Gå til innhold

Kompensasjon når huseier skal selge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Leiligheten jeg har bodd i de siste 2,5 årene skal selges grunnet dødsbo, utleier er en slektning av avdøde og er arving til leiligheten.

Jeg må flytte ut innen 28.februar (3 mnd oppsigelse). Ny eier skal overta leiligheten 1.mars.

I starten var ikke dette noe problem for meg, men nå innser jeg at jeg har gjort en stor bjørnetjeneste for utleier.

Jeg har brukt nesten seks timer å vaske/rydde før fotografen kom, og måtte pakke ned endel av tingene mine til tross for at det var 1,5 måned til jeg skulle flytte. Grunnen for dette var at megler sa at de innebygde skapene skulle høre med leiligheten, og derfor burde jeg ha det ryddig inni der.

Nå var det visning forrige uke, og jeg har vasket/ryddet nesten ned hele leiligheten for visning. Har telt opp timer og kommet til ca 37 timer. Jeg må også vaske leiligheten veldig grundig før nye eiere overtar, om bare en snau måned.

Følesesmessig er det ufattelig dårlig gjort at jeg må bruke tid på dette etter jobb: Jeg føler at det er huseier som har ansvaret for salget og må også ta ansvar for det som må gjøres før visning o.l, men allikevel er det jeg som leietaker som skal fikse alt!

Er dette riktig? Det står svært vagt om dette i husleieloven.

Måtte kjøpe inn friske blomster, vaske nesten hele leiligheten, rydde vekk 1/3 av det jeg har. Kunne heller ikke være hjemme hele helgen. Megleren er veldig streng og krevde full vask.

Bildene av leiligheten ble også tatt med mine møbler som mest sannsynlig gjorde leiligheten enda mer attraktiv (over 5000 har sett på den på finn), fordi leiligheten er egentlig en sliten leilighet. Megleren hadde også gått i skapene mine og hengt frem dyre (mine private) designervesker å ha på bildene, uten min samtrykke.

Jeg har forstårelse for at utleier kan ha visning mot avtale (står i leiekontrakten), men det er en viss forskjell på utleie og salg. Ved salg skal jo alt av personlige eiendeler vekk og folk ser kanskje grundigere på boligen enn ved utleie. Salg syntes jeg selv er mye mer omfattende arbeid som skal gjøres.

Nå maser hun og megler om at noen eiendeler som tilhører meg (blant annet en dørmatte, dobørste) skal følge med leilighetssalget til nye eiere. Er dette riktig?

Kort sagt syntes jeg at det eneste utleier har gjort er å ta kontakt med megler om salg av leiligheten, men det er jeg som har gjort nesten alt annet.

Jeg er veldig sur over at jeg må ha stått for shiningen og stylingen av leiligheten før visning. Også det faktum at det hastet egentlig ikke å selge den, hvorfor kunne de ikke har ventet til jeg har flyttet ut? Dette er bare kaos og irriterer meg over dette hele tiden.

Utleier har lovet meg kompensasjon, men jeg er usikker på hvor mye jeg bør akseptere i avslag på leien. Jeg leier for 8000 kr i måneden, og hun mente det holdt med 2000 kr. Jeg mener det er for lite.

Jeg spør her fordi jeg finner ikke noe særlig om akkurat dette i husleieloven. Normal vask før visning er ok for meg, men når jeg må egentlig gjøre hele jobben til selger, føler jeg 2000 kr ikke holder. Alle som har solgt bolig vet hvor mye jobb det er.

Er det noen som har noen tips, evt. opplevd det samme - enten som utleier eller leietaker?

Takk for svar!



Anonymous poster hash: e7bb7...45a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Megler hadde sagt at du BURDE ha det ryddig i skapene, du trengte ikke å rydde. Huseier kunne såklart ha gjort dette selv, men tviler på at du hadde likt om han hadde ryddet i tingene dine.

Anonymous poster hash: fcab6...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vet hva ordet bjørnetjeneste betyr.

Du plikter å gjøre leiligheten i stand til visning og slike ting, men du skal selvsagt ikke måtte kjøpe blomster og den type ting. Ikke kan det kreves at du forlater boligen heller.



Anonymous poster hash: c8194...cb7
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megler har ikke noe med å gå i TS sine private skap for å hente fram dyre vesker som hun har ryddet unna!

Det er så langt over streken at jeg ikke har ord for det!

Og om man vil selge en superstyla leilighet, så sier man opp den som leier og lar denne flytte ut før man gjør resten!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står i kontrakten din? I utgangspunktet syntes jeg 2000 ikke hørtes så horribelt ut, men ikke at du skal stå for kjøp av blomster eller at dine ting skal følge med leiligheten. Å bruke 37 timer på dette hørtes også i overkant ut. Jeg har også leid en leilighet som skulle selges og da brukte jeg kanskje en timestid på å vaske og rydde før visning, tror jeg fikk 600 for det...

PS Hvem ønsker å ha med en brukt dobørste på kjøpet? :vetikke:

Endret av Zereta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk ikke du har krav på noen ting, så jeg ville tatt imot de 2000 i avslag. Dine ting, som du selv har kjøpt, skal selvfølgelig bli med deg når du flytter.



Anonymous poster hash: 5b8ef...485
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Til syvende og sist er det ikke jeg som skal selge, det er utleier.

Utleier og megler har skrevet under på en avtale der det står i hvilken stand leiligheten skal være i på visning, og den er veldig detaljert. Det står blant annet friske blomster og lukten av nyren leilighet. Jeg har kun sett kjapt på denne avtalen, og vet ikke helt hvor normalt det er?

Utleier har sagt at hun skal betale meg tilbake.

Jeg har også vært på meglerkontoret fire ganger ila prossessen for levering av nøkler osv. Fordi utleier jobber i en annen by langt unna.

Jeg syntes også de kunne godt ha ventet til jeg hadde flyttet ut.

Budrunden er ferdig i dag, megler ringte meg for en time siden og sa at de som mest sannsynlig vinner budrunden spør om en ekstra visning i leiligheten etter kjøpet (ved grundigere sjekk sikkert?). Gjerne innen denne uken. Er dette ok? Jeg sa nei, og han ble sur.



Anonymous poster hash: e7bb7...45a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere boliger som er til salgs på finn kommer uten bilder av utleieleilighet fordi den er bebodd. Merkelig at noe slikt ikke er blitt gjort i ditt tilfelle.

Det er vel også vanlig å selge huset med leietaker på kjøpet, forutsatt at du ikke leier hele leiligheten som skal selges.

På hvilket grunnlag ble leieforholdet sagt opp?

Så lenge det ikke står i DIN kontrakt dette med visning osv så ser jeg ikke at du i det hele tatt trenger å slippe folk inn i leiligheten så lenge du bor der. For meg høres det ut som at du ikke har klart å si nei, og derfor fått alt dette ekstra arbeidet.

Endret av 79kreps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Til syvende og sist er det ikke jeg som skal selge, det er utleier.

Utleier og megler har skrevet under på en avtale der det står i hvilken stand leiligheten skal være i på visning, og den er veldig detaljert. Det står blant annet friske blomster og lukten av nyren leilighet. Jeg har kun sett kjapt på denne avtalen, og vet ikke helt hvor normalt det er?

Utleier har sagt at hun skal betale meg tilbake.

Jeg har også vært på meglerkontoret fire ganger ila prossessen for levering av nøkler osv. Fordi utleier jobber i en annen by langt unna.

Jeg syntes også de kunne godt ha ventet til jeg hadde flyttet ut.

Budrunden er ferdig i dag, megler ringte meg for en time siden og sa at de som mest sannsynlig vinner budrunden spør om en ekstra visning i leiligheten etter kjøpet (ved grundigere sjekk sikkert?). Gjerne innen denne uken. Er dette ok? Jeg sa nei, og han ble sur.

Anonymous poster hash: e7bb7...45a

Du kan si til megler at det kan diskuteres etter at huseier har gått med på å kompansere deg for tid og penger som du har brukt på å istandsette leiligheten, kjøpe blomster, levere nøkler, etc.

Så får eieren føle presset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Til syvende og sist er det ikke jeg som skal selge, det er utleier.

Utleier og megler har skrevet under på en avtale der det står i hvilken stand leiligheten skal være i på visning, og den er veldig detaljert. Det står blant annet friske blomster og lukten av nyren leilighet. Jeg har kun sett kjapt på denne avtalen, og vet ikke helt hvor normalt det er?

Utleier har sagt at hun skal betale meg tilbake.

Jeg har også vært på meglerkontoret fire ganger ila prossessen for levering av nøkler osv. Fordi utleier jobber i en annen by langt unna.

Jeg syntes også de kunne godt ha ventet til jeg hadde flyttet ut.

Budrunden er ferdig i dag, megler ringte meg for en time siden og sa at de som mest sannsynlig vinner budrunden spør om en ekstra visning i leiligheten etter kjøpet (ved grundigere sjekk sikkert?). Gjerne innen denne uken. Er dette ok? Jeg sa nei, og han ble sur.

Anonymous poster hash: e7bb7...45a

Han vil selvfølgelig ikke vente til du h*n mister leieinntekter. La oss si det (i beste fall) tar to uker fra man setter igang prosessen med å selge til budrundedagen, så er det vel vanlig at det er ca 2 mnd. overtakelsestid etter det. Da går huseier fort glipp av 3 mnd med leieinntekter og det ønsker han jo ikke det er jo derfor de pressiserer sånne ting i kontrakten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere boliger som er til salgs på finn kommer uten bilder av utleieleilighet fordi den er bebodd. Merkelig at noe slikt ikke er blitt gjort i ditt tilfelle.

Det er vel også vanlig å selge huset med leietaker på kjøpet, forutsatt at du ikke leier hele leiligheten som skal selges.

På hvilket grunnlag ble leieforholdet sagt opp?

Så lenge det ikke står i DIN kontrakt dette med visning osv så ser jeg ikke at du i det hele tatt trenger å slippe folk inn i leiligheten så lenge du bor der. For meg høres det ut som at du ikke har klart å si nei, og derfor fått alt dette ekstra arbeidet.

Det er mange grunner til at boliger reklameres for med "kommer for salg" det er ikke gitt at alle disse er utleid...

Anonymous poster hash: 0a2c4...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt kinkig denne her. Jeg har problemer med å skjønne at du har brukt 37 timer på dette her. om man tar bort 7 timer i levering av nøkler etc. så gjennstår det 30 timer til vask?!

Har selv vært i lignende situasjon. Huseier tilbydde seg vask og rydd, men jeg ville ikke ha henne rotende i mine ting. Tok meg riktignok en hele lørdagen (fram til 18) og den var shina.

Så jeg synes 2000kr høres mye ut for tjenesten hun har bedt deg om, men klart det blir lite om du har brukt en hel arbeidsuke på dette. Skjønner fortsatt ikke hvordan du har greid dette ved mindre du hadde et veldig rotete/skitten utgangspunkt.

Synes det er å gå over streken å rota i skapene og finne frem designerveskene dine. I tillegg skal du ha muligheten til å være i leiligheten om ønskelig. Hadde jeg blitt tilbydd en brukt dokost og dørmatte (uansett hvor estetisk vakre gjenstandene var) så hadde jeg fått angst for hvilke rottereir jeg egentlig hadde kjøpt. Det der blir bare useriøst. æsj?



Anonymous poster hash: 0768d...a75
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor utleier, altså TS, må ut av leiligheten?

Utfra hva jeg har skjønt, så følger leietaker med på kjøp/salg av bolig. Nye boligeiere kan evt si opp leietaker dersom de skal benytte seg av husrommet selv.



Anonymous poster hash: 2a3e8...993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor utleier, altså TS, må ut av leiligheten?

Utfra hva jeg har skjønt, så følger leietaker med på kjøp/salg av bolig. Nye boligeiere kan evt si opp leietaker dersom de skal benytte seg av husrommet selv.

Anonymous poster hash: 2a3e8...993

Hun kan jo ikke være til stede på visning og sitte og stirre i en krok :P hun er jo allerde sagt opp, hun sier jo selv at hun skal flytte om 1,5 mnd...

Anonymous poster hash: 0a2c4...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun kan jo ikke være til stede på visning og sitte og stirre i en krok :P hun er jo allerde sagt opp, hun sier jo selv at hun skal flytte om 1,5 mnd...

Anonymous poster hash: 0a2c4...364

Poenget: Er ikke oppsigelsen ugyldig dersom de bruker hussalg som grunn??

Eller er det andre regler ved dødsbo?

Anonymous poster hash: 2a3e8...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om oppsigelsen av leieforholdet er gyldig!

For en kan ikke uten videre si opp en leieboer fordi en skal selge boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget: Er ikke oppsigelsen ugyldig dersom de bruker hussalg som grunn??

Eller er det andre regler ved dødsbo?

Anonymous poster hash: 2a3e8...993

Det er da vanlig med 3 mnd. gjensidig oppsigelse...

Anonymous poster hash: 0a2c4...364

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i en (litt) lignende situasjon for 8 år siden. Vi vasket og stylet til visning, og brukte mye tid. Vi fikk 1 måneds husleie i kompensasjon. Det betydde at vi ikke betalte for den siste måneden vi bodde der (husleien var 11.500 pr. måned, Oslo)



Anonymous poster hash: a4666...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...