Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Så var det min tur til å skravle her.

Er redd at det kan dreie seg mye om hus, bolig og (u)oppnåelige drømmer.

Har i flere år vært på jakt etter det som jeg kaller et kråkeslott, men som slett ikke er det i rette forstand. Er jo ingen håndtverker. Men la oss si at det ikke skal være helt A4.

(Har også tegnet et hus etter mine ønsker og behov, men det blei sjølsagt ikke godkjent av vår kjære Husbank. Men det er en annen historie).

Ja, jeg leser boligannonser på finn som religiøse leser skriften. Hadde tenkt meg på visning i november, men det var nok vel optimistisk. Et lite drømmehus var det-og blei solgt i dag. Note to self; hvis det er noe jeg liker, så er det sikkert andre som liker det også!

Saken er, at når jeg ser en bolig jeg liker, så har jeg vips flyttet inn på sekundet, møblert i tankene, malt vegger og lagt fliser. Noen andre som lider av samme sykdom? ;)

Må selge det jeg har først, så veien kan bli lang og tornete før jeg kommer så langt.

Men for å bruke et forslitt uttrykk; veien blir til mens vi går.

Kanskje jeg langt uti denne dagboka roper et stort HURRA. Den som leser, får se.

OG DET SKULLE GÅ NESTEN ET ÅR FØR DRØMMENE BLEI OPPFYLT.......!

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje servere litt kake til de som tilfeldigvis stikker innom:

post-8346-0-57169700-1379537982_thumb.jp

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plen. Bare ordet gir meg frysninger. Hvorfor hadde nesten alle plen i gamle dager? Kan ikke tenke meg noe verre enn en hersens plen som må klippes to gg pr uke i sommerhalvåret.

Omtrent alle hus jeg har sett på til nå, har en altfor svær plen. Et lite koselig hus og så en kjempediger plen som virker helt uoverkommelig. Jeg har lagt hodet i bløt for å finne lure ideer til hva man kan gjøre med den. Anlegge stier, steinbed, japanske springvann, dammer, lage steinrøyser m.m.....for noe må gjøres. Jeg kan ikke ha et sånt mareritt. Men jeg er kjempeglad i hage, det er ikke det.

Jeg savner hage, jeg vil ha hage, og jeg ser for meg alle de vanvittig flotte blomstene og plantene jeg skal ha. Bambus, japansk blodlønn, klatreroser, store stauder, men altså, ikke plen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot alle odds så har jeg meldt meg inn i et boligbyggelag, kan jo komme vel med, kanskje. Hvis alle andre planer slår feil. Men jeg er ikke helt typen til å bo i et "kaninbur". Og få naboer man kanskje ikke går overens med. Så det får bli siste utvei.

Savner hage hele tiden. Tenker på så deilig det må være å ha en liten uteplass under tak der man kan ta med seg kaffekoppen ut og bare nyte det. Ha planter i potter og kar, hengende jordbær. Urter og krydder.

Så et hus til salgs i dag, med en liten bekk og bro i hagen. Men det var et skikkelig oppussingsobjekt, type "ut med kjøkken og bad". Det blir vel neppe aktuelt.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange kråkeslott, men det aller første jeg så på, er ikke solgt enda. Hm.....og jeg vet hva det skyldes; en litt bratt adkomst. Men man kan kjøre helt til døra. Utsikten er helt eventyrlig. Hvis man legger godviljen til, så kan man se helt til England.

Tenke, tenke......tenk om det står der og venter på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det et annet hus til salgs for en rimelig penge i samme område som jeg kunne tenke meg. Men, det er ikke nok "kråkeslott" for meg, det er rett og slett litt for A4.

Man kan sikkert gjøre en del, men hvordan skal man få en firkantet kasse til å bli spennende? Mulig det er jeg som ikke ser potensialet her. Men hvis både kjøkkenet, badet og vinduene skal skiftes ut, så blir det jo en ganske dyr affære.

Pluss at det følger med en stor tomt som består av plen,plen og atter plen.

Hm, kanskje dele i to og selge den ene delen til boligtomt? Så hvis jeg var desperat og måtte ha et sted å bo litt kvikt, så var det kanskje ikke så dumt likevel......men nå er jeg i den situasjonen at jeg kan tenke meg om og se på flere før jeg bestemmer meg.

-Herregud, jeg har lyst på det aller første jeg så på! Det som ligger som et lite eventyrslott oppå en haug. Å, så koselig å stelle til jul der og så flott å sitte der på fine sommerkvelder og se utover sjøen.....sukk.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker og tenker. Innimellom alle andre gjøremål jeg har, men her skriver jeg kun om mine overordnede mål. Kommer stadig tilbake til dette lille eventyrslottet oppå haugen. Det må nok legges inn nytt bad med tid og stunder, men det er fullt brukbart det som er, foreløpig.

Følger med på "Årets hus" på tv, og har mine meninger om både utforming, farger og praktisk tilretteleggelse. Det er ikke alt som er like praktisk. Noe jeg reagerer på, er når folk har terrassen på et kronglete sted. Som ofte betyr at du må i trapper når du skal hente noe på kjøkkenet.

Nei, uteplassen må ligge i noenlunde nærhet av kjøkkenet! Helst så nær som mulig.

I kråkeslottet som jeg har sett meg ut, så er alt på ett golv, og veldig hendig slik sett. Man kan ha flere uteplasser alt etter som solen skinner og vinden blåser.

Jeg er dessuten sykt opptatt av vinduer. Vinduer skal gå fra golvet og opp, der som det er utsikt! Ellers kan det godt være små glugger både på bad og soverom. I alle fall på badet. Helst uten gardiner.

Jeg liker ikke sol i øynene når jeg våkner heller. Så soverom bør være nordvendt.

Og så må stua være slik at man slipper å få en bakerovn om sommeren og blir blendet når man skal se på tv. Tror jeg vil ta bort noen vinduer der i så fall. Men sette inn nye i hjørnet, slike som går fra golvet og opp og man kan sitte og beundre utsikten uten å måtte reise seg.

So far so good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg så livlig fantasi når det kommer til hus og innredning? Hvis jeg skal være realistisk så vet jeg at halvparten av alle ideene mine blir det aldri noe av....men kanskje noen er mulig.

Plutselig oppdaget jeg at det er halvtak og terrasse utover et lite soverom på det jeg kaller for eventyrslottet mitt. (det er jo ikke det, da, men i fantasien er alt lov) og store gavler der man kan sette inn to fine trekantvinduer! Der står jo rammeverket fiks ferdig allerede. Det koster nok litt, men drømmer er som sagt gratis. Men uoverkommelig er det slett ikke.

Herregud, for et rom jeg kunne fått der. Det minner meg om noe jeg så i Amerika for mange år siden. Ekteparet hadde utsikt til en kjent og flott fjelltopp fra soverommet sitt og jeg husker at jeg var nesten grønn av misunnelse......men unte dem det, sjølsagt.

Ellers fikk jeg ideen om at det faktisk passer innmari bra med en jaccuzibadestamp på en av de små terrassene, litt skjult fra veien. Om det blir brukt, er jo en annen sak. Innbiller meg at det skal en del planlegging og styring til før man kommer så langt at man kan stige oppi deilig varmt vann med et glass sjampanje i hånda. Men det er lov å drømme....venninna mi hadde gått amok, det er jeg sikker på- av glede og entusiasme.

Nå lurer jeg virkelig på hva det neste blir som dumper ned i hodet på meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kråkeslottet "mitt" ikke er solgt enda. Markedet er nok ganske labert for tida, og jeg har bestemt meg for å ha is i magen. Det er flere lignende objekter i samme område, så de går ikke som hakka møkk akkurat. Good for me!

Det beste er, bortsett fra utsikten, at det ligger slett ikke uti hutaheiti, men ganske nær både by og flyplass og alt man trenger. Også nær en framtidig jobb. Har heldigvis et yrke jeg kan bruke over det ganske land.

Så, hva venter jeg på? Jo, jeg så nemlig at et av de andre husene der i området, var satt ned i pris. Og jeg venter på at det samme skal skje her. Sjanse å ta? Joda, men det er noe som heter iskald kalkulering og så får det heller bli som det blir. Det er tross alt ikke verdens undergang, men...hadde vært gøy.

Om noen år kommer det en undersjøisk tunnell i området, og det vil medføre økt trafikk på godt og vondt. Og boligprisene vil nok ikke gå ned. Nå er jeg hverken noen investor eller spåkvinne, men greit å vite.

Så, første skritt er å legge ut for salg det jeg har, og det skal skje i midten av november har jeg bestemt. (men jeg blir ikke husløs, om noen lurte).

Da har jeg i alle fall en plan i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å være på boligjakt! Jeg bor på finn.no jeg også, selvom jeg ikke får lån om et par-tre år. SUKK!

Hvordan går det så langt? Har prisen blitt satt ned? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med gjester! Takk, jeg sjekker hver dag, intet nytt foreløpig. Men man lever jo alltids i håpet om at denne gangen skal jeg slå til og gjøre et skikkelig kupp. Og jeg mener det virkelig, dette er en uslepen diamant!

Håper du finner noe tilslutt du også, lykken står den kjekke bi, vet du. Men det er jo greit å gjøre seg opp en mening på forhånd om hvordan og hvor man vil bo, syns jeg.

Så det er fint å følge med på hva som er på markedet. NOE er det alle steder, har jeg kommet til. Kan liksom ikke få alt i en pakke. Men hvis jeg får både fantastisk utsikt, liten hage og niks naboer så er jeg fornøyd.

Hva ser du etter da, Amphitrite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sånn ca hvordan jeg vil bo og jeg er ganske kresen. Det gjør i grunn samboer helt gæren for hver gang han finner et hus til en grei pris og så kommer jeg å bare "næææh, det har feil grunnarkitektur" e.l. :P

Men ja, jeg er veldig opptatt av at huset ikke skal se ut som en boks, det skal altså ikke være helt firkantet. Vanskelig å forklare så tidlig på morgenen! Så vil jeg ha en grei størrelse på kjøkkenet, grei romløsning, medium hage så bikkjene kan få løpt litt på morgenen og romslig stue. For meg spiller det ikke SÅ stor rolle for standaren, siden jeg fikse det meste selv, men det er selvsagt greit å slippe og måtte pusse opp hvert eneste rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik tenker jeg også. Syns det er en stor fordel at man kan bo i huset mens man pusser opp, skjønt det bør ikke se ut som en byggeplass. Da kan man lett miste motet. Men ta et og et rom om gangen høres greit ut. Og ofte dreier det seg kun om å male veggene, det er jo bare koselig egentlig.

Liker også en viss størrelse på kjøkkenet, siden det rommet brukes ganske ofte og det krever gode skap- og hylleløsninger. Orker ikke allslags skrot på kjøkkenbenken. Jeg har en fiks ide om at Zaloflasker synlig på benken er fyfy, så jeg tømmer oppvaskmiddel over på en finere flaske og kaster plastikkflasken. :) Enkelt og mye, mye finere.

Ellers har jeg altfor mye skrot som er samlet opp igjennom årene, noe kaster jeg sjølsagt, men den fine krukka jeg fikk av dattera mi til jul, greier jeg ikke kvitte meg med. Tror det var det første hun kjøpte. Sukk.

Men jeg skal ha litt forskjellig stil, har jeg kommet til. Noen rom blir litt hummer og kanari, mens jeg har lyst å ha kanskje stua i mer minimalistisk stil. Og kanskje litt sånn shabbychic utendørs, selv om jeg leste i et blad at den stilen er på vei ut, haha. Couldn't care less. Det får bli som det blir. Nå drømte jeg meg bort igjen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig! Maling er ikke så stor jobb heller, også blir det DEN forskjellen. :) Legger gjerne gulv og annet også jeg da. Male føst og så legge gulv = jeg kan søle så mye jeg vil og få fint gulv samtidig!

Uff, ja. Har så mye skrot på kjøkkenet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av ting lenger. Må ta en opprydding, er så mye som ikke blir brukt. Også har samboer en fiks idé om at de boksene kinamaten kommer i er jo nyttige, så da tar han vare på de.. EEEEH.

Shabbychic er jo like fint selvom det går av mote :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæskjen, legger du gulv også? Da blei jeg imponert, gitt. Syns det ser så vanskelig ut, men jeg har jo ikke prøvd, så kanskje jeg kan si som Pippi at "det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg helt sikkert til". :icon_lol:

Satser på at jeg får tak i noen flittige polakker som er til å stole på.

Samle på kinamatbokser, haha. Neppe her i gården. Har han godt utvalg i skruer og spiker da som han skal sortere en regnfull dag? Det er noe med å ikke bli en hamster heller. Noe VET man kommer til nytte, andre ting er mer usikkert. Og alt som er i kategorien usikkert, havner på dynga. Min skrekk er å havne opp som ei slik "bagwoman" eller hva det heter. Ingen fare ennå, altså.

:tellesauer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge gulv er veldig lett :P Samme med legging av lister o.l.. Null stress! :)

Samler på skruer gjør han ikke, han er ikke så handy så han skjønner vel ikke hva forskjellen på forskjellige skruer er en gang :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lyst på nytt sengtøy! Et lekkert. - Kikker på nettet rett som det er, og finner sjølsagt masse jeg har lyst på. Jeg elsker satin. I går kikket jeg på Lene Bjerre sine sengtøy. Ellers er jeg innom Light in the Box av og til, men det er mer klassisk og jeg vet egentlig ikke hvor klassisk jeg er. Skal innrømme at jeg er livredd for å virke harry og gammalmodig, så her gjelder det om å styre unna.

Det viktigste med en bolig er at det er gode boder og lagringsmuligheter. Akkurat nå så må jeg ha kasser med ting og tang inne i stua og det ergrer meg. Riktignok fine kasser som pynter litt opp, men likevel. Blant annet så har jeg et stort, lekkert ståspeil, men det kommer ikke til sin rett slik det står nå.

Har et flott maleri/stor akvarell som nå er lagret bak sofaen. Det er et abstrakt fantasimotiv med lekre farger som trenger en stor hvit vegg. Og så har jeg sansen for å samle ting i grupper.

Vel, det er lørdag og jeg skal levere inn lotto som vanlig. :)

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter et pent sengeteppe jeg, men det skal ikke være lett. Enten så ser det skikkelig gammelt ut, eller så er fargene helt feil. Hvorfor er det så vanskelig å lage pene sengetepper?

Lykke til på lottoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetepper kan være så mangt. Har du sett de på Indiska? Ikke sikkert det er din smak, men. Skal dit på tirsdag og sjekke utvalget, forresten.

Ellers finnes jo slike quiltetepper/lappetepper da, i forskjellige utgaver. Før sydde jeg slike, men har ikke hatt inspirasjon i det siste. Jeg ser for meg at jeg har lyst på et i hvitt og lyseblått, eller forskjellige blåfarger.

Gjerne i bomull. Så enten kan man sy selv, eller leite seg fordervet på nettet eller i butikker. :biggrin:

Det er jo in med lilla nå, men jeg tror jeg styrer unna. Føles som en døgnflue. Fargene jeg har i hodet når det gjelder innredning er mest lyslysgrå, hvit, turkis og blått. Det finnes en flott veggfarge som kalles "skumring" som jeg har falt pladask for.

Ellers blei det ingen sjampanjespretting på grunn av lotto heller, sukk. Men pytt, penger er ikke alt her i verden. Det beste i livet er gratis, sies det så kjekt, men noe er det nå gøy å kjøpe også da! Spesielt dyre ting til halv pris, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har jeg ryddet og ryddet i papirene mine. Har utsatt det lenge nok nå. Men jeg fant det jeg leita etter med ett unntak, heldigvis. Så da har jeg også sendt mail til rette vedkommende om å få en kopi av et papir jeg trenger når jeg skal selge unna.

Og fått avgårde noe anna som også trengs til jeg skal i ilden som budgiver. Ja, jeg er ganske bestemt på at jeg skal legge inn bud på det kråkeslottet jeg har i tankene og som jeg også har sett ved selvsyn. Var på visning i august. Det er fremdeles ikke solgt, og prisen er heller ikke blitt satt ned.

Men jeg har ikke lyst å drive med flyttesjau midt på vinteren, så det kan bare dra ut i tid for min del.

Våren er jo en super tid å flytte på seg. Jeg lengter til naturen og til å ha min egen lille skog. Tenk om det er dyr der, så utrolig gøy. I alle fall fugler i det minste, og kanskje jeg hører gjøken i mai?

Og hvis det føles litt sånn "anna i ødemarken" så har jeg vurdert å anskaffe meg hund, men den sitter litt langt inne. Kanskje prøve med alarm først.....men jeg ser da hus i nærheten og lys fra naboene. Uten at jeg trenger å ha noe med dem å gjøre. Ikke at jeg ikke liker folk, men vil gjerne velge selv hvem jeg vil forholde meg til.

Ellers gjorde jeg en bra innsats for kropp og helse i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...