Gå til innhold

Forstår ikke religion. Kan noen forklare det for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke rart du ikke forstår det TS, fordi du er rik og priveligert Rike og priveligerte mennesker trenger jo selvfølgelig ikke en Gud. Religionene har sprunget ut fra fattigdom og nød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke rart du ikke forstår det TS, fordi du er rik og priveligert Rike og priveligerte mennesker trenger jo selvfølgelig ikke en Gud. Religionene har sprunget ut fra fattigdom og nød.

Ifølge den logikken så skulle ikke noen i Norge vært religiøse...

Anonymous poster hash: f3e2b...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er noe folk støtter seg til når de ikke er selvstendige nok til å tenke selv eller gjøre seg opp en egen mening. Religion er noe oppkonstruert som er ment for å kontrollere folk.

Anonymous poster hash: 63417...9af

Dette. Og: http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier dere at Newton var dum og resurssvak? Vit at ingen norsk forsker har noensinne vært i nærheten av hans kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier dere at Newton var dum og resurssvak? Vit at ingen norsk forsker har noensinne vært i nærheten av hans kapasitet.

Ingen som har sagt dette. Dog det er lettere å forstå at han eventuelt var kristen når han faktisk bodde for over 250 år siden.

Altså jeg forstår at folk flest var kristen for 100+ år siden, problemet dukker opp idag når vi faktisk vet nok, kan forklare livet uten en Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier dere at Newton var dum og resurssvak? Vit at ingen norsk forsker har noensinne vært i nærheten av hans kapasitet.

For det første, strengt tatt så vet ikke du noe om det. Det eksisterer ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Og for det andre så inneholder selv begynnerkurs i fysikk og astronomi teorier som er langt hinsides noe av det Newton oppdaget i sin levetid.

Newton gjorde mange store ting. Han oppdaget gravitasjon med svært enkle midler som torsjonspendler og lignende. Han formulerte bevegelseslovene, som egentlig er fullstendig kontra intuitive og i strid med det man har trodd om bevegelse siden Sokrates. Han skapte en ny form for matematikk for å kunne uttrykke sine innsikter, og vi bruker den den dag i dag. Vi begynner med algebra på barneskolen og en hver ungdomsskole-elev lærer å konstruere matematiske formler.

Så vidt jeg husker er han også kongen av derivasjon og integrasjon. Selv om det er omstridt.

Men vitenskapen stoppet ikke akkurat med Newton.

Og til tross for sin intelligens og sin mentale kapasitet, så hadde han også svakheter. Som at han var religiøs.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden ikke funnet..

Anonymous poster hash: fb24c...b1e

Hmm. En stor vitenskapelig studie har ihvertfall funnet at religiøse er mindre intelligente enn ikke-religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det noe en kan søke trøst i når noe blir vanskelig, for eksempel ved dødsfall. Ellers handler tro om koselige tradisjoner som jeg gleder meg til å videreføre til mine barn og tantebarn. Jeg vet ikke helt hvordan noen kan forklare det så du oppfatter det riktig fordi tro er så individuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt dette. Dog det er lettere å forstå at han eventuelt var kristen når han faktisk bodde for over 250 år siden.

Altså jeg forstår at folk flest var kristen for 100+ år siden, problemet dukker opp idag når vi faktisk vet nok, kan forklare livet uten en Gud.

Ingen har forklart hverken livets tilblivelse eller utvikling uten Gud. Det er ikke pent å lyve.

Ja vesten produserte store forskere da det var kristent.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, strengt tatt så vet ikke du noe om det. Det eksisterer ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Og for det andre så inneholder selv begynnerkurs i fysikk og astronomi teorier som er langt hinsides noe av det Newton oppdaget i sin levetid.

Newton gjorde mange store ting. Han oppdaget gravitasjon med svært enkle midler som torsjonspendler og lignende. Han formulerte bevegelseslovene, som egentlig er fullstendig kontra intuitive og i strid med det man har trodd om bevegelse siden Sokrates. Han skapte en ny form for matematikk for å kunne uttrykke sine innsikter, og vi bruker den den dag i dag. Vi begynner med algebra på barneskolen og en hver ungdomsskole-elev lærer å konstruere matematiske formler.

Så vidt jeg husker er han også kongen av derivasjon og integrasjon. Selv om det er omstridt.

Men vitenskapen stoppet ikke akkurat med Newton.

Og til tross for sin intelligens og sin mentale kapasitet, så hadde han også svakheter. Som at han var religiøs.

Vel Newton skapte moderne vitenskap, fargelære og calculus. Samt laget det første speilteleskopet hvilket var banefrytende da man fikk et mye renere bilde, enn ved speilteleskopene. Videre kom han med sine bevegelseslover/ gravitasjonslov. Det er en standard norske forskere kan drømme om å møte. Jo det er et langt steg fra uio til Newton. Husk at Newton la forskerkariæren på hylla da han var 22 år. Da han ikke gadd å krangle mer med missunnelige kolleger.

Han fortsatte med å skrive sine betraktninger om bibelen, heldigvis. Med særlig fokus på Daniel og Åpenbaringen.

Heldigvis er det gjort fler oppdageler etter Newton i den vitenskapen Newton starta.

At du prøver å undergrave kristne Newton blir for dumt.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett tror folk på det de ble indoktrinert med som barn. Det er ganske langt mellom dem som omvender seg til en religiøs tankegang i voksen alder, selv om det skjer en gang i blant, det også. Men det store flertall av verdens religiøse er oppdradd av religiøse foreldre, eller har hatt forbilder som var religiøse, og de har utviklet sin barnetro til en voksentro.

Sentralt i den er forestillingen om en allmektig figur som både passer på og som kan straffe. Religion er et nyttig verktøy i barneoppdragelsen, fordi man kan bruke forestillingen om Gud både til å trygge et barn, og til å få det til å føle at det alltid er observert, og at det ikke kan gjøre noe galt uten at det blir lagt merke til. Slik kan man internalisere en konstant følelse av dårlig samvittighet over for en slags imaginær foreldreskikkelse som alltid vokter over en. 50/50 trøst og kontroll.

Skulle tro du snakka om ateisme, det indoktrineres og hjernevaskes som aldri før, av intolerante og agressive ateister. Det til tross for at det ikke finnes fnugg av evidens for et slikt verdensbilde!!

Mens rettsvesenet før stod opp for menigmann, står det mer og mer opp for pengesterke skurker.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har forklart hverken livets tilblivelse eller utvikling uten Gud. Det er ikke pent å lyve.

Ja vesten produserte store forskere da det var kristent.

Lær deg å forstå hva du leser. Jeg skriver at vi fint kan forklare utviklingen av liv samt livets tilblivelse uten noen form for Gud. Ideologien rundt en Gud er med andre ord idag meningsløst da svarene Gud skulle gi oss enten er blitt motbevist eller bevist på andre måter gjennom den vitenskapelige metoden.

Dette er et eksempel på en av teoriene, og de har klart å lage byggeklossene for liv ut av "ingenting".

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2865903/Scientists-create-lifes-spark.html

Kan være en fordel å ikke stå fast på 80 tallet selv om du er kristen og har null interesse av å lese om ting som motsier boka di.

Vesten produserer store forskere som ikke er kristne. Hva er poenget ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid åpen for at jeg kan ta feil. Det er som regel ikke religiøse. Hvorfor? Jeg er som regel flink til å sette meg inn i andres situasjoner, men religion forstår jeg ikke. Det er ikke noe sånn som "høh høh så dum du er så tror på en mann i himmelen", som du virker å ha det til. Jeg ønsker genuint, uten noen form for mobbing, å forstå religiøse. Men eneste jeg har blitt møtt med til nå er svar som dine, istedenfor å forklare det jeg faktisk lurer på.

Alle mennesker ønsker tilhørighet, og særlig svake mennesker er svært tiltrukket av enkle forklaringer som gjør at alt kaoset i verden virker mindre forvirrende. At det er en større plan bak alt. Dette gjør at svake mennesker søker til religion, konspirasjonsteorier, politisk ekstremisme, osv. Eller flere av disse på en gang.

Se f.eks. på konspirasjonsteoretikerne som f.eks. mener at jødene styrer verden. Da er det plutselig litt "tryggere" fordi alt som skjer i verden har en årsak (jødene), og kaoset der ute virker mindre skremmende og forvirrende.

Slike ting gir også tilhørighet og samhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har skylapper når du er helt ute av stand til å se at det er en svært stor sannsynlighet for at det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke ser. Hjernen vår er ikke utviklet nok til det.

Det er ikke særlig reflektert med "noe som ikke finnes" og "like reelt som å tro på julenissen". Det eneste det du sier her beviser er at du ikke er i stand til å reflektere over sannsynligheten for at det er mer mellom himmel og jord enn det du ser.

"Det er mer mellom himmel og jord" er en typisk floksle fra irrasjonelle mennesker. Selvsagt er det mer mellom himmel og jord enn vi kan sanse direkte. Det vet vi fordi vi blant annet har instrumenter og andre måter å påvise det på. Vi vet f.eks. at det er noe som heter elektroner selv om vi ikke kan se dem direkte.

Enhver som bruker "det er mer mellom himmel og jord"-floskelen har automatisk diskvalifisert seg selv fra alle diskusjoner om slike emner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Dette må utdypes!

Når, hvor og av hvem ble abiogenisis observert??

Hvilken ny art er observert å ha utviklet seg etter darwins lære????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å forstå hva du leser. Jeg skriver at vi fint kan forklare utviklingen av liv samt livets tilblivelse uten noen form for Gud. Ideologien rundt en Gud er med andre ord idag meningsløst da svarene Gud skulle gi oss enten er blitt motbevist eller bevist på andre måter gjennom den vitenskapelige metoden.

Dette er et eksempel på en av teoriene, og de har klart å lage byggeklossene for liv ut av "ingenting".

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2865903/Scientists-create-lifes-spark.html

Kan være en fordel å ikke stå fast på 80 tallet selv om du er kristen og har null interesse av å lese om ting som motsier boka di.

Vesten produserer store forskere som ikke er kristne. Hva er poenget ditt?

Gud har aldri blitt motbevist v.h.a den vitenskaplige metode. Ta deg sammen.

Det var veldig lite substans i artikkelen som ikke stod i et seriøst magasin.

Vitenskapen hadde større forskere da Vesten var kristent. Selv om forskerne skrøt mindre da og hadde ikke ms.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har aldri blitt motbevist v.h.a den vitenskaplige metode. Ta deg sammen.

Det var veldig lite substans i artikkelen som ikke stod i et seriøst magasin.

Vitenskapen hadde større forskere da Vesten var kristent. Selv om forskerne skrøt mindre da og hadde ikke ms.

Igjen så beviser du jo bare at du ikke klarer å lese tekst.

Det er umulig å motbevise Gud, på samme måte som at det er umulig å motbevise Nissen, Big-Foot eller Spagettimonsteret. Jeg sier nå for tredje gang, at vi kan forklare verden, livet uten en Gud. Med andre ord, de tingene man ønsket svar på som Gud kunne svare på, har enten blitt motbevist eller forklart gjennom andre måter enn "Gud gjorde det".

Altså har forklaringene og tolkningene av universet og livet på jorden slik gjetere trudde den var for 2000 år siden blitt tilbakebevist.

http://phys.org/news/2014-12-scientists-re-create-life.html

Bedre?

Det finnes mange artikler som har skrevet om dette, det er tross alt ganske spennende hvis/når det kan forklare oppstandelsen for liv her på planeten, et spørsmål vi har stilt oss selv i mange hundre tusen år.

Tull. Verden går mye kjappere fremover nå som flere og flere ikke har annen mulighet enn å bli ateister, ettersom man må være gal om man vet alt man kan vite idag hvor man fremdeles kaster alt bort og skal på død og liv tru på skriblerier som noen gjetere skrev for 2000 år siden. Men problemet med mange er nok at de er en gjeng sauer slik som deg som ikke finner en fjerneste interesse av å søke opp og lære mer om universet, jorden og livet som er her. Dere har jo "svaret" i noen fantasifortellinger i en bok.

Endret av Timza
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...