Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Synes søtsuget har blitt betydelig mindre de siste ukene, så det hjelper tydeligvis på med mat som (for det meste) lages fra bunnen og kun èn dag med søtsaker :tommel: Du ER superflink! :jepp: Det er ikke lett i starten, men om man er litt sta, så får man igjen for det :)

Koselig at hun fortsatt "ser" Lille og viser det da :hjerte: Har ei sånn i bhg til FF også. Hun byttet gruppe, men de er i samme lille gang, så de sees hver dag allikevel :)

---

Frøken Fryd vet veldig godt at jeg er hjemme om dagen, og ikke på jobb, for når jeg dro i dag morges sa han som tok seg av henne at "Nå tror jeg mamma må få gå på jobb!" og når jeg kom og hentet henne så var noe av det første hun sa til meg at "Mamma er ikke på jobb. Mamma er hjemme." Kjempeflott at hun forstår det, men så begynner tankene å fly og jeg tenker at hun tror at jeg "bare" er hjemme og koser med lillesøster og ikke vil ha henne hjemme... Det er jo egentlig helt teit å tenke sånn, men på sånne dager går tankene litt på høygir.... Uansett, så var hentingen helt super, slik som den bruker å være, og etter middagen tok vi oss en tur ut bare hun og jeg, så hun fikk litt mammatid helt alene. Gjør godt for begge to :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner søtsuget ja, det må jeg innrømme! Men lysten til å jukse (spise sjokolade uten å si det til mannen) har forsvunnet i løpet av uken, og nå gleder jeg meg bare til i morgen kveld! :) Planer om fråtsing, men bare fordi jeg vet at det ikke er store mengder jeg klarer å få i meg uansett! :fnise: Mammatid med de store er koselig! Jeg ble servert 4 retters middag i lekehuset i dag, etter tidlig henting i barnehagen! Han tok tilogmed oppvasken! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er godt oppdratt, skjønner jeg! :fnise:

---

I dag er det karneval i barnehagen og jeg leverte Frøken Fryd med svart tights, svart genser, sydde en enkel hale i filt, festet filtører på en hårbøyle og malte svart snute og værhår - voilá! En kattepus! røken Fryd var veldig fornøyd for det er så stas å male/tegne seg i ansiktet for tiden :tommel:

Mannen skal på årsmøte både i kveld og i morgen kveld (Ikke at vi er så ihuga Valentine-feirere, men hvem er det som legger årsmøte til Valentines da? :tongue: ), så det blir noen timer alene hvis FF er flink og legger seg når hun skal ;) Hun har en periode stått opp kl. 05:30 og vi prøver oss litt frem med leggetidene, men det virker som om kroppen hennes er innstilt på morgen kl. 05:30 uansett..

Lillemor har fått tann nr. 5! Håper det gjør det litt mer spennende å spise annen mat enn grøt og pupp. Jeg har jo lyst til å avvenne midt-på-natta-måltidet, men jeg er så innmari zombie i 03-tida, at det er mye enklere å bare løfte henne opp i senga, amme og legge henne tilbake igjen (vi har byttet ut vugga med sprinkelsengen!), enn å finne frem vannflaska og gi henne den x antall ganger fordi hun ikke blir fornøyd og ikke vil sove videre uten mat i magen. Kan jo skjønne det, men... Ja, ja, får ta det på sikt, ihvertfall til jeg begynner på jobb igjen :unsure: om 2,5 mnd.

Frøken Fryd har kommet inn i den nysgjerrige perioden og er stadig frempå med "hva/hvem/hvor" og morsomme gullkorn. En ettermiddag satt jeg og strikket og da kom hun opp i sofaen til meg:

"Hva gjør du, mamma?"

"Mamma strikker"

"Hva strikker du?"

"Jeg strikker en genser til deg"

"Åååh, kult!"
:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Bare vent til hun begynner å si "serr??!!" med overdramatisk ansiktsuttrykk! Mellomtass er der nå, og det er så komisk malplassert at jeg bare må le!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Gleder meg til alle de morsomme gullkornene vi har i vente ;)

---

På søndag ettermiddag sovnet Frøken Fryd kl 17 på sofaen, og istedenfor å vekke henne etter 10 minutter så bar jeg henne heller til sengs og hun sov til hun våknet mandag morgen - klokken 04:15! Burde ha skjønt at det kom til å gå sånn, men Mannen klarte å få henne til å sove til 06:15 etter at jeg hadde prøvd i nesten en time først.... Aldri mer til sengs kl 17 igjen :rolleyes:

Lillemor får den ene tanna etter dem andre, så nå har hun totalt 8 små tannebisser. Noen har bare nylig brutt igennom, så det har vært litt vansker med sovingen og matlysten er heller laber, men nå når de har kommet seg gjennom går det seg vel til ganske raskt.

Og nå er hun ganske mobil! Drar seg fram og spiser på alt hun finner på sin vei! Så her må gulvet vaskes/kostes daglig! (Hvor kommer alle smulene, hårstråene og støvdottene fra??)

Lurer på om vi skal dra på en visning i dag, eller om vi skal nøye oss med den vi skal se på i morgen. Jeg har veldig lyst på sistnevnte, men det spørs om ikke det blir mange om beinet - som vanlig. Vi har lyst til å bygge selv, men innen vi får oss tomt og får satt igang prosessen der så er vi nødt til å ha mer plass - hovedsakelig et ekstra soverom som Lillemor skal ha. Så da håper vi at vi kan få den ene halvparten av en tomannsbolig fra begynnelsen av 90-tallet som har blitt oppgradert en del de siste årene, og som har nettopp tre soverom. Og ikke minst en liten hage! DET har vært et savn her! Så kryss fingrene for oss! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med boligjakt! Jeg krysser! Bygge selv høres ut som en god ide, helt til entreprenøren går konkurs og rørleggeren sender en astronomisk regning som ikke i det hele tatt var avtalt på forhånd! ;) Kunne virkelig tenkt meg et eget-bygget hus jeg også, men tenker med gru på sånne ting som kan skje... Også er det jo fryktelig dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Starten på mars ble pyton for min del. Noe influensa/halbetennelsesgreier som slo meg helt ut frem til helga nå. Aldri hatt så vondt i halsen før at jeg "svelget med hele overkroppen".. Heldigvis ser det ut som alle de andre tre har styrt unna! Jeg som trodde jeg hadde et greit immunforsvar :roll:

Fortsatt ingen ny bolig på oss, selv om vi var på visning i slutten av februar. Vi likte huset veldig godt selv om det var en del vi ville fikset på, men så er det litt på feil side av byen i forhold til fremtidig arbeidsplass og fremtidig bom! Jeg har ikke helt klart å legge det fra meg, i og med at vi kan jo bruke det som et midlertidig stopp og fikse litt og kanskje heve verdien på det, men samtidig er jeg ikke så gira på å gjøre så masse hvis vi uansett skal selge innen noen år og i tillegg bygge selv. Sååååå... Jakten fortsetter.

Til helga er Lillemor 9 mnd allerede! Hvor ble de månedene av?! Nå er det "mama" og "baba" og "ba" (bø! som i borte bø ;) ) og åling rundt omkring for alle pengene. Hun er fortsatt ei skikkelig solstråle, men har hatt en periode hvor hun har vært mer sutrete og klengete, men det ser ut som om det er over nå (utviklingssrang?) :tommel: Og vi ammer fremdeles om natta! :Gjesp: Amming når hun legger seg i 80% av tilfellene, og deretter i 22/23-tiden, i 02/03-tiden og 05/06-tiden... Mistenker at mye av det kommer av vane og behov/ønske om nærhet og kos, og at det sikkert lukter melk i og med at vi deler rom. Storesøster sluttet med nattamming når hun kom inn på eget rom ved 7 mnd-alder, men i og med at vi ikke har noe rom til Lillemor, så er det ikke så lett å gjøre noe med det. Jeg synes egentlig det er helt sprøtt å tenke på at jeg ikke har hatt en natt med sammenhengende søvn på rundt 1 år! (amming nå, og tissepauser i slutten av svangerskapet)! Hadde noen sagt at jeg skulle ha det sånn i et år (eller mer?) så hadde jeg nok protestert. Men kroppen er flink til å tilpasse seg, det skal den ha! Og så får jeg høre med Mannen om han kan ta Lillemor om nettene en helg, og gi henne vann, sånn at vi kanskje kan få avvent nattammingen. Hadde vært deilig å få noen netter med sammenhengende søvn før jeg begynner på jobb også (heldigvis halvannen måned igjen).

Og apropos kropp, så går prosjekt "bare snop på lørdag" kjempefint! Det har definitivt blitt en vane og samtidig som jeg passer på å ukeshandle på mett mage, så er det heller ikke noe savn å spise usunt. Jeg spiser jo ellers helt vanlige måltider og vanlig mat, men har vært mye flinkere til å trille turer (selv om Lillemor nekter å sove før vi er 2 min hjemmefra, enten vi går en time eller to) og det gir seg utslag på vekta - i tillegg til at skikkelig halsbetennelse og dermed lite inntak av både vått og tørt - så nå har jeg faktisk gått ned 4,5kg siden jul! Så nå veier jeg 3 kg mindre enn når jeg ble gravid med Lillemor og 5 kg mindre enn når jeg ble gravid med Frøken Fryd. Og det er ikke dumt! Men i bunn og grunn er det ikke kiloene jeg er ute etter å bli kvitt. Jeg vil gjerne stramme opp litt på armer, mage og rumpe (amminga har tatt rumpa mi! wæææh! :grine: ), så det får være fokuset framover i tillegg til at jeg forsetter i samme sporet som før :)

Frøken Fryd er sååå godt med lillesøster og skal stadig klemme på henne, smile og lage grimaser og si "promp!" for å få henne til å le! :fnise: Og da smiler lillesøster, skratter og prøver å gripe tak i storesøsteren sin. Herlige jenter :hjerte:

Men nå skal jeg fortsette på mitt nyeste strikkeprosjekt; kjoler til jentene med mønster i to farger. Mestringsfølelse! Håper bare det "setter seg" litt når jeg får vasket/dampet de til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne drømmehuset, så man må vel bare velge ut hva som er viktigst for en. En bom hadde vært et stort hinder for min del, også er jeg veldig glad for at vi bor i gangavstand til skole og barnehage! Huset kan man alltids pusse opp, men neste gang jeg skal ha hus (hvis det blir noen neste gang) må det bli ett med nytt bad og kjøkken... Hvilken kjole strikker du? Har ikke prøvd meg på noe såpass stort prosjekt, men har blitt ganske dreven på småstrikk som luer, votter og skjerf! I tillegg synes jeg det er moro å strikke kosedyr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drømmehuset er vel bare noe vi selv kan skape enten vi bygger nytt eller kjøper og fikser slik som vi vil - på sikt. Men noen "enkle" krav har vi, slik som at vi vil ha minst 3 soverom, vi vil ha hage, og vi kan gjerne pusse opp en del. Men det må være slik at vi kan bo der mens vi pusser opp; altså at kjøkken og bad er noenlunde greit. Om ikke helt moderne, så ihvertfall velfungerende :)

Jeg strikker denne. Tar litt tid, men det er gøy å se fremgangen. Så får jeg bare håpe jeg blir ferdig med begge to til 17. mai. Rosa til Frøken Fryd og gul til Lillemor :lillesky:

Herlig med sånne dager som vi har hatt denne helga! Man kan kjenne varmen fra sola som skinner fra blå himmel. Deilig å kunne gå ut i småsko og fleece/ullgenser istedenfor jakke, skjerf, votter, lue, vintersko osv osv. I dag har jeg faktisk ryddet bort snøskuffene og akebrettene, så får vi krysse fingrene for at det ikke kommer gigantiske mengder med snø før i desember :ler:

Den høyre puppen fikk seg noen bitemerker for 2-3 uker siden, og har fått trøske på den, så nå er det Canestenbehandling og håndmelking... Er så tiltak å håndmelke, men jeg håper at jeg har klart å vedlikeholde en noenlunde produksjon, og at evt. litt amme-te når Lillemor begynner å amme av den igjen kan få det opp på normalnivå igjen. Selv om hun tross alt er 9 måneder og det ikke er så veldig mye amming lengre, så kunne jeg jo tenke meg å vedlikeholde morgen-/kveldsammingen ihvertfall over sommeren. Men vi får se. Blir det for mye pes så gidder jeg ikke. Først får vi se hvordan det går med nattavvenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla for en nydelig kjole!! Den har jeg også lyst til å strikke, kjenner jeg... Men tror det må bli i størrelse 4 år, så den passer når jeg evt blir ferdig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker str. 4 år til Frøken Fryd, og tror ikke jeg vil anbefale det for det er så himla mange masker på tynne pinner og tynt garn så det tar en evighet! :eeeh: Men er litt glad for at jeg strikker hennes først, for da blir det vel mye lettere og raskere å strikke til minstefrøkna. Spørsmålet er bare om jeg skal strikke 9-12 eller 18 mnd. Får vel se på målene, men om den skal brukes på 17. mai burde det holde med 9-12 :jepp:

Lang deilig trilletur i dag! Møtte til og med Mannen mens vi var ute og gikk. Koselig å støte på hverandre sånn tilfeldig og få et lite kyss ;) Nå gleder jeg meg til mann og barn kommer hjem :hjerte:

Frøken Fryd vokser og vokser, og nå som vinteren er over (hvis jeg får bestemme!) så er det på tide å gå til innkjøp av diverse sko og ytterklær i neste størrelse, så jeg skal måle foten og høyden hennes i ettermiddag tenkte jeg og gjøre litt nettshopping. Har så lyst på gult regntøy og/eller gule støvler til henne :fnise: Har kjøpt et regnsett i mørk rosa, men det er greit å ha ett sett hjemme og ett i barnehagen på våren/sommeren/høsten, synes jeg. Vinterdressen har vi bare fraktet frem og tilbake etter behov, men regntøy er jo mye rimeligere så da kan man ha to sett.

Men nå må jeg få ferdig middagen til de som snart kommer inn døra her :tommel:

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

HERREGUD, så nervepirrende det er å være med i budrunde :fnise:

Kunne sikkert løpt ei mil med den spenningen/rastløsheten jeg har i kroppen nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gårsdagen i smileys: :overrasket::bolledeig::hakeslepp::bond::overrasket::bolledeig::hakeslepp::bond::overrasket::bolledeig:

Vi er offisielt huseiere! Hurra! Dette har jeg ventet lenge på, men allikevel er det litt skummelt :ler: Overtagelse allerede i mai, så nå gleder jeg meg enormt til å komme på plass og til å kunne gi snuppene mer plass og ikke minst hage (med epletre, plommetre og ripsbusker! Og tørkestativ! :fnise:) Og selvsagt et eget rom til Lillemor også.

Men huset er i nabokommunen, så nå må jeg ringe og forhøre meg hvordan det blir med barnehageplasser... Tror den kommunen har bedre dekning enn her vi bor nå, men det er jo litt synd å flytte fra en barnehage vi liker såpass godt og hvor vi kjenner personalet, barna og foreldrene. Men en venninne av meg har barna sine i den aktuelle barnehagen og hun er veldig fornøyd. I tillegg ligger den mye nærmere huset enn den bhg vi har nå ligger i nærheten av leiligheten vår, så da blir det deilig å kunne gå/sykle/trille til bhg!

En ting er når vi voksne flytter på oss, men nå som vi har barn så er det straks en del mer å ta hensyn til, men jeg tror jentene kommer til å trives og at overgangen ikke blir for vanskelig.

Gleder meg til å gjøre huset vårt med litt maling og etterhvert litt større forandringer på kjøkken og kanskje bad på lang sikt.

Litt overveldende :ler: men så gøy! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Takk og takk! :biggrin:

Jeg er helt inne i boligsalgs/boligkjøp-bobla for tiden og drømmer meg bort i tapeter og flotte farger, lekre kjøkken og baderomsinnredninger. Og er veldig klar for å begynne å pakke ned her i lieligheten, men først må jeg ha noe å pakke i, og Mannen har det ikke fullt så travelt med å ta med seg pappesker hjem fra jobb... Men det blir! Megler har vært her for en verdivurdering og samtale om salg, så det er i boks. Så er det takstmann og fotograf som står for tur, men sistnevnte blir ikke før etter at vi har tatt over huset så vi kan flytte unna en god del ting. Det er litt for fullt av møbler og dill og dall til at det kommer til å se innbydende ut på bilder, tror jeg.. Håper ihvertfall at salget går relativt fort. Vi tar ihvertfall over huset om knappe 3 uker, så megleren mente at det kunne bli visning/salg i månedsskiftet mai/juni, så det satser vi på! Juni skal visst være en god salgsmåned.

Og nå har jeg bare halvannen uke igjen av permisjonen! :( Joda, det skal bli godt å komme ut og treffe kolleger og bruke hodet på noe faglig, og jeg er mer enn klar til å overlate matlaging, klesvask og oppvask til Mannen, men det er litt trist også. Og jeg håper at jeg får sjansen til å være hjemme med baby en gang til...

I dag er det baking på planen. Noe jeg normalt sett ikke gjør annet enn i helgene fordi jeg holder meg unna sånt i ukedagene, men jeg gjør et unntak i dag. Hadde en crappy dag i går, så da blir det heller litt kos med baking i dag. Er nok to stykker som blir glad for det ;)

Lillemor er skikkelig forkjølet, stakkar. Nesen renner, hun hoster og er tidvis slimete i halsen. Har hatt litt lett feber noen dager, og hun tok seg litt til høyre øre i går. Men har ikke sett noe til det så langt i dag, så jeg håper det bare var tilfeldig og at hun ikke får en ørebetennelse. Det var vel jeg som jinxet det hele med å skryte av at hun har vært såpass lite syk i forhold til at hun har vært med og levert/hentet i barnehagen 3-4 dager i uka og at storesøster nok har med seg en del basilusker hjem :roll:

På tide å slenge sammen bolledeigen, for nå tror jeg melka har fått temperert seg. Bruker forøvrig oppskriften til Trines matblogg og den er bare fantastisk! Blir alltid vellykket med saftige, lufte boller! Denne gangen tror jeg at jeg skal lage vaniljesnurrer og kanelsnurrer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide å tørke støv av dagboka igjen! Det er travelt med en ettåring og en treåring i hus, i itllegg til 100% jobb og oppussing av hus. Mannen og jeg ser hverandre nesten bare i forbifarten, så vi gleder oss veldig til vi får flyttet inn i huset og kan være mer sammen. Men mer om dette i morgen/en annen dag. Jeg skal nemlig på jobb i morgen tidlig (ferie om 4 uker - måtte tiden går fort!) så jeg bør få meg litt søvn (selv om det sikkert blir oppvåkning med amming 3-4-5 ganger - ja! fremdeles! *zombie-smiley*)

 

Tuddelu!   :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se at det går fint med dere! Oppussing OG barn er jo en ganske stressende kombinasjon. Flinke dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...