Gå til innhold

Katt som slår etter hund...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du? Hunder er jo flokkdyr. Selv vi mennesker har behov for en leder som tar hovedavgjørelser for oss.. da trenger vel bikkjer det og?

Dette blir litt OT, og jeg har skrevet om dette temaet flere ganger før her inne. Men nei, hunder trenger ikke vite hvem som er lederen. Det er spesielt lite relevant for trening. Når man oppdrar og trener hund, så er det læringslovene som gjelder. 

 

Det viser seg også at mange flokker med villhunder ikke lever som et tett hierarki som ulver, de lever ofte i løse grupper uten en fast struktur eller en fast leder. (Les f.eks boken Dogs: A New Understanding of Canine Orign, Behaviour and Evolution av Coppinger).

 

Den strenge strukturen i ulveflokken hvor man mente ulver klatret på rangstigen og slåss om lederrollen er også basert på en misforståelse i ulveforskning. 

 

Man kan på en måte si at man er hundens leder i den forstand at man er hundens eier, styrer og veileder. Man mikrostyrer jo allerede absolutt alt i hundens liv - hva, når og hvor mye den skal få spise, hvor den skal få sove, hva, hvor mye og når den skal få gå tur, hva, hvor mye og når den skal få aktivisering, med hvem og når den skal få møte andre hunder osv osv osv. Alt av ressurser hunden ønsker og trenger kommer fra oss. I kraft av det er vi allerede hundens leder, vi trenger ikke noe mer.

 

Og vi trenger det minst av alt når vi trener hund. Da har man størst nytte av å forstå læringsteori (operant og klassisk betinging, f.eks). 

 

Selv er lederskap noe jeg ikke forholder meg til i mitt hundehold, jeg har ikke behov for det. Jeg forholder meg til læringslovene, og trener min hund aktivt i flere hundesporter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...