Gå til innhold

Ny forskning: fordomsfulle folk har lav IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Stakkars deg, er det virkelig dere som har mest fordommer mot dere i samfunnet? Du opplever jevnlig hets på gaten, og bli banket opp fordi du stemmer Frp?

 

Anonymous poster hash: 360a1...446

 

Nå er det ingen som banker meg, de kunne jo forsøkt. Jeg er heller ikke i FrP. Men har vært i partiet. På 80 tallet kastet pøbler egg og skjelte oss ut. Men nå snakker vi om fordommer. I politikken er det ingen som utsettes for mer fordommer en nettopp FrP. Så kan jo du gjerne leve på en løgn om at det ikke er tilfelle. Ikke uvanlig at folk på venstresiden lever på livsløgner. Så fortsett med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en viktig egenskap med mennesker, det er at vi kan ikke bare kan lære av våre egne feil, men også andres gjennom observasjon. Bassert på det jeg vet om nyere historie, og det å blande mange forskjellige kulturer, spesielt kulturer og relgioner som står for noe helt annet en her i vesten, er meget risikabelt.

 

Det er ikke fordomfullt, men basert på fakta.



Anonymous poster hash: 38a0f...ca1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Low IQ & Conservative Beliefs Linked to Prejudice

There's no gentle way to put it: People who give in to racism and prejudice may simply be dumb, according to a new study that is bound to stir public controversy.

The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults. These findings point to a vicious cycle, according to lead researcher Gordon Hodson, a psychologist at Brock University in Ontario. Low-intelligence adults tend to gravitate toward socially conservative ideologies, the study found. Those ideologies, in turn, stress hierarchy and resistance to change, attitudes that can contribute to prejudice, Hodson wrote in an email to LiveScience.

kilde: http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

Så der har dere forklaringen, folkens, til hvorfor fordumsfulle folk er så sta. De er for dumme til å forstå et sammensatt bilde, hvor det ikke er så enkelt som at "uteliggere er folk som er for late til å ta seg en jobb".

Anonymous poster hash: e0e17...373

 

Det finnes mye morsom forskning: Hvorfor folk med høy IQ mangler sunt folkevett :fnise:  http://medicalhypotheses.blogspot.no/2009/11/clever-sillies-why-high-iq-lack-common.html

Anonymous poster hash: 627a8...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen som banker meg, de kunne jo forsøkt. Jeg er heller ikke i FrP. Men har vært i partiet. På 80 tallet kastet pøbler egg og skjelte oss ut. Men nå snakker vi om fordommer. I politikken er det ingen som utsettes for mer fordommer en nettopp FrP. Så kan jo du gjerne leve på en løgn om at det ikke er tilfelle. Ikke uvanlig at folk på venstresiden lever på livsløgner. Så fortsett med det.

 

Svaret ditt var jo bare festlig da ;)

Anonymous poster hash: 360a1...446

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! Det virker som om mange sosialister følte seg truffet av argumentene i tråden her ja! :fnise:



Anonymous poster hash: ce3ee...dc0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe, høres ut som jeg traff en nerve

 

Jeg sa ingenting om de fleste fordommer er riktige eller  feil. Faktisk eksisterer det fordommer som er riktige. Det er irrelevant mtp det jeg skrev om at de med fordommer gjør det (ofte) pga kategorisk tenkning. Der er alltids noen unntak i den gruppen også. Men jeg ser at personer med lavere IQ tenker mer i menn/ kvinner, mer i hudfarger, ser mer rart på de som skiller seg ut osv. Man kan vel ikke helt kalle det en fordom, da en studie i startinnlegget bekrefter den observasjonen.

 

Så ja, innlegget var ment som en forklaring på hvorfor noen kan lene seg sterkere på kategorisk tenkning enn andre. Det krever rett og slett mer ressurser for hjernen å tenke på et mer individnivå. Det er veldig mye informasjon som skal greinest ut for å forstå hvorfor hvert individ tenker og fungerer som det gjør. Intelligente mennesker har bedre tilgang til disse mentale ressursene og ser derfor individet lettere.

 

Jeg skylder heller ikke på personer med fordommer. Hva mener du jeg beskylder dem for?

Anonymous poster hash: dbcd4...22b

 

 

 

Den dagen du treffer noe som helst da blir det fest på KG.

 

"de med fordommer gjør det (ofte) pga kategorisk tenkning": Fordom, grov generalisering, du ser ikke individet!

 

"Men jeg ser at personer med lavere IQ tenker mer i menn/ kvinner, mer i hudfarger, ser mer rart på de som skiller seg ut osv": Fordom, generalisering, du ser ikke mennesket bak!

 

"Intelligente mennesker har bedre tilgang til disse mentale ressursene og ser derfor individet lettere." : Igjen generalisering (dog mer positiv) du ser ikke den enkelte intelligente personen!

 

Hva og hvem du beskylder for noe er ikke lett å få øye på, men du nevner selv at det kan være behagelig å skylde på en gruppe mennesker. Dette er generaliserende og stigmatiserende, og noen kan føle seg ramt.

 

Noen individer.

 

Så, noe må det være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en konstruktiv og intelligent diskusjon.  :ler:  

 

 

Takk, det varmer med en sånn positiv og bekreftende tilbakemelding.

 

Den hadde dog sikkert vært enda litt mer intelligent, om det hadde vært på nynorsk.

 

Jus' sayin'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Low IQ & Conservative Beliefs Linked to Prejudice

There's no gentle way to put it: People who give in to racism and prejudice may simply be dumb, according to a new study that is bound to stir public controversy.

The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults. These findings point to a vicious cycle, according to lead researcher Gordon Hodson, a psychologist at Brock University in Ontario. Low-intelligence adults tend to gravitate toward socially conservative ideologies, the study found. Those ideologies, in turn, stress hierarchy and resistance to change, attitudes that can contribute to prejudice, Hodson wrote in an email to LiveScience.

kilde: http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

Så der har dere forklaringen, folkens, til hvorfor fordumsfulle folk er så sta. De er for dumme til å forstå et sammensatt bilde, hvor det ikke er så enkelt som at "uteliggere er folk som er for late til å ta seg en jobb".

Anonymous poster hash: e0e17...373

 

Jeg har ikke flirt så godt siden jeg så en Woody Allen-film der en av de håpefulle i en ellers meget demokratisk og progressiv amerikansk familie plutselig blir det man må kalle "ravende republikansk".

Familien fortviler helt til det på slutten av filmen viser seg at han har hatt en lite blodpropp pga et beinbrudd. Noe fettvev har satt seg på feil sted i hjernen, og når det klarner opp og han får sine åndsevner tilbake, forsvinner hans politisk konservative synspunkter.

Det var et sidemotiv i filmen, som jeg beklageligvis ikke husker navnet på, men det dukket opp da jeg leste sitatet i HI. :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du treffer noe som helst da blir det fest på KG.

 

"de med fordommer gjør det (ofte) pga kategorisk tenkning": Fordom, grov generalisering, du ser ikke individet!

 

"Men jeg ser at personer med lavere IQ tenker mer i menn/ kvinner, mer i hudfarger, ser mer rart på de som skiller seg ut osv": Fordom, generalisering, du ser ikke mennesket bak!

 

"Intelligente mennesker har bedre tilgang til disse mentale ressursene og ser derfor individet lettere." : Igjen generalisering (dog mer positiv) du ser ikke den enkelte intelligente personen!

 

Hva og hvem du beskylder for noe er ikke lett å få øye på, men du nevner selv at det kan være behagelig å skylde på en gruppe mennesker. Dette er generaliserende og stigmatiserende, og noen kan føle seg ramt.

 

Noen individer.

 

Så, noe må det være.

 

Det går an å se trender i grupper, men når man møter et individ så ser man det individet.

 

Jeg er ikke redd for at noen kan føle seg stigmatisert. Jeg er ikke en barnevakt som skal passe på at alle får klem og kos.

 

Jeg syns heller du burde fokusere på hvorfor det ikke stemmer at personer med lavere IQ tenker mer kategorisk. Angrip argumentet, ikke meg.

Anonymous poster hash: dbcd4...22b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell, hva er en riktig fordom? Hvem bestemmer hva som er en riktig fordom? Er det nedfelt i lovverket?

 

Det hadde nok vært bedre om jeg skrev at fordommene var basert på et empirisk mønster innad en gruppe. Jeg formulerte meg feil. For eks dersom jeg mener at folk i Oslo er mer voldelige så kommer det frem i studier at de er nettopp det. Da var fordommen min basert på en eksisterende trend.

 

Men problemet med fordommer er at mange ser på et nytt menneske gjennom fordommene. Så når jeg møter en fra Oslo, så ser jeg han gjennom det perspektivet der jeg tenker at han er voldelig. Det er ikke heldig. Dess mer kategorisk man tenker, dess mer confirmation bias vil man ha. Jeg regner med du er kjent med hvordan det fungerer.

Anonymous poster hash: dbcd4...22b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hadde nok vært bedre om jeg skrev at fordommene var basert på et empirisk mønster innad en gruppe. Jeg formulerte meg feil. For eks dersom jeg mener at folk i Oslo er mer voldelige så kommer det frem i studier at de er nettopp det. Da var fordommen min basert på en eksisterende trend.

 

Men problemet med fordommer er at mange ser på et nytt menneske gjennom fordommene. Så når jeg møter en fra Oslo, så ser jeg han gjennom det perspektivet der jeg tenker at han er voldelig. Det er ikke heldig. Dess mer kategorisk man tenker, dess mer confirmation bias vil man ha. Jeg regner med du er kjent med hvordan det fungerer.

Anonymous poster hash: dbcd4...22b

 

Litt som når noen fra såkalt "livets harde skole" driter seg ut i kommentarfeltet så er det fort gjort å dømme alle som har gått "livets harde skole" som idioter..... Jeg forstår. Og når noen løse kanoner fra FRP uttaler seg klønete, så ser man på  hele partiet som noen raringer og bygdetullinger :laugh:

Anonymous poster hash: 627a8...055

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kan stemme. Ser en korrelasjon mellom studier som viser til at religiøse har lavere IQ enn ateister, og som vi alle vet er de store religionene som islam og kristendommen proppet til randen med fordommer. 

 

Så den undersøkelsen er muligens inne på noe.

 

Husker jeg snakket med ei muslim engang som pratet som varmt om islams moralske overlegenhet , etiske prinsipper , respekt og kjærlighet så spurte jeg : "Så om datteren din er lesbisk så ville du respektert hennes følelser og legning?"

 

Svaret var "nei da hadde hun ikke vært datteren min lenger. homser og lesber er ikke mennesker, de er ikke dyr engang, de er udyr og fortjener ikke være på denne jord".

 

Det var et utsagn fra ei moderat muslim jeg kjenner. Utifra mitt inntrykk av hvordan jeg kjenner henne ellers så kan jeg trygt slå fast at det skortet på mentale kapasiteter, kritisk tenkning , logiske tankerekker og det meste annet. Hu levde utelukkende etter en utdatert gammel bok. Hadde ingen meninger selv annet enn de hu har lest i koranen.

 

Bare et eksempel på mange, hvor studien i HI virker å ha noe for seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Low IQ & Conservative Beliefs Linked to Prejudice

There's no gentle way to put it: People who give in to racism and prejudice may simply be dumb, according to a new study that is bound to stir public controversy.

The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults. These findings point to a vicious cycle, according to lead researcher Gordon Hodson, a psychologist at Brock University in Ontario. Low-intelligence adults tend to gravitate toward socially conservative ideologies, the study found. Those ideologies, in turn, stress hierarchy and resistance to change, attitudes that can contribute to prejudice, Hodson wrote in an email to LiveScience.

kilde: http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

Så der har dere forklaringen, folkens, til hvorfor fordumsfulle folk er så sta. De er for dumme til å forstå et sammensatt bilde, hvor det ikke er så enkelt som at "uteliggere er folk som er for late til å ta seg en jobb".

Anonymous poster hash: e0e17...373

 

I Norge trenger man ikke å ligge ute selv om man ikke har arbeid. Selv USA har ordninger som skal gjøre det mulig å få tak over hodet og tilgang til et minimum av goder. 

 

Hvis mennesker som stiller spørsmålstegn ved sider av samfunnet og stiller krav til andre er dumme, ja da lurer jeg på hva alle forståsegpåerne og verdensredderne i SV, MDG og Rødt er. 

Anonymous poster hash: 2342d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er gjennomsnittsforskjeller mellom forskjellige folkeslag, men at de fleste genetiske egenskaper vi mennesker kan ha er representert i alle folkeslag, bare i forskjellig prosentandel. Dette betyr altså at selv om kinesere i gjennomsnitt er lave i forhold til f.eks europeere, så kan det godt hende at verdens høyeste mann blir født i kina og at det så klart finnes mange høye kinesere. Det samme gjelder for de fleste andre egenskaper også. Afrikanere er generelt bedre til å løpe enn andre folkeslag, men det finnes så klart mange enkeltindivider i alle grupper som løper raskere enn den gjennomsnittlige afrikaner. 

 

Per definisjon så tror jeg jo på "raseteorier" når jeg sier dette, og er derfor en "rasist" i følge de fleste. Men jeg vet jo også at det er større forskjeller innad i folkeslagene enn mellom dem, og at det ikke finnes noen klar måte å skille folkeslag fra hverandre på. Jeg dømmer aldri enkeltpersoner ut i fra disse teoriene (men jeg dømmer gjennomsnittet av større grupper). 

 

Jeg er jo den "rasisten" som ofte trekkes fram som både dum, ond og det som verre er. Jeg har imidlertid ikke lav IQ, og klarer meg bedre enn de fleste. 

 

Dette med fordommer kan jo forresten trekkes i flere retninger. De som dømmer folk som rasister bare fordi de stemmer på f.eks FrP er ikke noe klokere enn de som dømmer folk kun på bakgrunn av f.eks religion eller hudfarge. 

Endret av Ungoliant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordommer kommer av din egen begrensning

Anonymous poster hash: a3e0c...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel fordommer til en viss grad,men de som har noe mellom ørene klarer å se hva fordommen kommer av og er litt mer reflektert rundt det.

Dumme mennesker ser på det som en sannhet,og setter ikke spørsmålstegn ved fordommene sine.

Anonymous poster hash: 78176...ba9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett ingen i dette samfunn som møter så mange fordommer som FrP. Det verste er at svært få har evnen til å sette seg inn i deres helhetlige politikk. Så det gjør dem ennå dummere.

 

Sant. De fordomsfulle er på venstresiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen som banker meg, de kunne jo forsøkt. Jeg er heller ikke i FrP. Men har vært i partiet. På 80 tallet kastet pøbler egg og skjelte oss ut. Men nå snakker vi om fordommer. I politikken er det ingen som utsettes for mer fordommer en nettopp FrP. Så kan jo du gjerne leve på en løgn om at det ikke er tilfelle. Ikke uvanlig at folk på venstresiden lever på livsløgner. Så fortsett med det.

:ler: Si meg, vet du egentlig hva definisjonen på en "fordom" er??

Anonymous poster hash: c806b...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...