Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Interessant! Hva er greia med det? Står den til vanlig, og settes bare i gang når noen er ute og reiser?

Jeg prøver jo hardt å ikke være for overtroisk, men da min ganske unge sønn skulle helt alene til Barcelona må jeg innrømme at jeg stappet en liten St. Christoffer-medaljong i lommeboka hans. Just in cases!

Og ja, så lenge morkaka fungerer som den skal er det sjelden noe problem å gå over termindato! Som oftest går det helt fint (selv om det er kjeeeedelig for moren, da!). Statistisk sett har man ingenting å frykte.

Men, det murrer litt i bakhodet der et sted at det kan skje. I tillegg til min slunkne, uttørkede sønn har jeg ikke mindre enn fire bekjente som mistet barnet sitt akkurat rundt termin, grunnet morkakesvikt, så jeg klarer ikke å være fullstendig trygg på at den gjør jobben sin... Eller, jeg skal ikke gå rundt og være et nevrotisk vrak, men jeg konstaterer at det skal bli veldig deilig når jeg kan SE at han har det bra :fnise:

*********************

Litt mindre trøtt i dag, men ikke så mye. Du har rett, La Traviata, nå må jeg snart få noen timer på øret ekstra, for det blir litt (eller mye) i minus hver natt nå. I går dro vi og badet rett etter jobben (Smule elsker stranda og vannet. En herlig liten strandløve! Nani, SnillVimsen og HK-jenta ser vi så vidt snurten av, de er jo uti vannet før jeg får buksert min store kul ned på håndkleet). Etterpå var det min lyse ide å se "Den siste samurai" med mannen og Nani, og så glemte jeg at den varer i nesten tre timer :klaske:

Jaja. I morgen er det lørdag: ingen annen vekkerklokke enn Smule. Det blir bra.

Og jepp, vi er jo direkte inne fra Terror City her nå :roll:

Ekkelt, jeg skal innrømme det. Skulle gjerne sendt både mann og barn på fjellet den kommende uka, men vi kan jo ikke bare blåse i planene våre heller.

Selv er jeg jo håpløst godt plassert i sentrum og tar bussen eller banen fra Jernbanetorget hver dag. Det var forresten der jeg sto da det smalt 22. juli for tre år siden, og en stor sky av støv, røyk og blafrende papirer steg opp bak Royal Christiania (flaks at jeg ikke gikk innom bokhandelen i Akersgata, som planlagt!). Det er liksom ikke så mye vi får gjort med det. Og jeg måtte le da jeg tok bussen i dag: "Neste stopp Jernbanetorget. Vær oppmerksom på lommetyver i dette området!". OK, så lenge Ruter ikke har noe behov for å fortelle oss at vi skal være oppmerksomme på terrorister i dette området, så velger jeg å holde hodet kaldt og blokke ut tanken på bomber, anthrax, forgiftning av drikkevann og andre morsomme forumteorier.

Men behagelig er det ikke. Og jeg kommer aldri til å forstå hva som får enkelte til å mene at Saken med stor S er verdt å sprenge uskyldige mennesker i lufta for. Men nå er jo disse ISIL-folka en herlig gutteklubb i utgangspunktet (leste nettopp at de har pålagt alle kvinner mellom 16 og 46 i Mosul å omskjære seg, det sier jo litt om deres verdenssyn), og jeg kan skjønne at for sinte, unge menn som hater Vesten er Norge et flott hatobjekt: en bleikfeit, rik oljenasjon som sitter på sin grønne gren og mener masse om hva som skjer andre steder i verden. Så at Norge er et overraskende mål er jeg ikke enig i, men det gjør det ikke mer behagelig å vite at noen planlegger djevelskap her på ukjent tid og sted.

stay safe, damer! En hilsen som ikke akkurat klinger veldig typisk norsk, ikke på noen måter. Her er vi vant til å bry oss mest om været, ikke om redsler for at venner og bekjente skal bli sprengt i lufta på vei til butikken... Men håper dette også blåser over og vi kan legge sånne tanker fra oss. :Nikke:

Klokka er en sær, gammel herremann som går litt når han ønsker, som vi sier. Men når noen er på reisefot (hovedsakelig ut- og hjemreise) så skal den holdes i gang. Aner ikke når det begynte, men vi har arvet den fra farmor og farfar, og jeg lurer på om det var de som begynte med det. Det finnes så mye annet rart man kan gjøre, så jeg synes den er litt søt :fnise:

St. Christoffer er ikke den verste man kan ha med seg når man skal ut og farte!

Uff, nei, det er godt å få dem på utsiden, ja. Har et par bekjente selv med lignende historier, og jeg kjenner at det gjør meg mer bevisst de siste ukene på å kjenne etter at alt er ok. Hun ene oppsøkte faktisk sykehuset i Oslo (husker ikke hvilket), ba om en sjekk, fikk ikke og ble sendt hjem. To dager senere ble det konstatert at babyen var død på kontroll. Det ble jo sak av det og hele pakka, men det hjelper så lite når barnet dør :sukk:

Med tanke på terrorgreiene nå så kommer alltid en av pappas bekjente fra Sarajevo opp i tankene mine. Korteste vei hjemmefra og til jobben hennes var gjennom "Sniper Valley", og folk ble skutt der til stadighet, eller de fikk disse røde merkene på seg for å skremme dem. Men hun nektet å la seg påvirke av det, så hun kledde seg som vanlig, tok på seg knallrød leppestift og gikk til og fra jobb den veien hver dag. Selvfølgelig bør man høre på hva som informeres om og rette seg etter det, men så lenge man ikke blir direkte oppfordret til å holde seg unna visse steder så synes jeg det blir riktigst å leve som vanlig. Men, ja, tanken om å dra til hytta slår jo meg også, naturligvis. For det er ikke en hyggelig greie å ha i bakhodet.

Og da begynner tankene mine å svirre. Hva slags verden er det egentlig jeg velger å få barn i? Hva vil deres hverdag bestå av om 20 år? Og så blir det heldigvis for varmt til å tenke videre... :sjenert:

Jeg er nå i hvert fall ganske sikker på at masteren min vil kunne skaffe meg jobb, med et fokus på religion og identitet, på en eller annen måte. Det burde jo være aktuelt nok for tiden til å skaffe jobb? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det vært veldig stille i flere dager. Har varmen slått dere ut alle sammen?

Jeg har en liten bønn til dere som bor i Oslo. Min sønn skal begynne på Blindern og har fortsatt ikke noe sted å bo. Om noen kjenner noen, som kjenner noen så tips dem. Vi begynner å bli litt smått desperat.

Han er en meget rolig gutt, som jeg ikke kan se for meg blir veldig utagerende om han flytter hjemmefra heller. ;)

Ta gjerne kontakt på PM så kan dere få nærmere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Her har det vært veldig stille i flere dager. Har varmen slått dere ut alle sammen?

Jeg har en liten bønn til dere som bor i Oslo. Min sønn skal begynne på Blindern og har fortsatt ikke noe sted å bo. Om noen kjenner noen, som kjenner noen så tips dem. Vi begynner å bli litt smått desperat.

Han er en meget rolig gutt, som jeg ikke kan se for meg blir veldig utagerende om han flytter hjemmefra heller. ;)

Ta gjerne kontakt på PM så kan dere få nærmere informasjon.

Har dere lagt ut annonse på Hybel.no og Finn? Veldig mange steder som ikke legges ut, kjenner flere som har hatt suksess med det i Trondheim i hvert fall :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært veldig stille i flere dager. Har varmen slått dere ut alle sammen?

Jeg har en liten bønn til dere som bor i Oslo. Min sønn skal begynne på Blindern og har fortsatt ikke noe sted å bo. Om noen kjenner noen, som kjenner noen så tips dem. Vi begynner å bli litt smått desperat.

Han er en meget rolig gutt, som jeg ikke kan se for meg blir veldig utagerende om han flytter hjemmefra heller. ;)

Ta gjerne kontakt på PM så kan dere få nærmere informasjon.

Ser flere som etterlyser hybel på Facebook! Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut på Facebook, men ikke testet hybel.no eller finn.no Jeg tenker det er lettere å få noe via via, men skal teste alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt ut på Facebook, men ikke testet hybel.no eller finn.no Jeg tenker det er lettere å få noe via via, men skal teste alt.

Be om at folk deler statusen din også :) Jeg skal si fra hvis jeg kjenner noen!

(Og hvis du vil, kan jeg godt dele fb-statusen din videre - send pm i så fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Nautika, Arlea, Doh, La Traviata, Tekola og alle sammen... Det er liv i meg (så vidt :hoho:).

Smilo, jeg deler også gjerne videre! Jeg har vridd hjernen for å se om vi kan kjenne noen som kjenner noen, uten å finne noe annet enn et veldig dårlig alternativ. Vår leieboer kommer jo aldri til å flytte, så billig som vi leier ut, ellers hadde det vært en glede å ha en Smilo-sønn boende inntil noe bød seg.

Det er jo håpløst at det skal være sånn her, hvert eneste år. Kanskje på tide å ta konsekvensen av det og få bygget noen flere rimelige studenthybler?! Men altså, jeg deler mer enn gjerne! Det må jo være folk som har et ekstra rom eller to, selv om min omgangskrets av unge barnefamilier ikke er av typen med mest ekstra plass.

Ellers... uff, nei, dere skal være glade jeg holder meg unna boka akkurat nå :fnise:

Det blir nok bedre når jeg er i permisjon, men akkurat nå er energiunderskuddet såpass stort at det går ut over både humør og arbeidsinnsats. Jeg leser og leser her inne, og har lyst til å svare på både det ene og det andre, si noe intelligent og komme med noen innspill hist og her... men det lille initiativet som er må jeg nesten spare til øh, jobben.

Fra jeg står opp klokka seks og fram til lunsjtider fungerer jeg sånn noenlunde. Det er de gode timene. Derfra og ut vakler jeg gjespende gjennom dagen og gjør egentlig fint lite nytte for meg både på jobb og hjemme. Ikke får jeg sove om natta, og kroppen er et kraftløst vrak. Halsbrann, kvalme, hodepine og svimmelhet. Herlig! På mandag, da jeg måtte ha med meg Smule på jobb (så hun slapp å kjøre først til Lillestrøm og så til Stokke, det holdt med siste punktet på programmet) og terrortrusselen fremdeles var overhengende vurderte jeg sterkt å gå av t-banen og ta bussen i stedet. Men pokker, det var snakk om i alle fall 300 skritt og en oppoverbakke, og jeg...bare....orker....ikke. *slepe seg sakte fremover*

Så sånn står det til her. Det er noe dritt, for å være ærlig, men nå er det bare 14 arbeidsdager igjen.

Men, bortsett fra en helt elendig form er livet fint: SnillVimsen er vel installert på orkesterleir i Stokke og koser seg masse. Jeg skal ha hyggelig lunsj i dag, og ikke bare sur kaffe ved pulten! HK-jenta danser hver dag, og mer enn det trenger hun ikke for en lykkelig tilværelse. Susain kommer hjem i dag (veldig spent på det... kanskje hun har hatt det så fint at alt bare er isj og usj og æsj, eller kanskje det er bittelitt deilig også? Vi får se!). Nani og gutta spiller åttendelsfinale i Norway Cup om en times tid, så får vi se om det går. Jeg er jo evig pessimist, og laget har en stolt historie med å være best når det ikke gjelder og desto dårligere når resultatet betyr noe, men jeg ser at gutta selv og de andre foreldrene har forhåpninger om å nå langt i år. Vel vel, i løpet av dagen har vi fasiten!

Håper alle har en fin dag, og beklager igjen at jeg er fraværende både her og ellers :sjenert:

Men som sagt er det mest klaging dere går glipp av, og jeg ser frem til 22. august og den nye tidsregningen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Masse :duskedame: til deg i disse slitsomme tider!

Og lykke til med åttendedelsfinalen til Nani, jeg krysser fingrene for at laget denne gangen er best når det gjelder og går helt til topps! :jepp: Regner med Susain synes det både er kjiipt og godt å komme hjem, akkurat sånn som det skal være :ler: Og at du får kost deg med hyggelig lunch!

Hold ut! :duskedame: :duskedame: :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, søte deg! :klem:

... og holde ut er jeg pent nødt til, selv om jeg akkurat nå kunne sovne stående. For tror du ikke Nani og gutta fikk slept seg videre i åttendelsfinalen? Det betyr kvartfinale og ny tur til Ekeberg i ettermiddag. Å "lytte til kroppen" og "ta vare på seg selv" som jordmødre har det med å bable så fint om, utgår når du har en tenåringssønn som spiller Norway Cup. Sånn erre bare :ler:

Men de møter et veldig godt, utenlandsk lag som er kjent for å ikke bare være fysisk sterke, men også småskitne i spillet. Så, jeg antar at det ikke blir semifinaler og mulig finale i morgen i hvert fall... ;) På den annen side er biltur-hjem-med-skuffet-fotballspiller en ganske stor påkjenning det også, så jeg får rett og slett lene meg tilbake og la skjebnen avgjøre dette her.

Stas er det, da, med Klanen som står på sidelinja med gigantiske flagg og roper "Saft og kjeks og pølser til middag!" (litt mer familievennlig enn Øl og vold og skamslåtte bønder... :fnise:)

Igjen takk for heiing, og heia deg også... snart ferie nå! :duskedame:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet
Stas er det, da, med Klanen som står på sidelinja med gigantiske flagg og roper "Saft og kjeks og pølser til middag!" (litt mer familievennlig enn Øl og vold og skamslåtte bønder... :fnise:)

Igjen takk for heiing, og heia deg også... snart ferie nå! :duskedame:

:skratte: Saft og kjeks og pølser til middag :skratte: Regner med at de fleste spillerne utpå der uansett hører originalen inni hodet sitt, men alle de tilreisende blir ihvertfall skånet litt :fnise:

Det er vel neppe ikke så lurt å gratulere med avansement, når SlitenMamma™ må stille opp på sidelinja, men jeg gjør det likevel jeg... :sjenert: Og :duskedame: litt til, både på Nani, laget og deg! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Og når sant skal sies heier jeg jo litt selv også... For selv om motstanderen er sterk (eller kanskje nettopp derfor?) ville det vært utrolig gøy med videre avansement. Selv om mamma egentlig ikke orker :ler:

Men shock horror: Smule ryddet nettopp inn i oppvaskmaskinen! :overrasket:

Hun har skjønt poenget, langt mer enn sine eldre søsken. For ikke å snakke om at hun er mange tiår tidligere ute enn faren sin! :skratte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, flinke Smule!

Og selv om jeg ikke bryr meg så mye om fotball, må jeg jo heie på sønnen til Mafalda i dag! :duskedame:

Klem til deg og magen og hurra for 14 dager igjen til permisjon! :klem:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ikke å snakke om at hun er mange tiår tidligere ute enn faren sin! :skratte:

:ler:

Håper de siste 14 jobbdagene går unna (eneste måten det skjer på er vel om du tar en to-timers powernap midt på dagen, og det er kanskje ikke anbefalt :fnise: ).

Hvordan gikk kvartfinalen til Nani da?

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan kvartfinalen til Nani gikk. :) Det er alltid spennnende med slike avansement. Men i denne sammenhengen er jeg usikker på om jeg skal håpe at laget gikk videre (med en enda mer sliten og mindre entusiastisk mor, og et lykkelig lag) eller om jeg skal håpe at det gikk dårlig (med en mor som kan nytte sjansen til å hvile litt, og en deprimert sønn som må støttes av en sliten mor :)

Uansett antar jeg at mor går på akkord med seg selv :)

(Du har ikke vurdert en liten sykemelding de siste to ukene. Bare 20 % så du kunne gått hjem litt tidligere? :vetikke: )

Og en :bolledeig: til lille Smule Hemule som har skjønt hvordan hun skal passe på sin :gravid:mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og en :bolledeig: til lille Smule Hemule som har skjønt hvordan hun skal passe på sin :gravid:mamma :)

Ja, hurra for Smule! Hvor hun nå bare kunne lære seg å sette på vaskemaskinen (hun er allerede en racer på å dra ut rene klær) ville det virkelig blitt vei i vellinga! :ler:

Men om ikke annet, har jeg i alle fall fått et nytt argument i forhold til litt sløve, større barn (og mann)... når Smule kan, så kan dere også! Hah!

Og ja, det hadde vært fristende å trappe litt ned på jobbinga nå, for det går virkelig på de siste reservene løs. Etter lunsj sitter jeg for det meste foran pc'en og... sitter der. Men, jeg får gjort unna litt om morgenen, og nå er det ikke mange dagene igjen. Dessuten har jeg klart å holde meg unna den strenge fastlegen min helt til nå, så jeg er lite lysten på å kreke meg opp på kontoret og mase om sykemelding. To små uker igjen, pluss et par dager på slutten- det skal gå!

Men ja... nå er vi over i august. Siste måned som fembarnsmor :sjokk:

Egentlig håper jo både Gubben og jeg intenst at Smitt skal finne veien ut før Den Store Skjebnedatoen 1. september, men det spørs vel om vi har så flaks.

Formen er "så där"... er slapp og kvalm, og så varm i kroppen at det kjennes ut som å gå rundt i konstant feber-rus. Det er dette jeg skal huske når sentimentaliteten kicker inn og jeg tenker at "Jammen, det er jo så koselig å gå gravid også". Merkelig det der, hvordan hukommelsen er så til de grader selektiv!

Uansett fikk jeg nyttig "hjelp" av Nani og laget hans. De tapte knepent (og motstanderen endte opp med å vinne hele årsklassen), mest på grunn av at halve laget fikk nerver og ikke presterte som de burde. Men da må jeg si at jeg er stolt av sønnen min. For bare et par år siden ville dette vært Krise Katastrofe, han ville blitt sur og sint på lagkompiser som burde spilt bedre, han ville gnurt og gnålt om alt som burde vært gjort annerledes. Gjerne midt i kampen, jeg har ikke tall på de gangene jeg har sett ham gå rundt som en tordensky på banen og vært mer irritert enn fokusert. Men, han fullførte med stil, og etterpå var han smått irritert i fem minutter, før han av egen maskin fant ut at hei, de leder serien og skal snart ha åttendels finale i Adidas Cup, på tide å se fremover!

Verre var det for en del av foreldrene :roll:

Det skjedde litt tullball både rundt denne kampen (feil i oppsettet, vi skulle egentlig møtt et lag vi har slått med god margin tidligere) og rundt medaljeutdelingen, og noen foreldre både i og utenfor laget brukte rødvinskvelden på fredag på sosale medier med rimelig dårlig resultat. Uff, det var flaue greier. Så før dagens trening ga jeg Nani klar beskjed: hvis noen av gutta begynner å mase om kampfiksing og favorisering av andre lag og sånt, så bare ikke bli med på det. Hvorpå det smeller fra min eldste sønn: Pytt mamma, det er ingen av oss som gidder å tenke på sånt, det er foreldrene som er sprø!

Med andre ord: fjortiser kan være langt mer fornuftige enn opphavet sitt ;)

Har sønnen din fått napp noe sted, Smilo? Leste i dagens Aftenposten at det skulle være godt med leiligheter, kollektiver og hybler tilgjengelig utenfor bykjernen, men hva som menes med "godt med" kan jo være så mye. Hva det koster er jo også en sak for seg. Men håper at han snart er klar til å fokusere på studier mer enn å få seg et sted å bo, det er jo ingen optimal start på studentlivet!

Håper alle får en god start på den nye uka! Her blir det nesten full fart: HK-jenta skal ha en runde til med dansing, SnillVimsen skal på sommerskole, Nani har daglig trening. Og ikke minst: Smule skal ha sin første dag i barnehagen på tirsdag! Uff, kjenner at jeg gruer meg litt til det (ikke så mye som Gubben, riktignok. Akkurat den dagen er det jeg som går av med seieren, der jeg sitter og svimer på kontoret). Men, hun er så klar som hun kan få blitt, jeg er sikker på at hun kommer til å trives kjempegodt. Utfordringen er jo at hun aldri (!) har vært borte fra mamma og pappa så mye som en time en gang, så det er akkurat oppstarten jeg er litt bekymret for. Heldigvis kjenner vi avdelingen godt fra før, og de drevne damene som jobber der har jeg full tillit til. Så det skal nok gå bra. Jeg har hørt at unger har startet i barnehage og overlevd før ;)

Nå skal jeg dra med meg den digre gravidkroppen min ned på vaskerommet og gjøre noe fornuftig før bølingen kommer hjem fra søndagsmiddag. Og jeg har forresten tillatt meg en dose høygravid-luksus: gikk til innkjøp av slike uøkonomiske, rådyre, miljøsvin-engangskluter til gulvvask. Nå som jeg har bikket 34 uker kjører jeg ego, altså, og orker ikke sitte på knærne foran vaskebøtta og vri opp kluter i møkkete vann. Hah! Snakker om opprør :ler:

Ha en god uke, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi... Her skjer det store ting! :overrasket:

Gubben fikk akkurat epost fra barnehagen med månedsplanen til Smule! Dette er alvor! Vi har visst fått ei lita barnehagetøtte i hus!

Hovedpersonen stabber lykkelig uvitende rundt på gulvet og drar dukken sin fram og tilbake, men for mor er dette et stort øyeblikk. Lille Kule Smule Hemule skal ta sine aller første skritt ut i verden... :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noen store begivenheter i familien, med Smule i barnehage og Smitt sin ankomst.

Jeg ser du ønsker å holde ut på jobben, men jeg må si jeg er enig med Smilo om at en liten sykemelding mot slutten sikkert ikke hadde skadet. Du lever ikke akkurat noe latmannsliv i tillegg til varme og gravideplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her i går og tenkte "hvorfor går hun ikke og ber om en sykemelding?", og ser at flere tenker samme tanke. Hadde det ikke vært greit å ha litt mer overskudd? Eller? Jeg tror jobben har full forståelse for noe sånt :)

Og Smule Hemule som skal bli barnehagejente. Tenk at jentene våre har blitt så store! Jeg blir helt rørt her... Og skrekkslagen. Men ja, jeg har hørt noe om det at barn har startet i barnehage før - og at det har gått bra. Lykke tii med oppstart på tirsdag! Selv henger vi to uker etter - og det er helt greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...