kan bruke det mer!

Det kan du gjøre på telefon.

Du kan ikke regne med at din mor kommer til å betale dette lånet, og du bør skrive til banken og forklare situasjonen og be om at renta fryses eller hva som helst. Spør om det er noe de kan gjøre for å hjelpe deg.

Sett opp et minstebeløp som du betaler hver måned, litt mer enn det som er renter i hvert fall!

Ideelt sett så bør du prøve å finne deg en jobb ved siden av studiene og bruke alt du tjener på å få betalt ned denne gjelda. Hvis ikke kommer den aldri til å bli borte! Du kan google "snøballmetoden" og få noen tips. Det er også en del gode råd inne på pengevett.com.

Det er ikke rettferdig, og skulle ikke vært sånn, men det er ditt navn på kortet så du står der som ansvarlig.

Og advar dine yngre søsken så de ikke havner i samme suppa!

Om du får vridd noen kroner ut av din mor, så er det bra. Men jeg ville ikke regnet med det!

Det hun har gjort burde vært straffbart! Men regner med at du uansett ikke ønsker å anmelde henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

Jeg ser at du får mange svar som angriper moren din, og kanskje det er velfortjent (for henne, ikke for deg).

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg er også oppvokst i en familie uten så veldig mye penger, og min mor og min far så en sjanse da jeg begynte på videregående. Da kunne jeg ta studielån. Så de overtalte meg til å ta et lån - som jeg ikke trengte, men som de brukte på å kjøpe ny sofa, støvsuger m.m. De lovet meg at de skulle betale dette lånet.

Så jeg var 18 år, flyttet ut og hadde en gjeld på 80.000. Som hadde gått til støvsuger, sofa og diverse. Så døde min far plutselig (trafikkulykke). Og mamma ble alene. Det var en fryktelig tid for oss alle, og ikke en tid der det var ok å ta opp temaet med lånet.

Noen år senere, da mamma (og vi barna) hadde kommet over den verste sorgen etter å ha mistet pappa, så tok jeg opp dette med lånet. Mamma nektet for at hun skulle betale, fordi "situasjonen hadde jo endret seg" og hun var mye fattigere enn det hun/de hadde regnet med.

Så jeg slet med dette lånet til jeg var langt over 30 år. Og forholdet til min mor fikk seg en solid knekk. Det endte jo med at jeg betalte hele lånet. Men det ødela mye av det jeg ville gjøre i de årene da jeg burde ha tatt mer utdannelse og spart til egen bolig.

Jeg frykter at du havner i samme situasjon. Hvis lånet er økt på 2 år, fra 60.000 til 80.000, betyr det at din mor ikke har betalt mer enn rentene.

Har du økonomisk mulighet til det: Få betalt det lånet ut fort. Få en betalingsavtale, og prioriter å bli kvitt lånet. Jeg tror ikke du kan regne med at din mor "ordner opp".

Og ikke hør på dem som sier at du bør anmelde din mor for dette, eller for å ha åpnet posten din. Du og jeg vet at dette ikke gjør situasjonen bedre. Ja, jeg har også mindre søsken som bodde sammen med mamma.

Hilsen fra en som vet veldig godt hvordan du har det. Klemmer til deg :hug: .

Hadde jeg hatt mulighet for det, skulle jeg hjulpet deg økonomisk for å komme ut av denne situasjonen. Men akkurat nå har jeg brukt omtrent alt vi eier og har på å starte en liten bedrift.



Anonymous poster hash: 7bc78...680
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvorpne og sleipe foreldre! Blir så sint når jeg hører om slik utnytting. Du må snakke med søskenet ditt og få det til å innse hva din mor har gjort mot deg slik at h#n aldri sier ja om moren spør om lån!

Hvor mye gjeld er det igjen? Håper du får henne til å betale direkte til deg slik at du betaler det inn. Det er jo deg det går utover.

Anonymous poster hash: a4317...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære ts,

Jeg ser at du får mange svar som angriper moren din, og kanskje det er velfortjent (for henne, ikke for deg).

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg er også oppvokst i en familie uten så veldig mye penger, og min mor og min far så en sjanse da jeg begynte på videregående. Da kunne jeg ta studielån. Så de overtalte meg til å ta et lån - som jeg ikke trengte, men som de brukte på å kjøpe ny sofa, støvsuger m.m. De lovet meg at de skulle betale dette lånet.

Så jeg var 18 år, flyttet ut og hadde en gjeld på 80.000. Som hadde gått til støvsuger, sofa og diverse. Så døde min far plutselig (trafikkulykke). Og mamma ble alene. Det var en fryktelig tid for oss alle, og ikke en tid der det var ok å ta opp temaet med lånet.

Noen år senere, da mamma (og vi barna) hadde kommet over den verste sorgen etter å ha mistet pappa, så tok jeg opp dette med lånet. Mamma nektet for at hun skulle betale, fordi "situasjonen hadde jo endret seg" og hun var mye fattigere enn det hun/de hadde regnet med.

Så jeg slet med dette lånet til jeg var langt over 30 år. Og forholdet til min mor fikk seg en solid knekk. Det endte jo med at jeg betalte hele lånet. Men det ødela mye av det jeg ville gjøre i de årene da jeg burde ha tatt mer utdannelse og spart til egen bolig.

Jeg frykter at du havner i samme situasjon. Hvis lånet er økt på 2 år, fra 60.000 til 80.000, betyr det at din mor ikke har betalt mer enn rentene.

Har du økonomisk mulighet til det: Få betalt det lånet ut fort. Få en betalingsavtale, og prioriter å bli kvitt lånet. Jeg tror ikke du kan regne med at din mor "ordner opp".

Og ikke hør på dem som sier at du bør anmelde din mor for dette, eller for å ha åpnet posten din. Du og jeg vet at dette ikke gjør situasjonen bedre. Ja, jeg har også mindre søsken som bodde sammen med mamma.

Hilsen fra en som vet veldig godt hvordan du har det. Klemmer til deg :hug: .

Hadde jeg hatt mulighet for det, skulle jeg hjulpet deg økonomisk for å komme ut av denne situasjonen. Men akkurat nå har jeg brukt omtrent alt vi eier og har på å starte en liten bedrift.

Anonymous poster hash: 7bc78...680

Tusen takk for gode ord. Innerst inne vet jeg at det du sier er sant. Hun har alltid sagt at hun skal ordne opp, men har aldri gjort det, hun kommer nok ikke til å gjøre det i fremtiden heller. Utrolig trist å høre din historie, jeg har ikke lyst å slite med dette lånet til jeg blir godt over 30, men alternativet mitt er å ta et friår fra studier for å jobbe så mye jeg kan... Tror det blir den beste løsningen nå... Skal definitivt gjøre alt jeg kan for at min mor ikke lurer mine småsøsken til det samme...

TS

Anonymous poster hash: 1d005...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Kjære ts,

Jeg ser at du får mange svar som angriper moren din, og kanskje det er velfortjent (for henne, ikke for deg).

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg er også oppvokst i en familie uten så veldig mye penger, og min mor og min far så en sjanse da jeg begynte på videregående. Da kunne jeg ta studielån. Så de overtalte meg til å ta et lån - som jeg ikke trengte, men som de brukte på å kjøpe ny sofa, støvsuger m.m. De lovet meg at de skulle betale dette lånet.

Så jeg var 18 år, flyttet ut og hadde en gjeld på 80.000. Som hadde gått til støvsuger, sofa og diverse. Så døde min far plutselig (trafikkulykke). Og mamma ble alene. Det var en fryktelig tid for oss alle, og ikke en tid der det var ok å ta opp temaet med lånet.

Noen år senere, da mamma (og vi barna) hadde kommet over den verste sorgen etter å ha mistet pappa, så tok jeg opp dette med lånet. Mamma nektet for at hun skulle betale, fordi "situasjonen hadde jo endret seg" og hun var mye fattigere enn det hun/de hadde regnet med.

Så jeg slet med dette lånet til jeg var langt over 30 år. Og forholdet til min mor fikk seg en solid knekk. Det endte jo med at jeg betalte hele lånet. Men det ødela mye av det jeg ville gjøre i de årene da jeg burde ha tatt mer utdannelse og spart til egen bolig.

Jeg frykter at du havner i samme situasjon. Hvis lånet er økt på 2 år, fra 60.000 til 80.000, betyr det at din mor ikke har betalt mer enn rentene.

Har du økonomisk mulighet til det: Få betalt det lånet ut fort. Få en betalingsavtale, og prioriter å bli kvitt lånet. Jeg tror ikke du kan regne med at din mor "ordner opp".

Og ikke hør på dem som sier at du bør anmelde din mor for dette, eller for å ha åpnet posten din. Du og jeg vet at dette ikke gjør situasjonen bedre. Ja, jeg har også mindre søsken som bodde sammen med mamma.

Hilsen fra en som vet veldig godt hvordan du har det. Klemmer til deg :hug: .

Hadde jeg hatt mulighet for det, skulle jeg hjulpet deg økonomisk for å komme ut av denne situasjonen. Men akkurat nå har jeg brukt omtrent alt vi eier og har på å starte en liten bedrift.

Anonymous poster hash: 7bc78...680

Det betyr faktisk at hun har tatt mer ut på kredittkortet enn det hun opprinnelig lånte.Om hun betaler all renter, så øker ikke lånet men forblir det samme. Så TS, ta kredittkortet fra moren din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen familie som kan hjelpe deg? Onkel, tante, bestemor osv?

Veldig usikker, men siden du har så lite lån kan du vel prøve og få lån et annet sted renten ikke er så høy.



Anonymous poster hash: 3a9d4...c76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de som sier du bare bør ordne dette selv. Få moren din til å betale direkte til deg og så kan du spe på mer som du betaler på lånet. Om du ikke har jobb ved siden av studiene burde du skaffe deg det. Jobb i alt av ferier.



Anonymous poster hash: 97806...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...