Gå til innhold

Miste fettprosent og bygge muskler, hvordan anbefaler dere dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veier rundt 63 kg, er 167 cm høy. Så jeg er ikke akkurat tjukk, men vil gå ned 5-6 kg. :) Jeg er 21 år, og har vært oppe i 86 kg, og har gått ned alt ved hjelp av kaloritelling. Har ligget på 60-65 kg stabilt i over et år nå.

Jeg har trent lite i løpet av livet, alltid hata gymtimene på skolen, og sett på trening som et slit og noe negativt. Har hatt noen perioder der jeg har vært flink å trene 3-4 ganger i uka, men det har vart maks en måned, så dropper jeg treningen. Er vel det de kaller for støttemedlem. Syntes det er gøy når jeg først kommer i gang, men saken er at jeg ikke vet hvordan jeg skal trene!

Jeg har en liten drøm om å bli stram og få litt muskler. Nå er jeg veldig dvask, utrent og med cellulitter. Gikk sakte ned i vekt, så tror kanskje det er forklaringen på hvorfor jeg ikke har noe spesielt løs hud. Kroppen min ser omtrent slik ut nå, bare en anelse mindre pupper og litt større lår, og kanskje litt mer magefett:

http://www.mybodygallery.com/photos-33680-body-shape.htm?StartAt=91#.U9jeUrEn8mg

Må legge til at det ikke er meg som er på bildet, og at det ikke er eksakt likt. Men er mer den type kropp jeg har atm. :)

Ønsker en mer "fit" kropp. Gå ned i fettprosent, og kanskje bygge litt muskler. Det jeg aller helst vil stramme opp er rumpa. Deretter kommer mage, lår og armer. Men hva anbefaler dere? Gå ned først, og kun trene kondisjon, og deretter begynne på styrke? Eller gå ned og bygge muskler samtidig? Hørt det er vanskelig å bygge samtidig som man går ned.

Og kan man trene kondisjon og styrke samtidig? Har lest rundt at det er en dårlig kombinasjon, med tanke på at musklene du bygger brytes ned av kondisjon.

Om noen har noen tips eller ideer til meg når det gjelder trening så setter jeg stor pris på det. Gjerne et slags treningsprogram med dag for dag. Har ikke så stor peiling når det gjelder trening. Er medlem på treningssenter, og har tilgang på turløyper!

Kostholdet har jeg stålkontroll på, spiser mye proteiner, har proteinpulver liggende, spiser sunt fett og passe med karbo. Tenkte å ligge på omtrent 1700 kcal fremover.

Hadde satt stor pris på om noen har noen tips/råd/opplegg/erfaringer å komme med! Har god tid til trening fremover, da jeg studerer deltid. :)



Anonymous poster hash: c5820...07c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tema som er ganske gjennomdiskutert i "fagmiljøet*" og ut i fra diskusjonen og forskingen som foreligger er det ganske trygt å si at det er veldig individuelt. Man skulle kanskje tro at dette var noe som forekom mest hos nybegynnere, eller svært overvektige, men mange studier viser at en kan miste noe fettmasse samtidig som muskelmasse opprettholdes.

Hos nybegynnere ser man også en muskeløkning i noen studier.

Noe som går igjen er at det er høyproteindiettene som gir best resultater på dette feltet. Samtidig er slike studier sjeldent veldig lange.

Hvis jeg var deg ville jeg bestemt meg for hva som var viktigst og så startet der. Er vektnedgang viktigst så starter du med å regulere kosten. Selv anbefaler jeg en variant lavkarbo med mer enn nok protein, passelig menge karbohydrater, og passelig med fett. Jeg tror ikke så veldig på å spise så mye fett en vil er det beste utgangspunktet. Utgangspunktet her er at det er kun protein som skal prioriteres. Begrens karbohydratene og ikke pøs på med fett unødvendig. Men du skal ikke unngå fett. Spis opp kjøttstykket selv om det har fettkant.

Om du vil bli fit først og fremst ville jeg kanskje satset på et solid treningsprogram. Nybegynner vel så elite er store øvelser det som gir mest for pengene. Knebøy, markløft, press, benkpress, styrkevending. Suppler med sprint-intervaller, eller bakkeintervaller 1-2 ganger i uken.

Kosten er lik som den beskrevet over, men du kan tillate deg mer karbohydrater uten at du reduserer noe av det andre. Det er meningen at du skal spise mer slik at du får god framgang i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først ned, og så har jeg etterpå fått definerte og fine muskler.

Men jeg trente like mye når jeg gikk ned i vekt. Jeg trente bare annerledes. Var med på en del gruppetimer, gjerne de med vektstenger, eller høypulstimer. Når jeg var nesten i mål med vekta, så fikk jeg meg en PT og sammen satte vi opp et rent styrkeprogram. Nå trener jeg mest styrke, og noe kondis (løper en til to ganger i uka).

Har spist godt, og da hovedsak rene råvarer, som kjøtt, grønnsaker, egg, fisk og litt grovbrød.



Anonymous poster hash: 8173c...789
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis i et lite kaloriunderskdud og tren tung styrketrening. Fokuser på å få i deg proteinrik mat.



Anonymous poster hash: d0702...822
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Gå til legen og be om råd, spør deg frem og hør med ham/henne om det kan være lurt å ta en utredning før du endrer kostholdet ditt. Det er min anbefaling. Største grunn til skader: Man trener for fort, for tungt og for lenge, uten restitusjon (hvile). Dersom legen mener du kan trene så er neste steg å gå til et treningssenter eller en fysioterapeut og be om råd. Ikke les om tips på nettet. Alle har individuell kropp, noe som fungerer på en person fungerer kanskje ikke på en annen person. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, tips og råd! :)

Syntes ikke det er nødvendig å kontakte lege hvertfall. :) Målet er ikke å bli så fit som en fitnesskonkurranse utøver, langt i fra! Bare "normalt" fit, altså stramme opp og kanskje litt større rumpemuskler og bli mer markert!



Anonymous poster hash: c5820...07c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis i et lite kaloriunderskdud og tren tung styrketrening. Fokuser på å få i deg proteinrik mat.

Anonymous poster hash: d0702...822

Blir litt vanskelig å trene tung styrketrening, er så svak at det er pinlig.. Tror jeg skal begynne med egen kroppsvekt i begynnelsen hvertfall. :) Hva vil tungt si? :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først ned, og så har jeg etterpå fått definerte og fine muskler.

Men jeg trente like mye når jeg gikk ned i vekt. Jeg trente bare annerledes. Var med på en del gruppetimer, gjerne de med vektstenger, eller høypulstimer. Når jeg var nesten i mål med vekta, så fikk jeg meg en PT og sammen satte vi opp et rent styrkeprogram. Nå trener jeg mest styrke, og noe kondis (løper en til to ganger i uka).

Har spist godt, og da hovedsak rene råvarer, som kjøtt, grønnsaker, egg, fisk og litt grovbrød.

Anonymous poster hash: 8173c...789

Ok, tusen takk! Så du anbefaler mest kondisjon o.l til vekten er på plass, så begynne med styrke? Frister å begynne med styrketrening med en gang.. :fnise: men hadde vært greit å kombinere, men hørt at det er mot sin hensikt. :vetikke: Skulle gjerne gjort noe med den kondisjonen også, men så vil jeg bli sterkere å få litt muskler på kroppen!

Anonymous poster hash: c5820...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt vanskelig å trene tung styrketrening, er så svak at det er pinlig.. Tror jeg skal begynne med egen kroppsvekt i begynnelsen hvertfall. :) Hva vil tungt si? :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

Tungt vil si tungt nok til at du bare klarer 10-12 repetisjoner på hver økt. :) Du får ikke sprettrumpe av å gjøre knebøy 100 ganger uten motstand for å si det sånn. (Ikke at du gjør det). Men ja du skjønner. For at musklene skal vokse, så trenger musklene stor nok motstand.

Anonymous poster hash: d0702...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tema som er ganske gjennomdiskutert i "fagmiljøet*" og ut i fra diskusjonen og forskingen som foreligger er det ganske trygt å si at det er veldig individuelt. Man skulle kanskje tro at dette var noe som forekom mest hos nybegynnere, eller svært overvektige, men mange studier viser at en kan miste noe fettmasse samtidig som muskelmasse opprettholdes.

Hos nybegynnere ser man også en muskeløkning i noen studier.

Noe som går igjen er at det er høyproteindiettene som gir best resultater på dette feltet. Samtidig er slike studier sjeldent veldig lange.

Hvis jeg var deg ville jeg bestemt meg for hva som var viktigst og så startet der. Er vektnedgang viktigst så starter du med å regulere kosten. Selv anbefaler jeg en variant lavkarbo med mer enn nok protein, passelig menge karbohydrater, og passelig med fett. Jeg tror ikke så veldig på å spise så mye fett en vil er det beste utgangspunktet. Utgangspunktet her er at det er kun protein som skal prioriteres. Begrens karbohydratene og ikke pøs på med fett unødvendig. Men du skal ikke unngå fett. Spis opp kjøttstykket selv om det har fettkant.

Om du vil bli fit først og fremst ville jeg kanskje satset på et solid treningsprogram. Nybegynner vel så elite er store øvelser det som gir mest for pengene. Knebøy, markløft, press, benkpress, styrkevending. Suppler med sprint-intervaller, eller bakkeintervaller 1-2 ganger i uken.

Kosten er lik som den beskrevet over, men du kan tillate deg mer karbohydrater uten at du reduserer noe av det andre. Det er meningen at du skal spise mer slik at du får god framgang i treningen.

Jeg vet egentlig ikke hva som er viktigest! Syntes ikke jeg er så spesielt feit nå, men har jo noen kg fett på mage og lår som jeg vil bli kvitt. :) Men ser for meg om jeg begynner med styrketrening nå, si vil jeg se enda større ut om fettet fortsatt er der?

Skal google de øvelsene du ga, tusen takk! :) Og takk for alle de andre rådene du ga også, setter stor pris på det!

Anonymous poster hash: c5820...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Et tema som er ganske gjennomdiskutert i "fagmiljøet*" og ut i fra diskusjonen og forskingen som foreligger er det ganske trygt å si at det er veldig individuelt. Man skulle kanskje tro at dette var noe som forekom mest hos nybegynnere, eller svært overvektige, men mange studier viser at en kan miste noe fettmasse samtidig som muskelmasse opprettholdes.

Hos nybegynnere ser man også en muskeløkning i noen studier.

Noe som går igjen er at det er høyproteindiettene som gir best resultater på dette feltet. Samtidig er slike studier sjeldent veldig lange.

Hvis jeg var deg ville jeg bestemt meg for hva som var viktigst og så startet der. Er vektnedgang viktigst så starter du med å regulere kosten. Selv anbefaler jeg en variant lavkarbo med mer enn nok protein, passelig menge karbohydrater, og passelig med fett. Jeg tror ikke så veldig på å spise så mye fett en vil er det beste utgangspunktet. Utgangspunktet her er at det er kun protein som skal prioriteres. Begrens karbohydratene og ikke pøs på med fett unødvendig. Men du skal ikke unngå fett. Spis opp kjøttstykket selv om det har fettkant.

Om du vil bli fit først og fremst ville jeg kanskje satset på et solid treningsprogram. Nybegynner vel så elite er store øvelser det som gir mest for pengene. Knebøy, markløft, press, benkpress, styrkevending. Suppler med sprint-intervaller, eller bakkeintervaller 1-2 ganger i uken.

Kosten er lik som den beskrevet over, men du kan tillate deg mer karbohydrater uten at du reduserer noe av det andre. Det er meningen at du skal spise mer slik at du får god framgang i treningen.

Man burde trene hver dag og ikke spise så veldig mye, da går man ned i vekt.

Intervalltrening er best om man vil bli tynn, da trenger man faktisk bare trene 10min hver dag + ligge på rundt 1300kalorier da ser man forskjell kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde trene hver dag og ikke spise så veldig mye, da går man ned i vekt.

Intervalltrening er best om man vil bli tynn, da trenger man faktisk bare trene 10min hver dag + ligge på rundt 1300kalorier da ser man forskjell kjapt.

Har du noen tips til intervall-økter da? :laugh:

For meg hørtes 1300 kcal veldig lite ut, vil helst ikke under 1500.. tror ikke jeg har godt av det i lengden, kroppen min trenger mellom 2000-2200 for å holde seg stabil hvertfall. :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde trene hver dag og ikke spise så veldig mye, da går man ned i vekt.

Intervalltrening er best om man vil bli tynn, da trenger man faktisk bare trene 10min hver dag + ligge på rundt 1300kalorier da ser man forskjell kjapt.

Kun 10 minutter? F.eks på tredemølle eller hvilken trening? Må man legge til 10-15v min oppvarming til de 10 minuttene?

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun 10 minutter? F.eks på tredemølle eller hvilken trening? Må man legge til 10-15v min oppvarming til de 10 minuttene?

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Har du noen tips til intervall-økter da? :laugh:

For meg hørtes 1300 kcal veldig lite ut, vil helst ikke under 1500.. tror ikke jeg har godt av det i lengden, kroppen min trenger mellom 2000-2200 for å holde seg stabil hvertfall. :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

Nei det er ikke lite, det er akkurat passe. Man skal egentlig ikke spise så mye du har bare vendt deg til å spise mye mat. Dessuten må man kutte ned hvis man vil bli tynn. Hjelper ikke proppe i seg masse kalorier da:)

Intervall er slik at du gir 100% og løper raskeste du klarer i f. eks 1 min så går du raskt i 1 min for å roe ned også begynner du på igjen. Men du kan selv bestemme hvor lenge du vil løpe osv. Intervalltrening er bevist at er den beste måten å slanke seg på. Normale mennesker har ikke så mye nytte av å bare jogge 1 time på tredemølle på treningssentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Kun 10 minutter? F.eks på tredemølle eller hvilken trening? Må man legge til 10-15v min oppvarming til de 10 minuttene?

Anonymous poster hash: 3a4dc...7cf

Tredemølle er ikke så bra når man skal drive med intervalltrening. Det beste er å gjøre det utendørs. F. eks løpe det raskeste man klarer gjennom to lyktestolper, gå raskt en lyktestolpe også løpe to lyktestolper igjen. Eller bruke klokke eller finne på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det er ikke lite, det er akkurat passe. Man skal egentlig ikke spise så mye du har bare vendt deg til å spise mye mat. Dessuten må man kutte ned hvis man vil bli tynn. Hjelper ikke proppe i seg masse kalorier da:)

Intervall er slik at du gir 100% og løper raskeste du klarer i f. eks 1 min så går du raskt i 1 min for å roe ned også begynner du på igjen. Men du kan selv bestemme hvor lenge du vil løpe osv. Intervalltrening er bevist at er den beste måten å slanke seg på. Normale mennesker har ikke så mye nytte av å bare jogge 1 time på tredemølle på treningssentre.

Tusen takk for svar, kanskje bedre å prøve ut intervaller da enn å bare jogge! :laugh:

Jeg vil jo bli slankere, men det nytter jo ikke å trene styrke om jeg skal spise så lite, man skal vel helst ligge litt i overskudd for å ha best mulig effekt. :) Så det jeg tror vil fungere for meg er å spise rundt 1700 kcal, hvertfall de dagene jeg trener. gikk ned ganske mange kilo ved å ligge på 2000, så tviler på det er for mye. :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg har ved hjelp av en app som heter LifeSum, og dens Høyprotein-diett, klart å gå ned 7kg siste halve året samtidig som jeg har økte styrken merkbart.

Dette virker for meg. Proteinpulver, proteinpannekaker og nutrilett-bar av forskjellige slag er basiskosten min. Lørdager, og KUN lørdager, spiser jeg hva graps jeg vil. Jeg har aldri følt med så fysisk vel, på tross av å ha vært i bedre form i tenårene. Mengden styrketrening kroppen min tåler nå er merkbart høyere. før var restitusjonen på 5 til 7 dager. Nå er jeg på 2 - 3. Joda, det kan være placebo, men det skiter jeg i, det virker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung styrketrening betyr ikke at du beĝnner med 100kilo. Det betyr bare at du tar så mye vekt som er tungt for DEG.

Bra start: 8-12 repetisjoner x 3. Den siste repetisjonen skal være så du nesten ikke klarer løfte/dra. Om du klarer mindre enn 8 rep, tar du lettere vekt, mer enn 12- på tide å øke!

Det som er moro er at utviklingen går kjapt i begynnelsen. :)

Skriv ned hvilken øvelser og vekt du tar, så kan du se utvikleren i att du blir sterkere for her uke. Om du trener 2-3 ganger i uken.

Mer muskler gjør at din hvileforbrenning øker, samt strammere kropp! Og dessuten veldig moro når man går fra pingle til å løfte mer enn andre (tilsynelatende) trente folk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, kanskje bedre å prøve ut intervaller da enn å bare jogge! :laugh:

Jeg vil jo bli slankere, men det nytter jo ikke å trene styrke om jeg skal spise så lite, man skal vel helst ligge litt i overskudd for å ha best mulig effekt. :) Så det jeg tror vil fungere for meg er å spise rundt 1700 kcal, hvertfall de dagene jeg trener. gikk ned ganske mange kilo ved å ligge på 2000, så tviler på det er for mye. :)

Anonymous poster hash: c5820...07c

helt enig med deg i å ikke ligge så lavt som den ovenfor sier. Hold deg til 1700 når du faktisk trener!

Intervall har lang etter forbrenning, samt forbedrer kondis. Hva som gjelder for deg, i antall kalorier gjelder ikke for andre. (kjønn, alder, vekt, utgangspunkt spiller inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...