Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Grønt eple skjært i båter med masse kanel på :) nam! Jeg oppbevarer eplene i kjøleskapet, så da er de kalde og knasende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å kutte opp ei eple i skiver, og legger den lag i lag i ei lita langpanne. Drysser over kanel og sukrin, og steker den på 180g til eplene er møre. Smaker nesten som eplekake:D

Kan gjerne ta ei skje med vaniljekesam ved siden av:)

Ei skål med cottage cheese, sukkerfri jordbærsyltetøy og kanel er også godt..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt eple skjært i båter med masse kanel på :) nam! Jeg oppbevarer eplene i kjøleskapet, så da er de kalde og knasende.

Epler er jo veldig godt da, var dilla på epler med vaniljekesam en stund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kutte opp ei eple i skiver, og legger den lag i lag i ei lita langpanne. Drysser over kanel og sukrin, og steker den på 180g til eplene er møre. Smaker nesten som eplekake:D

Kan gjerne ta ei skje med vaniljekesam ved siden av:)

Ei skål med cottage cheese, sukkerfri jordbærsyltetøy og kanel er også godt..

Så utrolig smart! Dette har jeg aldri hørt om før nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i bringebær. Kjøper poser med frossen brinebær som jeg gjerne spiser akkurat slik som den er (altså frossen), uten noe ved siden av. Ellers hiver jeg noen never i en ildfast form og lager en crumble av havregryn, litt smør og bittelitt sukker (og hakkede nøtter om jeg har). Strør et tynt lag over bæra og setter den i ovenen til bærene er varme og toppingen gylden. Blir skikkelig klissete og smør + sukker er jo ikke så sunt, men man trenger bare litt av det.

Endret av Lea2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også veldig glad i bringebær. Kjøper poser med frossen brinebær som jeg gjerne spiser akkurat slik som den er (altså frossen), uten noe ved siden av. Ellers hiver jeg noen never i en ildfast form og lager en crumble av havregryn, litt smør og bittelitt sukker (og hakkede nøtter om jeg har). Strør et tynt lag over bæra og setter den i ovenen til bærene er varme og toppingen gylden. Blir skikkelig klissete og smør + sukker er jo ikke så sunt, men man trenger bare litt av det.

Aha, sikkert veldig god lørdagskos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød med philadelphia light, lerum eplesyltetøy uten sukker og et kaneldryss er godt.

Det samme med clementin eller appelsinbåter med mager vaniljekesam og kaneldryss.

Chai eller vaniljete med lettere melk og sukett.

Skyr blåbær.

En daddel. Er så søt at når jeg har spist halve er jeg forsynt pga så utrolig søtt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for meg er å spise meg mett på sunn MAT. Jeg spiser minst mulig søtt og lite karbohydrater siden dette også blir til sukker i kroppen. Velmenende tips som "spis litt frukt" gjør at jeg tryner i godteskåla senere på kvelden. Litt sukker avler mer sukker for min del. Det tar litt tid å komme over den verste kneika med sukkeravhengighet, men ved å holde ut så går det fint. Men jeg må holde karbohydratinntaket lavt. Litt sukker går ikke. Når jeg er fysen på sukker har jeg spist for lite fett. Så da spiser jeg ett skikkelig fettrikt måltid og så er alt godt igjen. En gang i blant (kanskje en til to ganger i måneden), så spiser jeg søtt, men da laget på snillere søtninger som sukrin, stevia, bjørkesøt, tagatose og sånt.

Å spise fruktsukker er nesten like ille som å spise rørsukker. Du får i deg litt vitaminer og mineraler, men det er fortsatt sukker. Og faktisk er fruktose (fruktsukker) verre enn sukrose (rørsukker). Fruktose går rett til leveren.



Anonymous poster hash: c2e01...46d
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Ser ikke helt fornuften i at det å spise noe søtt skal hjelpe mot søtsug. For min del har det vært tvert i mot - spiste jeg litt søtt, fikk jeg lyst på mer. Spilte ingen rolle om det var frukt eller sjokolade. Først nå etter å ha lagt om kostholdet, kan jeg spise litt søtt av og til uten å få søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for meg er å spise meg mett på sunn MAT. Jeg spiser minst mulig søtt og lite karbohydrater siden dette også blir til sukker i kroppen. Velmenende tips som "spis litt frukt" gjør at jeg tryner i godteskåla senere på kvelden. Litt sukker avler mer sukker for min del. Det tar litt tid å komme over den verste kneika med sukkeravhengighet, men ved å holde ut så går det fint. Men jeg må holde karbohydratinntaket lavt. Litt sukker går ikke. Når jeg er fysen på sukker har jeg spist for lite fett. Så da spiser jeg ett skikkelig fettrikt måltid og så er alt godt igjen. En gang i blant (kanskje en til to ganger i måneden), så spiser jeg søtt, men da laget på snillere søtninger som sukrin, stevia, bjørkesøt, tagatose og sånt.

Å spise fruktsukker er nesten like ille som å spise rørsukker. Du får i deg litt vitaminer og mineraler, men det er fortsatt sukker. Og faktisk er fruktose (fruktsukker) verre enn sukrose (rørsukker). Fruktose går rett til leveren.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Ser ikke helt fornuften i at det å spise noe søtt skal hjelpe mot søtsug. For min del har det vært tvert i mot - spiste jeg litt søtt, fikk jeg lyst på mer. Spilte ingen rolle om det var frukt eller sjokolade. Først nå etter å ha lagt om kostholdet, kan jeg spise litt søtt av og til uten å få søtsug.

Dette! Omtrent...! For min del kunne jeg aldri leve uten frukt, masse frukt, hver dag, men det trigger ikke søtsuget hos meg, heller. Og pasta, poteter, ris osv går bra, jeg har bare begrenset mengdene pga kaloriinnholdet. Men sukkervarer, chips og kaker må jeg holde meg langt unna for en periode - jeg klarer ikke spise litt, da går hele pakka, og i transe styrer jeg innom butikken og kjøper mer. Kanskje kan jeg spise litt igjen om en stund, men jeg vil klare meg fint (både fysisk og psykisk) på en balansert diett med sunn og god mat. Poenget er litt, jeg må isåfall lære meg å spise små porsjoner godteri en sjelden gang, ikke ofte og mye, som jeg har gjort. Nå bruker jeg litt honning eller lønnesirup innimellom, til kakao eller yoghurt; sukkeret har jeg pakket lengst inn i skapet, det har ikke vært rørt på halvannen måned, minst. Og søtsuget er borte. Jeg kan få tanker om godteri, og lyst på, men jeg føler ikke at jeg MÅ ha det, og at det er synd på meg som ikke kan spise det osv. Føler meg enormt mye bedre uten det stresset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Friske bær med vaniljekesam er kjempegodt, men jeg bruker kun friske bær, ikke de frosne. Synes de blir så vasne. Fruktsalat med vaniljekesam er også godt. Sunne alternativer til godteri. Jeg spiser også litt usaltede nøtter, da helst valnøtter, mandler eller paranøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, der er ikke nødvenigvis fordi jeg vil ha det hver dag, men liker f.eks. kveldskos til en film elns. Da liker jeg å ikke ty til godteri hver gang. Det får holde bare en gang i uken :)

Og om en er avhengig av noe søtt hver dag og ikke vil spise godteri daglig, er denne tråden perfekt. Jeg har et søtsug fra helvete, men holder meg unna godteri og sjokolade likevel. Noen dager kjøper jeg is, men det er ikke ofte. Søtsuget dekkes av klementiner, jeg er hekta på klementiner. Søte jordbær, druer og yoghurt er også godt. Søtsuget er i blant så stort at jeg bare må gi etter, og da blir det is.

Anonymous poster hash: 7ef7c...3ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk nesten blitt kvitt mitt søtsug ved hjelp av krom-tabletter. Før spiste jeg sjokolade hver eneste dag. Men med 100ug krom hver morgen har jeg ikke det suget på kvelden lenger.



Anonymous poster hash: c3749...cf4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en enorm forskjell på søtsug a la kake eller sjokolade (kombinasjonen sukker + fett) og frukt/bær. Frukt skal jeg ha i meg uansett og jeg kan like godt bruke det som "godteri" som å trykke det i meg sammen med måltidene. Disse to tingene kan ikke sammenlignes for min del.

Litt utpå ettermiddagen/kvelden blir jeg gjerne litt trøtt og trenger energi. Da er det greit å ty til frukt eller noe annet som er søtt. Om jeg IKKE har frukt eller andre alternativer som er sunt, så er det veldig kort vei til å røre sammen noe med både sukker og smør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grønnsaker (gulrot, kålrabi, stangselleri) i skiver med dip er også godt:) Lager dipen av mager kesam og dip-mix (holiday er min favoritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker (gulrot, kålrabi, stangselleri) i skiver med dip er også godt:) Lager dipen av mager kesam og dip-mix (holiday er min favoritt)

Godt forslag, men for å gjøre det sunnere kan man lage dip-mixen selv. :)

Ingredienser: Maltodekstrin, salt, paprikabiter, paprikapulver, modifisert potetstivelse, sukker, løkpulver, gjærekstrakt, smaksforsterker (natriumglutamat), druesukker, krydder (hvitløk, hvit pepper, kajennepepper),surhetsregulerende middel (askorbinsyre), aromaer.

Flere ting der jeg ikke anser som sunt. Det er veldig lett å lage egen. :) Bare google holiday dipmix oppskrift, så finner du versjoner med paprikabiter, hvitløksbiter eller alt tørket krydder.

Jeg vil også bruke seterrømme eller eventuelt crème fraîche hvis man vil ha litt mildere rømmesmak. Det er ingen grunn til å være redd fett.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...