Gå til innhold

Bryllup i Italia


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

Har noen giftet seg i Italia/vært i slikt bryllup, evt andre sydenland? :)

Vi vurderer å gifte oss der i 2016, da har vi vært sammen i 11 år og forlovet i 2;)

Hvordan valgte du bryllupsplanlegger, hvor var dere, hvor mange var dere, hvordan var opplevelsen kontra bryllup hjemme i Norge?

Ville dere valgt bryllup i hage, på en terrasse i et slott eller ved stranden?

Mange skriver at de har hørt med 50 forskjellige aktører, hvor finner en alle disse?? Jeg finner bare 5-6 stk :P

Kom med alle erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg giftet meg i Roma, Italia, nå i høstferien.

Det ble en helt fantastisk ferie/opplevelse/bryllup. I ettertid er jeg sååååå glad for at vi valgte denne løsningen.

Vi hadde 21 gjester, hadde en italiensk borgelig vielse, og middag på et flott hotell i Roma sentrum. Jeg vet jo flere som ønsker 'herregårdsbryllup' og tar middagen utenfor Roma eller i Toscana e.l.

I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å bruke bryllupsplanlegger, da vielsen skulle være i ambassaden. Det er så mye info på nett om bryllup i Roma, så vi fikset det meste selv.

Men så endret vi til italiensk vielse, og da ønsket vi bryllupsplanlegger siden vi måtte bl.a. ha tolk under vielsen. Også var det det med papirarbeidet hun hjalp oss med.

Vi brukte Camilla Møller, Italienske bryllup. Vi har bare gode erfaringer med henne. Jeg har lest både positive og negative tilbakemeldinger, men jeg forstår ikke kravene til de som har vært negative. Jeg møtte Camilla første gang noen måneder før bryllupet, da jeg var i Roma for å sjekke ut hotell o.a. På bryllupsdagen var hun kjempeflink organisator. Fikset det som måtte fikses. Hun kan språket, kulturen osv. Så vi er veldig fornøyd.

Det finnes en den engelske bryllupsplanleggere også, var i kontakt med flere forskjellige, men jeg synes det var enklest å forholde meg til en norsk en mtp vår kultur her i Norge osv.

Jeg brukte også norsk sminkedame/frisør (superflink dame!).

Camilla bestilte musikk til vielsen for oss, buss til gjestene og bil (jaguar) til oss. Alt var helt topp!

Resten fikset jeg selv, men dette velger dere selv. I prinsippet bestemmer dere bare budsjettet ;)

Etter å ha vært i flere bryllup, både i utlandet og i Norge, er jeg så glad vi valgte våres i Italia. Det var helt klart et riktig valg for oss!

Spør gjerne om detaljer, jeg kan godt sende deg privat mail også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er genialt å gifte seg der!
Vel og merke dersom du har råd til å betale fly/hotell for alle gjester.



Anonymous poster hash: 02315...6dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er genialt å gifte seg der!

Vel og merke dersom du har råd til å betale fly/hotell for alle gjester.

Anonymous poster hash: 02315...6dd

Fordi? Må man også betale for gjester som må fly/bo på hotell i Norge mener du da? Jeg regner med det isåfall?!

Anonymous poster hash: c844c...d62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler jo ikke for reisen til gjestene, det hadde blitt himmelsk dyrt! Dette valget må de ta selv, om de er villige til å betale for å dra ned dit :rolleyes:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg giftet meg i Roma, Italia, nå i høstferien.

Det ble en helt fantastisk ferie/opplevelse/bryllup. I ettertid er jeg sååååå glad for at vi valgte denne løsningen.

Vi hadde 21 gjester, hadde en italiensk borgelig vielse, og middag på et flott hotell i Roma sentrum. Jeg vet jo flere som ønsker 'herregårdsbryllup' og tar middagen utenfor Roma eller i Toscana e.l.

I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å bruke bryllupsplanlegger, da vielsen skulle være i ambassaden. Det er så mye info på nett om bryllup i Roma, så vi fikset det meste selv.

Men så endret vi til italiensk vielse, og da ønsket vi bryllupsplanlegger siden vi måtte bl.a. ha tolk under vielsen. Også var det det med papirarbeidet hun hjalp oss med.

Vi brukte Camilla Møller, Italienske bryllup. Vi har bare gode erfaringer med henne. Jeg har lest både positive og negative tilbakemeldinger, men jeg forstår ikke kravene til de som har vært negative. Jeg møtte Camilla første gang noen måneder før bryllupet, da jeg var i Roma for å sjekke ut hotell o.a. På bryllupsdagen var hun kjempeflink organisator. Fikset det som måtte fikses. Hun kan språket, kulturen osv. Så vi er veldig fornøyd.

Det finnes en den engelske bryllupsplanleggere også, var i kontakt med flere forskjellige, men jeg synes det var enklest å forholde meg til en norsk en mtp vår kultur her i Norge osv.

Jeg brukte også norsk sminkedame/frisør (superflink dame!).

Camilla bestilte musikk til vielsen for oss, buss til gjestene og bil (jaguar) til oss. Alt var helt topp!

Resten fikset jeg selv, men dette velger dere selv. I prinsippet bestemmer dere bare budsjettet ;)

Etter å ha vært i flere bryllup, både i utlandet og i Norge, er jeg så glad vi valgte våres i Italia. Det var helt klart et riktig valg for oss!

Spør gjerne om detaljer, jeg kan godt sende deg privat mail også :)

Hadde dere vielse inne eller ute? :)

Jeg har såå lyst til å gifte meg utendørs, i en hage, terrasse eller noe slikt :icon_lol:

Det er så mange forskjellige valg, hvordan klarte du å bestemme deg?

Hvordan var været der nede når dere giftet dere? Er redd for at det skal bli for varmt, men også for høsten når det er mer regn. Var dere fornøyd med maten, smakte dere på den i forkant?

Kan jeg spørre hva bryllupet deres kom på? :)

Hva kostet det å leie jaguar, det står det ikke noe om i disse skrivene hun sender :)

Hvor lenge holdt dere det gående på kvelden, ble det kaldt utendørs?

Jeg har så mange spørsmål i hodet at jeg ikke får det ned på papiret :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte også italienske bryllup/Camilla når vi giftet oss i Roma for noen år siden.

Bryllupet vårt var helt fantastisk og kunne ikke drømt om mer. Italia og Roma kan anbefales!

Anonymous poster hash: c844c...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vielse inne eller ute? :)

Jeg har såå lyst til å gifte meg utendørs, i en hage, terrasse eller noe slikt :icon_lol:

Det er så mange forskjellige valg, hvordan klarte du å bestemme deg?

Hvordan var været der nede når dere giftet dere? Er redd for at det skal bli for varmt, men også for høsten når det er mer regn. Var dere fornøyd med maten, smakte dere på den i forkant?

Kan jeg spørre hva bryllupet deres kom på? :)

Hva kostet det å leie jaguar, det står det ikke noe om i disse skrivene hun sender :)

Hvor lenge holdt dere det gående på kvelden, ble det kaldt utendørs?

Jeg har så mange spørsmål i hodet at jeg ikke får det ned på papiret :fnise:

Hei igjen

Vi hadde vielsen inne, et sted som heter Caracalla wedding halls (gammel steinkirke). Det var en ordinær italiensk borgelig vielse. Det er 3 steder i Roma hvor man kan ha disse vielsene.

Utover det kan du gifte deg i kirke evt. leie en dommer/prest til å vie dere hvor dere vil, gjerne utendørs. På mange av disse 'herregårdene'/slottene er det lagt opp til at man kan ha vielsen i hagen e.l. Litt avhengig av været.

Når vi var der i forrige uke var det flott sommervær. 25-30 grader på dagtid og sol. Under vielsen kom det et kjempe regnskur, det varte i ca. 30 min så kom sola igjen. Jeg lot meg ikke stresse av været, det får jeg uansett ikke gjort noe med. Jeg ville dog ikke giftet meg i Roma i juli-aug pga. varmen.

Våren og tidlig høst er nok best etter min mening.

Maten var vi kjempefornøyd med. Det burde vi også være da restauranten har Michelin stjerne ;)

Jeg besøkte hotellet/restauranten i forkant (i påsken) men smakte ikke på maten da siden vi ikke hadde valgt meny. Middagen besto av aperitiff med småretter, 4 retters middag, bryllupskake og kaffe til slutt.

Vi fikk servert passe store porsjoner, og jeg ble ganske mett.

Kostnaden på hotellet/restauranten kom på ca. 65 000 kr. Det beløpet består av hele middagen inkl. vin for 23 personer (ALT av mat/drikke/bryllupskake), juniorsuite for 5 netter for 4 personer og stor suite bryllupsnatten (dvs. bryllupsnatten disponerte vi 2 suiter på hotellet)

Camilla fikset jaguar, det kostet ca. 2500 for 3 timers leie med sjåfør (som serverte prosecco!).

Egentlig skulle vi ha Mercedes, men vi fikk spørsmål om jaguar til samme pris.

Vi leide buss til gjestene (fra vielsen til hotellet), ca kr 1450.

Blomster ca kr 1500. Sminke/makeup ca kr 2500 (fantastisk flink dame som sminket meg, hun var norsk og bodde i Roma).

Flybilletter og kjole/dress i tillegg + en del andre småting så klart.

Tror totalen ble rett under kr 100 000,-, men vi sparte virkelig ikke på noe den dagen.

Vi ønsket kun bryllupsmiddag, ikke noe fest. Restauranten stengte egentlig 23:30, men vi satt der til 00:30. Da rigget restauranten til så vi fikk tatt 'en første dans' (ikke etter mitt ønske, flaut.....!). Vi gikk deretter rett til suiten kl. 00:30, men hadde vurdert å ha et 'after wedding party' på en nærliggende pub/utested hvis vi hadde avsluttet middagen tidligere. Dette hadde vært mest for de yngre gjestene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forventer du at gjestene skal betale opphold og reise selv, eller dekker dere dette. Det kan jo bli veldig dyrt for en familie og delta


Anonymous poster hash: f068a...e7f



Anonymous poster hash: f068a...e7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du at gjestene skal betale opphold og reise selv, eller dekker dere dette. Det kan jo bli veldig dyrt for en familie og delta

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Ja selvfølgelig forventer jeg at gjester betaler opphold og reise selv.

Fly tur/retur Roma ca. kr 1500,-, hotell 1 natt (om man ikke ønsker å være der lenger) ca kr. 800-1200,-.

Ingen utgift til gave.

Jeg regner med brudeparet som inviterte meg i bryllup i Tromsø også forventet at jeg skulle betale opphold (hotell) og reise fra Oslo selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir dere ikke skuffet heller da om noen må takke nei?



Anonymous poster hash: f068a...e7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du at gjestene skal betale opphold og reise selv, eller dekker dere dette. Det kan jo bli veldig dyrt for en familie og delta

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Herregud... Det blir jo ikke noe billigere for folk å fly fra feks Tromsø til Oslo for å overnatte der. Mener du brudeparet skal betale for alle tilreisende generelt?! Jeg ville lett heller dratt til Italia da...

Anonymous poster hash: c844c...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du at gjestene skal betale opphold og reise selv, eller dekker dere dette. Det kan jo bli veldig dyrt for en familie og delta

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Og det et faktisk frivillig. Stort blir forøvrig ikke barn invitert, så da er det snakk om maks 2 voksne. Med unntak naturligvis.

Har du ikke råd til det, så har du nok ikke råd til Tromsø-Oslo t/r, overnatting og have heller.

Noen skal altså være så kravstore.

Anonymous poster hash: c844c...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville dere sagt ja eller nei til å ta med barn til bryllup i italia? Vi inviterer ca 70 stk, men uten barn blir det nok heller 50-55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere sagt ja eller nei til å ta med barn til bryllup i italia? Vi inviterer ca 70 stk, men uten barn blir det nok heller 50-55

Vi hadde barnefrie bryllup i Roma. Det var ikke engang noe vi vurderte. Hadde ikke ville ha med barn i Norge heller. Det blir en annen stemning osv.

Også er det koselig for voksne å ta seg en romantisk tur til utlandet en helg :)

Unntaket er vel og merke spedbarn. Hos oss var det ingen spedbarn når vi giftet oss, men se hadde selvfølgelig vært velkommen.

Anonymous poster hash: c844c...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener nå om jeg skal bruke så mye penger på et opphold i utlandet ville jeg nå bestemt hvor jeg skulle reise selv, lurer på om det ikke er bruden selv som er kravstor som forventer at gjestene skal reise land og strand for å delta i et bryllup



Anonymous poster hash: f068a...e7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg mener nå om jeg skal bruke så mye penger på et opphold i utlandet ville jeg nå bestemt hvor jeg skulle reise selv, lurer på om det ikke er bruden selv som er kravstor som forventer at gjestene skal reise land og strand for å delta i et bryllup

Anonymous poster hash: f068a...e7f

Hæ?

Hva er forskjellen på å bruke 1000,- på fly til feks Roma enn Tromsø?

Vennligst oppklar.

Anonymous poster hash: c844c...d62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det er få som har et helt brudefølge som må reise til Tromsø, er ikke poenget med bryllup at mest mulig gjester kan komme, dessuten kommer ikke reisen bare på 1000 kr, de skal vel ha mat og drikke under oppholdet, og noen må kanskje betale barnevakten som passer barna hjemme en hel helg, jeg synes bare at folk som velger å gifte seg i utlandet, bør ta med seg forloverene og kanskje foreldrene og la folk slippe å velge mellom ufrivillig utlegg og deg



Anonymous poster hash: f068a...e7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det er få som har et helt brudefølge som må reise til Tromsø, er ikke poenget med bryllup at mest mulig gjester kan komme, dessuten kommer ikke reisen bare på 1000 kr, de skal vel ha mat og drikke under oppholdet, og noen må kanskje betale barnevakten som passer barna hjemme en hel helg, jeg synes bare at folk som velger å gifte seg i utlandet, bør ta med seg forloverene og kanskje foreldrene og la folk slippe å velge mellom ufrivillig utlegg og deg

Anonymous poster hash: f068a...e7f

For man spiser ikke hvis man er innenlands? og trenger ikke barnevakt?

Du høres gjerrig og vanskelig ut!

Og du, bryllup er frivillig! Med den innstillingen din bør du kanskje styre unna.

Anonymous poster hash: c844c...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeer… tydlig at jeg har truffet et ømt punkt, du er sikkert en jentunge som er vant til å få det som du vil, LYKKE TIL…...bridezilla



Anonymous poster hash: f068a...e7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...