Gå til innhold

Uenig om ekteskap - stor konflikt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Et bryllup er forferdelig dyrt. Jeg har heller ikke lyst til å gifte meg, og et sånt pengesluk er ikke noe jeg gjør "bare for å gjøre partner lykkelig". Når TS drømmer om "å stå brud" tviler jeg på at det er en kjapp tur på tinghuset hun har lyst på, altså at dette et ønske som vil koste familien en enorm mengde penger. Slik det er i dag, er samboerkontrakter nær sagt like trygge som ekteskap, så jeg synes ikke det er riktig at TS skal få viljen sin fordi hun idealiserer det å være kone.

Anonymous poster hash: a5b34...662

Å gifte seg, selve ekteskapsinngåelsen, er gratis stort sett, enten det foregår i kirken, på tinghuset o. a. Man må ikke holde stort selskap, eller selskap i det hele tatt. Det er helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo en direkte selvmotsigelse. Å velge hverandre igjen og igjen er det man gjør i et forhold/samboerskap. Når man er gift, er man jo "stuck" med hverandre. Et samboerpar våkner hver morgen og velger å fremdeles være sammen, et ektepar har sagt fra seg muligheten til å velge.

Anonymous poster hash: a5b34...662

I dagens samfunn er man ikke "stuck" med hverandre i et ekteskap. For dersom en part ønsker separasjon og skilsmisse er det ingen som kan hindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg, selve ekteskapsinngåelsen, er gratis stort sett, enten det foregår i kirken, på tinghuset o. a. Man må ikke holde stort selskap, eller selskap i det hele tatt. Det er helt frivillig.

Det var derfor jeg sa at siden TS drømmer om "å stå brud" tviler jeg på at det er en kjapp tur på tinghuset hun har lyst på. Eller en kjapp tur i kirken, for den saks skyld. Holdningen hennes tyder jo på at det er bryllupet hun har lyst på, altså den delen av affæren som koster penger.

I dagens samfunn er man ikke "stuck" med hverandre i et ekteskap. For dersom en part ønsker separasjon og skilsmisse er det ingen som kan hindre dette.

Hva er da poenget med å gifte seg?

Anonymous poster hash: a5b34...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det var derfor jeg sa at siden TS drømmer om "å stå brud" tviler jeg på at det er en kjapp tur på tinghuset hun har lyst på. Eller en kjapp tur i kirken, for den saks skyld. Holdningen hennes tyder jo på at det er bryllupet hun har lyst på, altså den delen av affæren som koster penger.

Anonymous poster hash: a5b34...662

Mitt innlegg var ment som et supplement til det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da poenget med å gifte seg?

Anonymous poster hash: a5b34...662

Ja si det..? Det blir jo ofte lagt opp til happy ever after for svært mange jenter under oppveksten. Drømmen om den ene, for et helt liv. Slik er det ofte ikke i virkeligheten, men det er det ingen som snakker om egentlig.

Romantiske drømmer, praktiske årsaker, juridisk. Juridisk kan man sikre seg som samboer med en kontrakt.

Endret av O'Live
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært sammen i 3år, du har mast om giftemål i 2,5.... Kanskje han er lei?

Det skal du absolutt ikke se bort ifra at han er.. Har taklet det hele på en helt feil måte, først meg selv, så meg selv logikk tror jeg har ført litt til det vi står med nå. Og det blir jo feil. Blir å følge opp tips på å blande inn en tredje person, i første omgang en par terapeut. Han er en fantastisk mann og vi er veldig glade i hverandre. Vi får prøve å lære av hverandre og jeg vil legge bort tanken om ekteskap for nå.. Men har gjort det klart for han at dette kan komme opp som tema igjen om noen år, for jeg vil ikke gi helt slipp på det enda. Men jeg kan i det minste gi meg med å presse på og mase, det tjener jo ingen.

Det virker som om han sank ned ''piggene'', og sa at han ville jobbe seg igjennom det. Kanskje - understreker kanskje, sier han, at vi kan bli enige om en mellomting.

Hjertelig takk for svar fra alle. Vi er nok ikke kommet til en løsning enda, men vi er i det minste på riktig spor.

Anonymous poster hash: 664e9...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke økonomiske fordeler er det for mannen? (jeg lurer seriøst)

Jeg får da ikke lavere skatt eller høyere lønn?

Anonymous poster hash: d04f4...c4f

Samboere har ikke innsynsrett i hverandres økonomi.

Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre.

Forskjellsbehandlingen er kanskje mest påtakelig når det kommer til arverett. Her har det riktignok blitt noe bedre for samboere med barn etter en lovendring i 2009, men ektefeller er fortsatt bedre stilt på dette punktet.

Som hovedregel har nemlig samboere ingen rett til arv, unntatt i to tilfeller:

-Dersom dere har - eller venter - felles barn, har den gjenlevende parten rett til arv og å sitte i uskiftet bo. Samboere i denne situasjonen kan arve fire ganger folketrygdens grunnbeløp (328.488 kroner i 2012).

-Har man ikke barn, men har vært samboere i mer enn fem år, kan man fastsette retten til å arve dette beløpet (fire ganger 1G) i et testament.

Når det kommer til trygdeytelser, er det også forskjellsbehandling på samboende og gifte. Dersom den ene parten dør, får den andre parten gjenlevendepensjon bare dersom han eller hun har barn eller har vært gift med den avdøde.

Nå bare tok jeg å googlet litt, men jeg har kjennskap til flere bekjente og familiemedlemmer som ville sikre seg om den ene skulle gå bort f.eks. og derfor har giftet seg. Oppegående mennesker med lang utdanning innen økonomi og slikt.

Edit: Hvis man er gla i hverandre og ønsker å tilbringe resten av livet sammen er et bryllup bare en fin liten bonus. Kan hende at om dere hører på hverandre vil dere finne en løsning som dere begge kan overkomme.

Du vil ha et stort bryllup - han et lite. - Inviter få mennesker

Du vil ha brydekjole han vil ha penklær. - ta en brudekjole som er enkel men fin som få

Sett opp et budsjett på f.eks. 50.000 til bryllupet? Det er ikke mye penger og du får mye for den summen.

Endret av aquiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du absolutt ikke se bort ifra at han er.. Har taklet det hele på en helt feil måte, først meg selv, så meg selv logikk tror jeg har ført litt til det vi står med nå. Og det blir jo feil. Blir å følge opp tips på å blande inn en tredje person, i første omgang en par terapeut. Han er en fantastisk mann og vi er veldig glade i hverandre. Vi får prøve å lære av hverandre og jeg vil legge bort tanken om ekteskap for nå.. Men har gjort det klart for han at dette kan komme opp som tema igjen om noen år, for jeg vil ikke gi helt slipp på det enda. Men jeg kan i det minste gi meg med å presse på og mase, det tjener jo ingen.

Det virker som om han sank ned ''piggene'', og sa at han ville jobbe seg igjennom det. Kanskje - understreker kanskje, sier han, at vi kan bli enige om en mellomting.

Hjertelig takk for svar fra alle. Vi er nok ikke kommet til en løsning enda, men vi er i det minste på riktig spor.

Anonymous poster hash: 664e9...fea

Jeg har ikke helt forstått hva det er han kvier seg sånn for? Du sier du ikke trenger noe stort bryllup, så hva er så ille med f eks å gå på Tinghuset? Det er gratis og du trenger ikke mer enn en pen hvit kjole, så kan dere dra og spise på en god restaurant etterpå med den aller nærmeste familien.. Det vil jeg kalle et kompromiss mellom en bridezilla og en som ikke vil gifte seg ;)

Anonymous poster hash: 60b8e...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt forstått hva det er han kvier seg sånn for? Du sier du ikke trenger noe stort bryllup, så hva er så ille med f eks å gå på Tinghuset? Det er gratis og du trenger ikke mer enn en pen hvit kjole, så kan dere dra og spise på en god restaurant etterpå med den aller nærmeste familien.. Det vil jeg kalle et kompromiss mellom en bridezilla og en som ikke vil gifte seg ;)

Anonymous poster hash: 60b8e...be8

Men om det er ekteskapet som en institusjon og en tvangstrøye han er imot så ser jeg ikke på dette som et kompromiss , han ender jo opp med ekteskapet uansett , noe han ikke vil.

Anonymous poster hash: 7b071...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er ekteskapet som en institusjon og en tvangstrøye han er imot så ser jeg ikke på dette som et kompromiss , han ender jo opp med ekteskapet uansett , noe han ikke vil.

Anonymous poster hash: 7b071...4ce

Mange menn vil ikke gifte seg fordi de syns det er bortkastede penger og fordi de hater å ha så mye oppmerksomhet rettet mot seg. Og for slike menn så vil jeg si at en stille og rolig vielse på tinghuset er et perfekt kompromiss med en giftesyk samboer.

Anonymous poster hash: 60b8e...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sala21

Det første jeg ville gjøre er å la det ligge en stund. Hvis dette er noe dere har slitt med over tid vil det være andre ting dere trenger å gi oppmerksomhet. Bli enige om at dere ikke skal mase/krangle om dette over en periode, noen måneder. Bli et par igjen, også kan dere ta det opp med en samtale som voksne og inngå et kompromiss, og LYTTE til hverandre når dere snakker om hvorfor dere vil/ikke vil ha bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...