Gå til innhold

permisjon fra jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei nå fortiden har jeg 100% fast stilling. Jeg har prøvd å bli gravid i to år men jeg klarer ikke det og er sååååå lei meg hele tiden. Får rare tanker klarer ikke å gi nok tid til jobben. Er deprimert hele tiden og det går ut over jobben min. Klarer ikke å smile til kundene min en gang. føler at jeg trenger å være en hjemme en periode.for å slappe litt av. Er det mulig at jeg jobber 50% og resten av 50% har jeg permisjon uten lønn i ca.4 til 6 mnd. Og så gå tilbake til 100%stilling når jeg ønsker det. Hvordan kan jeg gjøre det? Tenker å snakke med sjefen om dette . Men har ikke så mye info

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært borti dette selv. Men har en kollega som gikk ned ifra 100% til 50%. Om sjefen min hadde noe problemer med det vet jeg ikke men virker ikke som at det var et stort problem for h*n.

Men dette er noe sjefen min må selv finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er prosessen videre m.t.p. graviditet for dere? Er dere henvist videre til utredning, prøverør etc? Jeg tror helt ærlig jeg ville snakket med legen min om dette. Kanskje en sykemelding kan få deg til å tenke litt klarere?

Anonymous poster hash: c3bc2...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nå fortiden har jeg 100% fast stilling. Jeg har prøvd å bli gravid i to år men jeg klarer ikke det og er sååååå lei meg hele tiden. Får rare tanker klarer ikke å gi nok tid til jobben. Er deprimert hele tiden og det går ut over jobben min. Klarer ikke å smile til kundene min en gang. føler at jeg trenger å være en hjemme en periode.for å slappe litt av. Er det mulig at jeg jobber 50% og resten av 50% har jeg permisjon uten lønn i ca.4 til 6 mnd. Og så gå tilbake til 100%stilling når jeg ønsker det. Hvordan kan jeg gjøre det? Tenker å snakke med sjefen om dette . Men har ikke så mye info

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Jeg vet om 2 som har gjort noe lignende på jobben min, men det er i kommunen og de er ofte mer fleksible der. Du får ta en prat med sjefen, men etter hva jeg hører fra venner som jobber i butikk så er det lite fleksibilitet å hente der... Kan jo være du har en vidunderlig sjef da :)

Men hvis det er så ille at du faktisk er deprimert så kunne du jo kanskje tatt en prat med legen først? Hvis du er deprimert så har du jo kanskje krav på en sykemelding, og kanskje få noe behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er prosessen videre m.t.p. graviditet for dere? Er dere henvist videre til utredning, prøverør etc? Jeg tror helt ærlig jeg ville snakket med legen min om dette. Kanskje en sykemelding kan få deg til å tenke litt klarere? Anonymous poster hash: c3bc2...670

Hei tusen takk for svar.har vært hos gynekolog i mai 2014 fikk noen tabletter som skulle gi eggløsning og har hatt laparoskopi. Mannen har også tatt sæd prøve. Og vi begge er helt friske. Men for det jeg klarer ikke å bli gravid. Får hele tiden lyst til å gråte. Mange av kundene i det siste har kommentert om meg at jeg ikke smiler at jeg ser sur ut. Og i det samme får jeg tårer i øynene. Grunnen er kun ufrivillig barnløshet. Men ingen på jobben mon vet om dette. Alle spør men jeg sier bare at jeg vil vente litt til. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil bare ha en liten pause fra jobben ellers er jeg helt frisk er fornøyd med jobben min

Ts

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Folkens takk for at dere svarte men plzzz hjelp meg litt med å finne ut om hva som er riktig? Sykemelding eller permisjon? Jeg visste ikke at jeg kan få sykemelding. Men det hadde da vært mye mye bedre hvis jeg kan få 50% sykemelding. Får jo ingen ting utbetalt hvis jeg går på permisjon

ts

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill deg legetime. :) Du behøver noen å snakke med om tankene dine. Det kan godt være en sykmelding noen uker, og samtale med lege, eller andre proffesjonelle vil få deg mer optimistisk på løsninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til butter livet i mot og vi møter motstand, men hjelper det virkelig å være hjemme og velte seg i egen elendighet? Kanskje du trenger profesjonelle noen å snakke med TS, som kan hjelpe deg med følelsene dine. Ellers blir du nok gravid til slutt, mange som strever lenge som får det til. Lykke til :)



Anonymous poster hash: 2a3f9...3e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tusen takk for svar.har vært hos gynekolog i mai 2014 fikk noen tabletter som skulle gi eggløsning og har hatt laparoskopi. Mannen har også tatt sæd prøve. Og vi begge er helt friske. Men for det jeg klarer ikke å bli gravid. Får hele tiden lyst til å gråte. Mange av kundene i det siste har kommentert om meg at jeg ikke smiler at jeg ser sur ut. Og i det samme får jeg tårer i øynene. Grunnen er kun ufrivillig barnløshet. Men ingen på jobben mon vet om dette. Alle spør men jeg sier bare at jeg vil vente litt til. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil bare ha en liten pause fra jobben ellers er jeg helt frisk er fornøyd med jobben min

Ts

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Når det gjelder kundene, så er det faktisk rett og slett frekt å kommentere andres humør. Ja, man skal være smilende og blid, men det er vanskelig å holde seg profersjonell når privatlivet tynger så mye som ditt gjør.

Jeg tror jeg ville sagt rett ut at det er en privat sak, eller at "dette har du ikke noe med" når en kunde kommenterer humøret ditt. Frekt er det av dem.

Men: Når det gjelder dine kolleger vet jeg ikke hvor nære du er dem, men kanskje det kunne hjelpet deg å ha noen å snakke med? En eller to nære - kanskje sjefen? Det er mye lettere å forholde seg til noen som er i litt rart humør, som kanskje er litt nærtagende og ikke like blid som før, dersom man kjenner årsaken.

Men så klart, du kjenner jo selv om du orker å fortelle det til noen.

Anonymous poster hash: 36f0a...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kundene, så er det faktisk rett og slett frekt å kommentere andres humør. Ja, man skal være smilende og blid, men det er vanskelig å holde seg profersjonell når privatlivet tynger så mye som ditt gjør.Jeg tror jeg ville sagt rett ut at det er en privat sak, eller at "dette har du ikke noe med" når en kunde kommenterer humøret ditt. Frekt er det av dem. Men: Når det gjelder dine kolleger vet jeg ikke hvor nære du er dem, men kanskje det kunne hjelpet deg å ha noen å snakke med? En eller to nære - kanskje sjefen? Det er mye lettere å forholde seg til noen som er i litt rart humør, som kanskje er litt nærtagende og ikke like blid som før, dersom man kjenner årsaken. Men så klart, du kjenner jo selv om du orker å fortelle det til noen. Anonymous poster hash: 36f0a...9dc

Takk for at du svarte. Jeg vil ikke at andre skal få vite at jeg ikke klarer å bli gravid.hvordan løser jeg dette da? Må jo ha en grunn for at jeg ønsker å jobbe 50% for en periode

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din!

Hvis du søker 50% permisjon får du 50% lønn og 50% penger etter at ungen er født. Hvis legen mener 50% sykemelding er fornuftig får du 100% i permisjonstiden etter at ungen er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å stå i jobben selv om det er tungt for det er tyngre hjemme. Går du ledig hjemme får tankene mer tid til å kverne. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen for å få tak i psykolog samt henvisning til IVF. Dere er utredet og nå er prøverør neste steg. Dette er beintøft og jeg kan love deg at jeg mange ganger følte for å gi opp selv. Vi har holdt på med dette selv i tre år og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg tenkte at jeg bare ville være i fred, være hjemme, være alene, men det hjelper dessverre ikke. Istedenfor valgte jeg å jobbe mer, studere mer og gjøre mer av andre ting for at tankene ikke skulle få for mye tid. Det er tungt, jævlig tungt, å være i situasjonen du er i og.jeg forstår deg veldig godt. Skulle du bli gravid er permisjon veldig dumt fordi du aldri vet hvordan formen din er. Da er sykemelding bedre hvis du føler at du MÅ ha en pause.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for så mange gode svar. Jeg skal bestille legetime 2.januar siden legen har stengt i romjulen. Jeg har allerede hatt sykemeldingen pga skadet fot. Det er litt bedre med ikke helt. Så jeg trenger uansett mer sykemelding. Jeg tenker å prate med legen også i samme slengen om at jeg trenger noen måneders pause fra jobben fordi jeg har depresjon p.g.a. ufrivillig barnløshet. Hva om legen nekter å gi sykemelding pga dette her?? Hvordan skal jeg snakke med henne? Skal jeg ta med papirene jeg har fra gynekolog som viser hvilken medisiner jeg har gått på og at jeg har hatt laparoskopi uten at disse tingene hjalp

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare utifra egen erfaring, men føler du deg deprimert nå så skal jeg love deg at det vil bli verre om du er hjemme og dyrker elendigheten dag inn og dag ut.

Ja, det er sykt dritt å gå noen ganger, men dette klarer du! Hell yeah, du kommer deg gjennom dette

Anonymous poster hash: e8ed3...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare utifra egen erfaring, men føler du deg deprimert nå så skal jeg love deg at det vil bli verre om du er hjemme og dyrker elendigheten dag inn og dag ut.

Ja, det er sykt dritt å gå noen ganger, men dette klarer du! Hell yeah, du kommer deg gjennom detteAnonymous poster hash: e8ed3...060

Ja du har sikkert rett at det vil bli enda vanskeligere å være hjemme men sånn som jeg er på jobben akkurat nå er også helt feil. Jeg jobber på en butikk der god service er en del stor del av jobben min. Og denne jobben klarer jeg ikke å utføre. Jeg klarer ikke å smile til alle kundene orker ikke å gå på jobb. Vil ha en pause. Har mye stress med jobb og familie og husarb osv. Kanskje jeg blir gravid når jeg først får en pause..

Anonymous poster hash: a50a8...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Få gubben til å ta over hovedansvaret for husarbeid for en periode.

2) Du blir ikke raskere gravid uten stress.

3) Snakk med legen. En kort sykemelding kan være på sin plass, men mer enn 14 dager 100% sykemelding vil ikke anbefales når sykemeldingsgrunnlag er psykisk, for å gå hjemme hele dagene gjør deg ikke bedre.

4) Ta en pause i prøvingen. Sett den på vent fram til du er nogenlunde i vater igjen. For påkjenningen du har hatt til nå er ingenting i forhold til den påkjenningen du vil utsettes for ved prøverør.



Anonymous poster hash: f0d36...0d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser mange anbefaler at du bare skal stå i 100% jobb for det blir verre når du går hjemme. Her er det svært viktig at du tenker på deg selv og føler hva du syns er rett. Det er enn grunn til at det gis sykemelding til psykisk syke. Farene ved å stå i 100% er at du blir utbrent når du er så sliten.

Men delvis er jeg enig da, at du bør jobbe litt. Så syns ditt forslag om 50% er bra, fortrinnsvis sykemelding en periode. Jeg gikk på en smell for noen måneder siden, var av helt andre grunner. Men jeg gikk i 100%, fungerte ikke hjemme var konstant sliten og dårlig humør. Gikk sykemeldt 100% i noen uker, så kom jeg tilbake i 70% stilling etter en stund. Dette gjorde underverker for meg, MEN selvsagt dette er forskjellig for alle hvor mye en har behov for.

Bestill legetime som du sier du skal, ta dette opp med legen din.

Om du ikke får sykemelding, kan du søke om permisjon i deler av stillingen ja. Men må ofte oppgi grunnlag for å gjøre det.

Anonymous poster hash: b3dce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, veldig leit å høre at du har det vanskelig. Jeg anbefaler deg å undersøke om det er noen du kan snakke med om det, enten det er fastlegen eller om det finnes et lavterskeltilbud i kommunen din.

Det at du ønsker å gå ut av jobb, viser at dette er noe som går mer utover din daglige fungering enn det burde. Det er ikke at det er noe galt med reaksjonen, men at det sikkert hadde vært godt å få hjelp til å håndtere de vonde følelsene som har oppstått.

Anonymous poster hash: f664c...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei ts her.

Jeg har funnet litt ut om dette og kom fram til at legen ikke vil gi meg sykemelding. Fordi det er ingen sykdom jeg har..jeg har ikke smerter i noen av kroppsdelene mine så legen vil ikke gi meg sykemelding. Så jeg syns jeg må bare ta 50% permisjon 3-4 mnd. Nå er spørsmålet mitt:

jeg har jobbet 50% og 50% permisjon. Kanskje i april/mai tenker jeg at jeg har hatt en lang pause fra jobben, nå jeg vil gå tilbake til min 100%stilling. Hvor lang tid vil det ta til jeg får lov til å starte 100%? Skal jeg snakke med sjefen min at jeg ønsker å jobbe fullt? Blir det lang prosess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts her.

Jeg har funnet litt ut om dette og kom fram til at legen ikke vil gi meg sykemelding. Fordi det er ingen sykdom jeg har..jeg har ikke smerter i noen av kroppsdelene mine så legen vil ikke gi meg sykemelding. Så jeg syns jeg må bare ta 50% permisjon 3-4 mnd. Nå er spørsmålet mitt:

jeg har jobbet 50% og 50% permisjon. Kanskje i april/mai tenker jeg at jeg har hatt en lang pause fra jobben, nå jeg vil gå tilbake til min 100%stilling. Hvor lang tid vil det ta til jeg får lov til å starte 100%? Skal jeg snakke med sjefen min at jeg ønsker å jobbe fullt? Blir det lang prosess?

Jeg har nå permisjon fra deler av min stilling (14%). Da jeg søkte om dette måtte jeg sette en til og fra dato og eventuelt søke om forlengelse. Er kanskje ulik praksis fra sted til sted, dette er fra det offentlige.

Anonymous poster hash: b3dce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...