Gå til innhold

Grafikkort-eksperter her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som er ekspert på grafikkkort her? Jeg tenker å kjøpe nytt, helst ikke over 5000.

Har kikket litt på disse:

https://www.komplett.no/gainward-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/825430

https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/825489

https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/824857

https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/824731

og lurer litt på forskjellen på de er. Prisen er ca. lik, og det står 980 og 4gb på alle. Hvordan vet jeg hvilket som er best?



Anonymous poster hash: 5b86f...294
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe særlig forskjell. De er essensielt helt like i ytelse, det er for det meste kjølere og sånt som er forskjellen.

Og jeg fikk lyst på...

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe særlig forskjell. De er essensielt helt like i ytelse, det er for det meste kjølere og sånt som er forskjellen.

Og jeg fikk lyst på...

Tajj! Men åja, da er det litt mer å sette seg inn i.. Jeg får gjøre litt nærmere research da :)

Anonymous poster hash: 5b86f...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste forskjellen er prisen. de alle kommer med referanse kjøler, som vanligvis ikke pleier å være så bra.



Anonymous poster hash: eec3b...cac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvorfor jeg skrudde på AB her, hm.

Men ja, jeg tenker å muligens gå for ASUS eller Zotac, men det ser ut som det ikke kan gå feil uansett? :)

Mens jeg først har laget en tråd:

Jeg ser litt på resten av delene jeg vil ha sammen, budsjettet er egentlig maks 18.000. Den skal brukes hovedsakelig til gaming men også vanlig hverdagsbruk og bilderedigering.

Tenkte å velge f.eks

Asus GeForce GTX 980

Intel Core i7-5820k eller i7-4790k - Jeg så at sistnevnte kan klokkes høyere men første har bedre performance, eller noe slikt?

ASUS Z97-Deluxe eller ASUS Sabertooth Z97 Mark I - Lener mest mot Deluxe her pga. flere USB porter og WIFI. Jeg har trådløst nettverkskort i nåværende pc men det bør uanset skiftes ut, da er det kanskje greit med innebygd?

Er noe som dette et greit valg? Er det evt. noen deler som hadde vært bedre? :)

Jeg setter pris på all hjelp :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag.

Jeg går gikk for ASUS GPU og hovedkort.

Den første CPU passer ikke med de 2 andre hovedkortene.

Socket-1150 er den som blir oftest brukt når man lager en pc.

Om du ikke har planer om å overklokke så er det ikke nødvendig å kjøpe de med en K i slutten. Tror du kan få en billigere versjon.

Lite tips så ville jeg ha satset på en rask RAM +1800 Mhz og +16gb ram.

18k på en pc, misunnelig =)

Husker ikke helt hvor mye jeg brukte på min pc, men jeg kjøpte de fleste delene når de var på tilbud.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smak og behag.

Jeg går gikk for ASUS GPU og hovedkort.

Den første CPU passer ikke med de 2 andre hovedkortene.

Socket-1150 er den som blir oftest brukt når man lager en pc.

Om du ikke har planer om å overklokke så er det ikke nødvendig å kjøpe de med en K i slutten. Tror du kan få en billigere versjon.

Lite tips så ville jeg ha satset på en rask RAM +1800 Mhz og +16gb ram.

18k på en pc, misunnelig =)

Husker ikke helt hvor mye jeg brukte på min pc, men jeg kjøpte de fleste delene når de var på tilbud.

Takk for svar! :blomst:

Jeg tror jeg går for i7-4790k. Jeg vet ikke helt om jeg skal overklokke (akkurat det har jeg ikke eksperimentert med før), men kanskje greit å ha muligheten? Den er jo bare 250kr dyrere enn uten K også :klo:

Har planer om å konfigurere fra denne, isåfall av ram følger det med HyperX Fury DDR3 1600MHz 16gb, det er vel nok i første omgang? Ellers ser jeg man kan velge 1866MHz for 200kr mer.

Jeg er veldig fornøyd med ASUS selv, det er vel det jeg har i nåværende pc som vel er rundt tre år siden jeg kjøpte. Det er på tide med nytt utstyr nå :jepp: Du er fornøyd med din? Jeg burde kanskje vært lur og kjøpt dette på tilbud jeg også, men shit au..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :blomst:

Jeg tror jeg går for i7-4790k. Jeg vet ikke helt om jeg skal overklokke (akkurat det har jeg ikke eksperimentert med før), men kanskje greit å ha muligheten? Den er jo bare 250kr dyrere enn uten K også :klo:

Har planer om å konfigurere fra denne, isåfall av ram følger det med HyperX Fury DDR3 1600MHz 16gb, det er vel nok i første omgang? Ellers ser jeg man kan velge 1866MHz for 200kr mer.

Jeg er veldig fornøyd med ASUS selv, det er vel det jeg har i nåværende pc som vel er rundt tre år siden jeg kjøpte. Det er på tide med nytt utstyr nå :jepp: Du er fornøyd med din? Jeg burde kanskje vært lur og kjøpt dette på tilbud jeg også, men shit au..

Jeg ser nå at du skrev bilderedigering, trodde det stod video. Da vil jeg ikke tro det har så mye å si på hvilke type ram du velger, 1600 funker fint.

Er den listen du linket til ting du selv har valgt? For jeg ser du at du bare har valgt én SSD og den er bare på 240 GB, jeg personlig synes det er for lite og ville valgt f.eks 1/2 TB HDD til spill og dill og dall.

Jeg liker å ha C:\ kun til windows og en håndfull programmer, resten installere jeg på andre harddisker.

Hvis du vil ha et kabinett som bråker minst mulig så ville jeg ha gått for Fractal Design Define R4. Bare et lite tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at du skrev bilderedigering, trodde det stod video. Da vil jeg ikke tro det har så mye å si på hvilke type ram du velger, 1600 funker fint.

Er den listen du linket til ting du selv har valgt? For jeg ser du at du bare har valgt én SSD og den er bare på 240 GB, jeg personlig synes det er for lite og ville valgt f.eks 1/2 TB HDD til spill og dill og dall.

Jeg liker å ha C:\ kun til windows og en håndfull programmer, resten installere jeg på andre harddisker.

Hvis du vil ha et kabinett som bråker minst mulig så ville jeg ha gått for Fractal Design Define R4. Bare et lite tips.

:blomst:

Linken er kun hva som er med i pc'n til prisen der, så må jeg trikse litt med å bytte ut eller legge til eget :) Jeg er ikke helt fornøyd med SSD'en som er i den så jeg kommer nok til å velge en annen, og i det minste en ekstra HDD med minst 2TB til dill dall. I nåværende har jeg bare lagringsplass på C: og det har plaget meg siden jeg fikk den. Så skal velge en ekstra denne gangen :)

Takker igjen! Det kabinettet var også ganske snasent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle du har listet opp bruker referansekjøleren så det er ingen forskjeller. kanskje lurt å vente til produsentene kommer ut med sine egne forbedrede kjølere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle du har listet opp bruker referansekjøleren så det er ingen forskjeller. kanskje lurt å vente til produsentene kommer ut med sine egne forbedrede kjølere

Så de er helt like? :klo:

Anonymous poster hash: 5b86f...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de er helt like? :klo:

Anonymous poster hash: 5b86f...294

ja, de selger samme produktet. eneste forskjellen er kanskje garantien og programvaren du får med på kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden kortet er så nytt, så har de ikke hatt "tid" til å lage noe som er mer spesifikk deres eget merke. Jeg vil tro at ASUS vil komme med et som har litt bedre kjøling enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er ekspert på grafikkkort her? Jeg tenker å kjøpe nytt, helst ikke over 5000.

Har kikket litt på disse:

https://www.komplett.no/gainward-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/825430

https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/825489

https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/824857

https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/824731

og lurer litt på forskjellen på de er. Prisen er ca. lik, og det står 980 og 4gb på alle. Hvordan vet jeg hvilket som er best?

Anonymous poster hash: 5b86f...294

Søk på nettet og les omtaler skrevet av kunder. Mye informasjon man kan få tak i der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp :)

Tenkte å vente med kjøp av grafikkort, men så ble det kjøp likevel. Kabinettet og deler kommer i morgen, så nå gleder jeg meg til å starte å bygge. Blir gøy dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kortene er så og si identiske siden ingen av produsentene(asus etc) har kommet med egne PCBer og spesielle kjølere enda.

For eksempel så pleier ASUS å slippe DC II TOP/OC serien et par måneder etter Nvidia har sluppet kortene. Disse DC II TOP/OC kortene har langt bedre kjølere(kjøligere og stillere) og rundt 10-15% bedre ytelse enn "stock" kortene som er ute nå.

Men uansett, gratulerer med ny PC, og det skjermkortet du har skaffet vil kjøre alt av spill på maks i flere år framover.



Anonymous poster hash: 3e61c...4ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...