Gå til innhold

Hva har jeg rett på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet hvor jeg betaler strøm utenom husleien. Strømregningen får jeg av utleier, som regner ut hva jeg skal betale. Det er ikke en egen strømmåler i utleieenheten her hvor jeg bor. Det er en undermåler i utleieres sikringsskap som leses av hver tredje måned.

Det jeg lurer på er om jeg har rett til å se huseieres strømregning, da jeg regner med at også "min" strøm er med på den. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leier en leilighet hvor jeg betaler strøm utenom husleien. Strømregningen får jeg av utleier, som regner ut hva jeg skal betale. Det er ikke en egen strømmåler i utleieenheten her hvor jeg bor. Det er en undermåler i utleieres sikringsskap som leses av hver tredje måned.

Det jeg lurer på er om jeg har rett til å se huseieres strømregning, da jeg regner med at også "min" strøm er med på den. Er det noen som vet?

Selvsagt har du rett til å se regningen din. Du burde også få vite hvordan utleier regner ut strømmen. Dette burde vært del av kontrakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier regner ut ved å kontakte selskapet som leverer strømmen for å få vite nettleie og strømpris for perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier regner ut ved å kontakte selskapet som leverer strømmen for å få vite nettleie og strømpris for perioden.

Men leietaker må fortsatt kunne be om å få se den faktiske regningen. Hvis ikke kan jo utleier bare finne på en pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en lov som sier noe om dette? Jeg har sett at det er noe som kalles for avtalt vederlag, men er usikker på om det gjelder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fasiten:

En undermåler tilhører huseier, dermed driter e-verket i tallene som står på den.

Undermåler er for å spare huseier for en ekstra nettleie.

Du har krav på å se tallene på undermåler, men du kan ikke se regningen - du kan be om å se regningen, men du har ikke rett til innsyn i utleiers privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men leietaker må fortsatt kunne be om å få se den faktiske regningen. Hvis ikke kan jo utleier bare finne på en pris.

Leietaker må kontake strømleverandøren for pris, hvem som helst har ikke "rett" til innsyn i utleiers privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fasiten:

En undermåler tilhører huseier, dermed driter e-verket i tallene som står på den.

Undermåler er for å spare huseier for en ekstra nettleie.

Du har krav på å se tallene på undermåler, men du kan ikke se regningen - du kan be om å se regningen, men du har ikke rett til innsyn i utleiers privatøkonomi.

Jeg kan ikke se regningen, men be om å få se den? Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier en leilighet hvor jeg betaler strøm utenom husleien. Strømregningen får jeg av utleier, som regner ut hva jeg skal betale. Det er ikke en egen strømmåler i utleieenheten her hvor jeg bor. Det er en undermåler i utleieres sikringsskap som leses av hver tredje måned.

Det jeg lurer på er om jeg har rett til å se huseieres strømregning, da jeg regner med at også "min" strøm er med på den. Er det noen som vet?

Selvfølgelig kan du be om regningen,hvordan har regnet ut osv.

Kan jeg spørre hvor stor leiligheten er,og hvor mye du betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se regningen, men be om å få se den? Hæ?

Du har ikke et krav om innsyn i hans privatøkonomi, men du kan spørre om å få se regningen - sier han nei så er det helt opp til han.

Er du ute etter strømpris så ringer du til strømleverandøren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er da avtalt vederlag som det står i husleieloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å få se denne regningen når man på egenhånd kan få strømprisene (og alle tilhørende avgifter) på tlf og/eller mail fra stømleverandøren i løpet av null komma niks. Du har jo egen strømmåler så det skulle ikke være noe problem å komme frem til om huseiers regninger til deg er riktige eller ikke. Hvorfor lage mer styr enn man nødvendigvis må i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å få se denne regningen når man på egenhånd kan få strømprisene (og alle tilhørende avgifter) på tlf og/eller mail fra stømleverandøren i løpet av null komma niks. Du har jo egen strømmåler så det skulle ikke være noe problem å komme frem til om huseiers regninger til deg er riktige eller ikke. Hvorfor lage mer styr enn man nødvendigvis må i første omgang?

Hun sier at hun ikke har egen strømmåler, så jeg forstår jo frustrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun sier at hun ikke har egen strømmåler, så jeg forstår jo frustrasjonen.

Å ja - ser det nå :-). Var litt for kjapp når jeg leste.

Men da er det jo naturligvis lov å be om å få se måleren da vel. Jeg kan ikke se noe hinder i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...