Gå til innhold

Katten min er borte


linnformasjonen

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten pusefrøken på litt over ett år som snart har vært borte i 24 timer, hun er aldri borte mer enn 3-4 timer av gangen ellers. Hun er sterilisert, chippet og har halsbånd med navn og telefonnummer inngravert. Det er kaldt ute og regner, og hun var ute i hele natt.

Jeg har vært ute og ropt på henne og raslet med matskåla ca en gang i timen siden midnatt. Har snakket med naboene, og bedt dem slippe henne inn om de ser henne, og har også snakket med flere barn i nærområdet og lovt belønning om de finner henne (barn er jo ute og får med seg mye). Har hatt hjemmekontor så jeg kan følge med på om hun kommer hjem. Katten kommer ikke ut og inn selv siden vi bor i 2 etg i en leilighet.

Er jeg totalt hønemor nå, om nei - er det noe jeg kan gjøre i tillegg til det jeg allerede gjør? Savner henne sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er nok litt hønemor. Men det er mange av oss her inne, og jeg synes ikke det er noen negativ betegnelse jeg, tvert om! :) Jeg forstår så inderlig godt den engstelsen og uroen du kjenner på nå, for jeg har (som de fleste andre 'pusemødre') selv vært der mange ganger! Du gjør rett i å gå ut og puse og rasle med matboksen med jevne mellomrom. Er den ikke inne igjen til kvelden, ville jeg ha tatt meg en litt lengre tur og gjort det samme. Da er det stille ute og lettere for en liten engstelig en å gi lyd fra seg og bli hørt om den skulle være innestengt et sted f.eks. Mye kan jo tyde på at den har gått i ly for regnet.

Er den ikke hjemme til i morgen tidlig, ville jeg ha annonsert heftig med bekrivelse i de media som er tilgjengelig for deg. Men det kan vi event. komme tilbake til. Håper vi slipper, og krysser fingre for at den kommer luskende når stillheten senker seg i kveld/natt! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å lese om noen ordentlige katteholdere som er så glade i katten sin!

håper du finner pusefrøkna di snart! :klemmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Signerer Aurora :)

- og krysser fingre, 3 haler og 12 poter for at hun kommer hjem hvert øyeblikk nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for veldig hyggelige svar, det var et godt tips å ta en ekstra runde når det blir stille/kveld ute. Håper jeg finner henne før det blir natt. :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er aldri noe hyggelig når kattene forsvinner på den måten. Håper hun kommer tilbake! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusefrøken har fortsatt ikke dukket opp. Vi var ute i natt og finkjemmet gatene, ropte inn i hver oppgang og garasje. Vi bor i byen så det er mange tørre og varme oppganger å gjemme seg i. Har til og med lett i søpledunker i den paranoide troen at noen kan ha sperret henne oppi en for å være slem.

På morgenen i dag registrerte vi annonse hos dyrebar, hengte opp plakater med savnet katt i nærområdet og jeg skal legge inn en annonse i Sandefjords blad (vi bor i Sandefjord sentrum). Nå må jeg bare finne ut hvor man ringer for å høre om hun er påkjørt eller så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusefrøken har fortsatt ikke dukket opp. Vi var ute i natt og finkjemmet gatene, ropte inn i hver oppgang og garasje. Vi bor i byen så det er mange tørre og varme oppganger å gjemme seg i. Har til og med lett i søpledunker i den paranoide troen at noen kan ha sperret henne oppi en for å være slem.

På morgenen i dag registrerte vi annonse hos dyrebar, hengte opp plakater med savnet katt i nærområdet og jeg skal legge inn en annonse i Sandefjords blad (vi bor i Sandefjord sentrum). Nå må jeg bare finne ut hvor man ringer for å høre om hun er påkjørt eller så.

Det finnes et par andre steder du kan annonsere også. Se:

http://www.aktivioslo.no/katter/

Ring også dyrebeskyttelsen og dyrleger i området. Jeg fant nylig en død katt og ringte dyrlegen som ba meg levere den inn. Jeg fikk imidlertid sporet opp eieren på nettet. Det var helt j*****!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn annonse på Sandefjordsblad, som jeg fikk respons på i dag. En kar har sett henne i hagen sin ofte, og senest i går. Dette er bare et steinkast fra der vi bor - så det gir mening. Da er hun i området. Skal ringe mannen så fort jeg kommer meg hjem fra jobb, og ta turen ut i hagen hans med matskåla hennes og rope på henne. Kanskje blir det gjenforening!

Da vet jeg om ei som skal få være innekatt noen dager...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er hønemor ja men :klemmer: uansett for at du bryr deg om dyra dine :) ingenting er bedre, men hønemor med måte er nok lurt for at du ikke skal stresse..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fælt når katten ikke kommer hjem når den skal! Er like hønemor selv.... :sjenert: Hadde en episode selv med vår kattefrøken, som aldri er ute om natta.... Max 3-4t ute, så vil hun inn å spise og finne godplassen sin ved siden av peisen...

Men en dag kom hun ikke inn..... var ute med bikkja og letet og letet.....ikke fikk jeg sove ordentlig heller, for jeg lå og ventet på at hun skulle mjaue utenfor, evt hunden bjeffe for at katten ville inn (teamwork...)..

Neste ettermiddag sto hun heldigvis å mjauet på døra! Pulsen min fikk hvilepuls igjen, og roen senket seg....

Bra vi er flere hønemødre :klemmer: Og håper du finner katten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflott at du fikk respons på annonsen! :) Så håper jeg det ordner seg så dere får henne i hus igjen. :) Hun bør nok være innepus noen dager etter dette ja... Lurt også når dere begynner å slippe henne ut igjen, å ikke la henne få være ute så lenge av gangen, men lokke henne inn med jevne mellomrom- sånn at hun til fulle forstår hvor hun hører hjemme.

Hun er jo en ung katt og de har dessverre litt lettere enn de mer eldre, 'satte' pusene å bli litt stedforvirret for å si det sånn. Kanskje har hun funnet seg en venn der, kanskje er det noen som mater og et trygt ly å komme til. Katter har det jo med det at de gjerne vil gå ut og inn som de lyster, og når de ikke får den muligheten (møter stengt dør) kan de ha det med å søke til andre lettere tilgjengelige steder hvor de får dekket behovet for ly og trygghet.

Jeg er obs på faren for det selv, siden jeg også har katt i blokk hvor hun ikke har 'fri tilgang' inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har pus vært borte i 7 dager. På søndag så kjæresten min henne ute rett foran leiligheten. Han ble så glad! Han satte seg på huk og ropte på henne, men da han gikk i mot henne ble hun helt vill i blikket og løp det hun kunne i motsatt retning. Slik har hun aldri reagert før. Hun har alltid kommet når hun har sett oss, hilst ved å løpe mot oss med halen i været eller legge seg på rygg med beina i været for å hilse. Jeg gikk etter henne med matskåla og ropte på henne, men hun kom ikke - og må ha gjemt seg godt. Dette er jo ganske barnslig, men akkurat da ble jeg skikkelig skuffa, vi har jo lett masse etter henne, vært oppe om natta og bekymra oss som bare det - også vil hun ikke komme. Virker som hun lever herrens glade dager som utekatt, og noen må jo mate henne siden hun ikke kommer hjem. Hva gjør jeg nå? Har vært mindre aktiv med letinga, tenker på at hun får komme hjem når hun er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 dager er dessverre ganske lenge i en ung katts liv. Det er vår, fugler i trærne, masse dufter som skal sjekkes ut, revir som skal markeres og i det hele tatt.. Tusen ting som lokker og drar i en liten puseskrott, som jo egentlig ikke er skapt for å være sofaslitere, men uavhengige rovdyr. Det er derfor opp til oss å sette grenser og 'hanke de inn igjen' når de begynner på den ferden der.. Det vi bare gjøre. Det blir litt som med barn, de kan ikke få lov til alt de vil fordi det ikke er bra for dem på sikt. Det er ikke slemt gjort å gjøre det.

Ideelt sett skulle kanskje alle katter ha bodd på landet og fått nyte våren til fulle, fått tusle ut og inn og ta seg en matbit og en lur når de måtte ønske, og hatt en lenestol ved peisen hvor de kunne ligge og dorme hele vinteren. Men for de fleste er det nå engang ikke slik og det må både vi (og dem) ta konsekvensene av.

7 dager er som sagt lenge i en katts liv, og de 'glemmer' dessverre ganske fort når instinktene (villdyret i dem) får lov å ta helt over. Det jeg prøver å si er at dere må ta affære snarest mulig, fordi hun dessverre er på god vei til å bli en 'hjemløs' (eller en 'rekekatt' som jeg pleier å kalle det). Hun lever nok herrens glade dager akkurat nå, og mest sannsynlig blir hun også matet av noen som finner det for godt (hvis hun ikke var blitt tynnere), men disse 'glade dagene' kommer ikke til å vare lenge.

Man pleier å si at en katt som får utegang er et dyr som får det beste av to verdener. Den får utløp for sine instinkter og sin frihetstrang samtidig som den slipper å kjempe for føden og får menneskelig omsorg og kos. Kattene kjenner også på disse motstridende behovene i seg selv. Og noen ganger (som nå om våren) kan den ene siden 'ta over' mer enn hva som er til dens eget beste. Det er da vårt ansvar å sørge for at den tilpasser seg de forutsetningene den må leve under. Det er et nødvendig onde, om en kan kalle det det.

En hjemmekjær og stabil katt med gode rutiner blir ikke til av seg selv. Det er noe vi må lære den og som må innprentes over tid. Jeg er absolutt for å gi katten den friheten som er mulig under de premissene den lever under, men det er vårt ansvar å sørge for at dette er rutiner som også passer vårt liv over tid, slik at det kan opprettholdes så lenge katten lever.

Du bør absolutt ikke vente til hun går lei og kommer av seg selv. Jeg tror helt ærlig det aldri vil skje. Dere fikk et kraftig signal om hvor langt hun allerede er kommet bort fra dere da samboeren din møtte henne, og det vil ikke snu av seg selv. Neste gang får dere kanskje ikke komme så nært engang.. Og det livet som ligger foran henne der ute som 'halvvill' er ikke godt!

Jeg vet det vil gjøre vondt å fange henne inn og stenge henne inne nå! Og jeg kan nesten garantere at det blir alt annet enn harmoni de første dagene. Men det er faktisk det eneste rette du kan gjøre slik det nå er blitt. Så får vi håpe at hun 'tar det' og etterhvert setter sånn pris på omsorgen denne tiden at det 'fester seg' hos henne slik at hun vet at hun skal komme hjem igjen neste gang! Overøs henne med kos og kjærlighet, god mat og 'bonding' i form av lek, og vent til hun er den samme gamle huspusen før dere slipper henne ut igjen, gjerne med tilsyn de første gangene. Kall henne så inn med korte mellomrom deretter. Lokk med mat og godbiter. Gjør dere alt dette er det godt håp om at dere får mange gode år med en hjemmekjær og mer 'forutsigbar' katt. :)

Tilslutt: Ta dere en runde og snakk med folk i nabolaget og finn ut hvem som mater og be dem slutte med det! Hun hadde ikke holdt vekta kun ved egen jakt i 7 dager.

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hmm.. når du får tak i henne kan det være en ide å ta med henne til dyrlegen. Hun kan være syk.

Jeg hadde en katt som plutselig endret adferd og gikk fra og være kosete og løp mot oss til å løpe fra oss og frese til meg når jeg skulle plukke han opp. Han hadde nyrestein. Sier ikke at katten din har det, men når katter blir syke (eller har løpetid o.l.) kan de plutselig bli borte.

Post når du finner henne igjen da, håper du får en frisk fin pus tilbake snart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en telefon om at noen hadde sett katten min i dag, og var ute og lette før jeg dro på jobb. Fant pusejenta, satte meg på huk og ropte på henne. Hun kom nølende mot meg og jeg plukket henne opp. Noen hadde tatt på henne et rosa halsbånd. Det betyr at hun enten har mistet halsbåndet med navn og nummer, eller at noen har tatt det av og tatt på dette i steden. Dette er jo i nabobygården. Katten begynte å sprelle og klore, og vred seg ut av grepet mitt, løp inn en bakgård og hoppet inn et åpent vindu. Skal ringe på der når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Hele nabolaget er jo plastret fullt av plakater med pus på, så de kan umulig ha gått glipp av at hun er savnet?

Katten var velfødd og blank i pelsen, helt tydelig at hun ikke har bodd ute. Jeg ble også ganske lei meg av at pus ikke ville bli med hjem. Gjør jeg rett i å ringe på hos de som har henne nå, eller har pus det bedre der hun er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en telefon om at noen hadde sett katten min i dag, og var ute og lette før jeg dro på jobb. Fant pusejenta, satte meg på huk og ropte på henne. Hun kom nølende mot meg og jeg plukket henne opp. Noen hadde tatt på henne et rosa halsbånd. Det betyr at hun enten har mistet halsbåndet med navn og nummer, eller at noen har tatt det av og tatt på dette i steden. Dette er jo i nabobygården. Katten begynte å sprelle og klore, og vred seg ut av grepet mitt, løp inn en bakgård og hoppet inn et åpent vindu. Skal ringe på der når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Hele nabolaget er jo plastret fullt av plakater med pus på, så de kan umulig ha gått glipp av at hun er savnet?

Katten var velfødd og blank i pelsen, helt tydelig at hun ikke har bodd ute. Jeg ble også ganske lei meg av at pus ikke ville bli med hjem. Gjør jeg rett i å ringe på hos de som har henne nå, eller har pus det bedre der hun er?

Ring på, og ta henne med hjem. Så må du ha henne i husaarest noen uker til hun er trygg på at hjemme er hjemme før du slipper henne ut igjen. Det er ingenting som tilsier at hun har det bedre der hun er nå, hun har bare blitt vant til å være der og når hun er så ung så har hun ikke mange års erfaring med at hjemme er hjemme. Jeg må si jeg bøker provosert av alle de som tar andres katter på den måten som virker som har skjedd med din. Her har du en høyt elsket pus med eiere som bekymret leter etter katten sin og så er det en eller annen som mener det er greit å overta katten uten at katten har det vondt. Jeg er sikker på at hundrevis av de kattene som forsvinner hvert år forsvinner på den måten, og det er ingenting annet enn slemt. Så bare pga det bør du ringe på så disse menneskene lærer noe nytt. De kan jo ikke unngått å ha sett lappene? Skjønner godt at du ble trist av pus' reaksjon, men ikke tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pusen kommet til rette?

Ikke finn deg i at noen stjeler katten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...