Gå til innhold

Kondolerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kondolere kommer av det senlatinske condolere som betyr «å føle sterk smerte, ha det vondt eller lide sammen». Ordet er satt sammen av det latinske dolere, «å ha det vondt eller føle smerte», og forstavelsen con, «sammen».

 

Hvorfor er det feil  :klo: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hater det!

Det er ikke supermange år siden jeg først hørte ordet (slapp av, jeg er ikke 50). Nå sier jeg det kun fordi jeg er blitt fortalt at det er det man skal si. Jeg vet ikke hva ordet "kondolerer" egentlig betyr, men antar at det er noe á la "beklager dødsfallet, jeg føler med deg" eller noe.

 

Så jeg prøver å si noe annet når det er folk jeg er nær, men det er litt vanskeligere når det er noen som bare er en bekjent.

Noen gode forslag her inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hater det!

Det er ikke supermange år siden jeg først hørte ordet (slapp av, jeg er ikke 50). Nå sier jeg det kun fordi jeg er blitt fortalt at det er det man skal si. Jeg vet ikke hva ordet "kondolerer" egentlig betyr, men antar at det er noe á la "beklager dødsfallet, jeg føler med deg" eller noe.

 

Så jeg prøver å si noe annet når det er folk jeg er nær, men det er litt vanskeligere når det er noen som bare er en bekjent.

Noen gode forslag her inne? :)

Se posten over deg.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot ordet kondolerer. For meg er det et konkret ord å bruke når man vil vise omtanke for noen som har mistet en nær person. Det er ofte vanskelig å vite hva man skal si til dem som sørger, da kan det være nyttig med enkle ord som kondolerer.

 

Enten folk har sagt kondolerer, eller noe helt annet, er jeg glad for all omtanken jeg har fått. Det er bedre å si kondolerer enn ikke noe i det hele tatt. Som flere skriver, betyr jo ordet at man føler med den som har det vondt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folkeskikk å kondolere til folk som har mistet noen. Akkurat som det er folkeskikk å gratulere til noen som har fått barn. 

 

Selv om man ikke liker det så oppfører man seg skikkelig. Hvis du vil si noe mer er det helt greit, men man kondolerer først. 



Anonymous poster hash: 6c26c...bf4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hofmann

Eg likar ordet "kondolere" nettopp fordi det er stivt og upersonleg. Ein anerkjenner den andre personen si sorg, men utan å overdrive kor mykkje det går inn på ein sjølv, og utan å vere nokon slags "sorgparasitt" (ja, dei finst også). Kva anna skal ein eigentleg seie? "Eg beklagar"? Det var jo ikkje mi skuld (håpar eg). Ein kan også seie "eg er lei meg for deg", eller "eg er lei meg på dine vegne", men då bør ein også verkeleg meine det. Det kan eg seie til ein nær ven, som eg verkeleg sørgjer for, men ikkje til ein perifer bekjent, eller ein kollega, hvis sorg eg garrantert kjem til å gløyme i løpet av den neste timen. Å "kondolere" er rett og slett korrekt etikette i ein slik samanheng.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ordet, enda bedre nå som jeg har fått vite hva det faktisk betyr. For meg blir for "lett" å si "jeg er lei for det", "det var synd", "jeg føler med deg", dette er ting jeg kan si i mange andre sammenhenger, når en person har mistet noen som står han/henne nær trengs noe mer enn "jeg er lei for det", som jeg like gjerne kan si hvis jeg knuser et vinglass (i alle fall av den dyre sorten).

 

Jeg har selv mistet flere som har stått meg nær, og har da vært i en slags "tåkeverden", ikke klart å få med meg så mye av det som blir sagt. "Kondolerer" er ett ord, som jeg vet betydningen av, hjernen slipper å pusle sammen flere ord for å få en mening. (Kanskje jeg er mer i tåka enn gjennomsnittet når jeg mister noen som står meg nær.)

 

I den situasjonen ordet blir mest brukt (i alle fall det jeg er vant til) er jo etter begravelse/bisettelse, da kommer de fleste frem og tar de nærmeste i hånda, sier kondolerer og gir en klem. Mer enn det klarer jeg ikke ta inn over meg akkurat der og da. Og rent praktisk, det kan fort ta lang tid hvis alle som vil kondolere skal si noen setninger hver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ordet, enda bedre nå som jeg har fått vite hva det faktisk betyr. For meg blir for "lett" å si "jeg er lei for det", "det var synd", "jeg føler med deg", dette er ting jeg kan si i mange andre sammenhenger, når en person har mistet noen som står han/henne nær trengs noe mer enn "jeg er lei for det", som jeg like gjerne kan si hvis jeg knuser et vinglass (i alle fall av den dyre sorten).

 

Det er nettopp derfor jeg liker ordet kondolerer. Det er et ord spesielt for å vise omtanke til den som er i sorg, og som ikke brukes i andre sammenhenger. Jeg mistenker at motviljen mot ordet kommer av at man ikke kjenner betydningen, og at det ligner mye på gratulerer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

Er det? Det betyr "Jeg føler med deg". Aldri visst at det var stygt jeg, sagt det flere ganger hvor jeg faktisk føler med personen. 

Det er slett ikke stygt ord å bruke når man møter mennesker i sorg. Jeg har mistet mange nære og kan skrive under på at det å ikke si noe er det absolutt verste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg liker ordet kondolerer. Det er et ord spesielt for å vise omtanke til den som er i sorg, og som ikke brukes i andre sammenhenger. Jeg mistenker at motviljen mot ordet kommer av at man ikke kjenner betydningen, og at det ligner mye på gratulerer?

Det ligner veldig på gratulerer, det minnet du meg på nå. Som barn skjønte jeg ikke forskjellen og presterte å "kondolere" min mor på bursdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg liker også det ordet. Det er unikt og forbeholdt slike situasjoner, og har derfor (for meg) større betydning enn "jeg føler med deg", som jo er noe man like gjerne kan si til en som har mistet jobben...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ordet er rart å si, føles fremmed for meg, men bruker et forde betydninger er fin og det er kort og konsist. For mennesker jeg ikke kjenner godt så gir jeg et fast håndtrykk og sier kondolerer eller et lite medføldne smil og et nikk, møter ofte den settingen på jobb. For nermere relasjoner synes jeg en klem og noe mer personlig er mer passende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg liker ordet kondolere. Både hvis jeg har mistet noen jeg er glad i eller hvis jeg ønsker å vise andre at jeg bryr meg dersom de har mistet noen kjære. Bruker det til feks kollegaer, bekjente, naboer etc.

Anonymous poster hash: 8ac0f...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolere kommer av det senlatinske condolere som betyr «å føle sterk smerte, ha det vondt eller lide sammen». Ordet er satt sammen av det latinske dolere, «å ha det vondt eller føle smerte», og forstavelsen con, «sammen».

 

 

Og ordet dolere kommer fra Via Dolorosa (Golgata, eller Smertens vei).  Jeg mener ordet er absolutt er passende i forhold til å uttrykke medfølelse ved dødsfall.

Anonymous poster hash: 9e4d2...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ordet er fint og syns det er bra vi har ett ord som forbeholdes sorg. Som flere har nevnt tidligere så er "jeg er lei meg for deg" noe man kan bruke for det meste, om noen har blitt frastjålet bilen, mistet jobben, søppla lå over hele eiendommen... det blir så upersonlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er rart at å si noe som regnes som vanlig folkeskikk i gitte situasjoner kan oppfattes så dårlig av noen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kondolerer er et meget fint ord, og jeg liker det veldig godt. Jeg har ingenting imot at noen kondolerer meg, jeg synes det er veldig fint.

 

Men av erfaringer vet jeg at mange synes det er et tomt og ufølsomt ord, derfor pleier jeg som hovedregel å unngå det, med mindre jeg vet at det er et ord de liker å høre. Bare for å være på den sikre siden  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Kondolerer er det dummeste, styggeste og verste folk kommer og sier til meg. Da er det bedre å holde munnen godt lukket.

Ser jeg noen skrive dette i en tråd, blir jeg provosert og må telle til ti, minst en gang.

Det må da være mulig å si så trist, så vondt eller leit, eller bruke forståelig ord for allmennheten? Om man virkelig mener noe med å si noe, og ikke bare slynger ut et kondolerer uten følelser uten å mene noe mer enn å si et fremmedord av ren høflighet?

Har mistet en del mennesker som har stååt meg nær og opplevd den der kondolereruhyggen....

Anonymous poster hash: d8092...764

Folk sier kondolerer fordi de vil vise at de føler for personen og synes at det er trist og så blir du irritert over det? Hadde det vært bedre om ingen brydde seg om noen?

Om jeg mister en venn eller noen som står meg nær så er det fint å vite at andre bryr seg og føler med meg og de viser det ved å si jeg kondolerer :)

Endret av Jacklost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha stått å mottatt kondolanser fra uttallige mennesker etter flere begravelser vil jeg påstå at det betyr veldig lite. Man viser ikke sin medfølelse ved å si det enkle ordet, ikke på den måten en person i sorg trenger. For meg i den situasjonen har det hatt absolutt null betydning, og jeg har styrt unna det så godt jeg kan i enhver sorgsituasjon.

Jeg har også vært den som kondoleres. Altså vært den sørgende. Og sorgen er like ulik fra person til person, som den kan være fra gang til gang.

Omstendigheter rundt bortgang, alder på avdøde etc. setter sitt preg på sorgen. Den er ikke lik.

Kondolerer kan være et svært kjærkomment ord sagt til den sørgende. Når man blir kondolert av 100-200 personer etter en begravelse, er et håndtrykk og en medfølende "kondolerer" mer enn nok til å vise sin tilknytning til avdøde og omtanke for de pårørende.

Ikke alltid den som ønsker å vise sin medfølelse med de pårørende kjenner disse så godt, men kan ha vært svært godt kjent med avdøde.

Likeledes vil noen på trappa etter et bryllup nøye seg med et gratulerer, mens andre vil ønske tillykke og mere til.

Vi er ikke like, og situasjoner er ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...