Gå til innhold

Lavkarbo høsten 2015


Unika

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg begynte på lavkarbo i dag, og skal leve forholdsvis strengt hvertfall til midten av oktober. Skal ned minst 10 kg. Mange tenker sikkert at lavkarbo er sååå 2010, men det er det eneste som noensinne har funket for meg, derfor prøver jeg det igjen. 

 

Er det flere som vil slenge seg med? Sikkert fint å være flere så vi kan motivere hverandre :-)

 

I dag har jeg spist en god frokost bestående av ett kokt egg, ost, skinke, majones, tomat/mozzarella/basilikum. 

 

Til lunsj hadde jeg ost/skinke med majones + litt aspic fra boks (!)

 

Planen er egentlig å ikke drukne i hverken fett eller kjøtt. Skal prøve å være flink til å spise fisk/sjømat og og kylling/and/kalkun osv. 

 

Sleng deg med, og del gjerne mattips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Haha, er lavkarbo ut, liksom? Kanskje som diettrend, men langt i fra som livsstil. Det er bare det at hypen har lagt seg. De som (fortsatt) tror at lavkarbo bare er kjøtt og fett, har ikke satt seg inn i hva et lavkarbokosthold er, eller det faktum at det finnes forskjellige typer lavkarbokosthold - men sunt fett er jo uansett hele grunnsteinen i kostholdet når man spiser lavkarbo.

 

Jeg spiser lavkarbo selv, og kryper endelig sakte og sikkert ned mot en normal og stabil vekt etter tiår med lettprodukter, fettskrekk og jojoslanking :)

 

Min favorittpizza er denne, og til og med mannen min (som ikke spiser lavkarbo) synes at den er supergod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lever også på lavkarbo! og jeg må si at det er noe av det beste jeg har oppdaget, jeg har vært av og på i 1,5 år, og trives absolutt best på.

 

fordeler med å være på lavkarbo:

- huden min er helt super, ingen kviser, rødheter, ujevnheter og den stråler nesten opp!

- magen min elsker det! er ikke oppblåst eller forstoppet eller kjempe løs i magen, den rumler ikke lenger i smerter!

- slipper å ha masse vann i kroppen, jeg er av den uheldige typen som samler store mengder med vann. etter to dager på høykarbo, passer ikke skoene engang lenger :o

- finere og sterkere negler, håret vokser fortere og er mye mer glansfult!

- sover myye bedre om natta og trenger færre timer med søvn, nå føler jeg meg helt uthvilt etter 6-7 timer

- mindre vondt i ledd og muskler

- mer stabilt humør! jeg blir kjempe gretten om jeg spiser for mye karbohydrater!

- føler meg aldri utsultet! og blir mindre fysen på ting!

- og jeg går ned i vekt, ved å spise god mat og mett hver dag!

 

når jeg har vært av, føler jeg meg alltid kjempe dårlig, får kviser med engang, blir dårlig i magen, masse vann i kroppen, sover dårligere og blir mye mer sur, lei meg og gretten. haha :) blir også kjempe fort fysen, og har lett for å trykke i meg masse jeg ikke bør!

 

så lavkarbo er virkelig det beste for meg! jeg spiser ketolyse, altså holder jeg meg til mellom 15-20 gram karbo om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Fett har visst fremdeles fyfy-stempel. Husk at når du spiser mindre andel karbohydrat, må du øke andelen fett eller protein. Men det er grenser for hvor mye protein det er sunt å spise, og du vil begrense kjøttinntaket. Det er en god tanke og kan ordnes - spiser du fetere kjøtt/melkeprodukter, kan du spise mindre mengde av dette. Men fugl og fisk er da også kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må hive meg med her, hatt en periode på lavkarbo, fungerte veldig bra. Ikke søthunger, ikke småsulten hele tiden, følte meg bra og gikk også ned... Så skal gradvis nå gå over igjen, skal bort noen dager neste uke så kan ikke kutte så mye jeg vil helt ennå.

Tar gjerne imot tips til oppskrifter da, blir fort mye egg... Selv er jeg veldig glad i avokado, ost og nøtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hm. Fett har visst fremdeles fyfy-stempel. Husk at når du spiser mindre andel karbohydrat, må du øke andelen fett eller protein. Men det er grenser for hvor mye protein det er sunt å spise, og du vil begrense kjøttinntaket. Det er en god tanke og kan ordnes - spiser du fetere kjøtt/melkeprodukter, kan du spise mindre mengde av dette. Men fugl og fisk er da også kjøtt?

 

 

Jeg er ikke redd for fett, og mente selvfølgelig rødt kjøtt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av det jeg har sett av folk som spiser lavkarbo, så blir det veldig ensformig.

 

Så jeg lurte på om noen her har noen tips om nettsteder eller bøker som egner seg for nybegynnere. Der det finnes både frokost, lunsj og middagsoppskrifter? :) Det må være lett å søke i også, så det ikke blir så mye styr...



Anonymous poster hash: b7b61...03f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for fett, 

 

Så bra!  :laugh:

 

 

 

og mente selvfølgelig rødt kjøtt :-)

 

Men hva er rødt kjøtt og hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :laugh:

Men hva er rødt kjøtt og hva er galt med det?

Typ biff (entrecote, indrefilet, ytrefilet). Jeg spiste myyye av det forrige gang, men vil spise mindre av det nå, blant annet fordi man mener at det er forhøyet risiko for kreft i mage og tarm. Vil derfor at mesteparten av kjøttinntaket i uka skal være så lyst som mulig, og heller kose meg med biff på fredager! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har sett av folk som spiser lavkarbo, så blir det veldig ensformig.

Så jeg lurte på om noen her har noen tips om nettsteder eller bøker som egner seg for nybegynnere. Der det finnes både frokost, lunsj og middagsoppskrifter? :) Det må være lett å søke i også, så det ikke blir så mye styr...

Anonymous poster hash: b7b61...03f

Anbefaler å lese litt her; http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Myyye bra å hente på det forumet + masse oppskrifter :-)

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typ biff (entrecote, indrefilet, ytrefilet). Jeg spiste myyye av det forrige gang, men vil spise mindre av det nå, blant annet fordi man mener at det er forhøyet risiko for kreft i mage og tarm. Vil derfor at mesteparten av kjøttinntaket i uka skal være så lyst som mulig, og heller kose meg med biff på fredager! :-)

 

OK. Variasjon er bra! Jeg spiser etter innfallsmetoden så det blir lyst og mørkt om hverandre - ikke SÅ mye kjøtt, egentlig, heller. Det er så mye som smaker godt. Tror ikke jeg hadde klart å gå lavkarbo selv... men supert for dem det passer for! Fint å høre at du har funnet noe som funker (det er det som er viktig) :)

 

Men så er det stor sjanse for at det er tilberedningsmetoden som øker faren for kreft, ikke typen kjøtt. Biff skal tradisjonelt stekes på høy varme, og både overflaten på kjøttet, og fettet det stekes i, gjennomgår noen skumle endringer når det blir svidd, og disse er kjent for å være kreftfremkallende. Bare nevner det, for det er så veldig lett å "skyte på budbringeren". 

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Variasjon er bra! Jeg spiser etter innfallsmetoden så det blir lyst og mørkt om hverandre - ikke SÅ mye kjøtt, egentlig, heller. Det er så mye som smaker godt. Tror ikke jeg hadde klart å gå lavkarbo selv... men supert for dem det passer for! Fint å høre at du har funnet noe som funker (det er det som er viktig) :)

Men så er det stor sjanse for at det er tilberedningsmetoden som øker faren for kreft, ikke typen kjøtt. Biff skal tradisjonelt stekes på høy varme, og både overflaten på kjøttet, og fettet det stekes i, gjennomgår noen skumle endringer når det blir svidd, og disse er kjent for å være kreftfremkallende. Bare nevner det, for det er så veldig lett å "skyte på budbringeren".

Pleide også å spise etter innfall-metoden, men da ble det altfor mye brød gitt.... Elsker virkelig brød :-/ satser på å holde meg til planen nå! Er egentlig ikke vanskelig heller, opplever mer at andre ikke forstår og at det skaper problemer. Spent på kommende familieselskaper for eksempel..

Ja, det har jeg også hørt (om steking og kjøtt), men les også dette hvis du er interessert :-) http://forskning.no/mat-og-helse/2010/05/hva-er-skadelig-med-rodt-kjott

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Det er litt pussig at mange synes/opplever at lavkarbo er "ensformig" - er det ikke ensformig å spise brød til frokost, lunsj og kvelds, da, slik mange gjør? Her er noen bra blogger/sider med oppskrifter og tips:

 

http://lchf-bloggen.blogspot.no/ (dessverre ikke aktiv lenger, men masse bra oppskrifter)

http://sjelemat.blogspot.no/ (heller ikke aktiv lenger)

http://lavkarbohverdag.com/

http://56kilo.se/  

http://lesscarbs.se/ (masse oppskrifter delt inn etter kategorier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt pussig at mange synes/opplever at lavkarbo er "ensformig" - er det ikke ensformig å spise brød til frokost, lunsj og kvelds, da, slik mange gjør? 

 

Helt enig i det og jeg tenkte på å nevne det selv :P

 

Men det er enda et alternativ, "moderatkarbo" som bare er et tulleord som betyr vanlig mat - spise alt mulig rart som man liker og har lyst på. Jeg gjør det, bare styrer unna det jeg har problemer med å begrense, og jeg kjøper kanskje to brød i året til cheese on toast, ellers går det i knekkebrød, rett og slett fordi det holder seg bedre. Jeg er heller ikke redd for grøt, potet, ris, pasta, frukt - men jeg varierer altså karbohydratene, og balanserer inntaket med grønnsaker, fisk, kjøtt, egg, nøtter, melkeprodukter. I det hele tatt er det en hjelp å se på "kostsirkelen" og sørge for at jeg får i meg noe fra hver gruppe hver dag, men ikke henge seg opp i mengdene som er anbefalt av de enkelte gruppene, noe som gir meg altfor lite fett og protein, jeg trenger masse smak, og bare tanken på saltfattig kost gjør meg deprimert.

 

Poenget i mine altfor lange utredninger er at det ene kan være like bra som det andre, men man må se det hele under ett :P

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil bare dele en super oppskrift på sunne lapper som jeg koser meg med omtrent hver dag!

Mikser det sammen med en stavmikser og lar røren stå i 5-10 min, så steker jeg i panna og det er klart. 

Kjempegode!!

 

2 egg

4 spiseskjeer med havregryn

2 store spiseskjeer med cottage cheese

1 halv teskje bakepulver

Strø litt kardemomme for bedre smak

 

Dette blir ca 5 lapper hos meg. Metter, og smaker utrolig godt. 

Gi meg gjerne tilbakemelding på hva dere syns hvis noen vil prøve :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Helt enig i det og jeg tenkte på å nevne det selv :P

 

Men det er enda et alternativ, "moderatkarbo" som bare er et tulleord som betyr vanlig mat - spise alt mulig rart som man liker og har lyst på. Jeg gjør det, bare styrer unna det jeg har problemer med å begrense, og jeg kjøper kanskje to brød i året til cheese on toast, ellers går det i knekkebrød, rett og slett fordi det holder seg bedre. Jeg er heller ikke redd for grøt, potet, ris, pasta, frukt - men jeg varierer altså karbohydratene, og balanserer inntaket med grønnsaker, fisk, kjøtt, egg, nøtter, melkeprodukter. I det hele tatt er det en hjelp å se på "kostsirkelen" og sørge for at jeg får i meg noe fra hver gruppe hver dag, men ikke henge seg opp i mengdene som er anbefalt av de enkelte gruppene, noe som gir meg altfor lite fett og protein, jeg trenger masse smak, og bare tanken på saltfattig kost gjør meg deprimert.

 

Poenget i mine altfor lange utredninger er at det ene kan være like bra som det andre, men man må se det hele under ett :P

 

Det aller viktigste, uansett hva man velger å kalle det, er jo at man finner fram til et kosthold som passer en selv! For min del har jeg rett og slett funnet ut at det funker best å være temmelig restriktiv med karbohydratene, så da blir det jo nødvendigvis lavkarbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...