Gå til innhold

plastisk kirurgi - bra eller dårlig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

sitter og ser på debatt om plastisk kirurgi.

Mine følelser er delte. Det som taler i mot er at samfunnet er alt for kroppsfikserte- og at alle "må" være riktige og pene ....og er de ikke det så må de fikse på det for å bli godtatt .... og utrolig mange unge er misfornøyde. Og dette er jeg imot - jeg ønsker jo ikke et samfunn hvor vi må være perfekte og ulikheter ikke aksepteres ..og at de som er pene favoriseres.

Men på den andre siden så er jeg glad for at det går an å gjøre noe når man sliter med kroppen sin. At man ikke behøver å gå rundt og slite psykisk pga skavanker ...........Jeg skal legge inn silikon- og tror det vil være bra for meg - derfor blir jeg provosert av de pene menneskene som sitter og kritiserer at man har lyst å gjøre noe ....

Så på den ene siden så synes jeg det er ille at man er så kroppsfikserte - men på den andre siden er jeg glad fro at man kan gjøre noe ..... hm ..det høres jo fullstendig selvmotsigende ut ..... :o

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å hindre plastikkirugi i tyveårene, tror jeg det er viktig at man analyserer jentene i ung alder, det for å rette på feil som senere kan utvikle seg til større problemer, som igjen kan føre til spiseforstyrrelser og andre tragedier.

Hvorfor vente når man kan forebygge?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "for" plastisk kirurgi/kosmetisk kirurgi i de tilfeller hvor personen som får utført inngrepet vil få bedret livskvaliteten sin i etterkant, være seg i form av silikonpupper eller annet. Men i utgangspunktet synes jeg det er synd at så mange velger å fikse på et, fra før av, normalt pent utseende.

Det å gå berserk med botox-sprøytene når man kommer i 40-50-årene synes jeg derimot er ille. Det er mange operasjoner jeg synes er helt greit å få utført, men febrilske forsøk på å hindre naturens gang blir litt for patetisk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener at det blir helt feil å angripe de som tar plastisk kirurgi. Man bør heller angripe de som mobber og kritiserer andre for sitt utseende og sin kropp..jeg tror heller ikke at de som tar slike operasjoner er de som oftest kritiserer andre sitt utseende. Jeg tror ikke så mange tar dette for å bli perfekte, men for å bli mere "normal"...

Selv har jeg hatt veldig tykke ankler. Det har ikke vært lett for meg opp gjennom ungdomstiden...Jeg har forsøkt å godta meg selv i mange år. Nå er jeg over 30, så jeg vet hva jeg gjør. Tenk bare på hvor opptatt mange menn er av kvinners bein. Jeg har en veldig slank kropp ellers, og mange synes jeg er søt...men...Det har ikke vært noe morsomt når "han" skygger unna når han får se beina dine...Jeg har også trukket meg unna mye sosialt, har hatet sommeren. Nå har jeg tatt fettsugig av anklene, og selv om de ikke er blitt de tynneste så føles det mere vel for meg. For første gang i mitt liv kan jeg kanskje slippe å bruke alle kreftene mine om sommeren til å skjule mine bein...Dette vil også påvirke mitt forhold til andre mennesker på en positiv måte.

Jeg er plastisk kirurgen evig takknemlig. Og jeg blir skikkelig arg når folk som ikke har noen "skavank" kan sitte og kritisere de som tar slike inngrep....Plastisk kirurgi handler ikke bare om silikon eller om det å bli perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har også opplevd at helepersonell har "undret" seg over mine bein...Bl.a var det ikke noe hyggelig at man på fødeavdelingen bemerket at min datter ville få like kraftige bein som meg..jeg turde nesten ikke å ta av meg buksa for å føde jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, det er mye viktigere å lære barna dine at de må operere bena før de blir lykkelige, og ikke kan være slik mamma har skapt dem, ikkesant?

Waco

Det handler jo til syvende og sist om illusjoner og ideer man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retz, hvis nesa di er lang eller rompa di stor, så er det ikke alle som vil bruke den som fiskestang eller spisebord...

Man må respektere andre menneskers valg...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: Nei, det må man ikke. Sånn generelt.

Driter i om folk anskaffer seg reservedeler, men jeg forbeholder meg retten til ikke å skjønne hvorfor.

Og akkurat nå da det ble interessant her, så jeg dra. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om plastisk kirurgi "bare fordi man vil se penere ut".

I de tilfellene der man pga ulykke/medfødt skade eller har store problemer med selvtilliten og å kunne godta seg selv p.g.a for eksempel omtrent ikke pupper eller en kjempenese, så syns jeg det er greit om det er det som skal til for å kunne akseptere seg selv.

Men jeg er likevel skeptisk, for jeg tenker at har man først fiksa på en ting vil kanskje lysten til å forandre på flere ting komme også...også har man plutselig blitt avhengig av plastisk kirurgi for å kunne leve med seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest, det er mye viktigere å lære barna dine at de må operere bena før de blir lykkelige, og ikke kan være slik mamma har skapt dem, ikkesant?

Waco

Det handler jo til syvende og sist om illusjoner og ideer man har.

Nå er dette heldigvis ikke arvelig da...Jeg har ihvertfall ikke arvet dette av mine foreldre.

Det er fryktelig dumt å trekke sammenligning mellom det å ha et "perfekt" ytre og å være lykkelig..Jeg tok ikke operasjonen for å bli mere "lykkelig", men for å bli mere "normal". . Faktisk kan jeg vel påstå at jeg har lært meg å være lykkelig over svært lite her i livet...Jeg må ellers si at jeg er svært lite kroppsfiksert ellers.

Det er så lett for andre å kritisere..men da kunne de kanskje latt være å få fullstendig hakeslepp om de så noe som var "unormalt"...

Og de som er mest imot slike operasjoner er nok de som ikke har noen "skavanker" selv...De klarer ikke å sette seg inn i problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke teorien om at man blir avhengig av plastisk kirurgi stemmer. Hvis man leser gjennom trådene her i forumet ang. kirurgi, vil en se at de fleste som har gjennomgått slike operasjoner er strålende fornøyde med seg selv og ferdig med det. De har slitt med en fysisk "mangel" eller problem hele sitt voksne liv, og når de har fått fikset på det har livskvaliteten steget mange hakk. Det er ikke snakk om å strebe etter å se ut som modeller og filmstjerner eller å se bedre ut enn andre, men rett og slett være mer fornøyd meg seg selv. Som Gjest sier, de fleste opererer seg nok for å bli "normal", ikke perfekt. Jeg tror de færreste begynner å tenke på neste mulige operasjon når de har fått gjort det de har drømt om i mange år.

Jeg skjønner virkelig det etiske dilemmaet, men samtidig er det feil at noen skal dømme mennesker som sliter med ting som andre ikke har noen forutsetning for å forstå. Vi pynter alle på virkeligheten til daglig med enten sminke, tatoveringer, hårstyling, hold-in, push-ups, smykker, klær og sko. Plastisk kirurgi er kommet for å bli enten vi vil eller ikke, så får det være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre/ikke gjøre.

Problemstillingen om kirurger som opererer mindreårige/spiseforstyrrede/"pamela-wannabe's" etc. er imidlertid en helt annen debatt som jeg ikke ønsker å gå inn på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det blir helt feil å angripe de som tar plastisk kirurgi. Man bør heller angripe de som mobber og kritiserer andre for sitt utseende og sin kropp..jeg tror heller ikke at de som tar slike operasjoner er de som oftest kritiserer andre sitt utseende. Jeg tror ikke så mange tar dette for å bli perfekte, men for å bli mere "normal"...

Selv har jeg hatt veldig tykke ankler. Det har ikke vært lett for meg opp gjennom ungdomstiden...Jeg har forsøkt å godta meg selv i mange år. Nå er jeg over 30, så jeg vet hva jeg gjør.  Tenk bare på hvor opptatt mange menn er av kvinners bein. Jeg har en veldig slank kropp ellers, og mange synes jeg er søt...men...Det har ikke vært noe morsomt når "han" skygger unna når han får se beina dine...Jeg har også trukket meg unna mye sosialt, har hatet sommeren. Nå har jeg tatt fettsugig av anklene, og selv om de ikke er blitt de tynneste så føles det mere vel for meg. For første gang i mitt liv kan jeg kanskje slippe å bruke alle kreftene mine om sommeren til å skjule mine bein...Dette vil også påvirke mitt forhold til andre mennesker på en positiv måte.  

Jeg er plastisk kirurgen evig takknemlig. Og jeg blir skikkelig arg når folk som ikke har noen "skavank" kan sitte og kritisere de som tar slike inngrep....Plastisk kirurgi handler ikke bare om silikon eller om det å bli perfekt.

Er ganske enig med du!

Du har mange gode poenger her.

Det jeg synes er ille, er at silikonpupper begynner å bli "in" og noe uutviklede 15-åringer ønsker seg til konfirmasjonen og 18-års dagen, selv om de har en svært så normal bryststørrelse.

Synes ellers folk kan gjøre hva de vil, og jeg skjønner at folk velger plastisk kirurgi, hvis de føler seg uvel eller misfornøyd med kroppen, så til de grader at det går ut over selvtilliten.

Kan dette hjelpe dem til å være mer fornøyde, så synes jeg det er kjempeflott :)

Dog, så synes jeg man skal se an proporsjoner o.l. før man setter i gang, er man ganske tynn og slank, er det ikke naturlig med størrelse D, i de fleste tilfeller. Synes ikke Pamela-look er så veldig sjarmerende, men det er bare min personlige mening ...

Synes det er flott at man faktisk har en mulighet til å fikse på seg selv, men det er ikke noe man bør hoppe i, i hvertfall ikke når det bare er snakk om trend.

Man må passe seg særlig for å velge riktig klinikk, har jo hørt om så mange skrekk-eksempler, og jeg er ikke for at de driver å måler kvinner opp og ned og kommer med useriøse forslag til hva de bør pynte på. Mange har opplevd det og.

Men er det noe en vil, og føler at en trenger, så er det bare å kjøre på :D

Mulig jeg vurderer plastisk kirurgi en gang selv, men vil jeg ikke si hva eller hvor :wink:

Diva :)

P.S : folk som er fornøyd med seg selv og har normal byste og ikke har overflødig hud eller hva det nå skal være, har ofte vansker med å sette seg inn i at andre har problemer med dette og vil bruke plastisk kirurgi for å få bukt med dette. Mange mener at folk vil bli "perfekte", og er man voksen nok og har litt i hodet, så er det ikke det folk er ute etter! Men å være fornøyd med seg selv.

Litt empati skader ikke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt sitt valg. Det er virkelig ikke min business å blande meg inn for å fordømme dem som vil skjære vekk eller putte inn. Gjør det dem lykkeligere - flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dog, så synes jeg man skal se an proporsjoner o.l. før man setter i gang, er man ganske tynn og slank, er det ikke naturlig med størrelse D, i de fleste tilfeller. Synes ikke Pamela-look er så veldig sjarmerende, men det er bare min personlige mening

Nå er det jo endel jenter som har Pamela-look fra naturens side. Takket være utsagn som dette blant annet, står de i kø for å få operert vekk deler av sin byste - for å passe inn i idealet om å "se naturlig ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, den var jo kanskje litt feil sagt.

Men det er faktisk svært mange tynne jenter som opererer seg til å bli store i bysten. Det var mer DET jeg ville fram til,

Jeg har selv en svært kraftig byste, så jeg er ikke helt borte fra det problemet du tar opp!

Jeg tror ikke det er så mange som bevisst opererer fordi de synes bysten er for stor, men for TUNG for ryggen og at bysten er I VEIEN!

De erfaringene jeg kjenner til i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med stor byste, er at det kan være vanskelig å finne klær som passer og sitter pent. Man skal passe inn i en A4-form som blir ansett som pent og passende. Alt skal være så "velproporsjonert"

Ærlig talt så synes jeg vi er ganske så snevre med hva som går som pent og mindre pent. Vi er kanskje altfor lettpåvirkelige for impulser fra utenomverden (vanskelig når man hver dag blir bombadert av glossy idealer få, om noen av oss, kan leve opp til), det skal søren ikke mye til før vår selvtillit og vårt selvbilde vakler.

Nå sier jeg slett ikke at de som sysler med tanker om plastikk kirurgi har dårlig selvtillit. Jeg tror bare vi alle er altfor flinke til å skape dårlige selvbilder hos folk, og altfor lite opptatt av å se etter alt det som er virkelig vakkert og pent i dem rundt oss, og i oss selv.

Uansett: Om venninnen min vil pynte på nesen sin - og hun føler seg bedre etterpå - ja, da skal hun få gjøre det uten min innblanding. Min innblanding hadde vært på den siden som går på det å godta seg selv og å like seg selv. Klarer hun det likevel ikke, ville hun ha min fulle støtte til å gjøre som hun ønsket seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er opp til den enkelte, det er jeg enig i. Selv har jeg aldri fått utført plastisk kirurgi og vurderer det heller ikke, men kjenner flere som har det.

Etter min mening er det stor forskjell på hvorfor man får utført plastisk kirurgi. Ei jeg kjenner var absolutt HELT flat og tok silikon innlegg slik at hun har en B-cup, dette syns jeg er en bedre grunn en ei annen jeg kjenner som er svært liten og slank og hadde "normale" (hva som nå enn er normalt

:wink: ) pupper men som nå har en STOR byste hvor man tydelig ser at dette er silikon innlegg. I hvertfall for oss som kjente henne fra før. Så er det min kjære samboer som har fått utført plastisk kirurgi etter en alvorlig brannskade,men det er vel igrunn en annen sak. Der var det ikke kun kosmetiske hensyn som lå til grunn.

Men en ting lurer jeg på, alle dere som har tatt eller ønsker operasjon, tror ikke dere at jo flere som får utført plastisk kirurgi, jo mer forsterkes dette synet på at man må være sånn og sånn ? Det ble nevnt tidligere at problemet ligger hos de/en verden som krever perfeksjonisme

utseendemessig, men hvis man f.eks.tar silikon innlegg pga et slikt press, er ikke det å gi disse menneskene/verden rett ? Jeg føler ihvertfall at til vanlig ønsker jeg ikke å forandre på meg selv, mens hvis jeg går inn og leser på den laaange silikon-tråden som ligger et annet sted her på Forumet føler jeg et visst press...men jeg mener ikke å anklage noen, kun å lufte noen tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...