Gå til innhold

Betale dobbel moms til norsk nettside


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Handlet på en nettside (.no-nettside) og betalte med Paypal. I henhold til faktura inngår moms i prisen.

Så får jeg varene, levert med DHL, og en faktura fra DHL hvor de mener jeg skal betale moms og annen importavgift til avsenderlandet.

Jeg har kontaktet de jeg kjøpte varene fra, men får inget svar.

Jeg skal vel ikke betale moms når nettsiden er .no-registrert og alt står på norsk på nettisden?

Hvordan går jeg frem for å slippe å betale dobbelt moms?



Anonymous poster hash: 41d52...2ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket domene nettsiden benytter betyr ingenting, det er landet butikken er registrert i som betyr noe.

Dersom butikken tar seg betalt for norsk moms bør de stå for tollingen inn i landet og da skal ikke DHL ta seg betalt for dette. Hvis butikken ikke har ordnet med tollpapirene må DHL gjøre dette og konsekvensen er da at du betaler dobbel moms. DHL kan ikke frigi pakken uten at moms er betalt til staten.

Hvilken butikk er dette?



Anonymous poster hash: 016c7...180
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket domene nettsiden benytter betyr ingenting, det er landet butikken er registrert i som betyr noe.

Dersom butikken tar seg betalt for norsk moms bør de stå for tollingen inn i landet og da skal ikke DHL ta seg betalt for dette. Hvis butikken ikke har ordnet med tollpapirene må DHL gjøre dette og konsekvensen er da at du betaler dobbel moms. DHL kan ikke frigi pakken uten at moms er betalt til staten.

Hvilken butikk er dette?

Anonymous poster hash: 016c7...180

ja, mulig det er villendende... Det står en kontaktadresse i Oslo og et norsk telefonnummer...

Pakken har jeg fått, men det var med en faktura fra DHL inni hvor det står at jeg må betale moms og annen importavgift.

Butikken er alensa.no

Anonymous poster hash: 41d52...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken spesifiserer at alle priser er inkludert moms. Det burde holde å dokumentere betalt moms til DHL, dvs med kopi av faktura/kvittering der moms er spesifisert. DHL har da ikke noe grunnlag for å kreve inn momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken spesifiserer at alle priser er inkludert moms. Det burde holde å dokumentere betalt moms til DHL, dvs med kopi av faktura/kvittering der moms er spesifisert. DHL har da ikke noe grunnlag for å kreve inn momsen.

Det er dette jeg mener også. på fakturaen fra Alensa står det mva 21% og så beløp. På fakturaen fra DHL står det annen importavgift (gebyr på 130,-), merverdiavgift 235,-) og så sier de at

"Momsen som står på fakturaen er MVA til avsenderlandet og ikke til Norge.

Du kan ta kontakt med avsender angående å få refundert momsen du har betalt til dem.

DHL er forpliktet til å fortolle ihht til papirene fra avsender."

irriterende opplegg

Anonymous poster hash: 41d52...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MVA-satsen er feil, Norge har ikke 21%. Da er det noe annet galt her et sted, og jeg ville meldt butikken til forbrukerombudet sporenstreks. Betal fakturaen fra DHL, men hør med ombudet hva du kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

MVA-satsen er feil, Norge har ikke 21%. Da er det noe annet galt her et sted, og jeg ville meldt butikken til forbrukerombudet sporenstreks. Betal fakturaen fra DHL, men hør med ombudet hva du kan gjøre.

Enig med Zzyzx.

Nettsiden drives av et firma i Tsjekkia, men Tsjekkisk mva er 20% så langt jeg vet, så det er noe som er riv ruskende galt her et sted ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fra nettsiden:

Forbrukeren betaler alltid den prisen som er oppgitt på produktsiden ved bestillingstid­spunkt. Prisen er alltid endelig, dvs. prisen er alltid inkludert MVA.

Siden det er en norsk nettside som tar betaling i norske kroner, har norsk adresse og norsk telefonnummer, så må man kunne si at de driver med villedende informasjon på nettsidene.

Nei, dette er helt åpenbart en sak for forbrukerombudet. Få det inn dit snarest mulig!

Og som sagt, bare betal fakturaen fra DHL, de har gjort slik de skal og du kommer ingen vei (annet enn til inkasso) ved å ikke betale dem.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg har kontaktet forbrukerrådet samt laget en slags case i PayPal som jeg betalte med.



Anonymous poster hash: 41d52...2ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og glemte å si at jeg også har betalt til DHL.

Takk! Jeg håper også at jeg finner ut av det :)



Anonymous poster hash: 41d52...2ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...