Gå til innhold

Fikk du ris da du var liten?


Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*

Var det normal å gi barna ris før? Jeg mener jeg kjenner kjempe mange som sier at de fikk det da de var små? Men ingen av de syns at de skadet dem på noen som helst måte. Når sluttet man med dette da om det var så normalt?

Må bare understreke at jeg ikke sår barna mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei fikk ikke ris, som jeg husker da :P

fikk heller kastet ting etter meg;o

og som jeg har hørt var det ganske vanelig før i tida..

værste morsan gjorde var å dra meg etter håret! men det skal sies at jeg var utrolig slem og frekk!...

tviler på at det er slutt med og gi barna ris - er jo ikke slutt på barnemishandling:(

om jeg nå skulle få barn så skal jeg ALDRI legge ei eneste hånd på dem!...

Endret av Siiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei fikk ikke ris, som jeg husker da :P

fikk heller kastet ting etter meg;o

og som jeg har hørt var det ganske vanelig før i tida..

værste morsan gjorde var å dra meg etter håret! men det skal sies at jeg var utrolig slem og frekk!...

tviler på at det er slutt med og gi barna ris - er jo ikke slutt på barnemishandling:(

om jeg nå skulle få barn så skal jeg ALDRI legge ei eneste hånd på dem!...

Nope skal aldri ligge hånd på barna heller! Jeg var i USA og der var det helt normal å slå ungene med alt mulig. Belter, kleshengere, ledninger osv. Helt forferdelig og ingen syns at dette var rart. Heldigvis er det straffbart i Norge :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke ris, nei. Imidlertid fikk jeg en(ganske velfortjent)ørefik ved en anledning da jeg var 8-9 år gammel, noe jeg ikke kan si at jeg tok skade av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt psykologi rundt aggressjon og ikke minst aggressjon hos barn. Da vil du nok forstå hvorfor ris bør være absolutt siste utvei for å forandre oppførselen til barn.. Ris er bare den fysiske traffeversjonen av å kalle barnet for ubrukelig eller idiot etter at det har gjort noe galt/ noe du anser som galt.

Mao en skikkelig trailertrash-metode i å oppdra barn.

Hvorfor det var vanligere før har vel med hva som ble ansett som rett og galt på den tiden. Nå vet vi mye mer om utviklingsforløpet hos barn enn det man gjorde før i tiden. Så kan tenke meg at etterhvert som det ble bevist bedre og mer effektive metoder i barneoppdragelse, så ble kanskje ris mindre akseptert blant folk.

Kanskje man kan konkludere med at barneoppdragelse har lært av sine feil?

Når det er sagt har vel kun et fåtall noe imot å gi ungen en dask hadde den planlagt og utført en trollhandling på ren faenskap :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks, har aldri fått ris. Tror jeg fikk et knips på fingrene som 3-4 åring da jeg var litt vel ivrig ved kakefatet og gjentatte "nei" ikke hadde funket :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke no ris, men et lite klyp i armen, som sikker var fortjent:p

er så glad får at det er så strenge regler på "barnemishandling" nå får tiden... Barne vernet tar raskt tak i sakene...

barne hage og skolen følger med, noe jeg synes er kjempe bra!

SOS Barnevakten er et av de beste programmene jeg har sett om barneoppdragelse... mange som tar lærdom av det=) Time out!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg har aldri fått ris, eller blitt utsatt for annen form for fysisk avstraffelse.

Den som benytter slike metoder for å oppdra barna sine, har rett og slett tapt. Det er så lavmål og hinsides all fornuft, at jeg har ikke ord.

Tenk å slå et forsvarsløst lite barn. Det er feigt og totalt lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lurer_*

Men det jeg ikke fatter er hvordan vi i Norge har gått fra å synest dette er normalt til å synes dette er barne mishandlig :skratte:

Jeg syns det er gale, men som Chiyo sier så er det helt normalt i USA. Det har jeg hørt og. Har en venn som var på besøk hos en familie og var vitne til guttungen i huset fikk juling med belte :forvirra:

Hva er det så gjør normenn så andreledes når det kommer til syn på barneoppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det så gjør normenn så andreledes når det kommer til syn på barneoppdragelse?

Mindre samfunn, mindre religiøsitet, mindre fattigdom, mer statlig støtte til aleneforeldre og foreldre med barn med adferdsvansker, mer fokus på barns rettigheter og vi er faktisk mer opplyste enn den jevne amerikaner.

Hevder barn får varig traume av fysisk avstraffelse

Jeg fikk juling som barn. Både impulsiv og "vent til vi kommer hjem" juling. Har aldri kommet over dette og den foreldrer som utførte dette har jeg ikke lenger kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri ris, nei, heldigvis. Ikke trusler om det heller. Fikk en klaps av min far én gang, jeg hadde oppført meg veldig dårlig og min far hadde en dårlig dag. Jeg tror at den som tenkte mest på det i ettertid, var min far....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kalle_*
Var det normal å gi barna ris før? Jeg mener jeg kjenner kjempe mange som sier at de fikk det da de var små? Men ingen av de syns at de skadet dem på noen som helst måte. Når sluttet man med dette da om det var så normalt?

Må bare understreke at jeg ikke sår barna mine...

Jeg har selv aldri fått ris, men ja det var mer normalt før. Det forstår det slik at det ble ulovlig tdlig på 80-tallet, men slikt tar tid. Jeg ble født i 90 og jeg kjenner mange på min alder som fikk ris :skravle:

Nå der i mot er jo det tydeligvis ikke akseptert lenger, men ja det var faktisk normal når jeg var liten selv om det ikke va lov. Heldigvis fikk jeg og mine søsken aldri ris, men fikk meg en dask en gang eller to, men det skjedde aldri.

Når det kommer til USA har folk forskjellige meninger. Nå er det mange som ikke slår barna fordi de har skjønt at visst det er ulovlig i andre land så må det være gale, men det er fremdeles de som slår barna med belter og ikke har dårlig samvittighet for det :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest løvetanna

Siste gang jeg fikk juling var jeg 15 år, hadde gitt min far et stygt blikk visstnok - torde aldri si imot pga represalier men et blikk var tydeligvis i samme leia. Dette var noe som skjedde jevnlig i oppveksten, noe jeg ikke har videreført i oppdragelsen av egne barn - til mine foreldres forferdelse. De tror visst ikke at det finnes noen mellomting mellom fri oppdragelse og kadaverdisiplin?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har jeg nok fått en ørefik en eller to ganger, en kombinasjon av trassighet fra min side og en mor som hadde en dårlig dag. Og det er mamma som har hatt vondt i etterkant, men jeg husker det godt også.

Har ikke hatt til hensikt å bruke vold mot mine barn, dette inkluderer alt fra knips på fingrene til slag. Uansett hvor sliten jeg har vært har jeg aldri lagt hånd på dem. Jeg har faktisk heller gitt meg selv en time-out.

All erfaring tilsier jo at vold avler vold.

I USA er det mer vold mot barn enn her, og tror ikke vi kan sammenligne oss med det landet. Om vi ser på land vi er like så er det nok like mye/lite vold mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått juling, er født sent på 80-tallet. Eneste som har skjedd er vel et par harde knip i armen. Virkelig fortjent også! Hehe... Vold avler vold. Skal aldri slå eller gjøre mine fremtidige barn vondt! Fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...