Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Oi oi, fikk ikke med meg dette jeg!

Ja det er privat, og man kan velge og vrake :)

12 ukers er fint nok, det hadde jeg gjort iallefall hadde jeg vært deg! Det å vente helt til uke 18 virker som en evighet synes jeg. Selv var jeg sist i uke 13, og skal igjen i uke 20.

Ja nå blir det uke 12 (om legen satt rett termin), eller uke 11 (om jeg følger magefølelsen).. Veldig spent på stedet jeg har valgt, så får vi se hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, da fant jeg dagbokadi! Hvor langt tror du du er på vei? :)

Ting føltes veldig rart og virkelig men uvirkelig når jeg var på ultralyd 11+6, han ville ta innvendig, men fikk blikket og prøvde utvendig, det funkaheldigvisfint. Jeg fikk henvisning av lege så det ble ikke sådyrt, :) du kan jo kanskje spørre din, ellers om du ikke vil prate på jobb, har mange legekontorer (hvertfall volvat) mulighet til timebestilling på nett, kanskje det kan være noe?

Åh, for en spennende tid!

Ps,søke om fødeplass, hikst, håper legen min fikser det, jeg har ikke gjort noe, nå kommer traumene om å føde på en benk utenfor sykehuset, ;)

Jeg fant et sted hvor jeg kunne sende mail :) Så nå er UL bestilt til uke 12 (eller 11).

Ga du han et blikk når han ville ta innvendig? Og det funket? :laugh:

Jeg har et lite problem med mannlige leger som skal se på "dåsa" mi jeg altså så skjønner deg godt :fnise:

Huff, ja hva skjer om man ikke får fødeplass der man ønsker? Har man satt opp 2. og 3.valg? Eller må man søke på nytt? Kan man havne i en annen by? Ingenting overrasker meg i det norske helsevesen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt det sånn at så lenge det ikke er vondt eller ubehagelig å trene så er det helt i orden som gravid, men at man skal unngå kontaktsport (siden man kan få slag i magen ol) fra ca uke 12. Så trur du kan trene i vei :)

Her jeg bor er det bare ett sykehus så jeg trenger ikke tenke på hvor jeg skal føde men må søke så de vet at jeg kommer i oktober og føder. Har skjønt det sånn at når man søker så er det egentlig bare et varsel om at man kommer for å føde på ca termindagen, men at man selvsagt kan få avslag hvis mange andre kvinner har søkt fra før av så de ikke har plass. Og da nytter det neppe å søke på nytt. Men de kan jo uansett ikke la deg føde på gata :P Tviler for at du må reise bort, kan ikke forestille meg at de sender gravide langt bort for å føde, bortsett fra når man bor øde til. Eller jeg er veldig glad nå for at jeg ikke bor i min hjemkommune, der ble førstegangsfødende før sendt til her jeg bor nå med fly, mens de som har født flere ganger kan føde på sykehuset i hjemkommunen min. Men nå blir førstegangsfødende sendt med buss ca 4 timer til et annet sykehus flere dager før termin, og må selv betale for oppholdet der og oppholdet til barnefaren (og han må jo ta seg fri fra jobb), så helse Norge får spart penger!!! :sinnatagg: Det er også snakk om å legge ned føden helt sånn at alle må reise med buss. :vin: Skål med rødbrus for det norske helsevesen!!

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal det bli mer trening! Må innrømme at selv om jeg prøver å spise sunt, så blir det kanskje litt flere utskeielser enn vanlig fordi jeg har gitt opp figuren likevel :sjenert: Og det er jo helt feil å tenke sånn. Det er jo flere enn meg som skal ha næring!

Så i dag må det trenes!

Jeg ble så frustrert etter den lille blødningen på lørdag at jeg ringte legen på mandag. Fikk komme og snakke, men hun syntes ikke det var noe å bry seg om. Hun maste også om at når det gikk galt så var det naturens måte å rydde opp, hvis det skulle vise seg å bli SA/MA. Det er jo sant, men det er fryktelig frustrerende å ikke vite om det er liv eller om ting står bra til! :vetikke:

Hun kikket på livmortappen (?) og om den var lukket (?) som den skulle, og alt så normalt ut.

Det er så kleint med GU, jeg blir helt stressa :fnise: Legen klarer ikke akkurat berolige meg heller, hun virker like ukomfortabel som meg! Når jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg hadde tatt trusa på feil vei etter undersøkelsen, men truseinnlegget vendt ut :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!!! Lurer på om jeg må ta GU i morgen, tok en celleprøve av livmora for 2 år siden så tipper at jeg slipper, håper det!

Skjønner godt at du reagerer på blødninger, jeg hadde fått panikk selv siden jeg har mistet før. Men så lenge du ikke har kramper så er sikkert alt i orden :) Det er sant at kroppen ordner opp ofte hvis det er noe feil men det er jo trist for det, man ønsker seg jo en frisk baby på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å savne kvalmen, den er jo borte vekk! Om alt likevel er vel, så betyr vel at det er guttebaby da? Man er vel mest kvalm om man venter jenter?

Kan ikke legge skjul på at jeg veldig gjerne skulle hatt en jente. Vet det er feil å si, men jeg har liksom aldri skjønt meg på gutter og synes de bråker :sjenert:

Jeg er en skikkelig girly-girl og tanken på at jeg aldri skulle få en jentebaby er faktisk litt skremmende og deprimerende. Vet det ikke er lov å ha slike tanker, men klarer likevel ikke legge det vekk nå som det ikke er noen vei tilbake.. Merker bare jeg blir bittelitt misunnelig på alle som venter og får jenter..

Så, da var de tankene ute. Mannen min blir fryktelig frustrert over at jeg tenker på det i det hele tatt, så nå prøver jeg bare å bearbeide tankene så jeg kan komme meg videre og glede meg uansett utfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha begge deler, bryr meg ikke så veldig mye om kjønnet men kjenner at det selvsagt hadde vært litt ekstra stas å få en jente. Men jeg bryr meg ikke så veldig, gutter er søte de og :) Samboer er verdens roligste person og han var sånn som unge og, jeg og, så da satser jeg på å få en rolig unge uansett kjønn. Det med kvalmen er bare en myte sies det, men kanskje det stemmer. Jeg har hatt noe kvalme selv i det siste men ikke så mye i dag, så kanskje det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var også veldig rolig som barn, så kanskje det blir rolig guttebaby her og :)

Tror tankene mine skyldes at jeg aldri har hatt guttevenner eller brødre, og ikke noe særlig nært forhold til faren min. Vet rett og slett ikke hvordan man håndterer gutter ;)

Buksen min er så stram om dagen. Det kan være mat, og ikke gravidmage, men jeg synes formen er litt annerledes. Lurer på hvor lenge jeg klarer se normal ut før folk begynner å lure..

Når skal man si nyheten på jobb?

Vente til etter UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur at det vil gå bra med en gutt :) De er mennesker akkurat som jenter. Og det kan jo hende at du får ei jente!

Mine busker virker videre, som om at jeg har gått ned i vekt, hehe, men jeg gikk opp ca 3 kg etter jeg sluttet på Ritalin (R reduserer matlysten). Også er oppblåstheten min rett over buksa. Den eneste forandringen jeg ser på min kropp er puppene, og oppblåstheten i magen.

Jeg skal prøve å vente til etter UL før jeg sier noe på jobb, men skal fortelle det til familie og nære venner i uke 12. Vet ikke når jeg skal si noe på Facebook, men skal ikke stresse med det, har ei venninne som skrev det på Facebook ca 5 min etter hun fikk en positiv test! Hun skal være glad for at hun ikke mistet babyen. Men hvis noen på jobb klarer å se det og spør meg før UL så skal jeg være ærlig :)

Ha ei fin helg!!! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var påsken vel overstått. Det ble påskefjellet med sol og skiturer og det som hører til. Det var godt å komme seg litt vekk, selv om fokuset mitt er andre steder om dagen!

Nå gruer jeg meg til jobb i morgen. Motivasjonen min er helt borte, men jeg må bare holde ut.

Var hos legen for første kontroll for en uke siden og det gikk bra. Mannen var med og måtte være med inn :) Føltes veldig seriøst, men det er jo bra!

Måtte velge sykehus og er veldig i tvil om jeg har valgt rett. Men det får gå som det går, jeg må bare ha tillit til det jeg har valgt og menneskene som jobber der.

Min største bekymring er faktisk at jeg kjenner mange som jobber på dette sykehuset og er redd de skal buse inn midt under fødselen eller snike seg inn for å se på barnet eller meg.. Høres kanskje fiendtlig ut, men jeg er redd for å føle meg presset til å ta i mot besøk av disse som jobber der om de får nyss om at jeg er der.

Nå venter jeg på resultatene fra legen. Har en rar angst mot å få skumle tilbakemeldinger på prøvene. Tenk om jeg plutselig har hiv eller noe? Skal jo ikke være noen grunn til det, men likevel blir jeg urolig inntil jeg ser at alt er greit. Har hørt om andre som har vært engstelig for det samme. Må prøve å ta meg sammen :sjenert:

Mannen gleder seg veldig til å dele nyheten med familien sin. Jeg er bare litt bekymret for at det blir spredt til alle kanter så fort vi deler det med noen og er redd nyheten når andre før vi får informert om det selv. Det blir ikke lov for andre å dele nyheten på Facebook, det er helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du langt på vei nå? Husker ikke helt.. :vetikke: Har du bestilt UL? Eller fått vite når du skal på UL i uke 18? Jeg fikk vite om min UL i uke 18 allerede dagen etter første legetimen! Syns det er leeeeeeenge til.

Skjønner deg ang bekjente på sykehuset, her er det bare ett sykehus og jeg kjenner flere som jobber her, men jeg trur ikke at de vil komme til å komme på besøk uten å spørre først, så lenge de ikke skal ta blodprøve av meg fordi flere av de jobber med det :fnise: Så lenge sykehuset du valgte ikke har et dårlig rykte så trur jeg ikke at du skal bekymre deg :)

Jeg trur at det er naturlig å frykte dårlige svar, jeg tenker også sånn, trur at alle gjør det siden det har med helsa å gjøre. Håper at mitt brev kommer i dag! Hehe. Trur ikke at jeg har HIV eller noe sånt, men frykter en for lav mengde HCG, fordi da er jo barnet mest sannsynlig dødt :( (håper jeg ikke skremmer deg mer nå!) Synd man ikke kan merke sprelling og spark allerede nå :laugh:

Jeg skal si når jeg deler nyheten med familien og svigers at jeg ikke vil at de skal dele det med alle ennå, at de må vente til jeg syns at det er greit. Og spesielt på Facebook, det får de vente til etter uke 25 el noe sånt!

Ha en fin ny arbeidsuke!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen mente jeg er 11 uker på vei, og det er det terminkalkulatoren også sier. Jeg mener selv at jeg kanskje er 10 uker. Mensen er ikke akkurat regelmessig hos meg, så tror ikke terminkalkulatoren gir nøyaktig resultat i mitt tilfelle.

Hvis terminkalkulatoren stemmer er jeg i dag 11+4.

Husker jeg ikke skjønte bæret av hvorfor folk skrev de var 11+4 osv.. Trodde det betydde 11 uker + 4 uker, uten at jeg hadde anelse om hvorfor :fnise:

Blitt litt klokere etterhvert ;)

Har bestilt tidlig UL om to uker. Uvissheten om det er noe liv er så stor og plager oss såpass mye i hverdagen at vi føler det er verdt å gjøre.

Blir fryktelig spennende! Nå begynner prosessen å tære veldig på mannen også, så det skal bli godt å få avklart om det er liv. Hva slags liv får vi vel kanskje ikke vite, men de ser visst en god del fra uke 12.

Sykehuset jeg har valgt har et litt dårlig rykte, eller folk rømmer vekk. Men jeg har hørt mange som er veldig fornøyde også så velger å ha troen. Det var denne lystgassen da, som jeg ønsker å ha tilgjengelig og det var det eneste sykehuset i nærheten som kunne tilby dette.

Har ikke fått resultatene fra legen enda, så er nervøs. Hver dag jeg sjekker postkassen stiger pulsen. Får man vite resultatet av HCG også altså?

De var ikke veldig informative på mitt legekontor så har ikke helt oversikten over hva de tester, bortsett fra jernverdi, toxoplasma (?) og hiv.

I dag har jeg vært på trening og det var fryktelig slitsomt. Merker at jeg holder litt igjen på innsatsen, men er så redd for å overanstrenge meg. Skal vel litt til ;)

Er fortsatt uggen til tider og det er lite mat som frister. Frukt spiser jeg i store doser, men kjøtt klarer jeg ikke røre. Dessverre er godterilysten tilstede og det blir et smågodt i tide og utide. Må stoppe! Håper jeg kan gå tilbake til et mer normalt kosthold om noen uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I uke 12 ser man nok ja =) her er det vanlig med ordinær i uke 12, så da hadde vi 30 min med hopp og sprett, hvor vi så ben og armer,og til og med en hånd :) Og alt dette med utvendig ultralyd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var sånn det var, da er vi nesten like langt, jeg er jo 11+0 i dag! :) Jeg har bestemt meg for å ikke ta UL før uke 18, jeg skal til jordmor i uke 16 og får høre på hjertelyden da, og vurderer å kjøpe meg en slik http://www.angelsounds.no/DOPPLERE/cat1373614_1244173.aspx . Den billigste er billigere enn UL og den kan man jo bruke når man vil :) Jeg tar heller en UL senere hvis jeg ikke fikk vite kjønnet og kanskje uansett en 3D UL for morro skyld!

Og jeg satser på å få brevet fra legen snart, venter veldig jeg og! Min lege sa at de måler hcg og at jeg skulle få svar på alt, hvis ikke ringer jeg og spør. Men jeg vet at noen leger ikke tar en slik prøve på den første kontrollen, så vet jo ikke hva din lege gjorde. Vet du hva toxoplasma er eller bare er du usikker på om de testet det? Bare google det hvis du ikke vet hva det er, det er en parasitt som er skadelig for barnet. Jeg vet ikke om de testet meg for det.

Har du og fått litt dårligere kondis etter du ble gravid? Jeg har det og det er vist vanlig å få det tidlig. Jeg har skikkelig avsmak på svinekjøtt! Er egentlig veldig glad i skinke på brødskiva og spesielt ostesmørbrød, men nå er det bare blææææ. Enkelte matlukter hater jeg og nå, hehe. Også har jeg mindre lyst på sjokolade og mer lyst på potetgull og junk mat med mye fett og salt (NAM NAM!!), men vi prøver å spise sunt .Samboer syns jeg er rar :)

Mus-Katt: Heldig dere med ordinær i uke 12! Det burde alle hatt, jeg har lest om MANGE (inkludert meg selv) som er bekymret og syns at å vente på uke 18 er alt for lenge. Ikke rart at mange bestiller tidlig UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt over én uke igjen til UL da! Merker jeg unngår venner og festlige lag fordi det er vanskelig å skjule at noe er på gang. Dumt at det skal være sånn, men det blir bare sånn. Det er enkelte jeg ikke orker å dele sorgen med om det skulle gå skeis.

Er jo ingen garanti etter 12 uker eller UL for den saks skyld, men da føler jeg en viss trygghet. Kan vel ikke drøye med å si det til etter at babyen har poppet ut heller :fnise:

Ja det var nok toxoplasma de sjekket for. Jeg mente å ha lest at det var en som fikk påbevist at hun hadde det i seg og dermed kunne spise det hun ville (rå biff osv.) fordi kroppen var immun. Men vi andre, om vi ikke har det i oss, må nok være forsiktige slik som anbefalt.

I dag føler jeg at magen begynner å tyte ut og at kroppen er gravid. Begynner å bli slitsomt å gå og bære på hemmeligheten!

Rart du reagerer på svin, for det er kanskje det eneste jeg kan tenke meg av alle kjøttvarianter. Sære er vi blitt ;)

Nå skulle jeg egentlig på pilates, men har selvfølgelig lest mye på nett og blitt usikker på om det egentlig er bra for meg. Kanskje jeg må vente til jeg kan fortelle instruktøren at jeg er gravid slik at jeg kan få tilrettelegging. Er litt redd for å gjøre ugunstige øvelser. Spesielt de rette magemusklene skal man ikke/trenger man ikke/bør man ikke trene etter uke 12? Usikker på om det er farlig eller bare uten hensikt. Det er til å bli sprø av denne jungelen av råd og restriksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må ennå vente med å fortelle det til venner siden mine foreldre ikke vet noe, på jobb skal jeg ikke si noe før de ser magen. Det sies at det er 1% for at noe går galt etter uke 12 :) Men man vet jo ikke om ungen har skader eller noe sånt før UL i uke 18 eller etter den er født.

Ja det er vel sånn det er med toxoplasma. I dag har jeg spist skinke! Så det gikk over, hehe.

Man skal være forsiktig med kontaktsport etter uke 10 el noe sånt, pga kan få slag i magen. Men pilates går sikkert bra så lenge du ikke tilfeldig får bekkenløsning, men da vil du jo kjenne smertene. Trur man kan trene som før som gravid men at man bør stoppe hvis man får plager. Jeg måket snø i dag men stoppet pga fikk vondt i ryggen. Men kanskje man skal være forsiktig med noen mageøvelser, kanskje du kan spørre jordmor el legen? Har du fått deg jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått jordmor enda. Må ringe helsestasjonen til uken. Dessverre fikk jeg et så dårlig inntrykk av helsestasjonen jeg sogner til at jeg vegrer meg litt.

I dag fikk jeg forresten papirene fra legekontoret.

Skvatt litt da det stod Rubella positiv, men det er visstnok bare bra :)

Da er jeg vaksinert mot røde hunder. Var bare ekkelt å se at det stod positiv!

Og hiv var heldigvis negativ! Puh! Jeg har hatt skrekkelig scenarioer i hodet om hva som ville skjedd om den ikke var det! Nå kan jeg puste lettet ut :)

Ikke det at jeg egentlig trodde jeg hadde det, men jeg har bare aldri blitt testet for det og da tenker jeg det verste!

Ellers var det ikke mye jeg skjønte noe av i papirene. Det var ikke fryktelig mye informasjon å hente.

Jeg er helt krise i matveien om dagen. Sjokolade er det eneste jeg tenker på og jeg spiser en del hver dag. Jeg savner å være sunn! Får i meg mye bra mat også, men føler meg skitten innvendig når jeg spiser godteri (på ukedager vel og merke).

Føler meg både stinn og oppblåst i dag også. Bleurgh!

Godt det er helg :)

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod det ikke noe om hcg-nivået? Jeg har ennå ikke fått mitt brev, ringer over helgen om jeg ikke får det i morgen.

Jeg er hekta på salt mat, som potetgull men prøver å unngå sånt, men ikke lett :( Er man hektet på salt mat sies det at men venter en gutt, mens er man hektet på noe søtt så får man ei jente. Men så er det jo det med kvalmen og kjønn, jeg har vært mer kvalm i det siste og da skal jeg jo ha ei jente. Så trur egentlig ikke på det der ;)

God helg!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skvatt også av Rubella!

har selv ikke lyst på noe særlig "dritt", og har jeg det så er det mer salt enn søtt.

Disse mytene hva det blir, ja jeg må jo si at jeg også har lest dem, og begynner å se på hva jeg har hatt av systemet. For eksempel har jeg jo omtrent hver dag fra uke 7 til 13 kastet opp før jobb, i tillegg har jeg som aldri har kviser fått en hel haug med kviser, og magen en rund. Alt det sier jo at jeg bør vente meg ei lita ei men så kikker jeg på sannsynligheten (i og med at det er forskjell på spermen hva angår kjønn) utifra når vi la inn ladningene rundt eggløsning, og da forteller det at det blir gutt, hvilket er også hva magefølelsen sier.

Vi får håpe vi får se det på mandag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...