Gå til innhold

Tips til bok som kan hjelpe i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg er litt deprimert, er i en skikkelig kjip situasjon. Jeg føler at alle andre lever perfekte liv og har fått til så mye, mens jeg er ikke har fått til en dritt og er skikkelig mislykket. Jeg vet at jeg har fått til mye og lever et ganske godt liv. Så jeg tenkte kanskje det finnes noen bøker som kan hjelpe meg til å tenke annerledes og sette pris på det jeg har og ikke tenke så mye på alle andre. Noen her inne som vet om noen bøker som kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: d9018...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ærligøs

Lillegaard: Ingen dag i morgen

 

Handler om en mann fra Nord-Norge som blitt tatt til fange av japanerne under andre verdenskrig. Det har vært et par dokumentarer om ham (Kibsgaard heter han) på NRK. 

 

Boken er kanskje ikke verdens beste, men en episode gjorde et sterkt inntrykk på meg. Hovedpersonen sitter innlåst i en båt som frakter kull. Det er mangel på mat og vann. Urin og avføring er overalt, og en må passe seg for de andre fangene, som når som helst kan angripe og ta fra deg det lille du har. 

 

I den situasjonen tenker hovedpersonen på oppveksten sin på en øy på Helgelandskysten. Sulten og tørst tenker han på alle bekkene fulle av herlig kaldt vann. Han tenker på havet som var fullt av fisk. 

 

Så kommer den lille setningen (her etter hukommelsen) som gjorde et slikt inntrykk på meg: Jeg var rik, men visste det ikke. 

 

Jeg drakk faktisk et glass vann og dro på fisketur etter å ha lest den setningen. Vannet var godt, men jeg fikk ikke fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg men har fatt beskjed av psykolog om å ikke lese selvhjelpsbøker. Hvorfor vet jeg ikke :ler:

Anonymous poster hash: f4710...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke selvhjelp as such, men jeg anbefaler varmt bøkene til Thich Nhat Hanh. Små, enkle grep som gjør det lettere å se gledene i hverdagslivet.

"Hvert skritt er fred" er en av mine favorittbøker.

Anonymous poster hash: bbae8...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg men har fatt beskjed av psykolog om å ikke lese selvhjelpsbøker. Hvorfor vet jeg ikke :ler:

Anonymous poster hash: f4710...0c7

Så rart. Jeg tenker i utgangspunktet at det burde hjelpe da, lære seg å sette mer pris på det man har.

Til dere andre: takk for tips. Skal en tur på biblioteket å se hva de har :)

Anonymous poster hash: d9018...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Du har vel vært på biblioteket allerede, men jeg vil virkelig anbefale deg en bok som heter " Det er ikke mer synd på deg enn andre", av Ingvard Wilhelmsen. Tittelen er gjerne ikke så innbydende (😁)men det er en særdeles nyttig og god bok for de som ønsker å endre tankemønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...