Gå til innhold

Voksne familiefolk på leiemarkedet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva grunnen er til at voksne folk (35+) med jobb og barn forblir på leiemarkedet år etter år?

Vet om en familie, begge jobber, barna vokser til, de har "slått rot" som de sier.. Men kjøpe seg noe eget? Nei...

Hva er grunnen til det? Hvorfor pøse ut tusenvis hver mnd til INGENTING??

Tenker gjeldsslaver med en gang...

Er jeg den eneste??

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være mange grunner til at de velger leiemarkedet fremfor eiemarkedet, de om det.

Anonymous poster hash: dbc69...ffd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene for egenkapital er for store. Si en familie på 4. Mor og far tjener ca 40000 i mnd. De har 2 barn å forsørge. Den ene går på sfo og den andre i barnehage. Fordi dem leier en 4 roms leilighet bruker de alt du kunne brukt til betaling på eget hus til leie i steden.

Budsjett for familien x

Leie av bolig 12000 det er nesten rimelig med tanke på dagens leiepriser.

Strøm 500 til 1000 kr

tv, tvlisens, internett 800

Mobil 600

Annen underholdning 500

Klær 1500

Mat 6000 til 7000

Fritid 2000

Sfo 2500

Barnehage 2000

Forsikring 500

TRANSPORT om de ikke har bil 1500

DETTE utgjør ca 33000 til sammen.

Så har de kanskje studert og betaler på studiegjeld. Si de betaler 4000 i mnd.

Så går resten til sparing som ikke er så mye. Ca 3000 i mnd. Uforutsette utgifter er antatt til 5 til 10000. Dere skjønner hvor jeg vil enn.

De 12000 de bruker til å betale leie for kunne de fint ha betalt ned på hus. Men har du ikke nok egenkapital får man ingen lån. Og derfor blir folk værende igjen på leiemarkedet. Skal du kjøpe bolig i dag må du enten ha en meget godt betalt jobb eller rike foreldre som kan stille opp.

Endret av tussi84
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe bolig i dag må du enten ha en meget godt betalt jobb eller rike foreldre som kan stille opp.

Eller planlegge livet sitt bedre, jobbe i tidligere alder, jobbe mer og prioritere sparing. Er selv 28 og gjeldfri på leiligheten, aldri fått hjelp, å skaffe nok egenkapital var virkelig ikke et problem, og ja jeg har studert i mange år også.

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller planlegge livet sitt bedre, jobbe i tidligere alder, jobbe mer og prioritere sparing. Er selv 28 og gjeldfri på leiligheten, aldri fått hjelp, å skaffe nok egenkapital var virkelig ikke et problem, og ja jeg har studert i mange år også.

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

Det er bra at du har fått det til, men ikke alle har de samme forutsetningene for å lykkes på den måten. Også selvfølgelig mange har dumme valg, og det er lett å si hva man skal gjøre, men noe annet å virkelig få det til.

Anonymous poster hash: 0a8d3...94b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller planlegge livet sitt bedre, jobbe i tidligere alder, jobbe mer og prioritere sparing. Er selv 28 og gjeldfri på leiligheten, aldri fått hjelp, å skaffe nok egenkapital var virkelig ikke et problem, og ja jeg har studert i mange år også.

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

Helt enig. Har gjort det samme selv og eier nå flere leiligheter i Oslo som er nedbetalt.

Ville aldri satt barn i verden uten at det økonomiske er i orden. Man skal jo tross alt gi de en trygg fremtid.

Anonymous poster hash: 1865f...228

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Helt enig. Har gjort det samme selv og eier nå flere leiligheter i Oslo som er nedbetalt.

Ville aldri satt barn i verden uten at det økonomiske er i orden. Man skal jo tross alt gi de en trygg fremtid.

Anonymous poster hash: 1865f...228

Hvorfor få barn i det hele tatt. Større pengelsuk skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva grunnen er til at voksne folk (35+) med jobb og barn forblir på leiemarkedet år etter år?

Vet om en familie, begge jobber, barna vokser til, de har "slått rot" som de sier.. Men kjøpe seg noe eget? Nei...

Hva er grunnen til det? Hvorfor pøse ut tusenvis hver mnd til INGENTING??

Tenker gjeldsslaver med en gang...

Er jeg den eneste??

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

Jeg ser vel heller for meg et ønske om fleksibilitet, mindre ansvar, mindre utgifter.

Det er jo ikke slik at man kaster vekk tusenvis av kroner på "ingenting", man får jo faktisk et sted å bo. Det er flere land der det er helt normalt å leie store deler av livet, uten at det har noe med inntekt eller fattigdom å gjøre.

Samtidig så tror jeg nok, som andre sier i tråden, at noen ikke orker å spare opp til egenkapital i livsfaser der man har små barn, studielån og kanskje er på et lavt lønnstrinn.

Det er forøvrig nesten litt underlig hvor mange anonyme brukere her inne som både har nedbetalte leiligheter, kanskje en eller to ekstraleiligheter, og er utrolig dømmende ovenfor andres valg og prioriteringer. Ikke at jeg skal antyde at "noen" bløffer, for all del, men underlig er det.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg ser vel heller for meg et ønske om fleksibilitet, mindre ansvar, mindre utgifter.

Det er jo ikke slik at man kaster vekk tusenvis av kroner på "ingenting", man får jo faktisk et sted å bo. Det er flere land der det er helt normalt å leie store deler av livet, uten at det har noe med inntekt eller fattigdom å gjøre.

(...)

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel heller for meg et ønske om fleksibilitet, mindre ansvar, mindre utgifter.

Det er jo ikke slik at man kaster vekk tusenvis av kroner på "ingenting", man får jo faktisk et sted å bo. Det er flere land der det er helt normalt å leie store deler av livet, uten at det har noe med inntekt eller fattigdom å gjøre.

Samtidig så tror jeg nok, som andre sier i tråden, at noen ikke orker å spare opp til egenkapital i livsfaser der man har små barn, studielån og kanskje er på et lavt lønnstrinn.

Det er forøvrig nesten litt underlig hvor mange anonyme brukere her inne som både har nedbetalte leiligheter, kanskje en eller to ekstraleiligheter, og er utrolig dømmende ovenfor andres valg og prioriteringer. Ikke at jeg skal antyde at "noen" bløffer, for all del, men underlig er det.

Det ee for å ikke bli gjenkjent. Så fort man sier noe som kan tolkes som nedlatende her inne så blir man nesten halshugget.

Jeg eier flere leiligheter og er lavlønnet, men det har jeg valgt selv. Det er ikke umulig. Men så hadde jeg foreldrene mine som gode motivator som ikke eide nåla i veggen. Det ville jeg ikke bli.

Anonymous poster hash: 1865f...228

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor få barn i det hele tatt. Større pengelsuk skal du lete lenge etter.

Nå har jeg råd til det, så jeg kan ikke klage.

Anonymous poster hash: 1865f...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ee for å ikke bli gjenkjent. Så fort man sier noe som kan tolkes som nedlatende her inne så blir man nesten halshugget.

Jeg eier flere leiligheter og er lavlønnet, men det har jeg valgt selv. Det er ikke umulig. Men så hadde jeg foreldrene mine som gode motivator som ikke eide nåla i veggen. Det ville jeg ikke bli.

Anonymous poster hash: 1865f...228

Men du er jo ganske nedlatende i ditt svar...

Å leie bolig har i mange tilfeller ikke noe å gjøre med dårlig økonomi, eller dårlige livsvalg. Det handler bare om at noen har gjort andre valg enn deg. Å være nedlatende ovenfor andre uten å vite åsaken til at de har valgt som de har, er bare tåpelig. Så da forstår jeg kanskje godt hvorfor du vil gjemme deg bak anonymiteten. :)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo ganske nedlatende i ditt svar...

Å leie bolig har i mange tilfeller ikke noe å gjøre med dårlig økonomi, eller dårlige livsvalg. Det handler bare om at noen har gjort andre valg enn deg. Å være nedlatende ovenfor andre uten å vite åsaken til at de har valgt som de har, er bare tåpelig. Så da forstår jeg kanskje godt hvorfor du vil gjemme deg bak anonymiteten. :)

Er jo ikke nedlatende når det er sannheten :)

Bare vent når set nærmer seg pensjonsalder og leietakerne risikerer å bli kastet ut av leiligheten sin, fordi de betaler altfor lav leie i forhold til dagens leiemarked og så løper til avisene med sin sak. Høres det kjent ut?

Anonymous poster hash: 1865f...228

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner det heller ikke. Tenker med en gang at de ikke greide å planlegge noe i livet sitt for å være ærlig. Å kjøpe i dag koster faktisk ikke så mye, spesielt ikke hvis man er motivert for å kjøpe. Da må man leve på et (for mange) budsjett mens man sparer opp nok penger. Dessuten kommer det ikke an på jobben en har, dersom en vil det nok.

I de landene hvor det er vanligst å leie, er prisene faktisk deretter. I Norge lønner deg seg ikke å leie, i mange tilfeller hadde det vært billigere å eie noe, for da betaler du i det minste ned ditt eget lån, ikke andres. Selv eier jeg ikke (enda), men gleder meg til jeg kan kjøpe meg inn i huset til min samboer. Da har vi noe som er vårt, ikke noen andres.

For min del hadde jeg ikke villet vært i 30-årene, med mann og unger i en leid leilighet. Da har man ikke greid å planlegge noe særlig i hvertfall. Du har ikke de samme garantiene som leietaker kontra det å eie sitt eget. Spesielt dersom man vil ha barn. Barn fortjener bedre enn å ha to foreldre som ikke gadd å sikre rammene før barna kom.

Red. Jeg har skrevet et oppfølgningsinnlegg til dette på side 5.

*SNIP*
Endret av Jolene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du har fått det til, men ikke alle har de samme forutsetningene for å lykkes på den måten. Også selvfølgelig mange har dumme valg, og det er lett å si hva man skal gjøre, men noe annet å virkelig få det til.

Anonymous poster hash: 0a8d3...94b

Hvorfor er det lettere for meg enn for andre? Hvilke forutsetninger er det du tenke på her?

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke nedlatende når det er sannheten :)

Bare vent når set nærmer seg pensjonsalder og leietakerne risikerer å bli kastet ut av leiligheten sin, fordi de betaler altfor lav leie i forhold til dagens leiemarked og så løper til avisene med sin sak. Høres det kjent ut?

Anonymous poster hash: 1865f...228

Ja, du har vel en eller to slike saker å støtte deg på. Flott det, mot alle andre leieforhold, i flere vestlige land, hvor slik går problemfritt.

I den siste av sakene som var i offentligheten var det jo heller støtteordninger som forsvant, og noen som absolutt skulle sitte på en stor leilighet av "gammel vane". Jeg er nok ikke helt enig i at man kan kreve å sitte med en stor leilighet man "alltid har bodd i" som leietager. Igjen, de valg man tar gir jo konsekvenser senere, og ett av dem er at man kan, og må, flytte på seg når livssituasjoner endrer seg.

Men en eller to slike saker forandrer jo ikke på mitt poeng, at det ikke nødvendigvis er dårlig råd som medfører at unge voksne i etablererfasen eller liknende velger å leie heller enn å kjøpe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Planlegging er en ting, uflaks kan være en annen.

Jeg var alvorlig syk fra jeg var 25 til 33, og hadde derfor ingen inntekt å spare av.

Jeg ble erklært frisk, skaffet jobb, fikk kjæreste og ble gravid. Skulle jeg ventet til jeg var 40+, så jeg kunne eie egen leilighet først?



Anonymous poster hash: 9a724...be2
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lettere for meg enn for andre? Hvilke forutsetninger er det du tenke på her?

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvilke forutsetninger du hadde for å få det til. Men det er alltid sånn at man ikke vet hele situasjonen. Så man skal ikke være for tak til å dømme.

Anonymous poster hash: 0a8d3...94b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Fjompen har veldig mye rett i det han skriver.

Legg inn en skilsmisse/samlivsbrudd for paret som har kjøpt sin første bolig sammen og fått barn.

Legg også inn et bolimarked som flater ut, en boligrente som ikke er på 2,85% og et krav om høyere egenkapitalandel.

I ærlighetens navn er det da neimen ikke så enkelt for mennsker som er alene med normale jobber i pressområdene å klare å dra sammen egenkapitalen dersom de har tenåringsbarn fra et forhold.

Å tro noe annet blir som å ta på seg skylapper og si at man ikke ser andre enn seg selv og dem som er som man er selv.

Da er vi raskt inne på hovenhet og nedlatenhet, noe som er ganske uspiselig for de fleste.

Endret av Lille-pus
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ønsket om frihet. Man blir unektelig mer bundet med egen bolig så jeg ønsket ikke den forpliktelsen før jeg var sikker på at jeg kom til å holde meg på et og samme sted i såpass mange år at det var vits i å kjøpe noe eget. Ser naturligvis at man er mer "stedsstabil" når man har etablert familie, riktignok.

Så kommer naturligvis de mer direkte økonomiske forpliktelsene: et boliglån skal betales, og har man ikke pengene/EK/lønn osv. så er man stuck i leiemarkedet selv om man ønsker å kjøpe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...