Gå til innhold

Hva skjer med hjernen min, hvis jeg konstant utsetter den for lite søvn?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hva skjer med hjernen min, hvis jeg konstant utsetter den for lite søvn?

Med det sagt, jeg har en veldig avslappet hverdag, det er ikke for mye stress og slapper av som regel hele dagen nå siden jeg er arbeidsledig, men jeg har en ganske rar søvn rytme…

Den går som regel slik, jeg sover godt denne ene natten fra ca 3 om morgenen til 1500 dagen etter, men så liker jeg å være våken I nesten 2 dager, jeg pusher grensene sitter på pc uansett om jeg er trøtt, så ca hver tredje dag er jeg våken I over 24 timer, deretter sover jeg lenge så er det på samme greie igjen dagen etter, ja dere ser bildet, er dette noe som kan påvirke hjernen min I det lange løpet, Skal jo tilbake til studiene etter sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette:

Mindre hjernevolum

Ved hjelp av en spesiell teknikk kalt voxel-basert morphometry, har nederlandske forskere ved Eus Van Somern målt hjernevolumet hos personer med kronisk insomnia, som ellers var fysisk friske. De ble sammenlignet med personer uten søvnproblemer. Forskerne fant ut at de søvnløse pasientene hadde et mindre volum av hjernemasse i venstre tinninglapp (orbitofrontal cortex), som samsvarte med alvorlighetsgraden av søvnmangelen hos pasientene.

Men, hvor mye søvn trenger du egentlig? Det finner du ut her.

Finner ikke hvile- Vi viser for første gang at pasienter som lider av insomnia har lavere tetthet i hjernemassen blant annet i områder som er knyttet til hjernens hviletilstand. Og jo mer alvorlig søvnproblemet er, dess mindre hjernemasse har pasienten i regionen som kan være viktig for å gjenkjenne optimal søvnkomfort, sier forsker Ellemarije Altena.

Funnene oppfordrer til videre forskning, for å bedre kunne definere undergrupper av søvnløshet og årsaksfaktorer.

Vanlig symptom

Søvnløsnhet er vanlig i nesten alle psykiske lidelser assosiert med redusert hjernevolum.

- Faktisk er det et vanlig symptom på psykiske lidelser eller høye nivåer av stress i livet generelt. Den nederlandske studien antyder at det finnes en ytterligere risiko ved å ikke behandle søvnløshet, som foreksempel at mikrostrukturen i hjernen kan skades, sier John Krystal, lege og redaktør av Biological Psychiatry. ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Fant dette:

Oi :( skummelt, denne søvn rytmen min har pågått av å på, de siste 3 årene, håper ikke jeg har gjort noen varig skade da? :(

Slik jeg forstår det så er det ikke mulig og få hjernemassen min tilbake hvis den først er ødelagt?

:grine::trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
Oi :( skummelt, denne søvn rytmen min har pågått av å på, de siste 3 årene, håper ikke jeg har gjort noen varig skade da? :(

Slik jeg forstår det så er det ikke mulig og få hjernemassen min tilbake hvis den først er ødelagt?

:grine::trist:

Hjernen danner stadig vekk nye nevroner, og dersom de tas i bruk, forblir de værende. Det er sånn man lærer nye ting og ferdigheter: Nevroplastisitet er THE buzzword i rehabilitering og habilitering, og det finnes mange eksempler på at selv mennesker med massive skader etter hjerneinfarkter har kunnet trene seg opp igjen. SELV om de har måttet starte fra scratch, med et funksjonsnivå på noen områder som små barn. De fleste av oss har glemt det, man det var en gang da enkle ting som å gå uten å ramle på ræv, drikke fra en kopp, tømme melk i glasset uten å søle, og tygge med munnen lukket, krevde en viss konsentrasjon. Og det tok noen tid før det "satt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...