Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Ser ut som vi er over den kaldeste perioden nå, men la merke til at det var rim på de mest skyggefulle stedene imorges. Det smelter jo fort når sola får tak, heldigvis. Har flere planer idag, blant annet så MÅ jeg potte om tomatplantene. Det betyr enda flere bøtter med planter inne i stua, for tomatplanter tåler ikke under pluss 18 grader, leste jeg et sted. - Så da så.

Angrer nesten at jeg plantet så mange, men trodde ikke det skulle bli så mange planter utav det jeg satte i jorda. TO små tomater!

Ellers bare småpusler jeg. Skulle hatt malt rekkverket og bordet en gang til, men vil vente til det er helt knusktørt.

Satt ute i solkroken min igår en liten stund, resultat; farge i fjeset!! Har aldri vært så bleik på mange år, siden jeg kuttet ut solarium i vinter, men nå skal det soles. Jeg elsker å være brun, men passer på å smøre meg og overdriver ikke.

Fremdeles kjempeglad jeg slipper å gå på ski i påsken! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Og varmen lar vente på seg! - Men føles greit å ta en liten pause også. Fikk beskjed av legen min om å ta det med ro og det prøver jeg å gjøre.

Fikk hyggelig melding om at en pakke med lavendelplanter er på vei til meg og vet at det medfører litt arbeid, men som jeg gleder meg! Skal ha de rundt den vakre klatrerosa mi, rosa på farge. Og ser for meg et vakkert syn senere på sommeren; lilla og rosa i skjønn forening!

Ellers har jeg sådd salat, tomater, gulrøtter, poteter, gresskar, persille, dill, solsikker og erterblomster......og mer skal det bli!

Når det blir varmere, så skal jeg også få byttet vinduer her. De står nemlig klar og bare venter på å bli satt inn. Men det krever en viss varme utendørs, siden jeg må leve i åpent hus ei stund. Når det er gjort, så må det males, både utvendig og innvendig. Ser at det blir en del malejobber her og må vurdere hvor mye jeg orker å gjøre sjøl og hvor mye jeg skal få andre til å gjøre.

Vanskelig å finne balansen mellom å slite seg aldeles ut og ikke gjøre noe. Blir så ivrig når jeg først setter igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg så for meg når det gjaldt de lavendelplantene, men jeg hadde ihvertfall laget ferdig bed ute med masse deilig ny blomsterjord. Hentet pakken igår og syns den var merkelig liten og lett. Det viste seg at det var små, små knappenålshodestore planter. Så da blei de satt inne i små minipotter i påvente av sol, varme og vekst.

Ellers er mitt største hodebry hvem som skal se etter pusen min i mai noen dager. Ingen av de aller nærmeste kunne pga jobbing, men jeg har fått kontakt med ei profesjonell pusepasserske på nett. Det er et stykke for henne å kjøre, riktignok, og hun må stille opp flere gg. Så det koster litt, men jeg orker ikke tanken på at pusen min ikke har det bra. Heldigvis bor vi fritt og godt, så pusen kan være mye utendørs, men jeg er redd nabokatten kommer og "banker" henne opp.

Igår satte jeg sammen et såkalt såbord fra clas olsson. Det var nesten verre enn de verste opplevelsene fra ikea, som tross alt har tydelige bruksanvisninger. Jeg gikk tilbake til CO og tok bilder av det utstilte såbordet, for på arbeidstegningen er det komplett umulig å se noe som helst. (spør du meg).

Etter mye stygge gloser og riving i håret, så står benken der da.....joda, den blei fin! Lekker rekvedfarge. Og et nyttig møblement med skuffer og hyller.

Så summasummarum; livet er slett ikke verst, selv om tåka ligger tjukk som et ullteppe og sola glimrer med sitt fravær.

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Da er snekkeren ferdig med første omgang. Jeg hadde glemt hvor mye styr det er med arbeidsfolk i huset, rydding, støvsuging og få alt på plass etterpå. Men du verden så fornøyd jeg er med resultatet, så det oppveier både kosting og støvsuging både inne og ute, tre dager på rad. ;)

Det må riktignok males og noen små detaljer gjenstår, men det går bra. Og så er det samlet opp en del som skal kjøres til miljøstasjonen seinere.

Herlig med nytt vindu! Saken er at jeg fikk satt inn et mye mindre vindu enn det som stod fra før, og det nye er lukkevindu. Det betyr frisk luft inn når jeg ønsker og at man slipper å bli kokt når sola står på. Og så mye, mye bedre å se på tv og dataskjermen, da!

Imorgen skal jeg nyte det fine været i solkroken - med kaffe. :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer ordning og styring. Men nå har jeg tatt kvelden, etter å ha kverket maur, ryddet, handlet og malt seng. Og masse andre gjøremål.

Den senga blir fin, det er forresten gjestesenga mi. Og jeg kom på at jeg kan kanskje få tak i et sånt myggnett eller noe himmelsengaktig. Fint å ha hvis man skal sove med åpent vindu! Vi går tross alt mot en årstid med mye insekter, fluer og mygg. Har allerede fått hundre tusen myggstikk, føles iallefall sånn.

Neste helg er det konsert med venninna mi. Gleder meg til en sosial helg med minimalt med rydding!

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Da har jeg bestilt myggnett/prinsessenett på Ikea, nettbutikk. Tror det kan bli en slager. Nå står det igjen noen fjøler å male på senga, men det er på innsida og jeg må bøye og tøye meg skikkelig for å komme til. #tar enda en kopp kaffe#. :kaffekopp: Kjenner jeg er litt lathans idag, men fader som jeg har stått på!

Utrolig hva det gjør med litt maling. Skal også skifte ut noen lamper der, som sikkert var populære på 70-tallet. Men, det er jo trendy igjen! Likevel så får jeg kula av ting fra den perioden, fordi vi hadde det hjemme da jeg vokste opp. Kunne ikke falle meg inn å ha noe som helst i teak eller brunblomstrete. I rette omgivelser kan det nok være fint, men ikke hos meg. Liker best en blanding av helt nye, moderne ting og skikkelig gamle.

Gidder ikke engang å gå på butikken idag, men har alt jeg trenger, tror jeg. Savner rødvin og chips i huset, men går fint uten! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plutselig kom jeg på at jeg kan lage det gjesterommet til en slags Aladdins hule. Har en del gjenstander fra mine reiser som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Kan jo ikke gi dem bort heller. Så da skal jeg samle alle eksotiske saker på det rommet og håpe det blir en stor suksess. Nå har jeg allerede hengt opp en del ting, som er skikkelig bollywood!

Men føles som jeg må anskaffe noe i tillegg for å få den rette looken. Hjelper jo godt på med den himmelserken som jeg har bestilt da, men skulle kanskje hatt noen dusker av noe slag.

Og så skulle jeg hatt flere boder!!! Har riktignok et uinnredet loft, men åpningen er så trang og det er så høyt opp, at jeg har ikke orket å lage noe system der oppe.

Det jeg synes tar mest plass, er faktisk kofferter og vinterklær. Men det minner meg på at jeg kan faktisk putte alle vinterklærne i de tomme koffertene!! :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag skal jeg hente en wallsticker som jeg har bestilt på nettet. - Den er ganske stor, og skal limes der som det gamle vinduet stod. Men først skal snekkeren min sette opp en plate som han angivelig skulle få tak i, gratis et sted. Det høres kanskje ikke så fint ut i utgangspunktet, men jeg tror det blir bra.

Det kan bli fint med noen store bilder her, er litt lei av mange småbilder rundtomkring!

Ellers forbereder jeg meg til å kjøre over fjellet i slutten av uka, for å besøke slekt og venner og skifte dekk. Der jeg bodde før. Lot dekka stå igjen på dekkhotellet i høst og det var en grei ordning, for jeg hadde ikke hatt plass til dem likevel. Jeg håper virkelig at snøen er forsvunnet på fjellovergangen nå, liker ikke å kjøre på glatt føre! Men det er jo bare å ta det rolig. Skal ha med meg deilig salat og noe godt å drikke, slik jeg pleier. Stoppe ofte og ikke stresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aladdins hule blei grei nok, men den ikeahimmelen var litt større enn jeg trodde.....hm, men ok, den går greit forsåvidt og er fin mot insekter i sommer. Men om det blei så veldig eksotisk der, er jeg i tvil om. Veien blir til mens vi går!

Da skal jeg småpakke idag og gjøre alt klart til jeg skal dra imorgen tidlig. Har lagt penger på bordet, pusemat og lapp til pusedamen, som skal komme fredagen og se at alt er iorden med pusen. Så da kan jeg slappe av på det punktet. Hun var innom en dag og hilste på pusen og de fant jaggu tonen etterhvert. Har heller ingen skrupler med å overlate hus og nøkler til et menneske jeg knapt kjenner. Man kommer langt med magefølelse og intuisjon. Og hva folk skriver på FB. ;)

Fikk ikke henta wallstickeren min igår, men idag skal jeg gjøre de siste ærender. Spent på den, gitt! Hvis snekkeren min sender melding om at han har funnet ei slik plate til å snekre opp, så får han bare gå inn og jobbe mens jeg er borte. Stoler fullt og fast på han også. Mulig jeg er naiv, men jeg nekter å la meg påvirke av alle verdens fæle nyheter om at verden er så grusom og at alle er ute etter deg osv

.- Samtidig så slutter jeg aldri å forundre meg over hva folk er istand til å finne på av galskap. Fikk med meg noen lokale nyheter om en sinna nabo som hadde lempet et lass stein i hagen til en nabo som han angivelig var fiende med. Ja, det hjelper nok!

Alt folk vil bruke livet sitt til, sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Endelig en rolig dag. Her går det slag i slag for tida, men det er stort sett bare hyggelige ting om skjer. Greidde å kjøre over fjellet med sommerdekk i snøføyka også! Er litt stolt av den. Og veldig trivelig å treffe slekt og venner.

Ellers skal jeg og ei venninne på foredrag i den største nærliggende byen imorgen. Problemet er at siste buss hjem går klokka ti om kvelden.( Ingen av oss orker kjøre, leite etter parkering osv osv.) Da har vi gjort kort prosess og skal ta inn på fint hotel likesågodt. Siden jeg skal ta det helt med ro på nasjonaldagen, fant jeg ut at jeg kunne skeie ut litt i forkant. Elsker å bo på hotel, men det må være ordentlig og fint. ;)

Så deilig å kaste seg på senga, åpne en god rødvin og skravle ivei......le og tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og venter på røverkjøp på hotellovernatting.- Igårkveld var det nemlig halv pris på det hotellet vi har lyst å ha. Men kun samme kveld. Så vi tenkte å ha litt is i magen og vente litt med å bestille. Hvis ikke, så betaler vi det det koster, ikke verre enn det. Men gøy å prøve da.

Ellers skal vi ta bussen, og det er sjelden jeg gjør. Føler meg som en elefant i en glassbutikk omtrent. Men for en gangs skyld kan jeg nyte utsikten og slappe av med tanke på parkering osv. Så det har sine fordeler, også for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fantastisk koselig tur med venninna mi. Hotellet var helt supert, tilogmed peis på rommet! Og så lå det midt i sentrum og fem minutter fra der vi skulle være om kvelden. Det blei både vorspiel, nachspiel og mye latter og moro. :skaal::ler2::5:

Dagen etter racet vi rundt i butikker før bussen gikk. Herregud, så slitne vi var, men på en god måte. :shoppe: Jeg gikk nesten amok i en undertøysbutikk som hadde masse gode tilbud. Kom plutselig på at jeg har nedprioritert alt som heter undertøy i det siste og da blei det mange nye kjøp i den butikken. Og så fikk jeg kjøpt bursdagsgaver, ny kul topp og en veske til meg selv.

Etter å ha sovet ut og tatt meg inn igjen, så har jeg puslet her hjemme. Idag har jeg plukket løvetann og laget løvetannvin. Spennende! Har gjort det før for mange år siden, og husker at jeg glemte den helt ut. Da jeg testet den etter noen år, var den som den fineste sherry. Håper det samme skjer denne gangen.

Og så fikk jeg med meg nytt balkongflagg med stang, som jeg har satt opp idag. Det er første gang i mitt liv at jeg har mitt eget balkongflagg! :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og vurderer hva jeg skal prioritere idag. Har lyst til så mye, men kan ikke gjøre alt. Tenkte å beise terrassen, men der trengs en del forarbeid og regnet kommer visstnok imorgen, så da kan jeg bare glemme det. Mulig jeg gjør ferdig rekkverket og bordet. Dvs andre strøk med maling.

Har også lyst å plante noen fine blomster, men hvor mye skal jeg gjøre bare fordi det er 17.mai, liksom? Skal ikke ha blomster i typiske nasjonalfarger. Til nød hvite og blå. Vurderer å kjøpe noen bambusplanter som jeg har tenkt på lenge. Men det medfører en del graving og styring.

Egentlig har jeg bare lyst å sitte i sola med en kopp kaffe. Og handle masse god mat. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det endte med at jeg kjøpte en svær bambusplante, som jeg delte opp i fire og fikk en flott hekk! Akkurat som jeg har ønska meg. Litt graving og styring, men ikke mer enn det gikk greit. Det ser så fint ut og jeg er sliten, men happy.

Tenk at jeg har fått meg bambushekk! Det er ikke til å tro. Og egentlig var det helt perfekt med litt regn idag, siden alt som plantes, trenger vann. Likevel håper jeg jo at morgendagen blir regnfri mesteparten av dagen. Tenker på alle de søte små og ikke minst foreldrene som må styre med regntøy, fornuftige sko osv.

Så da ønsker jeg alle lesere en riktig riktig god, regnfattig og solfylt nasjonaldag!

:flagg::foto::tog:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst frivillig alene idag. Kunne sikkert stresset til et opplegg sammen med noen, men jeg nyter det her. Har så god oversikt og ser alle flaggene i nabolaget sammen med alt det grønne bjørkeløvet og det blå havet. Nydelig alt sammen. Sola titter fram innimellom også.

Har latt meg inspirere av blomsterFinn og var ute i hagen min og samlet det jeg fant som var rødt, hvitt og blått. Sikkert ikke så fint som han ville satt det sammen, men syns det blei sjarmerende likevel;

post-8346-0-92056800-1431854575_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

:sol: Herlig å våkne til sol og bedre kropp! Har hatt en del smerter i det siste, og igår var jeg på sykehuset og fikk noen injeksjoner. Det viste seg å være helt perfekt timing og jeg kjenner at jeg er mye bedre allerede. Takk til norsk helsevesen som tok meg inn dagen etter at jeg ringte og ordnet det slik at jeg kan fortsette med alle mine små og store prosjekter, ute og inne. Men jeg må lære meg å ta det med ro og ta pauser.

Skal snart kaste meg inn i kakebakinga, her skal feires en bursdag idag og jeg venter besøk. Hyggelig.

Og så må jeg huske å sette opp balkongflagget! :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som alt er i stillstand for tiden.- Alt som vokser utendørs venter på sol og varme. Gleder meg sjuk til å se hvordan alt blir som jeg har plantet, det er ikke lite. Flotte rosetrær har jeg også.  Det stod et her fra før, som jeg flyttet- litt av en jobb- men nå ser jeg at det kommer seg fint.

Det første jeg plantet etter at jeg hadde kjøpt dette huset, var to rosetrær. Et som er hvitt og heter Caroline av Monaco, og et klatrerosetre som er rosa og bærer det flotte navnet New Dawn.

 

Idag har jeg bare puslet. Bundet opp erteblomstene og solsikkene. Hvis det blir mer storm nå, så hyler jeg. :bond:

 

Har fått beskjed om å ta det med ro, så jeg må nesten binde meg selv til sofaen. For når jeg først setter igang, så blir det ofte omfattende. Skulle hatt både grus og sand, ser jeg. Drømmer om å lage en krok med hengekøye og sandstrand, dream on....... :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare småpuslet i dag og.- Lager en kosekrok på baksida av huset siden det er veldig lunt der. Og så ligger forholdene til rette for å ha en solstol der. Har lyst å kalle det sjampanjekroken, men det blir litt voldsomt. Tror neppe det blir så mye sjampanje der. :biggrin:

 

Men det er en murvegg der som jeg har lyst å male et svært maleri på! Kanskje et med motiv fra sydligere steder, så jeg kan drømme meg bort litt. Først må jeg beise terrassegolvet. Uansett skal jeg ha masse fine planter og blomster. Dette er så gøy! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg maler et lite bord i dag. I en blanding av turkis og hvitt. Får se. Hvis det blir solevær, så foretrekker jeg å være utendørs og da blir det ikke maling.

Pusen min er så søt! I går kom den med en liten mus som han hadde tatt, ja, drept, stakkars- men jeg må tenke på at de gnager seg inn i huset og kanskje ødelegger elektriske ledninger. Det er tross alt verre.

Så da gjør pusen nytte for seg også, men den er en veldig enkel, grei og kosete pus. :catmilk:

Har for øvrig sett flere pinnsvin her og det betyr vel at de tar snegler. Syns det er forbausende lite snegler her. Tar en runde hver kveld med saksa og legger ut kaffegrut rundt nysådde planter, siden snegler ikke liker det.

 

I morgen skal jeg til tannlegen og deretter kjøpe flere blomster, planter og diverse hageremedier. Jeg pleier alltid gjøre noe morsomt etter at jeg har vært hos lege og tannlege. :handle: Og hva er mer morsomt enn shopping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...