Gå til innhold

Medlemsskap i boligbyggelag - vestlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er fortsatt student, og har minst tre år igjen (+ et par år med oppsparing) før jeg vil få muligheten til å kjøpe meg en leilighet. Men leker allerede med tanken, og Finn.no er min nåværende bestevenn... og kom innom tanken om medlemskap i et boligbyggelag da jeg tittet på en av leilighetene der inne.

Er ikke medlem i et boligbyggelag, og lurer da både på;

  1. Om det lønner seg? De ulike medlemsfordelen kan vel hjelpe på å spare inn de årlige kostnadene.
  2. Hvilket / hvilke boligbyggelag er mest aktuelt for en som meg som bor i Bergen? Føler OBOS fortsatt er mer et østlandsfenomen.

Å betale rundt 250,- i året er jo ikke allverdens, men ønsker jo ikke å bare kaste penger ut av vinduet.



Anonymous poster hash: 5122a...241
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, lurte litt mer på om Vestbo eller "nye"-Obos er den beste for oss vestlendinger? Vet ikke hvor mange boliger de to har her i området?



Anonymous poster hash: 5122a...241
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem både i stor- bergen og vestbo, koster lite og greit å ha begge deler. Bor i vestbo borettslag nå, veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: 2ba6e...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du skal kjøpe leilighet så kan en lengre ansennitet i boligbyggelaget være det som gjør at du kan ta leligheten på forkjøpsrett. Sett deg litt inn i reglene.

I tillegg er det mange steder slik at medlemskap i et boligbyggelag gir automatisk medlemskap i andre nærliggende boligbyggelag. Men dette er jeg ganske sikker på at det står om på hjemmesidene til boligbyggelagene du vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du skal kjøpe leilighet så kan en lengre ansennitet i boligbyggelaget være det som gjør at du kan ta leligheten på forkjøpsrett. Sett deg litt inn i reglene.

I tillegg er det mange steder slik at medlemskap i et boligbyggelag gir automatisk medlemskap i andre nærliggende boligbyggelag. Men dette er jeg ganske sikker på at det står om på hjemmesidene til boligbyggelagene du vurderer.

Det er jo derfor jeg ønsker å være medlem i et boligbyggelag, men den oppfatningen jeg har hatt er at flesteparten av slike boliger finnes på østlandet - og da lurte jeg på om det var noe særlig poeng for meg å gjøre det siden jeg bor i det området hvor jeg bor.

Anonymous poster hash: 5122a...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo derfor jeg ønsker å være medlem i et boligbyggelag, men den oppfatningen jeg har hatt er at flesteparten av slike boliger finnes på østlandet - og da lurte jeg på om det var noe særlig poeng for meg å gjøre det siden jeg bor i det området hvor jeg bor.

Anonymous poster hash: 5122a...241

Da setter du deg ned og sjekker leilighetsannonsene i ditt nærmiljø. Jeg er siker på at mange av dem inneholder forkjøpsrett. Og der står det nok også hvilket lag de er tilknyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og er medlem av BOB og Vestbo. Barna mine har vært medlemmer av samme fra de var født (gratis medlemsskap frem til 18 år). Har selv kjøpt boliger på forkjøpsrett, og regner med å ha spart en god del tusen på å ikke drive budrunden. Ellers bruker jeg medlemskapet f eks når jeg har bruk for elektriker, har brukt det en del på MX sporten, og de har et ganske godt tilbud på mobilabonnement. Tror det du betaler for å ha medlemsskapet fort kan spares inn igjen hvis du er litt bevisst på medlemsfordelene.



Anonymous poster hash: 7d343...a14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...