Gå til innhold

Her er meningen med livet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(lokkende reklame i tittelen selvfølgelig)

I natt drømte jeg masse rart, men kan ikke huske særlig mye av det nå. Men det jeg vet, er at det fikk meg til å ligge og tenke over meningen med livet. Eller, rettere sagt - hva er livet?

Det er nettopp dette spørsmålet jeg undrer mest over. "Hva er livet?"

Hvorfor er det slik at vi eksisterer og kan gjøre ting? Og hvorfor "er" disse tingene? Ja, dette verbet "å være" er nok det verbet med en mening vi vet minst om.

En kjent frase på dette med bevis for egen eksistens: "Jeg tenker, derfor er jeg".

Men jeg undrer mest over "hva" og ikke "hvorfor". Jeg synes "hva" er et bedre spørsmål, og jeg vil vite hva livet er. Solsystemet vårt er nok en slags grense for hva vi vet, og derfor er det kanskje rett å spørre: "Hva er solsystemet?"

Er det noen som forstår meg her?

Det hadde vært enklere om det hadde vært ingen ting. Rett og slett ingen eksistens av noe som helst, verken tid eller rom. Rett og slett fravær av "noe".

Anonym poster: 43f84bedec45a7437935161eb2fc3edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår godt hva du mener. Spørsmålet som sprenger hodet mitt er "hvorfor eksisterer noe i det hele tatt?". Dette er et spørsmål selv ikke religion kan gi behagelige svar på. En Gud som bare eksisterer er ikke mer tilfredsstillende enn et univers som bare eksisterer. Faktisk mye mindre tilfredsstillende, siden dette er et komplekst menneskelignende vesen med bevissthet, følelser (sjalusi, sinne), ønsker ("henrett alle menn som ligger med menn"), osv., dersom man skal tro de store religionene (kristendommen og islam).

Vi er. Livet er en velsignelse for noen og en forbannelse for noen, men personlig synes jeg det er fantastisk å være her på denne kloden! Jeg føler, og jeg ser at det er en god ting å føle velvære. Går ut ifra at alle rundt meg også føler og setter pris på velvære, så jeg gjør alt jeg kan for å prøve å hjelpe dem rundt meg til å ha det bra. Det er all mening jeg trenger.

Bevissthet synes jeg forøvrig ikke er noe mysterium. Vi har funnet forklaringen på galakser og på solsystemer. Vi har funnet forklaringen på liv, arter og deres opprinnelse. Vi gjenkjenner prosessene som førte til at vi utviklet bevissthet kun ut ifra noen enkle naturlover. Men "hvorfor noe eksisterer" tror jeg kanskje alltid vil være et mysterium. Kanskje det er et fullstendig meningsløst spørsmål. Kanskje er det feil av vår svært begrensede hjerne å tenke at alt som skjer har en årsak. Nå som vi har begynt å utforske kvanteuniverset ser vi at ting faktisk ikke fungerer slik hjernen og fornuften vår antar. Kanskje verden alltid var. Det er nok langt utenfor vår fatteevne... Ikke bare hinsides hva vi forstår, men hinsides hva vi kan forstå.

Anonym poster: 3ff27e715e2a27c2d6c94456442961c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. les litt filosofi. Dette er spennede. anbefaler Sophies Verden.

Anonym poster: 3591fd303e74468321703a9cbdb05392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jeg ble fortlat av en Inder en gang at meningen med livet er og frigjøre sjelen fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir svimmel av å tenke på det, men er ganske interessant ja! Min livsfilosofi er å oppnå lykke, ikke bare for meg selv men for de jeg elsker :)

Anonym poster: 75eacddd5e435dfddf02d1373a1d352e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...