Gå til innhold

Miste fettprosent og bygge muskler, hvordan anbefaler dere dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lillelarve

Å blande styrke og kardio er bra. Din kropp er unik akkurat som alle andres og dermed kan du ikke gjøre akkurat det samme som en annen person og forvente at kroppen reagerer på akkurat samme måte.

Ikke begynn å trene hver eneste dag om du er ny i det. Jeg anbefaler å starte rolig og bygge deg oppover. Trener du hardt eller de samme muskelgruppene hver dag risikerer du skader, og fortsetter du å trene med skader blir det bare verre.

Opptrapping er viktig. Start med å endre kostholdet ditt - spis ren og sunn mat. Få i deg nok av karbohydrater, proteiner og fett, samt viktige vitaminer og mineraler. Grønnsaker, frukt, egg, fisk, fiber, etc. Det er mye som er bra for kroppen. Les om det, finn ut hva som er bra å spise, let oppskrifter, søk på YouTube og finn mye inspirasjon. Det gjorde i alle fall jeg og det ga meg motivasjon og mer kunnskap i samme sleng.

Når du trener bruker du flere kalorier. Derfor er det lurt å spise mer den dagen for at kaloriene skal ligge på samme nivå hver dag + at du skal ha energi nok den dagen og under treningsøkta.

Karbohydrater har jeg lest er drivstoffet ditt når du trener. Du kan klare deg uten karbohydrater, men for meg er det et must. Det er bedre at kroppen går på karboydratene enn proteinene under aktivitet (har jeg lest). Det gir deg energi og du får en bedre økt. Om du søker deg litt rundt finner du god mat til før og etter trening + andre nyttige tips.

Å ha pause fra trening i alle fall en dag i uka er lurt for at musklene skal bygge seg opp igjen. Spesielt hvis du trener hardt. Men jeg anbefaler deg å begynne mer forsiktig og bygge deg opp slik at kroppen takler hardere trening. Jeg er enda på et midt-stadie føler jeg, og planen er å bygge meg mer opp nå. Jeg skal starte med mer "hard" trening der jeg pusher meg selv mer for å få framgang. Jeg har ligget på samme stadie en stund nå.

Styrke vil, som ganske logisk, styrke musklene dine. Muskler veier litt mer enn fett, så om du ser at du har gått opp en kilo etter en stund, er det mest sannsynlig musklene dine om du har trent og spist godt. Se på det som positivt! Vekt betyr ikke alt. Mens kardio brenner fett. En blanding av kardio og styrke er dermed lurt om du ønsker å bygge muskler og fjerne fett. Jeg ville fokusert MER på styrke, fordi når du har bygget opp musklene dine vil fettet forsvinne fortere av et eller annet som skjer i kroppen. Det er mye detaljer jeg har glemt... Men litt kardio er selvfølgelig bra. Jeg ville satt 1-2 kardioøkter per uke, men det er som sagt helt individuelt hvordan kroppen fungerer.

Intervaller er bra, som folk sier. Jeg brukte å trene mye HIIT (high intensity intervall traning, eller noe ala det). Jeg trente det to ganger i uka og styrke to ganger. Da tok jeg HIIT (du finner treningsvideoer på for hele kroppe YouTube) for hele kroppen to ganger per uke, styrke for overkroppen en dag og styrke for bein og rumpe den andre dagen. Og jeg så tydelige resultater etter en måned, men det er meg da. Det kan godt hende det går lengre for deg, for alt du vet. Du kan så klart også dele opp styrkeøktene, og at du tar armer og rygg en dag, rumpe en dag, lår og legger en annen dag, etc. Det er opp til deg og hva som fungerer best.

Ta deg tid, psyk deg opp, les deg rundt, skaff deg kunnskap, spis riktig, tren riktig og pass på å ikke overtrene, for da kan du skade deg selv mer enn å gjøre framgang. Det gjorde jeg da jeg starta, og det er ikke verdt det.

Dette er ting jeg husker fra gymtimer, bøker, nettsider og tips fra trente personer. Jeg vet ikke om jeg har alle detaljer riktig, så rett meg om jeg har feil. Men det virker ganske logisk + at jeg har prøvd meg på det å spise sunt og blande styrke og kardio og fått det til å fungere for meg.

Lykke til :D

edit:skrivefeil

Endret av lillelarve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart man kan kombinere kardio og styrke. Det er tull at det virker mot din hensikt. Hjertet og lunger trenger mosjon de også. Man får en lettere hverdag om man har litt kondis. Muskler nok for å holde kroppen oppreist og skadefri er også er must men mer en det trenger man faktisk ikke.

Skal man leve et langt og godt liv så gjelder kondis og en sterk kropp. Ikke en diger muskelklump uten kondis.

Selv trener jeg mest styrke fordi det er gøy men jeg dropper ikke kondisøkta av den grunn.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne på dette "prosjektet" når studioet mitt åpner etter sommeren igjen. Har litt fett på mage som må bort, samt litt slappe lår som strammes opp. Funderer på hvordan jeg skal gjøre det.. Gå ned i fettprosent eller bygge muskler først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne på dette "prosjektet" når studioet mitt åpner etter sommeren igjen. Har litt fett på mage som må bort, samt litt slappe lår som strammes opp. Funderer på hvordan jeg skal gjøre det.. Gå ned i fettprosent eller bygge muskler først?

Hvorfor gjøre ting så komplisert? Om det bare er snakk om litt fett og ikke muskler du skal vise frem på noen scene? Tren passe og spis passe. Bare få i deg nok proteiner så kan du fint stramme opp og gå ned i vekt samtidig.

Jeg tror alt for mange gjør dette til noe mye mer komplisert enn det det er.

Kom dere ut og løp. Tren styrke. Tren gjerne yoga også for å få en mobil og sunn kropp. Og spis rent og proteinrikt. Og pass på å kose dere også. Det er faktisk veldig enkelt.

Jeg kombinerer kondis, styrke og mobilitet med sunn mat. Og jeg elsker en god fest med masse vin og potetgull. På noen måneder gikk jeg ned fra 63 kg til 55 kg og kroppen min er fast og fin med tydelige muskler. Kondisen er bra nok for ei mil på timen også (selv om jeg røyker og drikker med begge henda i helgene). Og jeg er godt voksen.

Anonymous poster hash: 8173c...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre ting så komplisert? Om det bare er snakk om litt fett og ikke muskler du skal vise frem på noen scene? Tren passe og spis passe. Bare få i deg nok proteiner så kan du fint stramme opp og gå ned i vekt samtidig.

Jeg tror alt for mange gjør dette til noe mye mer komplisert enn det det er.

Kom dere ut og løp. Tren styrke. Tren gjerne yoga også for å få en mobil og sunn kropp. Og spis rent og proteinrikt. Og pass på å kose dere også. Det er faktisk veldig enkelt.

Jeg kombinerer kondis, styrke og mobilitet med sunn mat. Og jeg elsker en god fest med masse vin og potetgull. På noen måneder gikk jeg ned fra 63 kg til 55 kg og kroppen min er fast og fin med tydelige muskler. Kondisen er bra nok for ei mil på timen også (selv om jeg røyker og drikker med begge henda i helgene). Og jeg er godt voksen.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Jeg er enig. Det er litt for stort fokus på hvordan kroppen ser ut, fremfor hva kroppen kan gjøre. Som mann må jeg si det er vesentlig mer sexy å se en jente med presisjon, ferdighet, styrke, osv, enn å se en kropp med lav fettprosent.

Jeg ser ikke noe poeng i å kaste seg på fitnessbølgen om man ikke liker det man gjør, og det miljøet man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne på dette "prosjektet" når studioet mitt åpner etter sommeren igjen. Har litt fett på mage som må bort, samt litt slappe lår som strammes opp. Funderer på hvordan jeg skal gjøre det.. Gå ned i fettprosent eller bygge muskler først?

Man ser strammere ut om man går ned i fettprosent.

Personlig er jeg ikke så stor fan av å kjøre en mellomting hvor man skal bygge muskler og gå ned i fett samtidig. Det er begrenset hvor mye man kan gå ned i fett om man skal bygge muskler(trenger kalorier) og det er begrenset hvor mye muskler man kan bygge om man skal ned i fett(kaloriunderskudd). Om folk i det hele tatt får det til så sier det seg selv at det går tregere enn om man fokuserer på en av delene.

Huff, nå høres jeg nesten helt frelst ut, men det er i hvert fall mine tanker.

Anonymous poster hash: 2ccf3...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser strammere ut om man går ned i fettprosent.

Personlig er jeg ikke så stor fan av å kjøre en mellomting hvor man skal bygge muskler og gå ned i fett samtidig. Det er begrenset hvor mye man kan gå ned i fett om man skal bygge muskler(trenger kalorier) og det er begrenset hvor mye muskler man kan bygge om man skal ned i fett(kaloriunderskudd). Om folk i det hele tatt får det til så sier det seg selv at det går tregere enn om man fokuserer på en av delene.

Huff, nå høres jeg nesten helt frelst ut, men det er i hvert fall mine tanker.

Anonymous poster hash: 2ccf3...123

Ja, er dette jeg tenker på, jeg også. Synes ikke det er å komplisere det så fælt, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er dette jeg tenker på, jeg også. Synes ikke det er å komplisere det så fælt, men..

Og jeg synes det høres bortkasta ut å sitte stille og telle kalorier en stund når bevegelse er bra uansett. Ikke vent med å trene men forberede kroppen på å bygge. Og det virker som det er små justeringer som skal til. Sikker på at dere har såpass lav fettprosent også så ingen grunn for å vente med å løfte.

Og fokuser heller på helse fremfor å se ut som en av disse Instadamene.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken rolle spiller det om det tar fem måneder i stedet for tre? Når det uansett er snakk om et langt og sunt liv?

Anonymous poster hash: 8173c...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredemølle er ikke så bra når man skal drive med intervalltrening. Det beste er å gjøre det utendørs. F. eks løpe det raskeste man klarer gjennom to lyktestolper, gå raskt en lyktestolpe også løpe to lyktestolper igjen. Eller bruke klokke eller finne på selv.

:) Tusen takk! :)

Jeg *løper og kjøper joggesko*

Er dette effektivt på sykkel også (ute eller inne på spinning/ ergometersykkel)? Altså kun 10 minutter? Men man må være varm først, vel

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tusen takk! :)

Jeg *løper og kjøper joggesko*

Er dette effektivt på sykkel også (ute eller inne på spinning/ ergometersykkel)? Altså kun 10 minutter? Men man må være varm først, vel

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Sykling gir deg mer fart, og mindre motstand mot underlaget, så rent fysisk er det mer effektiv. Det vil si at for metabolsk stress så er det mindre effektivt. Det du ønsker å oppnå er en viss puls i en viss tid. Derfor er løping noe av det beste du kan gjøre.

Dårlig løpeteknikk er derfor en stor faktor når det gjelder utvikling av belastningskader. En måte å minimere problemet med slike skader er å løpe sprinter da sprint automatisk gir bedre teknikk - og det varer kortere, samt gir mer metabolsk stress.

Men igjen - du blir ingen maratonløper av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, tips og råd! :) Syntes ikke det er nødvendig å kontakte lege hvertfall. :) Målet er ikke å bli så fit som en fitnesskonkurranse utøver, langt i fra! Bare "normalt" fit, altså stramme opp og kanskje litt større rumpemuskler og bli mer markert! Anonymous poster hash: c5820...07c

Det som funker for meg er løping. Det former kroppen- til og med armene, bedrer kondisen og holder fettprosenten nede. Har også løftet mye vekter, men syns løpinga egentlig er nok siden hele kroppen er i aktivitet. Men det er kanskje forskjellig i forhold til hva slags kroppstype man har, jeg har veldig lett for å bygge og opprettholde muskler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det høres bortkasta ut å sitte stille og telle kalorier en stund når bevegelse er bra uansett. Ikke vent med å trene men forberede kroppen på å bygge. Og det virker som det er små justeringer som skal til. Sikker på at dere har såpass lav fettprosent også så ingen grunn for å vente med å løfte.

Og fokuser heller på helse fremfor å se ut som en av disse Instadamene.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Vel, er vel ingen her i tråden som skal sitte stille, telle kcal og vente med å trene, men vi lurte litt mer på hvordan man bør gripe det an. Som AB123 sier er ikke jeg heller noen fan av å bygge samtidig som man går ned i fettprosent, da det er begrenset hvor godt resultat man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, er vel ingen her i tråden som skal sitte stille, telle kcal og vente med å trene, men vi lurte litt mer på hvordan man bør gripe det an. Som AB123 sier er ikke jeg heller noen fan av å bygge samtidig som man går ned i fettprosent, da det er begrenset hvor godt resultat man kan få.

Det kan jo virke slik på flere innlegg her. Man kan for eksempel ikke løpe om man trener styrke, for da forsvinner musklene (tydeligvis... jeg trener begge deler og bygger muskler så det holder. Er ganske ripped). Og at det skal være så vanskelig å bygge om man "slanker" seg samtidig.

Jeg har gått ned i fettprosent fra 35 % til 24 % på et år, og aldri slanka meg. Har vært mer bevisst på hva jeg spiser så jeg får spist nok protein og så lite tomme karbo som mulig. Men jeg spiser kanelboller og potetgull minst en gang i uka, og jeg drikker som sagt mer enn gjerne et par glass vin. Jeg trener styrke og jeg løper. Og jeg får mange kommentarer om mine veldig synlige muskler (noen synes jeg har for markerte muskler - dem om det. Min kropp). Og jeg er voksen og har begynt å trene i voksen alder. Det har ikke vært noe problem. Har vært enklere enn jeg hadde trodd faktisk. Men så har jeg ikke stressa med dette heller. Jeg trener når jeg blir rastløs, og siden jeg er en rastløs person, så blir det trening 4-5 dager i uka. Men får jeg tilbud om fest og moro, så dropper jeg glatt trening.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo virke slik på flere innlegg her. Man kan for eksempel ikke løpe om man trener styrke, for da forsvinner musklene (tydeligvis... jeg trener begge deler og bygger muskler så det holder. Er ganske ripped). Og at det skal være så vanskelig å bygge om man "slanker" seg samtidig.

Jeg har gått ned i fettprosent fra 35 % til 24 % på et år, og aldri slanka meg. Har vært mer bevisst på hva jeg spiser så jeg får spist nok protein og så lite tomme karbo som mulig. Men jeg spiser kanelboller og potetgull minst en gang i uka, og jeg drikker som sagt mer enn gjerne et par glass vin. Jeg trener styrke og jeg løper. Og jeg får mange kommentarer om mine veldig synlige muskler (noen synes jeg har for markerte muskler - dem om det. Min kropp). Og jeg er voksen og har begynt å trene i voksen alder. Det har ikke vært noe problem. Har vært enklere enn jeg hadde trodd faktisk. Men så har jeg ikke stressa med dette heller. Jeg trener når jeg blir rastløs, og siden jeg er en rastløs person, så blir det trening 4-5 dager i uka. Men får jeg tilbud om fest og moro, så dropper jeg glatt trening.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Vil bare adressere et utsagn du har. Jeg tror mange misforstår når de sier at man ikke kan trene cardio/løpe samtidig som man trener styrke.

Det man mener med det er langvarig løping/cardio. Og det er ikke bare en myte. Dersom du trener mye langkjøring vil du ikke kunne klare å utvikle samme muskelmassen eller styrken.

Men om du løper sprinter, eller kortintervall, så opplever du ikke det problemet. Faktisk er det ganske brukbart for beina å trene eksplosivt, spenst, og korte sprinter sammen med store beinøvelser som knebøy, markløft og styrkevending.

Husk også at det er ganske individuelt hvor streng kostrestriksjonen må være for at en skal få den til.

Uansett høres det ganske imponerende ut det du har oppnådd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare adressere et utsagn du har. Jeg tror mange misforstår når de sier at man ikke kan trene cardio/løpe samtidig som man trener styrke.

Det man mener med det er langvarig løping/cardio. Og det er ikke bare en myte. Dersom du trener mye langkjøring vil du ikke kunne klare å utvikle samme muskelmassen eller styrken.

Men om du løper sprinter, eller kortintervall, så opplever du ikke det problemet. Faktisk er det ganske brukbart for beina å trene eksplosivt, spenst, og korte sprinter sammen med store beinøvelser som knebøy, markløft og styrkevending.

Husk også at det er ganske individuelt hvor streng kostrestriksjonen må være for at en skal få den til.

Uansett høres det ganske imponerende ut det du har oppnådd! :D

aha jeg løper ca en rolig tur i uka og trener ellers intervaller (løpe ute om sommeren. Gjerne bakkeintervaller. Eller spinning inne om vinteren) siden jeg anser kondis som en viktig greie for helsa.

Ikke er jeg sånn superopphengt i å bygge synlige muskler. Det har bare blitt sånn fordi jeg liker å trene :) En bieffekt av å være rastløs ;) Og jeg er personlig også stolt av hva jeg har klart :)

Anonymous poster hash: 8173c...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...