Gå til innhold

Hjelp! Angrer på å fått meg ny hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er blitt så politisk korrekt å være i mot absolutt alle hunder som blir importert. Skepsis er bra, men bare noen hører ordet "importert" så blir de helt krakilske uavhengig om hunden frisk eller ei. Hunden sto et år(?) i karantene. Og vil tro at alt av tester er blitt gjennomført på den tiden. At folk tar med seg hunder fra andre land uten karantene, uten nødvendig behandling etc. er selvsagt noe helt annet, og man bør donere penger til et sertifisert og seriøs kennel som driver med omplassering og medisinsk tilsyn.

Hundene vi har i Norge som ikke har et hjem har tak over hodet, mat, og oppfølgning av veterinær, finner de ingen eier blir de i verste fall avlivet. La oss da se på realiteten til hjemløse hunder i Kina...

Flott av deg, TS! Gi hunden tid, alt er nytt for den også, gi det litt tid før du bestemmer deg. Nå har hunden det hvertfall bra. Husk på hvorfor du tok den avgjørelsen for et år siden.

Anonymous poster hash: 0cdb2...5a8

Faktisk ikke. Mattilsynet og norsk vetrinærforbund har sagt klart fra at dette er svært uønsket da en karantene kun vil garantere at de fleste og mest kjente/åpenbare sykdommer blir oppdaget.

Jeg bruker anbefale folk å heller betale for at dyret kan få et hjem der de er, å ha en hund i karantene i så lang tid er heller ikke videre anbefalt. For hundens del hadde det første vært bedre. Man kan diskutere om handlingen er gjort for å selv føle seg snill og flink og dermed få en god følelse - eller om det er gjort først og fremst for hundens beste.

Veien til helvette er som kjent brolagt med gode intensjoner. En handling er ikke fri for kritikk og "god" kun pga at selve tanken bak var det. Det er en viktig debatt og noe folk bær bli klare over. Den enorme allergien naive mennesker har mot fakta og rasjonalitet overrasker meg noen ganger. Informer om farer ved et valg folk har tatt i god tro - og du får ikke takk men et enormt hat og sinne.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en innvandrer. Gi ham tid.

Og meld ham på språkkurs! :)

Anonymous poster hash: 55fbd...72a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Mattilsynet og norsk vetrinærforbund har sagt klart fra at dette er svært uønsket da en karantene kun vil garantere at de fleste og mest kjente/åpenbare sykdommer blir oppdaget.

Jeg bruker anbefale folk å heller betale for at dyret kan få et hjem der de er, å ha en hund i karantene i så lang tid er heller ikke videre anbefalt. For hundens del hadde det første vært bedre. Man kan diskutere om handlingen er gjort for å selv føle seg snill og flink og dermed få en god følelse - eller om det er gjort først og fremst for hundens beste.

Veien til helvette er som kjent brolagt med gode intensjoner. En handling er ikke fri for kritikk og "god" kun pga at selve tanken bak var det. Det er en viktig debatt og noe folk bær bli klare over. Den enorme allergien naive mennesker har mot fakta og rasjonalitet overrasker meg noen ganger. Informer om farer ved et valg folk har tatt i god tro - og du får ikke takk men et enormt hat og sinne.

Helt enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg berømme deg for det idiotiske valget du har tatt.

Dernest er det bare to ting å gjøre: 1) Ta tiden til hjelp. 2) Hundekurs der dere lærer å bli trygg på hverandre.



Anonymous poster hash: e3add...4c4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 3 hunder. 2 små Cairn Terriere og en gatemix fra Kina. Den siste fikk jeg på mandag. Det er en hund jeg møtte på ferie i fjor og jeg bestemte meg for å adoptere han. Nå, 1 år og 20000 kr senere, er han kommet til Norge. Men nå angrer jeg. Jeg tror jeg glemte all fornuft når jeg bestemte meg for å adoptere han..

Han er stor, 40 kg. Og jeg kjenner han ikke. Han forstår ikke norsk, og jeg er utrolig usikker på han. Tør ikke ha han løs i huset eller sammen med de andre hundene mine da jeg er resd han skal tisse inne og/eller angripe mine små prinsesser :-(

Han er veldig rolig og virker ikke agressiv i det hele tatt. Jeg har gått tur med alle ilag og det virker ikke som han har særlig interesse for de andre, men jeg er redd han skal være egen og plutselig angripe hvis han mener de små går inn på hans territorium.. :-(

Hva skal jeg gjøre? :-(

Anonymous poster hash: 143c0...658

Du møtte hunden på ferie i fjor, og bestemte deg for å adoptere. Så tar det ett helt år å få hunden til Norge? Å adoptere er vel det samme som å omplassere? I så fall er det utrolig at du har betalt 20000 kroner for den. Du er utrolig ufornuftig? Det er mange ting du burde tenkt på før du gikk til skrittet å adoptere den hunden, og det er ett år siden du traff den og du har hatt ett år å tenke på?!

Forstår ikke norsk? Hva mener du egentlig med det?

Hunden er da vant til å høre kinesisk, og har vel aldri hørt norsk før den kom til Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor angrer du på å skaffe deg ham? Har han gjort noe spesielt som har fått deg på de tankene? En hund trenger tid for å komme seg til hektene og lære seg nye kommandoer.
På en annen side gjør jeg meg betenkt på hvorfor du ikke tok de to de hadde fra før i avgjørelsen. Veldig stor størrelse forskjell på hundene, noe som kunne/kan være problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er da vant til å høre kinesisk, og har vel aldri hørt norsk før den kom til Norge

Hunder kan ikke språk, derimot kan de kjenne igjen lyder og assosiere disse oppgaver og handlinger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ansvar for hunden TS!!! blir så forbanna på sånne mennesker som deg jeg altså! hvorfor gidde å dra en hund helt fra kina (når det er så mange hunder her som trenger hjelp) for så å plutselig få føttene ned på jorda å tenke at "nei du veit du hva, det er mange ting jeg ikke gadd å tenke på først".

skjerpings!



Anonymous poster hash: e76e3...b6d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan ikke språk, derimot kan de kjenne igjen lyder og assosiere disse oppgaver og handlinger.

Ord. Hele ord. Ikke bare lyder selvfølgelig.

Og forøvrig synes jeg det er synd at fokuset går på TS som person nå, og ikke konstruktive svar på hva en bør gjøre med hunden; trening o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord. Hele ord. Ikke bare lyder selvfølgelig.

Og forøvrig synes jeg det er synd at fokuset går på TS som person nå, og ikke konstruktive svar på hva en bør gjøre med hunden; trening o.l.

Et ord er en samling av lyder som er satt sammen i et system. Vi mennesker er istand til å tolke disse og benytte de i forskjellige sammenhenger enten enkeltvis eller samlet i setninger. Dette kan ikke en hund. Hunden oppfatter kun lydene som jeg nevner over. Hvis man roper et annet ord som ligner svært på et annet hunden er opplært til å reagere på vil den stort sett ikke klare å skille disse. Å si at en hund da forstår ord og språk blir feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Portvinpiken. Drit i å henge ut TS. Gi heller råd.

Og det beste rådet er TID! Masse tid. Og god hjelp av proffe hundefolk. Hunden fortjener dette nå etter en lang reise og store omveltninger.



Anonymous poster hash: c2aab...35f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Portvinpiken. Drit i å henge ut TS. Gi heller råd.

Og det beste rådet er TID! Masse tid. Og god hjelp av proffe hundefolk. Hunden fortjener dette nå etter en lang reise og store omveltninger.

Anonymous poster hash: c2aab...35f

Du bør lære deg forskjellen på passende kritikk og det å "henge ut". Hundeiere som er opptatt av dyrs vel og ve vil ikke ha denne enorme økningen i risiko for svært farlige og smittesome sykdommer som slike handlinger medfører.

Som en nevnte over, gode intensjoner kan føre deg rett til helvette.

Anonymous poster hash: 87404...cf9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ord er en samling av lyder som er satt sammen i et system. Vi mennesker er istand til å tolke disse og benytte de i forskjellige sammenhenger enten enkeltvis eller samlet i setninger. Dette kan ikke en hund. Hunden oppfatter kun lydene som jeg nevner over. Hvis man roper et annet ord som ligner svært på et annet hunden er opplært til å reagere på vil den stort sett ikke klare å skille disse. Å si at en hund da forstår ord og språk blir feil.

Et ord er satt sammen av lyder både for mennesker og hunder. Jeg vil tro det går ut på det samme. Og som mennesker kan hunder lære betydningen av et stort antall ulike ord, også ord som lyder veldig likt. Om så ikke like mange som et menneske. Hittil er vel litt over 1000 ulike ord det en hund har blitt forsket og dokumentert at den kan lære. Eller - ord som er satt sammen av lyder om du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, du har kun hatt hunden noen dager. Bruk tid på å bli kjent med denne hunden, før du bestemmer deg for noe dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lære deg forskjellen på passende kritikk og det å "henge ut". Hundeiere som er opptatt av dyrs vel og ve vil ikke ha denne enorme økningen i risiko for svært farlige og smittesome sykdommer som slike handlinger medfører.

Som en nevnte over, gode intensjoner kan føre deg rett til helvette.

Anonymous poster hash: 87404...cf9

Om man ikke følger regler og lover. Men om man gjør det og hunden er frisk så er det jo ikke noe problem. Og så vidt jeg har lest er det ingenting som tilsier at noe er jusket med her. Nå har jeg riktignok bare skumlest alt, men det får da være grenser til "passende kritikk". Tror TS har tatt poenget nå... Så på tide å la det passere og heller konsetrere seg om spørsmålene til TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du kun har kjent den nye hunden siden mandag TS lurer jeg på om du har mulighet til å få barnevakt i noen dager slik at du kan senke skuldrene litt så dere kan bli bedre kjent i ro og fred?

Som noen andre her sa før meg så er det lite sannsynlig at hunden er en tikkende bombe som bare venter på å få mumse på prinsessene dine; han har vist liten interesse for dem og oppfører seg rolig, det er liten sjangs for at han endrer personlighet over natta. Når det er sagt burde du passe på å ikke mate hundene sammen, herje med dem osv.

"Språket" mestrer han nok raskt når dere begynner å trene.

Endret av Wombat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg tror at alle som har fått seg en hvalp/ny hund kan føle seg litt overveldet innimellom. Det er mye ansvar, man må være tålmodig og tåle nattevåk, det er mye man ikke har tenkt på. Og dette til tross for at man har hatt hund før. Hver hund er forskjellig, man glemmer hvordan det var.

Du kommer sikkert mer inn i det etter hvert, men ta imot råd du får og meld deg på kurs.

Endret av Violetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lære deg forskjellen på passende kritikk og det å "henge ut". Hundeiere som er opptatt av dyrs vel og ve vil ikke ha denne enorme økningen i risiko for svært farlige og smittesome sykdommer som slike handlinger medfører. Som en nevnte over, gode intensjoner kan føre deg rett til helvette. Anonymous poster hash: 87404...cf9

Nå er det en grunn til at det kostet 20 000 å adoptere denne hunden. Selvsagt gjennomgår den nødvendige tester og behandling før den slipper inn i landet, så slutt å spre propaganda!

Anonymous poster hash: 356fd...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...