Gå til innhold

Trene med vond korsrygg/hofte/sete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter veldig med vond korsrygg/hofte/sete på venstr side for tiden, og trenger litt hjelp til øvelser jeg kan gjøre som ikke irriterer. Står på venteliste for MR, legen mistenker prolaps, men har fått beskjed om å holde meg i bevegelse. Virker ikke som om noen forstår hva det er for noe, og er ganske fortvilet, har hatt dette noen mnd. Smerten finnes liksom både i korsrygg og inni venstrerumpeballe- og hofte, og har ofte strålende smerter nedover hele ytre venstrebein. Noen som har hatt lignende?

Trener styrketrening, og trenger litt hjelp til mageøvelser og bein/rumpeøvelser som ikke vil plage rygg/hofte å gjøre vondt. Har kuttet ut det meste av beintrening, men kjører lårcurl, ja/nei-maskinen og sidespark med kabel. Dette har fungert, men jeg vil gjerne prøve litt mer. Dropper markløft og knebøy foreløpig, da jeg har merket at dette gjør ryggen verre. Noen forslag?

Tusen takk!



Anonymous poster hash: 556fb...ffd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det slik nå for 2 mnd på rad på samme side som deg. Kiropraktor sa at det er muskulatur som har strammet seg til, den store som går ned i rumpa. Er her forj***** rett og slett. Trener ro maskin, sykling og styrekøvelse for rygg uten for stor belastning. Ligger på ryggen, løfter foten opp det jeg klarer og tøyer forsiktig til motsatt side. Ikke press hvis det gjør for vondt. Du kjenner selv hvor det stopper opp. Trening er bra men ikke gjør hard trening du får svi for det etterpå. Ta heller et par korte spaserturer til dagen enn en lang. Vær obs på hvordan du sitter, der sliter jeg virkelig så venstre side står til tider i bue pga smerter.



Anonymous poster hash: bd7b4...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Samme her, gjør vondt å gå, men noen øvelser har så langt fungert greit.. Sier din kiropraktor også at det vil gå over av seg selv?
Mine problemer har vart i over 3 mnd, og selv med 1 mnd uten noen som helst form for trening har det ikke blitt bedre..



Anonymous poster hash: 556fb...ffd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like ille alle dager?

Anonymous poster hash: 91927...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noen dager går det absolutt bedre enn andre!



Anonymous poster hash: 556fb...ffd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med smerter her. Og det som hjalp meg var yoga. Det er både styrke og streching. Å tøye ut vonde muskler hjelper.



Anonymous poster hash: a164c...cbf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, noen dager går det absolutt bedre enn andre!

Anonymous poster hash: 556fb...ffd

Det var jeg som svarte ang kiropraktor så du trenger ikke svare på mine vegne....

Anonymous poster hash: bd7b4...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like ille alle dager?

Anonymous poster hash: 91927...7c5

Ja kjenner det hver dag. Kiropraktor sa at det hadde satt seg skikkelig og må ta tiden til hjelp. Smertene er varierende alt etter hva jeg gjør. Prøv og bevege deg så naturlig så mulig så du ikke får feil belastning. Det er viktig og røre på seg og som jeg skrev før at du må prøve deg fram hva som hjelper deg. Du må jo og nesten se hva MR viser om du har prolaps for da er jo saken en annen.

Anonymous poster hash: bd7b4...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som svarte ang kiropraktor så du trenger ikke svare på mine vegne....

Anonymous poster hash: bd7b4...986

Nå var vel det et spørsmål til ts da, som ts svarte på.. Det må hun/han få lov til å svare på

Anonymous poster hash: 32514...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening av kjernemuskelatur, f.eks i slynge eller på swissball. Pilatesøvelser. Gå tur i skogen. Uttøyningsøvelser for sete/hofteleddsbøyere.

Jeg har lignende smerter. Fått god hjelp av kiropraktor og massasje.

Anonymous poster hash: 46e57...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg sitter det på høyre side. Er ikke stråling til beinet, men virker som det er feste mellom rygg og rumpe. Har vært hos fysioterapaut, men det hjalp ikke noe særlig. Burde jeg teste kiropraktor?

Anonymous poster hash: 6f8cb...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lignende. Hos meg satt det på høyre side.

Jeg gikk til kiropraktor i begynnelsen av januar i år, som først konkluderte med en irritert ryggvirvel (den nederste), og beskrev det som et forstadie til prolaps. Massasje, knekking og akupunktur sammen med "egenpleie" i form av tøying og styrkende øvelser jeg fikk fra manuellterapeut gjorde etterhvert korsryggen mye bedre og setet mindre anspent. Smerten i hofta vedvarte, og konklusjonen (ca begynnelsen av april) ble da at jeg også hadde betennelse i slimposen i høyre lår. For å fikse dette ble jeg satt på ibux-kur for å ta knekken på betennelsen og råd om å bruke skumrulle for å massere musklene i låret (stram muskel er mest sannsynlig årsaken til betennelsen). Hofta er bedre, men slimposen er nok ikke helt i orden enda. Det er nok litt min egen feil og, som ikke har vært flink nok til å bruke rullen jevnlig.

Jeg tror selv at mye jogging med dårlig kjernemuskulatur og en skjev/overpronerende plattfot venstrefot har forårsaket problemene. At jeg gikk veldig lenge og ventet på at det skulle gå over av seg selv har nok også bidratt til at det har satt seg veldig fast og tar lang tid å bli kvitt.

Jeg har kuttet kraftig ned på løpingen (men ikke kuttet det helt, siden jeg er veldig glad i å løpe) og prioritert mer styrketrening, særlig for kjernen. Slyngetrening, pilates og yoga har hjulpet, og så sykler jeg litt som erstatning for noe av løpingen. Løper dessuten fortrinnsvis i terreng fremfor på flate veger.

Jeg ser at ting tar tid, men at det alt i alt har hjulpet å legge om treningen. Jeg gikk litt tilbake til scratch og startet veldig rolig med øvelser for meg selv, og passet veldig på å kjenne etter at det ikke var (mer) vondt under eller etter treningen. For eksempel var slyngetrening og de tyngste øvelsene i pilates IKKE bra for meg i starten, selv om det absolutt er bra trening for akkurat mitt "problem". Jeg var bare ikke sterk nok til det da. Nå er det derimot gull verdt.

Ble noe langt dette, men håper det kanskje kan hjelpe noen av dere :) god bedring!

Anonymous poster hash: 2ab3f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...