Gå til innhold

Bør jeg si noe til han som ikke vet at hun er død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jente fra hjemstedet mitt omkom i en ulykke for noen dager siden. Jeg kjente henne ikke personlig, og har ikke sett henne på mange år, men vi har en del felles venner. Jeg kikket tilfeldig på Facebook-profilen hennes etter at en av de felles vennene hadde lagt ut en "hvil i fred"-status på sin egen vegg. Den avdøde jenta har åpen profil slik at man kan lese hva andre har skrevet på veggen hennes. Jeg hadde vel ventet å se innlegg med "hvil i fred" der også, nå som det har gått noen dager, men det var ingen som hadde skrevet noe siden gratulasjonene på bursdagen hennes en måned tidligere, bortsett fra en gutt som for bare et par timer siden postet: "Lenge siden jeg har hørt fra deg søta, håper du har en fin sommer? :)". Jeg ser av infoen at han bor på en annen kant av landet, han kan ikke ha fått med seg ulykken. Spørsmålet er om jeg (med hjelp fra en av mine og avdødes venner, for eksempel) burde sørge for at han får vite hva som har skjedd? Synes det er trist å lese en slik melding til noen som ikke lever lenger, og synes synd på han som er uvitende.

Men samtidig angår det jo, egentlig, ikke meg.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: d6966...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Vanskelig spørsmål. Tror jeg bare hadde latt det være, siden jeg ikke kjente denne jenta noe særlig. Det kan hende denne gutten har felles venner med jenta, og at det er bedre de forteller det når de føler tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt noen som han kjenner fortalt han det. 
Jeg fikk nettopp vite at en god kamerat av meg døde av overdose. Fikk høre det av ei veninne et par dager etterpå som jeg kunne stille spørsmål og snakke med om det. Heller det enn å få høre det av noen ukjente jeg ikke kjenner for å må takle sjokket og sorgen alene. 

Kanskje er det en grunn til at ingen har sagt noe til han enda også. Kanskje han har oppkjøring til bil i dag, eksamen eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Pårørende sørger for å stenge av Face-konto og den slags. Det har gått kort tid siden dødsfallet: De må få noe tid. De vil da også sørge for å varsle de som ikke har fått med seg hennes bortgang. 

 

Det er viktig å la pårørende gjøre dette i eget tempo, og ikke forstyrre sorgprosessen. 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være så omsorgsfull at du får gitt beskjed, men ikke via facebook. Kan du finne et telefonnummer og enten sende en sms eller helst ringe?

Hvor lang tid det tar å få stengt faceb. Siden hennes vet ingen.

Anonymous poster hash: 6d4dd...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...