Gå til innhold

Min drektige katt kastet opp, tegn på at kattefødsel nærmer seg?


Gjest Seajewel

Anbefalte innlegg

Er det noen erfarne der ute som kan fortelle litt om hvordan deres katt var og oppførte seg i dagen før/timene før fødselen?

Min katt var hos dyrlege for over to uker siden nå, og da fikk vi beskjed om at ungene vil komme innen en måned var gått, så nå går vi bare og venter. Katten er bare inne nå som det kan skje når som helst. I morges kastet hun opp, kan det være et tegn på at det nærmer seg? Andre ting jeg kan se etter?

Jeg har laget et føderede til henne, i en kurv fylt med håndklær, og dit går hun og legger seg av og til. Jod, engangslaken og steril saks er innkjøpt.

Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppkast kan være symptomer på så mangt.

Hun kan ha spist litt for raskt, hun kan være småkvalm fordi hun er drektig, hun kan ha orm, hun kan ha spist noe hun ikke tålte, og hun kan ha forsøkt å få opp en hårball.

Så lenge hun drikker og spiser normalt og ikke kaster opp noe mer, så er hun nok i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen erfarne der ute som kan fortelle litt om hvordan deres katt var og oppførte seg i dagen før/timene før fødselen?

Min katt var hos dyrlege for over to uker siden nå, og da fikk vi beskjed om at ungene vil komme innen en måned var gått, så nå går vi bare og venter. Katten er bare inne nå som det kan skje når som helst. I morges kastet hun opp, kan det være et tegn på at det nærmer seg? Andre ting jeg kan se etter?

Jeg har laget et føderede til henne, i en kurv fylt med håndklær, og dit går hun og legger seg av og til. Jod, engangslaken og steril saks er innkjøpt.

Ikke sett at katter har kastet opp før hun fikk unger, her.

Så lenge hun har føderede på en rolig plass, kan du regne med at fødsel vil skje når du minst venter det, som midt på natten mens du sover uten å merke noe som helst. ;)

Dyr pleier ikke å ha tegn på nært forestående fødsel, siden det ville gjort dem for sårbare i naturen.

Om hun kastet opp hadde hun vel en hårball, skulle jeg tro.

Ønsker deg og pusen det aller beste. :hjerte:

Anonymous poster hash: f8d15...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkast kan være symptomer på så mangt.

Hun kan ha spist litt for raskt, hun kan være småkvalm fordi hun er drektig, hun kan ha orm, hun kan ha spist noe hun ikke tålte, og hun kan ha forsøkt å få opp en hårball.

Så lenge hun drikker og spiser normalt og ikke kaster opp noe mer, så er hun nok i god form.

Ja, det gikk over. Ormekur har hun fått for en og en halv uke siden, og vært inne siden.

Ikke sett at katter har kastet opp før hun fikk unger, her.Så lenge hun har føderede på en rolig plass, kan du regne med at fødsel vil skje når du minst venter det, som midt på natten mens du sover uten å merke noe som helst. ;)Dyr pleier ikke å ha tegn på nært forestående fødsel, siden det ville gjort dem for sårbare i naturen. Om hun kastet opp hadde hun vel en hårball, skulle jeg tro. Ønsker deg og pusen det aller beste. :hjerte:Anonymous poster hash: f8d15...afc

Ja, har laget føderede med litt "tak" over, på badet som er et rolig sted. Er det noen som vil dele deres historier om hva deres katt gjorde i tiden før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har laget føderede med litt "tak" over, på badet som er et rolig sted. Er det noen som vil dele deres historier om hva deres katt gjorde i tiden før?

Jeg føler mer en trang til å fortelle deg historiene til noen av de 20.000 kattungene som blir født hvert eneste år og som ikke får et hjem fordi det blir født altfor mange kattunger.

Det kan være du skaffer gode hjem til dine kattunger, men det hjelper ikke at det blir født enda flere...

Om du har en rasekatt i kontrollerte former, der du vet hvem faren er og hva du gjør er saken en annen. Men tviler på det, om det hadde vært tilfellet hadde du vist nøyaktig når katten ble drektig, og omtrent når ungene skal komme.

Om du har tatt inn en drektig katt så beklager jeg også, men det er sjeldent, drektige katter blir vanligvis dumpet i stedet for omplassert.

Om det skyldes et uhell beklager jeg ikke, slike uhell skal ikke skje og abort kan tas.

Anonymous poster hash: 2634c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler mer en trang til å fortelle deg historiene til noen av de 20.000 kattungene som blir født hvert eneste år og som ikke får et hjem fordi det blir født altfor mange kattunger. Det kan være du skaffer gode hjem til dine kattunger, men det hjelper ikke at det blir født enda flere... Om du har en rasekatt i kontrollerte former, der du vet hvem faren er og hva du gjør er saken en annen. Men tviler på det, om det hadde vært tilfellet hadde du vist nøyaktig når katten ble drektig, og omtrent når ungene skal komme. Om du har tatt inn en drektig katt så beklager jeg også, men det er sjeldent, drektige katter blir vanligvis dumpet i stedet for omplassert.Om det skyldes et uhell beklager jeg ikke, slike uhell skal ikke skje og abort kan tas. Anonymous poster hash: 2634c...01d

Ventet på denne... Er det virkelig nødvendig å komme med sånt oppgulp i hver eneste tråd som omhandler kattunger? Spar meg. Folk er ikke ubevisste på hva de gjør. Moralprekenen der kan du holde for deg selv. Vil ikke bruke tid på å utbrodere situasjon, og hvorfor jeg har en drektige katt. I denne tråden spurte jeg om spørsmål fra katteeiere med erfaring fra kattefødsler. Abort på katter er like mye mord. Jeg legger tråden død om temaet her diskuteres videre i min tråd. Da kan du heller opprette din egen tråd med dine syn.(og selvfølgelig måtte du skjule deg med anonymbruker for å skrive de snevre synene dine)

Endret av Seajewel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet på denne... Er det virkelig nødvendig å komme med sånt oppgulp i hver eneste tråd som omhandler kattunger? Spar meg. Folk er ikke ubevisste på hva de gjør. Moralprekenen der kan du holde for deg selv. Vil ikke bruke tid på å utbrodere situasjon, og hvorfor jeg har en drektige katt. I denne tråden spurte jeg om spørsmål fra katteeiere med erfaring fra kattefødsler. Abort på katter er like mye mord. Jeg legger tråden død om temaet her diskuteres videre i min tråd. Da kan du heller opprette din egen tråd med dine syn.(og selvfølgelig måtte du skjule deg med anonymbruker for å skrive de snevre synene dine)

Jeg tenker at hvis én uvitende person leser det anonym skrev og tenker seg om to ganger så er det greit å skrive det, selv om tråden handlet om noe annet. Hvis kommentaren ikke gjelder deg, eller du er klar over at situasjonen ikke er ønskelig, så er det vel ingenting å ta på vei for?

Har dessverre ikke hatt drektig katt selv, men ønsker dere alle lykke til :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis én uvitende person leser det anonym skrev og tenker seg om to ganger så er det greit å skrive det, selv om tråden handlet om noe annet. Hvis kommentaren ikke gjelder deg, eller du er klar over at situasjonen ikke er ønskelig, så er det vel ingenting å ta på vei for?

Har dessverre ikke hatt drektig katt selv, men ønsker dere alle lykke til :)

Jeg har googlet mye angående kattefødsler, og i hver tråd (kg) jeg har lest om kattefødsler, MÅ alltid en eller annen komme med slikt. Det ødelegger tråden, og har ikke med en kattefødsel å gjøre. Enough said. Vil ikke bevege meg vekk fra det jeg spurte om, ønsker at tråden skal holdes til tema. Så kan anonymbruker heller opprette sin egen tråd, enn å ødelegge andres. Dette er en positiv ting, så må noen komme med negativitet. Slikt vil ikke jeg ha i denne tråden. Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med den ene kattefødselen jeg har hatt i dette huset, ble kattemor som ellers ikke var sånn superkosete, veldig kjælen i timene før første kattunge kom.

Hun var førstegangsfødende, og kan nok ikke helt ha skjønt hva som var i ferd med å skje siden unge nr. 1 datt ut av henne i det hun var i ferd med å gå over gulvet.

Denne hadde veldig kort navlestreng og hun kom ikke til for å slikke den, derfor måtte jeg på kjøkkenet og finne saksen. (Steril var den ikke, men tror ikke det er veldig viktg).

De andre ungene kom i mere kontrollerte former, og hun fikset alt sammen helt fint selv.

PS: det er vanlig at de spiser morkakene, så ikke bli sjokkert om du ser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at det gikk veldig greit for katten din da, med litt hjelp. :)

Jeg er redd fødselen skal starte mens jeg har forelesning eller er ute en tur. Prøver å være mest mulig hjemme nå som de kan komme når som helst.

Status i dag er at den har gjemt seg unna litt på forskjellige steder, i går var den alltid sammen med oss, i dag har den holdt seg mye på badet hvor fødekassen står, og ellers under dobbeltsenga. Hun har de siste dagene vært veldig kosete, i dag har den kommet til meg og bare mauer litt og så gått igjen. Dette er en "pratekatte" som kommer og mjauer for å si ifra når den vil ut eller vil ha en godbit.

Det virker som at hun vil ha ro. Ungene buler ut på sidene, og man kan se at de rører seg. Jod og saks ligger klart, fødekassen er utstyrt med engangslaken og tre badehåndklær brettet et par ganger sammen. I skrivende stund ligger den på badet, men det ser ikke ut til å skje noe enda. Kanskje blir det noe til helgen.:)

Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig huskatt går svanger i 62 dager, men om du ser bevegelser fra kattunger er nok ikke fødselen så veldig langt unna.

Den katten jeg nevnte var vant til mennesker og så ikke på dem som en trussel. Hun ville gjerne ha en alliert tydeligvis. En annen fosterkatt jeg hadde, var vill og ikke vant til mennesker. Hun var helt sort, bevegelser var vanskelig å se. Hun fødte dagen etter at hun hadde reist herfra, og ingen var klar over over noe som helst før det plutselig lå 5 små sammen med henne. (Da de kom for å fange henne med felle for å ta henne med til veterinær for kasterering).

Her skjedde det sent på kvelden, og det kom faktisk unger med hver sin fødselsdato... sånn egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mest vanlig at de føder på kveld og nattes tid?

Her er ingenting enda skjedd. Men i dag vil hun være bare sammen med oss igjen. Håper det skjer noe i helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet nytt, men den har begynt å skrape med labben oppi matskålen med tørrfor slik at hun roter tørrfor veldig over alt, og hun småbiter meg i panna og på handa når hun ligger/sitter i fanget og får kos. Hun virker litt aggressiv til tider. Er dette vanlig? Kan dette være tegn på at det nærmer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ventet på denne... Er det virkelig nødvendig å komme med sånt oppgulp i hver eneste tråd som omhandler kattunger? Spar meg. Folk er ikke ubevisste på hva de gjør. Moralprekenen der kan du holde for deg selv. Vil ikke bruke tid på å utbrodere situasjon, og hvorfor jeg har en drektige katt. I denne tråden spurte jeg om spørsmål fra katteeiere med erfaring fra kattefødsler. Abort på katter er like mye mord. Jeg legger tråden død om temaet her diskuteres videre i min tråd. Da kan du heller opprette din egen tråd med dine syn.(og selvfølgelig måtte du skjule deg med anonymbruker for å skrive de snevre synene dine)

Selvfølgelig så kommer sånne innlegg i hver tråd om kattunger når trangsynte mennesker som deg ikke orker å sterilisere katta si.

Anonymous poster hash: 86039...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så kommer sånne innlegg i hver tråd om kattunger når trangsynte mennesker som deg ikke orker å sterilisere katta si. Anonymous poster hash: 86039...31c

Selvfølgelig så kommer sånne innlegg i hver tråd om kattunger når trangsynte mennesker som deg ikke orker å sterilisere katta si. Anonymous poster hash: 86039...31c

Måtte du være anonymbruker for å si dette? "Har ikke orket å sterilisere" altså. Noen ganger planlegger man kull også. Du vet ingenting om historien bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...