Gå til innhold

Åh gud, startet på igjen igår etter lang pause. Au!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde armdag igår, tok to Øvelser med biceps (curl med z-stang 10x3 og rett stang 10x3)

og to øvelser med triceps (nedtrekk med tau 10x3 og franskpress 12x3).

Brukte bare stanga på biceps, uten vekter, tenkte det var greit å begynne med, men senere på kvelden får jeg veldig vondt i høyre biceps og den er STEINHARD og stikker ut!

Hva har jeg gjort?! :fnise:

Har vært forsiktig idag synes jeg da, men har tydeligvis skjedd noe, håper ikke dette kan være betennelse?

Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tøft å starte på igjen etter en lengre pause (en måned eller mer), man bør ta det rolig. Ta litt færre sett når du tar neste økt. Stort sett greier man seg fint uten variasjoner i vinkel og grep på biceps i begynnelsen, så du kan droppe z-stanga noen uker, til du kommer i gang igjen.



Anonymous poster hash: 9291f...1ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Varmet du godt opp i forkant og håper du ikke hev på de tyngste vektene med en gang? Oppvarming for min del er alfa og omega - trenger ikke mer enn 5 min. på tredemølla i mange tilfeller, men da er kroppen godt oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å svare med "signering" via tlf, men svarer på alle her likevel ..

Varmet opp ja, elipsemaskin i 10 min før jeg startet, var god og varm! Alltid flink med det.

Nok væske, i denne varmen, det tviler jeg på.. :/

Tyngste vektene nei, tok jo kun stanga som jeg skrev i HI. :)

Da skal jeg prøve meg på færre rep neste gang!

Armene skal hvile til de er 100% igjen iallefall :P

Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er armen i dag?

Kjempestøl, klarer ikke å strekke armen helt ut, men det tror jeg kommer seg :)

Skal huske på det med mat og væske!

Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Kjempestøl, klarer ikke å strekke armen helt ut, men det tror jeg kommer seg :)

Skal huske på det med mat og væske!Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Hvis det ikke kommer seg så ta kontakt med lege. Jeg finner ikke artikkelen som er bakgrunnen for at jeg anbefaler lege, men det var noe om melkesyreforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke kommer seg så ta kontakt med lege. Jeg finner ikke artikkelen som er bakgrunnen for at jeg anbefaler lege, men det var noe om melkesyreforgiftning.

Nå ble jeg bare nervøs, spørr for sikkerhets skyld, hvis det ikke kommer seg på hvor lenge?

Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke kommer seg så ta kontakt med lege. Jeg finner ikke artikkelen som er bakgrunnen for at jeg anbefaler lege, men det var noe om melkesyreforgiftning.

Det har jeg aldri hørt om. Er du sikker på at du ikke tenker på rabdomyolyse? Det er når nedbrytningen av muskelfiber er stor slik at innholdet i muskelcellene lekker ut i blodet (elektrolytter, myoglobin, etc). Dette stresser nyrene noe voldsomt og typiske symptomer er enorm stølhet som ikke går bort, mørkfarget urin, og forhøyet CK.

Har man cola-urin så går man til legen umiddelbart. Da skal man også drikke mye vann. Type 10 liter i døgnet. Om det ikke hjelper må man til dialyse.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Nå ble jeg bare nervøs, spørr for sikkerhets skyld, hvis det ikke kommer seg på hvor lenge?Anonymous poster hash: f26fc...0e8

Se Supraspinatus sitt betydelig bedre svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det har jeg aldri hørt om. Er du sikker på at du ikke tenker på rabdomyolyse? Det er når nedbrytningen av muskelfiber er stor slik at innholdet i muskelcellene lekker ut i blodet (elektrolytter, myoglobin, etc). Dette stresser nyrene noe voldsomt og typiske symptomer er enorm stølhet som ikke går bort, mørkfarget urin, og forhøyet CK.

Har man cola-urin så går man til legen umiddelbart. Da skal man også drikke mye vann. Type 10 liter i døgnet. Om det ikke hjelper må man til dialyse.

Du har nok rett! Det jeg hang meg opp i var den utstående muskelen. Du virker mer informert enn meg her så jeg overlater roret til deg :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett! Det jeg hang meg opp i var den utstående muskelen. Du virker mer informert enn meg her så jeg overlater roret til deg :-)

Det finnes en tilstand som heter melkesyreforgiftning, eller laktacidose. Se også metabolsk acidose: når pH i blodet synker for lavt (opphopning av syre) uten at kroppen klarer å bufre det (mangel på bikarbonat, eller andre buffere). Uten at jeg har for mye peiling på akkurat dette temaet så har jeg ikke vært borti det i treningsammenheng. Selv om det teoretisk er mulig. Det er kanskje mer vanlig blant type 2 diabetikere, eller insulinresistente, spesielt om de går på f.eks. metformin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...