Gå til innhold

Hvorfor er barnløse mindre verdt enn foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I alle saker poengteres det om han eller hun er far/mor. Folk mener at feks en mor burde reddes over en barnløs kvinne og motsatt.

Hvorfor er det slik? Pga de har produsert barn? Hvorfor er det "verre" om en fembarnsfar dør kontra en barnløs mann?

Anonymous poster hash: 969bc...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle saker poengteres det om han eller hun er far/mor. Folk mener at feks en mor burde reddes over en barnløs kvinne og motsatt.

Hvorfor er det slik? Pga de har produsert barn? Hvorfor er det "verre" om en fembarnsfar dør kontra en barnløs mann?

Anonymous poster hash: 969bc...3b3

Fordi han etterlater seg fem små barn som mister sin far. Men igjen så har selvsagt den barnløse mange den etterlater seg også, men i vårt samfunn er barns sårbarhet svært viktig.

Jeg er mor, og jeg var f.eks. aldri redd for å dø før jeg fikk barna mine. Nå er det det verste jeg kan tenke meg, etter deres død.

Anonymous poster hash: 8bbc6...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med hvem redder du i en brann, er et vanskelig etisk dilemma. Man bør kanskje la hensynet til barna veie tyngst, og det sier jeg som barnløs. Men i denne diskusjonen, hvor folk sier de er humanistiske og for menneskerettigheter, glemmer de ofte menneskets absolutte verdi. Det blir som i krig. Hvilke soldater sender du i frontlinjen? Her tenker jeg ikke på barnløse soldater, men at i prinsippet kan folk ofres for et høyere formål. Målet helliger middelet.

Anonymous poster hash: b35d5...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han etterlater seg fem små barn som mister sin far. Men igjen så har selvsagt den barnløse mange den etterlater seg også, men i vårt samfunn er barns sårbarhet svært viktig.

Jeg er mor, og jeg var f.eks. aldri redd for å dø før jeg fikk barna mine. Nå er det det verste jeg kan tenke meg, etter deres død. Anonymous poster hash: 8bbc6...f63

du vet ikke hva slags far han var for barna sine, og du vet ikke hva den barnløse etterlater seg. Så det er pga dine egne barn at andre foreldre har mer verdi enn barnløse?

Anonymous poster hash: 969bc...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnløs ville jeg ofret meg for en fembarnsmor. I en gitt situasjon.

Anonymous poster hash: b35d5...012

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å redde en fembarnsfar framfor  en barnløs. Men jeg er ikke enig i premissene dine, man snakker og tenker slett ikke slik "i alle saker". Helsevesenet for eksempel, der ville det være grunner til at man kunne tenke og prioritere slik, men det gjør man ikke. Man prioriterer etter alder, men ikke barn, kjønn eller familietilknytning (eller yrkestilknytning). Man kan ha enda mer sympati med en dødssyk trebarnsmor enn en barnløs en, men det er fordi sympatien også inkluderer barna. Alle har vært barn selv, og kan tenke seg til hvordan det ville være å bli morløs i ung alder. Men hun prioriteres ikke i helsekøer. 



Anonymous poster hash: c04e5...635
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver ikke leger med den hippokratiske ed enda, og dermed helsevesenet? I så måte er det til og med galt av dem å nedprioritere eldre. Alle burde prioriteres i medisinsk sammenheng med tanke på denne eden. Mine betraktninger om hvem som kan ofres gjald ulykker og krig. Skal vi se på hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt hele tiden, blir betraktningene svært så materialistiske.

Anonymous poster hash: b35d5...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne i brennende hus roper til redningsmann:

-hjeeeeeelp meg ut av dette brennende huset!!

-har du barn?

-nei!?

-sorry, da må vi redde noen andre først!

Anonymous poster hash: 545a1...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Kvinne i brennende hus roper til redningsmann:

-hjeeeeeelp meg ut av dette brennende huset!!

-har du barn?

-nei!?

-sorry, da må vi redde noen andre først! Anonymous poster hash: 545a1...215

Var det en samtale mellom kvinnen og mannen, eller en kvinne med splittet personlighet som roper til seg selv? Låll Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

I alle saker poengteres det om han eller hun er far/mor. Folk mener at feks en mor burde reddes over en barnløs kvinne og motsatt.

Hvorfor er det slik? Pga de har produsert barn? Hvorfor er det "verre" om en fembarnsfar dør kontra en barnløs mann? Anonymous poster hash: 969bc...3b3

I alle saker? Særr lizzm? Har tilgode å se det, gitt.

Du spør hvorfor det er verre at en mann med mange barn og stort foreldreansvar ovenfor fem barn dør vs en barnløs mann som ikke har det ansvaret. Jeg spør: hvorfor er det ikke åpenbart for deg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke leger med den hippokratiske ed enda, og dermed helsevesenet? I så måte er det til og med galt av dem å nedprioritere eldre. Alle burde prioriteres i medisinsk sammenheng med tanke på denne eden. Mine betraktninger om hvem som kan ofres gjald ulykker og krig. Skal vi se på hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt hele tiden, blir betraktningene svært så materialistiske.

Anonymous poster hash: b35d5...012

Men det er jo ikke sant, det du sier. Foreldre prioriteres ikke foran andre i ulykker og krig. Alle skal reddes, alle liv er like verdifulle der. Utrykket og holdningen "Kvinner og barn først" er pga "Sivile først", ikke" mødre og fembarnsfedre først".

Hvilke saker er disse "i alle saker" du snakker om? Ingen spør om sivilstatus og antall barn og alder på disse i en redningsaksjon.  

Anonymous poster hash: c04e5...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...